Itt vagy
Főoldal > Sportudvar > Nagyvilág > F1: A glória ha nem is dicsőség, de annál inkább valós védelem

F1: A glória ha nem is dicsőség, de annál inkább valós védelem

VIDEÓVAL – Túl van a Forma-1 az első olyan idényen, amikor kötelező volt az autók pilótafülkéje fölé telepíteni a glóriának nevezett megoldást, amely a versenyzők fejének és nyakának erősebb védelmét hivatott elősegíteni. Eleinte sokan – köztük jómagam – is fanyalogtak a megoldás miatt, mivel esztétikailag nem volt a legjobb, de minden bizonnyal a döntéshozók nem ezt, hanem az életvédelmi szempontokat vették figyelembe, amikor döntöttek a glória bevezetéséről. A glória pedig ha dicsőséget nem is hozott a száguldó cirkusznak, de Charles Leclerc életét minden bizonnyal megmentette a Belga Nagydíjon, amikor Fernando Alonso autója centikkel repült el a Ferrarihoz igazolt monacói pilóta feje fölött, s ha nincs a glória, akkor a spanyol kocsijának szárnylapja el is találta volna a fejét, amely súlyos sérülést eredményezhetett volna.

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!

Az év leglátványosabb balesetét szolgáltatta a Belga Nagydíj rajtja, amely során a Fernando Alonso McLarenjét megtorpedózó Nico Hülkenberg olyan láncreakciót indított el, ami a kétszeres világbajnok autójának látványos repüléséhez vezetett. A McLaren eltalálta az előrébb mit sem sejtve kanyarodó Charles Leclerc Sauberjét, a felvételekből pedig hamar világossá vált, hogy az idei szezonra bevezetett glória kulcsszerepet játszhatott abban, hogy a monacói pilótának nem lett komoly baja. Charlie Whiting versenyigazgató akkor még nem jelentette ki, hogy a védőeszköz nélkül Leclerc biztosan nem úszta volna meg következmények nélkül a bukást, helyette részletes vizsgálatot ígért, amelynek eredménye mostanra született meg.

A balesetet látva korábbi és jelenlegi versenyzők közül is többen biztosra vették, hogy a glória súlyos sérüléstől óvta meg Leclerc-t, maga az érintett is szerencsésnek érezte magát, hogy ebben a szezonban történt vele ilyen bukás.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) mostanra lezárult hivatalos vizsgálata megerősítette, hogy a glória nélkül Alonso McLarenjének első szárnya Leclerc sisakjának rostélyát találta volna el, ami szinte biztosan nagyon súlyos következményekkel járt volna. 

A vizsgálat kimutatta, hogy a glória nemcsak eltérítette a repülő McLarent, de strukturálisan sértetlen maradt, a Sauber minden további gond nélkül le tudta azt szerelni az autóról az Alonso autójának jobb első kerekével történt 58 kN-s ütközés után. Ez az érték a 46%-a az FIA által előírt 125 kN-s értéknek, amit a glóriának ki kell bírnia. Noha az első kerék a glória nélkül is elkerülte volna Leclerc fejét, az eredmények azt mutatják, hogy az első szárny véglapja nem, mivel pontosan a sisakrostély felé mozgott.

„A rendelkezésünkre álló adatok és videófelvételek alapján meggyőződésünk, hogy a kerék nem találta volna el Leclerc-t, az első szárny véglapja azonban igen. Ennek ellenére az ütés súlyosságát nehéz pontosan megmondani” – nyilatkozta Adam Baker, az FIA biztonsági igazgatója az Autosport szakújságnak, amelynek évzáró díjátadó gáláján bemutatták a Leclerc balesetéről készült animációt.

A jelentés megerősítette, hogy a fő kontakt Alonso jobb első kereke és a glória jobb felső része között történt, a két autó egymáshoz viszonyított sebessége 30 km/h volt, a becsapódás szöge pedig 90 fokos. Az ütközés elég nagy volt ahhoz, hogy eltörje a McLaren felfüggesztését.

Amennyiben a kerék ilyen sebességgel találta volna el Leclerc fejét, a Sauber pilótája súlyos fej- vagy nyaksérülést szenvedett volna. A glória ezúttal ugyan megúszta deformáció nélkül, azonban ha a kerék helyett az autó teljes tömege csapódott volna neki ugyanekkora sebességgel, az a vizsgálat szerint a szerkezet jelentős deformációjával, esetleges meghibásodásával járt volna, abban az esetben pedig a pilóta súlyos sérülése szinte elkerülhetetlen.

Ezek alapján van még mit fejleszteni a glórián, hogy minél ellenállóbb lehessen, de az első évet és különösen ezt a balesetet látva azt is ki lehet jelenteni, hogy ez a megoldás lehet, hogy csúfított a Forma-1-es autók kinézetén, de mindezt a tévés közvetítésekben nem igazán lehetett észre venni, számomra nagyjából már a harmadik futamtól kezdve föl sem tűnt a glória, kivéve persze a fedélzeti kamerás felvételeket.

A glória minden bizonnyal Charles Leclerc életét mentette meg és valószínűleg a jövőben is nem egy pilóta köszönheti majd ennek az eszköznek az életben maradását.

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!

A kiemelt kép forrása: F1

Top
%d blogger ezt szereti: