A Cardiffnak fizetnie kell Sala után, de nem akar

A Nemzetközi Labdarúgó Szövetség (FIFA) hétfőn döntést hozott a Nantes és a Cardiff City közötti jogi vitában, ami a tragikus sorsú Emiliano Sala januári átigazolása körül pattant ki. A franciák azt állították, hogy a walesi klub már aláírta a szerződést az argentin támadóval, így halálának pillanatában már az akkor még az angol élvonalban szereplő együttes játékosa volt, vagyis a cardiffiaknak meg kellett volna kezdeniük a 17 millió fontos vételár kifizetését. Ők viszont ezt megtagadták arra hivatkozva, hogy nem vált érvényessé Sala átigazolása, így nem kell fizetniük a Nantes számára. A FIFA ezt másképp gondolja, s kötelezte a Cardiffot a vételár első, 6 millió fontos részletének kifizetésére. A walesi klub fellebbez a döntés ellen.

A téma érzékenysége miatt ebben a cikkben nem található egyetlen reklám sem.

A FIFA hétfőn kelt végzésében kötelezte a Cardiff Cityt arra, hogy fizesse ki az FC Nantes számára Emiliano Sala vételárának első, 6 millió fontos részletét, amit a walesi klub azért tagadott meg, mert állítása szerint a Nantes és Cardiff közötti, január 21-ei repülőút során bekövetkezett balesetben elhunyt csatár a tragédia pillanatában még nem volt jogerősen a játékosa, így a Nantes-ot nem illeti meg egyetlen peták sem.

A Cardiff City kezdetben csak haladékot kért a Nantes-tól az összeg kifizetésére, később azonban úgy ítélte meg, hogy az átigazolási megállapodás nem vált érvényessé, mivel annak dacára, hogy valamennyi szerződő fél, így Sala is aláírta azt, a transzfer tényét nem regisztrálták a hivatalos adatbázisokban, így az átigazolási tanúsítvány kiállítására sem került sor, ami nélkül nem lehet az új csapathoz menni. Erre, valamint a végzetes utazás gyanús körülményeire alapozva megtagadta a fizetést.

A Nantes februárban a FIFA-hoz fordult, hogy kényszerítse a Cardiffot az összeg kifizetésére, s a szervezet hétfőn igazat is adott a francia klubnak.

A FIFA Játékosügyi Bizottsága, amelynek a dél-afrikai Raymond Hack az elnöke, múlt szerdán ült össze, s hozta meg döntését, de azt csak hétfőn kommunikálta a két klub és a nyilvánosság felé. A bizottság úgy ítélte meg, hogy a Cardiffnak ki kellett volna fizetnie a január 19-én megkötött szerződés értelmében az átigazolás első, 6 millió fontos részletét a Nantes részére. A bizottság “az ügy tragikus és egyedi körülményei” miatt elengedte a két félnek az eljárással kapcsolatban fölmerült illetékeit – áll a FIFA közleményében.

A FIFA augusztus végén egy levélben azt javasolta a két egyesületnek, hogy kössön egyezséget az átigazolási díj rendezését illetően. Mivel az egyeztetések eredménytelenül zárultak, ezért került az ügy a Játékosügyi Bizottság elé.

A Nantes üdvözli a döntést, a Cardiff fellebbez

Az FC Nantes nem sokkal a FIFA bejelentése után közleményt adott ki, amelyben üdvözölte a szövetség döntését. “A Cardiffnak tiszteletben kell tartania vállalásait és a sportjogi szabályokat” – írták a francia klub ügyvédjei. “Emiliano Sala, az egész sporttársadalmat megrázó halála mellett a FIFA rámutatott arra, hogy a kluboknak egy ilyen helyzetben is tiszteletben kell tartaniuk a játékosok átadás-átvétele során vállalt kötelezettségek jogbiztonságát. A döntés nem meglepő, hiszen megerősíti az FC Nantes 9 hónapja fönnálló pozícióját: Emiliano Sala aláírt Cardiffban, így a Nantes-tal kötött szerződése megszűnt. A FIFA által kiadott nemzetközi átigazolási tanúsítvány bizonyítja, hogy Emiliano a baleset napján már Cardiff-játékos volt”.

A Cardiff City ma bejelentette, hogy ellentámadást indít. A walesi klub a Nemzetközi Sportdöntőbírósághoz (CAS) fordul fellebbezéssel, mivel “rendkívül sajnálatosnak” tartja a FIFA-bizottság döntését. Az egyesület úgy látja, a Játékosügyi Bizottság “az általános vita szűk aspektusára alapozta következtetését anélkül, hogy a teljes dokumentációt áttekintette volna”. A walesiek közleménye azzal folytatódik, hogy ennek ellenére léteznek világos bizonyítékok arra vonatkozóan, hogy a megállapodás – a Nantes által belefoglaltatott számos feltétellel együtt – nem valósult meg, és mivel már nem is valósulhat meg, így érvénytelen.

Mint ismert, Emiliano Sala január közepén klubrekordot jelentő 17 millió fontos összegért szerződött a Nantes-tól a Cardiffhoz, azonban az új állomáshelye felé vezető repülőúton kisgépe máig tisztázatlan körülmények között a La Manche-csatornába zuhant. A Piper PA-46 Malibu típusú egymotoros kisgép nem sokkal lezuhanása előtt engedélyt kért a Nagy-Britanniához tartozó Jersey-sziget légi irányításától arra, hogy a megszokott utazási magassághoz képest alacsonyabban repülhessen át a sziget fölött. Ezután nem sokkal azonban eltűnt a gép a radarokról, roncsára – benne Sala holttestével – február elején bukkantak a csatorna mélyén.

Több furcsaságra is fény derült a tragédiával kapcsolatban. Kiderült, hogy a gép pilótájának, a mindmáig eltűntként kezelt David Ibbotsonnak nem volt engedélye utasok kereskedelmi forgalomban történő szállítására, és gépe sem volt engedélyezve ilyen célokra. Az is kiderült, hogy Ibbotson színvak volt, ami alkalmatlanná tette arra, hogy éjszakai látásviszonyok mellett repüljön. A nyomozást megnehezíti az a tény, hogy szabálysértő módon nem volt fekete doboz a gépen, a roncsot pedig a rossz viszonyok miatt nem tudták kiemelni a La Manche-csatornából.

Legutóbb augusztus közepén jelent meg egy érdekes információ a balesettel kapcsolatban. Eszerint Emiliano Sala vérében nagy mennyiségben találtak szén-monoxidot, egészen pontosan karboxi-hemoglobint (a szén-monoxid és a hemoglobin keverékét), ami természetes úton nem alakulhatott ki. Feltételezések szerint a gépnek olyan fűtési rendszere lehetett, amely kipufogógázzal fölmelegített levegőt juttatott a pilótafülkébe. E folyamat során történhetett olyan meghibásodás, ami ahhoz vezethetett, hogy szén-monoxid került a pilótafülke levegőjébe, amely végzett Salával és pilótájával.

Az Emiliano Sala halálával kapcsolatos összes cikk elérhető ide kattintva!

A téma érzékenysége miatt ebben a cikkben nem található egyetlen reklám sem.

A kiemelt kép forrása: Sportudvar-archívum

Leave a Reply