Bottas és Albon végleg elbukott, Kimi csodát tett – az Emilia-Romagnai Nagydíj legfőbb tanulságai

Bár korántsem volt annyira őrült a Forma-1 idei harmadik olaszországi versenye, mint az előző kettő, de azért bőven tartogatott érdekes és meghökkentő eseményeket. Végül Lewis Hamilton megelőzte és legyőzte a műszaki problémával küzdő Valtteri Bottast, amellyel most már ha matematikailag nem is, de gyakorlatilag kijelenthető, hogy megnyerte hetedik világbajnoki címét. Daniel Ricciardo a Nürburgring után ismét dobogóra állhatott, miközben a Red Bull totális nullázást könyvelhetett el, pedig Max Verstappen sokáig dobogós helyen autózott. Az Alfa Romeo ellenben kettős pontszerzést ért el hazai pályán és Danyiil Kvjat is remekelt.

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!
POZITÍVUMOK
Gyenge rajt után nagy győzelem – Hamilton vegyes versenye

Lewis Hamilton a 2. helyről kezdhette meg az imolai futamot, azonban az előlről rajtolók közül messze a leggyengébben indult el, így rögvest Max Verstappen mögött találta magát. Ezután bölcs versenyzést mutatott be, igyekezett kímélni a gumikat, hogy minél tovább kint tudjon maradni Valtteri Bottasszal és Verstappennel szemben. Ez sikerült is, mivel utóbbi a 18., előbbi a 19. körben látogatott a bokszutcába. Ehhez képest Hamilton csak a 30. körben cserélte le elhasználódott kerekeit, ekkora pedig már akkora előnyt harcolt ki riválisaival szemben, hogy simán visszatért az élre. Ezt követően számára sok izgalmat már nem tartogatott az Emilia-Romagnai Nagydíj, igaz, a futam végén beküldött Biztonsági Autó miatt elveszett az előnye, azonban szokásához híven a restartnál remekül eljött, így esélyt sem adott Bottasnak, hogy visszaelőzze. Hamilton újabb sikerével lényegében végleg eldöntötte a világbajnoki cím sorsát. Matematikailag már a következő, isztambuli versenyen megszerezheti a rekordbeállító hetedik elsőséget, de ha akkor még nem is, az idény végén minden bizonnyal ez sikerülni fog neki. A Mercedes amúgy az újabb kettős győzelemmel megszerezte zsinórban hetedik konstruktőri világbajnoki címét, amellyel megdöntötte a Ferrari rekordját: a maranellóiak 1999 és 2004 között zsinórban hatszor hódították el a csapatok vb-trófeáját. Ez a csúcs immár a múlté.

Ricciardo és Kvjat nagy versenye

Daniel Ricciardo idén másodszor lett harmadik – az októberi Eifel Nagydíjat követően ma Imolában is megcsípte a dobogó legalsó fokát. Jó versenye volt, de azért egy kis szerencsére is szüksége volt ehhez az eredményhez: egyrészt Max Verstappen kiesése, másrészt Sergio Pérez rosszul időzített kerékcseréje röpítette föl a pódiumra. Az utolsó körökben védekeznie kellett Danyiil Kvjattal szemben, de ellenállt neki. Az Alpha Tauri oroszának egyébként hatalmas versenye volt. Több komoly csatát is vívott, s többek között erőből megelőzte Charles Leclerc-t és Alexander Albont is, így kiérdemelte a negyedik helyet. A Red Bull fiókcsapata számára egyébként különösen fontos volt, hogy Kvjat Leclerc előtt tudjon végezni, mivel komoly harcot vívnak a Ferrarival a konstruktőri összetett hatodik helyéért. Nyilván nem mutatna rosszul, ha sikerülne a legendás istálló előtt végezni.

Az Alfa Romeónál nagy az öröm

Nem egyszer volt már példa arra a Forma-1-ben, hogy amint bejelentik egy pilóta vagy egy pilótapáros jövő évi szerződését, akkor az(ok) a következő versenyen a megszokottnál jobban tudnak teljesíteni, hiszen mentálisan komoly löketet jelent, ha az ember be tudja biztosítani magát a jövő esztendőre. Ez történt most Kimi Räikkönennel és Antonio Giovinazzival, az Alfa Romeo versenyzőivel, akiknek szerződéshosszabbítását a héten jelentették be hivatalosan. Utóbbi számára különösen nagy ajándék lehet az újabb lehetőség, hiszen eddigi F1-es produkciója nem predesztinálná arra, hogy feltétlenül helye legyen a száguldó cirkuszban. Kimi esetében is nagy dolog a folytatás, hiszen a 40 év körüli pilóták ritkán jutnak még üléshez az F1-ben. Ma mindketten meghálálták ezt, s megcsípték az utolsó kettő pontszerző helyet. Räikkönen a 9., Giovinazzi a 10. lett. Kimi egészen elképesztő, több mint 50 körös etapot teljesített a rajttól kezdve kemény gumijain, aminek köszönhetően a 18.-ról a 4. helyre tudta föltornázni magát. Persze ez még nem mentesítette a finnt a kötelező kiállás alól, így kerékcseréje után kicsúszott a pontszerző helyekről, azonban a két Red Bull kiesése után ismét ott találta magát. Végül tehát a 9. lett, míg mostanság elég jó teljesítményt nyújtó olasz csapattársa megcspíte az utolsó pontot. Náluk jó hangulatban fog telni a mai vacsora!

NEGATÍVUMOK
Újabb leégés a Red Bulltól

Max Verstappen a 3. helyről startolhatott, de rögvest lerajtolta a beragadt Hamiltont, így ő üldözhette Bottast. Ez nem igazán sikerült neki, sokkal inkább Hamilton kezdte szorongatni a későbbiekben. Bottas műszaki problémája miatt azonban megtudta előzni a finnt, igaz, ez már akkor történt, amikor Hamilton haladt az élen a kerékcseréket követően. A holland a brittel sem tudott küzdeni, egyszerűen annyival jobb volt a Mercedes Imolában. Egy darabig úgy nézett ki, hogy Verstappen megőrzi a 2. helyet, csakhogy az 51. körben defekt miatt kiesett a versenyből. Óriási dráma volt ez már önmagában is a Red Bull számára, hiszen Verstappen még harcban van Bottasszal az összetett 2. helyéért, így irtó fontos lett volna a németalföldi pilóta számára, hogy skandináv vetélytársa előtt érjen célba. Ezzel azonban még nem volt vége az italgyártósok tortúrájának: néhány körrel a vége előtt az addig igen jó pozícióban haladó Alexander Albon is kiesett. A thai egy amatőr hibának köszönheti kiesését. Gyakorlatilag nem esett ki, hiszen célba ért, de csak a 15. helyen, vagyis ahelyett, hogy akár 10 pontot hozott volna saját maga és csapata konyhájára, nem szerzett egy lyukas garast sem. Albon alatt már hónapok óta rezeg a léc, s azt hiszem, a mai hibája volt az utolsó csepp a vezetőség poharában. Sergio Pérez még szabad, s egyre biztosabb vagyok abban, hogy ő lesz jövőre Verstappen csapattársa. Hogy mit hoz a jövő, nem tudjuk, viszont élnék azzal a gyanúperrel, hogy a Red Bullnál nem lesz jó hangulatú a mai vacsora!

Bottas: Mennyből a pokolba

Valtteri Bottas megnyerte a szabadedzést és az időmérőt is tegnap, így joggal reménykedhetett abban, hogy a vasárnap is az övé lesz az F1 naptárába 2006 után visszatérő Imolában. Jól is indult számára a futam, hiszen Hamilton pozíciót vesztett a rajt után, ő viszont simán eljött a kialvó piros lámpáktól. Nem tudott azonban jelentősebb előnyre szert tenni sem Verstappennel, sem Hamiltonnal szemben, s ennek okára rövidesen fény is derült. A finn arra panaszkodott a rádióban, hogy nem érzi megfelelőnek az autó működését, s a csapat nem sokkal később jelezte is neki, hogy valóban gond van. Feltehetőleg a 2. körben, a 7-es kanyarban autója összeszedett egy kis törmeléket, amely valószínűleg Lance Stroll autójáról származhatott, ugyanis a kanadai az 1. körben ott hagyta első szárnyának felét a pálya szélén, s körökig egyetlen pályabíró sem távolította el a szemetet, így bárki simán áthajthatott volna rajta, ha lesodródik az ívről. Lehet, hogy Bottasszal is ez történt, s ez az apróság tette tönkre a versenyét. Ugyan végül Verstappen kiesése miatt megcsípte a 2. helyet a leintésnél, azonban ezzel most már ki lehet jelenteni, hogy minden esélye elveszett a világbajnoki címre, persze nem mintha eddig is sok lett volna neki…

Stroll szenvedése folytatódik

Rájár a rúd az ősz folyamán Lance Strollra. A Racing Point pilótájának előbb hasmenése miatt ki kellett hagynia az Eifel Nagydíjat a Nürburgringen, majd a múlt heti Portugál Nagydíjon nem bírta pályán tartani az autóját ott, ahol erre nagyon ügyelnie kellett volna, ezért meg is kapta az időbüntetést. Ma ugyan ilyen problémája nem akadt a csapattulajdonos fiának, de rögtön az első körben megsérült az autója, így azonnal a bokszba kellett hajtania új első vezető szárnyért. Ekkor meg is pecsételődött a futama, ami látszólag igencsak megterhelő volt rá mentális értelemben, hiszen az utolsó körökben, egy rendes kiállás alkalmával elgázolta egyik szerelőjét, akinek jó eséllyel kifordult a bal bokája. Persze gyakran előfordulnak ehhez hasonló kisebb balesetek a bokszutcában, de Stroll most már hetek óta csak szenved, hol egészségügyi, hol pedig mentális értelemben, ami természetesen eredményeire is alaposan rányomja bélyegét. Össze kell magát kapnia, de gyorsan.

Ez volt az Emilia-Romagnai Nagydíj értékelése. A Forma-1 következő futama a Török Nagydíj lesz a sorozatba 2011 után visszatérő Isztambul Parkban november 13. és 15. között. A Sportudvar természetesen azt a hétvégét is figyelemmel kíséri, s a futamot követően újból jön az értékelés itt, az oldalon.

#NeViseljMaszkot

Nem akarsz lemaradni a hasonló cikkekről? Iratkozz föl a Sportudvar Hírlevélre!

A kiemelt kép forrása: Sportudvar-archívum

Leave a Reply