Bár korántsem volt annyira őrült a Forma-1 idei harmadik olaszországi versenye, mint az előző kettő, de azért bőven tartogatott érdekes és meghökkentő eseményeket. Végül Lewis Hamilton megelőzte és legyőzte a műszaki problémával küzdő Valtteri Bottast, amellyel most már ha matematikailag nem is, de gyakorlatilag kijelenthető, hogy megnyerte hetedik világbajnoki címét. Daniel Ricciardo a Nürburgring után ismét dobogóra állhatott, miközben a Red Bull totális nullázást könyvelhetett el, pedig Max Verstappen sokáig dobogós helyen autózott. Az Alfa Romeo ellenben kettős pontszerzést ért el hazai pályán és Danyiil Kvjat is remekelt.
HIRDETÉS
POZITÍVUMOK
Gyenge rajt után nagy győzelem – Hamilton vegyes versenye
Lewis Hamilton a 2. helyről kezdhette meg az imolai futamot, azonban az előlről rajtolók közül messze a leggyengébben indult el, így rögvest Max Verstappen mögött találta magát. Ezután bölcs versenyzést mutatott be, igyekezett kímélni a gumikat, hogy minél tovább kint tudjon maradni Valtteri Bottasszal és Verstappennel szemben. Ez sikerült is, mivel utóbbi a 18., előbbi a 19. körben látogatott a bokszutcába. Ehhez képest Hamilton csak a 30. körben cserélte le elhasználódott kerekeit, ekkora pedig már akkora előnyt harcolt ki riválisaival szemben, hogy simán visszatért az élre. Ezt követően számára sok izgalmat már nem tartogatott az Emilia-Romagnai Nagydíj, igaz, a futam végén beküldött Biztonsági Autó miatt elveszett az előnye, azonban szokásához híven a restartnál remekül eljött, így esélyt sem adott Bottasnak, hogy visszaelőzze. Hamilton újabb sikerével lényegében végleg eldöntötte a világbajnoki cím sorsát. Matematikailag már a következő, isztambuli versenyen megszerezheti a rekordbeállító hetedik elsőséget, de ha akkor még nem is, az idény végén minden bizonnyal ez sikerülni fog neki. A Mercedes amúgy az újabb kettős győzelemmel megszerezte zsinórban hetedik konstruktőri világbajnoki címét, amellyel megdöntötte a Ferrari rekordját: a maranellóiak 1999 és 2004 között zsinórban hatszor hódították el a csapatok vb-trófeáját. Ez a csúcs immár a múlté.
Ricciardo és Kvjat nagy versenye
Daniel Ricciardo idén másodszor lett harmadik – az októberi Eifel Nagydíjat követően ma Imolában is megcsípte a dobogó legalsó fokát. Jó versenye volt, de azért egy kis szerencsére is szüksége volt ehhez az eredményhez: egyrészt Max Verstappen kiesése, másrészt Sergio Pérez rosszul időzített kerékcseréje röpítette föl a pódiumra. Az utolsó körökben védekeznie kellett Danyiil Kvjattal szemben, de ellenállt neki. Az Alpha Tauri oroszának egyébként hatalmas versenye volt. Több komoly csatát is vívott, s többek között erőből megelőzte Charles Leclerc-t és Alexander Albont is, így kiérdemelte a negyedik helyet. A Red Bull fiókcsapata számára egyébként különösen fontos volt, hogy Kvjat Leclerc előtt tudjon végezni, mivel komoly harcot vívnak a Ferrarival a konstruktőri összetett hatodik helyéért. Nyilván nem mutatna rosszul, ha sikerülne a legendás istálló előtt végezni.
Az Alfa Romeónál nagy az öröm
Nem egyszer volt már példa arra a Forma-1-ben, hogy amint bejelentik egy pilóta vagy egy pilótapáros jövő évi szerződését, akkor az(ok) a következő versenyen a megszokottnál jobban tudnak teljesíteni, hiszen mentálisan komoly löketet jelent, ha az ember be tudja biztosítani magát a jövő esztendőre. Ez történt most Kimi Räikkönennel és Antonio Giovinazzival, az Alfa Romeo versenyzőivel, akiknek szerződéshosszabbítását a héten jelentették be hivatalosan. Utóbbi számára különösen nagy ajándék lehet az újabb lehetőség, hiszen eddigi F1-es produkciója nem predesztinálná arra, hogy feltétlenül helye legyen a száguldó cirkuszban. Kimi esetében is nagy dolog a folytatás, hiszen a 40 év körüli pilóták ritkán jutnak még üléshez az F1-ben. Ma mindketten meghálálták ezt, s megcsípték az utolsó kettő pontszerző helyet. Räikkönen a 9., Giovinazzi a 10. lett. Kimi egészen elképesztő, több mint 50 körös etapot teljesített a rajttól kezdve kemény gumijain, aminek köszönhetően a 18.-ról a 4. helyre tudta föltornázni magát. Persze ez még nem mentesítette a finnt a kötelező kiállás alól, így kerékcseréje után kicsúszott a pontszerző helyekről, azonban a két Red Bull kiesése után ismét ott találta magát. Végül tehát a 9. lett, míg mostanság elég jó teljesítményt nyújtó olasz csapattársa megcspíte az utolsó pontot. Náluk jó hangulatban fog telni a mai vacsora!
