A pilóta is veszélyesnek találta az Emiliano Salát szállító repülőgépet

Megdöbbentő üzenetváltásra derült fény Emiliano Sala halálával kapcsolatban. Annak a kisgépnek a pilótája, amely 2019 januárjában Nantes-ból Cardiffba kellett volna, hogy szállítsa átigazolása után az argentin csatárt, ám a La Manche-csatornába zuhant, egy közvetlenül a végzetes út előtt lezajlott telefonbeszélgetésben azt mondta egyik ismerősének, hogy a gép veszélyesnek tűnik. Mint ismert, Sala és a pilóta is életét vesztette a balesetben – utóbbi holtteste azóta sem került elő.

Nyári akció a Sportudvar Prémiumban – most kedvezményes áron válhatsz taggá. Ne hagyd ki!

A repülőgépnek az állapota, amelyben Emiliano Sala argentin labdarúgó halálát lelte 2019 januárjában a La Manche-csatorna fölött, aggasztotta a pilótát a fölszállás előtt. David Ibbotson egyik barátjával folytatott telefonbeszélgetéséből derült ez ki, amelyet most hoztak nyilvánosságra.

Az 59 éves pilóta feladata lett volna, hogy a 28 éves játékost Nantes-ból Cardiffba szállítsa, miután az argentin csatár a francia csapatból a Cardiff City-be szerződött a téli átigazolási időszak során 17 millió fontért. Emiliano Sala pár nappal korábban már járt Cardiffban, hogy mindenben megegyezzen az akkor az angol élvonalban szereplő walesiekkel és aláírja szerződését, ugyanakkor még visszarepült Nantes-ba, hogy elbúcsúzzon csapattársaitól. Ezt követte a végzetes út.

A BBC brit közszolgálati médiatársaság ma egy, az üggyel foglalkozó podcastban közzétette a David Ibbotson és pilótabarátja között lefolyt telefonbeszélgetés felvételét, amelyben Ibbotson megfogalmazta a kisgép állapotával kapcsolatos kételyeit, mivel a Cardiff és Nantes közötti úton már észlelt bizonyos problémákat.

“Felvettem egy labdarúgót, akit Cardiffba kell elrepítenem. Azt a feladatot adták, hogy vigyem el oda egy veszélyes repülővel. Általában az ülések között van a mentőmellényem, de holnap fölveszem, az biztos” – mondta David Ibbotson barátjának, Kevin Jonesnak a tragédia előtti napon.

Még aggasztóbb, hogy Ibbotson, aki egyébként nem rendelkezett éjszakai repülések végrehajtására vonatkozó engedéllyel (a végzetes útra a kora esti órákban, de január révén már tök sötétben került sor), a telefonbeszélgetésben azt is elmagyarázta, hogy “detonációt” hallott a gépben a repülés kellős közepén, amikor Nantes-ba tartottak Salával. “Repültem, majd bumm” – mondta szó szerint barátjának.

“Azt kérdeztem magamban, hogy ‘mi a baj?’. Megnéztem a beállításokat és mindent rendben találtam, ment is a gép rendesen, de megakadt a szemem a történtek után. Ennek a gépnek vissza kell mennie a hangárba” – zárta le mondandóját David Ibbotson, miután azt is megjegyezte, hogy a nantes-i Atlantique-repülőtéren történt leszállás során nem működött a gép bal oldali fékje.

Már korábban kiderült, hogy Emiliano Sala sem érezte magát biztonságban a végzetes úton, mivel közvetlenül a baleset előtt küldött hangüzenetet a WhatsApp-on keresztül édesapjának, amelyben azt mondta, úgy érzi, hogy szétesik a gép és nagyon fél. Amennyiben másfél óra múlva nem ad hírt magáról, tudják, hol keressék. Sejthetjük, hogy mire gondolt…

A brit légi baleseteket vizsgáló hatóság 2020 márciusában adta ki végleges jelentését a tragédiával kapcsolatban, amelyben a baleset fő okaként azt jelölte meg, hogy a pilóta és utasa, Emiliano Sala szén-monoxid-mérgezést szenvedtek, mivel a repülőgép kipufogógáza, melynek normál esetben a jármű fűtését kellett volna biztosítania, meghibásodás következtében beáramlott a pilótafülkébe. Kettejük közül csak Sala holttestét találták meg a La Manche-csatorna mélyén, s a boncolás során elvégzett toxikológiai vizsgálatok megállapították, hogy vérében kiugróan magas volt a szén-monoxid szintje.

Ibbotson akkor vesztette el uralmát gépe fölött, amikor túl nagy sebesség mellett akart elvégezni egy manővert, s ezt követően a gép 435 km/h-s sebességgel csapódott a tengerbe, ezáltal a rajta tartózkodóknak nem volt esélyük a túlélésre. Sala halálának pontos okaként nem a mérgezést, hanem a hatalmas sebességgel történő becsapódás által kiváltott súlyos fej- és mellkasi sérüléseket jelölte meg a boncolási jegyzőkönyv.

A játékos – akinek halála az egész focivilágot megdöbbentette – holttestét 2019. február 7-én, vagyis több mint két héttel a baleset után emelték ki a La Manche-csatornából, 67 méteres mélységből.

A tragédiával kapcsolatban tavaly novemberben az utat szervező 67 éves David Hendersont 18 hónap börtönbüntetésre ítélték nem megfelelő képzettséggel rendelkező pilóta alkalmazása és engedély nélküli légiutasszállítás miatt, ugyanis David Ibbotsonnak arra sem volt engedélye, hogy kereskedelmi repüléseket folytasson, azaz utast szállítson. Arra is fény derült, hogy Fay Keely, a Piper PA-46 Malibu típusú kisgép tulajdonosa fél évvel a tragédia előtt egyszer már eltiltotta Ibbotsont a gép vezetésétől és a legkevésbé sem volt megbizonyosodva afelől, hogy Ibbotson képes elvezetni a repülőjét, ahogy abban sem volt biztos, hogy kellő alapossággal viseltetik-e a rábízott repülőgépre. Keely egy idén februári bírósági meghallgatáson elmondta, hogy fél évvel a baleset előtt kifejezetten kérte Ibbotsont, hogy ne vezesse többet az ő gépét, miután tudomására jutott, hogy egy nap alatt két légügyi szabálysértést is elkövetett.

Keely egyébként azt is elmondta, hogy miután 2015 augusztusában birtokába jutott a repülőgép, annak kezelését és működtetését egy erre szakosodott személyre, David Hendersonra bízta – mint később kiderült, ő szervezte a végzetesnek bizonyuló utat Sala számára, és az ekkor elkövetett szabályszegésekért sújtották a föntebb már említett 18 hónapos börtönbüntetéssel.

Még most is zajlik a vita az anyagiakról

A Cardiff és a Nantes között mind a mai napig folyik a pereskedés annak kapcsán, hogy a manapság az angol másodosztályban szereplő walesi klubnak ki kell-e fizetnie Emiliano Sala átigazolásának díját, nagyjából 17 millió fontot (ez rekord az egyesület történetében), vagy sem. A Nantes követelte a pénz átutalását, a Cardiff azonban erre nem volt hajlandó, mivel szerinte kérdéses volt, hogy a francia klub részéről kik szervezték meg a halálos repülőutat.

A Nemzetközi Labdarúgó-szövetség (FIFA) kötelezte a Cardiffot a fizetésre, mivel szerinte dokumentumokkal alátámasztott tény, hogy Emiliano Sala a tragédia pillanatában már a walesi klub alkalmazásában állt, s a haláleset nem eredményezi a szerződésben lefektetett fizetési kötelezettség megszűnését.

A Cardiff City a nemzetközi Sportdöntőbírósághoz (CAS vagy TAS) fordult, ám a lausanne-i székhelyű jogi testület augusztusban helybenhagyta a FIFA korábbi döntését és kötelezte a klubot az átigazolási díj kifizetésére, valamint a rekordnagyságú ügyvédi és bírósági költségek rendezésére.

A Nantes-nak a CAS ítélethirdetésének napján kiadott közleménye leszögezi, hogy nagyon remélik, ezzel véget ér a játékos emlékére árnyékot vető ügy, amelyet nagyon nehéz volt elviselni a Salát kedvelő, szerető embereknek.

A Cardiff ez ellen a döntés ellen is fellebbezett a Svájci Szövetségi Törvényszéken, és ha ezt is elbukja, akkor kártérítési pert indít a balesetért felelős személyek ellen – egy ilyen pernek a most napvilágot látott, a gép műszaki állapotát erősen megkérdőjelező kijelentések után komoly létjogosultsága lehet. A brit csapat továbbra is gondoskodik anyagilag Sala családjáról, egy külön az erre a célra létrehozott alapítványon keresztül.

A CAS vagy TAS döntése értelmében a Nantes nem volt felelős az ügynökök által szervezett utazásért, így ezért kárpótlás nem jár a Cardiff Citynek.

A mostani fejlemények alapján még mindig nem kerül pont a Sala-ügy végére, pedig ennek már tényleg itt lenne az ideje…

Nyári akció a Sportudvar Prémiumban – most kedvezményes áron válhatsz taggá. Ne hagyd ki!

A kiemelt kép forrása: Fep / Panoramic

Leave a Reply