Magas szén-monoxid-szintet mutattak ki Emiliano Sala vérében

Több hónapnyi eseménytelenség után szerdán újabb érdekes információ látott napvilágot Emiliano Sala argentin csatár januári tragikus légi balesetével kapcsolatban. A brit szakhatóság ugyanis közölte, hogy a labdarúgó boncolása során levett vérmintában magas koncentrációban mutatták ki szén-monoxid jelenlétét. Ez akár közvetlen kiváltó oka is lehetett a csatár és pilótája halálának, de erről egyelőre nem szól a fáma. Ez a megállapítás viszont újabb kérdéseket vet föl a balesetező kisgéppel kapcsolatban, amelynek engedélyei körül sok minden nem volt rendben.

A téma érzékenysége miatt ebben a cikkben nem található egyetlen reklám sem.

Csaknem hét hónappal Emiliano Sala végzetes repülőbalesete után a brit légi baleseteket vizsgáló hatóság (AAIB) szerdán érdekes megállapítást közölt az ügyben zajló nyomozás keretében. Kiderült, hogy a repülőgép pilótafülkéjében szén-monoxid jelenlétét mutatták ki. Ez mindenképpen meglepő fejleménynek számít, hiszen az emberi vér nem tartalmaz szén-monoxidot és természetesen egy repülőgép fedélzetén sem szokványos és megengedhető jelenléte. Úgy jutottak a brit szakemberek erre a megállapításra, hogy Emiliano Sala holttestének boncolása során vért vettek, s ebben mutatták ki a szén-monoxid jelenlétét.

Mint arról én is többször beszámoltam, Emiliano Sala január 21-én szenvedett légi balesetet a La Manche-csatorna fölött, amikor az esti órákban egy Piper PA-46 Malibu típusú egymotoros kisgéppel Nantes-ból Cardiffba tartott, hogy ott csatlakozzon új csapatához, amelyhez kettő nappal a tragédia előtt írt alá klubrekordot jelentő közel 17 millió fontos összegért cserébe.

A kisgép aznap este eltűnt a radarokról, a roncsra azonban csak napokkal később bukkantak a csatorna mélyén. A gép maradványaiban február elején megtalálták Emiliano Sala holttestét. A pilóta, David Ibbotson máig nem került elő.

A BBC most arról számolt be, hogy a Sala holttestén elvégzett toxikológiai vizsgálatok során derült fény arra, hogy az argentin labdarúgó vérében szén-monoxid, egészen pontosan karboxi-hemoglobin (a szén-monoxid és a hemoglobin keveréke) volt, méghozzá – ahogy a brit közmédia fogalmaz – jelentős mennyiségben. Egyes brit médiumok úgy tudják, ez az érték 58 százalék volt, vagyis olyan mértékű koncentrációról van szó, amely eszméletvesztést és szívleállást idézhetett elő a gépen tartózkodóknál. (50 százalék fölötti karboxi-hemoglobin-szint potenciálisan halálos mennyiség.)

A szén-monoxid-mérgezésnek három fázisa van:

  • Első szakasz: A mérgezést szenvedett nyugtalan, zavart vagy kábult. Fejfájás, szédülés, hányás léphet fel. A bőr időnként cseresznyepirossá színeződik.
  • Második szakasz: Izomgörcsök a végtagokon, majd az egész testen, végül eszméletvesztés. Az eszméletlenné vált beteg is hányhat, ami fulladást okozhat.
  • Harmadik szakasz: Izomellazulás, légzésbénulás, halál.

A légi baleseteket vizsgáló hatóság emberei most azt vizsgálják, hogyan kerülhetett a szén-monoxid az utastérbe – főleg ilyen nagy mértékben –, míg a játékos családját képviselő ügyvéd elmondta, a rokonok azt akarják elérni, hogy a szerencsétlenül járt támadót szállító repülőgépet minden részletre kiterjedő műszaki vizsgálatnak vessék alá.