NEGATÍVUMOK
Újabb leégés a Red Bulltól
Max Verstappen a 3. helyről startolhatott, de rögvest lerajtolta a beragadt Hamiltont, így ő üldözhette Bottast. Ez nem igazán sikerült neki, sokkal inkább Hamilton kezdte szorongatni a későbbiekben. Bottas műszaki problémája miatt azonban megtudta előzni a finnt, igaz, ez már akkor történt, amikor Hamilton haladt az élen a kerékcseréket követően. A holland a brittel sem tudott küzdeni, egyszerűen annyival jobb volt a Mercedes Imolában. Egy darabig úgy nézett ki, hogy Verstappen megőrzi a 2. helyet, csakhogy az 51. körben defekt miatt kiesett a versenyből. Óriási dráma volt ez már önmagában is a Red Bull számára, hiszen Verstappen még harcban van Bottasszal az összetett 2. helyéért, így irtó fontos lett volna a németalföldi pilóta számára, hogy skandináv vetélytársa előtt érjen célba. Ezzel azonban még nem volt vége az italgyártósok tortúrájának: néhány körrel a vége előtt az addig igen jó pozícióban haladó Alexander Albon is kiesett. A thai egy amatőr hibának köszönheti kiesését. Gyakorlatilag nem esett ki, hiszen célba ért, de csak a 15. helyen, vagyis ahelyett, hogy akár 10 pontot hozott volna saját maga és csapata konyhájára, nem szerzett egy lyukas garast sem. Albon alatt már hónapok óta rezeg a léc, s azt hiszem, a mai hibája volt az utolsó csepp a vezetőség poharában. Sergio Pérez még szabad, s egyre biztosabb vagyok abban, hogy ő lesz jövőre Verstappen csapattársa. Hogy mit hoz a jövő, nem tudjuk, viszont élnék azzal a gyanúperrel, hogy a Red Bullnál nem lesz jó hangulatú a mai vacsora!
Bottas: Mennyből a pokolba
Valtteri Bottas megnyerte a szabadedzést és az időmérőt is tegnap, így joggal reménykedhetett abban, hogy a vasárnap is az övé lesz az F1 naptárába 2006 után visszatérő Imolában. Jól is indult számára a futam, hiszen Hamilton pozíciót vesztett a rajt után, ő viszont simán eljött a kialvó piros lámpáktól. Nem tudott azonban jelentősebb előnyre szert tenni sem Verstappennel, sem Hamiltonnal szemben, s ennek okára rövidesen fény is derült. A finn arra panaszkodott a rádióban, hogy nem érzi megfelelőnek az autó működését, s a csapat nem sokkal később jelezte is neki, hogy valóban gond van. Feltehetőleg a 2. körben, a 7-es kanyarban autója összeszedett egy kis törmeléket, amely valószínűleg Lance Stroll autójáról származhatott, ugyanis a kanadai az 1. körben ott hagyta első szárnyának felét a pálya szélén, s körökig egyetlen pályabíró sem távolította el a szemetet, így bárki simán áthajthatott volna rajta, ha lesodródik az ívről. Lehet, hogy Bottasszal is ez történt, s ez az apróság tette tönkre a versenyét. Ugyan végül Verstappen kiesése miatt megcsípte a 2. helyet a leintésnél, azonban ezzel most már ki lehet jelenteni, hogy minden esélye elveszett a világbajnoki címre, persze nem mintha eddig is sok lett volna neki…
Stroll szenvedése folytatódik
Rájár a rúd az ősz folyamán Lance Strollra. A Racing Point pilótájának előbb hasmenése miatt ki kellett hagynia az Eifel Nagydíjat a Nürburgringen, majd a múlt heti Portugál Nagydíjon nem bírta pályán tartani az autóját ott, ahol erre nagyon ügyelnie kellett volna, ezért meg is kapta az időbüntetést. Ma ugyan ilyen problémája nem akadt a csapattulajdonos fiának, de rögtön az első körben megsérült az autója, így azonnal a bokszba kellett hajtania új első vezető szárnyért. Ekkor meg is pecsételődött a futama, ami látszólag igencsak megterhelő volt rá mentális értelemben, hiszen az utolsó körökben, egy rendes kiállás alkalmával elgázolta egyik szerelőjét, akinek jó eséllyel kifordult a bal bokája. Persze gyakran előfordulnak ehhez hasonló kisebb balesetek a bokszutcában, de Stroll most már hetek óta csak szenved, hol egészségügyi, hol pedig mentális értelemben, ami természetesen eredményeire is alaposan rányomja bélyegét. Össze kell magát kapnia, de gyorsan.
Ez volt az Emilia-Romagnai Nagydíj értékelése. A Forma-1 következő futama a Török Nagydíj lesz a sorozatba 2011 után visszatérő Isztambul Parkban november 13. és 15. között. A Sportudvar természetesen azt a hétvégét is figyelemmel kíséri, s a futamot követően újból jön az értékelés itt, az oldalon.
#NeViseljMaszkot
Nem akarsz lemaradni a hasonló cikkekről? Iratkozz föl a Sportudvar Hírlevélre!
A kiemelt kép forrása: Sportudvar-archívum