„A családnak és a közvéleménynek is tudnia kell, hogyan kerülhetett a szén-monoxid az utastérbe. Ennek kiderítése légi biztonsági szempontokból is kiemelkedően fontos” – mondta Daniel Machover, a családot képviselő ügyvédi iroda munkatársa a BBC-nek.

A szén-monoxid-mérgezésnek (amely telente Magyarországon többek halálát okozza a rosszul működő fűtőberendezésekből az otthonokba visszaáramló szén-monoxidnak köszönhetően) több különböző kiváltó oka is lehet. Ilyen például a kipufogógáz felhalmozódása zárt térben. Jelen esetben az tűnik a leginkább elképzelhetőnek, hogy a kisgépnek olyan fűtési rendszere volt, amely kipufogógázzal fölmelegített levegőt juttatott a pilótafülkébe. E folyamat során történhetett olyan meghibásodás, ami ahhoz vezethetett, hogy szén-monoxid került a pilótafülke levegőjébe.

Persze ez csak az én meglátásom az alapján, ami most kiderült és amit a kisgépek fűtésével kapcsolatban az interneten olvastam. A nyomozók egyelőre nem közölték, hogy milyen okot feltételeznek a megnövekedett szén-monoxid-szint mögött, de feltehetőleg hamarosan erre a kérdésre is választ kaphatunk.

Mint föntebb említettem, Sala családja a gép részletes megvizsgálását kérte. Ennek végrehajtása viszont problémás lehet, mivel – ugyan voltak erre kísérletek – a rossz időjárási viszonyok miatt a mentőegységek végül letettek a roncs fölhozataláról, így az most is valahol a La Manche-csatorna mélyén lehet. A brit nyomozók februárban azt állították, hogy kellő mennyiségű videófelvételt készítettek ahhoz, hogy minden kétséget kizáróan megállapíthassák a baleset körülményeit és okait.

Nem volt minden rendben a gép körül

A Sportudvar az év elején számos cikkben foglalkozott a Sala-tragédiával. Az már a balesetet követő napokban kiderült, hogy a gépet vezető David Ibbotsonnak nem volt engedélye fizető utasok szállítására, mivel csak magánrepülői igazolvánnyal rendelkezett, tehát legfeljebb egyedül repülhetett volna. Nem sokkal később a gépről is kiderült, hogy nem volt engedélye fizető utasok kereskedelmi forgalomban történő szállítására.

Arra is fény derült, hogy a gépnek nem voltak fekete dobozai, holott ezekkel kötelezően rendelkeznie kellett volna. Ibbotson kapcsán rövidesen az a hír is elterjedt, hogy színvak volt, vagyis nem vezethetett volna éjszakai körülmények között.

Az elmúlt hónapokban elsősorban a Nantes és a Cardiff City közötti pereskedésről lehetett olvasni a Sala-tragédiával kapcsolatban. A walesi klub ugyanis máig nem fizette ki a franciáknak az argentin 17 millió font körüli vételárát, mivel úgy véli, hogy az átigazolás nem történt meg. Sala aláírta szerződését Walesben, azonban azt a Premier League adatbázisában a papírok hiányosságai miatt nem jegyezték be, hanem hiánypótlásra kötelezték a Cardiffot. Ezt viszont a tragédia miatt már nem lehetett megtenni. A Nantes viszont úgy látja, hogy Sala már nem vele, hanem a Cardiffal állt szerződéses viszonyban halálának pillanatában, így a szigetországiaknak igenis fizetniük kell. Mivel ezt a Cardiff megtagadta, a Nantes a FIFA-hoz fordult jogorvoslatért. Ezzel kapcsolatban egyelőre nincs jogerős döntés.

Az Emiliano Sala halálával kapcsolatos összes cikk elérhető ide kattintva!

A téma érzékenysége miatt ebben a cikkben nem található egyetlen reklám sem.

A kiemelt kép forrása: Sportudvar-archívum

Leave a Reply