Verstappen különligában versenyez – a Belga Nagydíj legfőbb tanulságai

Max Verstappen azután, hogy a Magyar Nagydíjat a 10. helyről rajtolva nyerte meg, Belgiumban ma délután a 14. rajtkockából elindulva végzett az élen. A szinte hazai pályán versenyző holland elképesztő fölénnyel győzött Spa-Francorchamps-ban, ezzel pedig lényegében bebetonozta újabb világbajnoki címét. Sergio Pérez a gyenge rajt után a 2. lett, Carlos Sainz az élről indulva pedig a 3. helyre csúszott vissza. A Ferrari szenvedett, s a Mercedes sem tudott erősödni a nyári szünet alatt, igaz, ehhez kellett Hamilton korai kiesése is. Nagy versenye volt a viharos szezonközi pauzán túllévő Alpine-nak, s Alexander Albon is remekül teljesített a Williamsszel.

Nyári akció a Sportudvar Prémiumban – most kedvezményes áron válhatsz taggá. Ne hagyd ki!

POZITÍVUMOK
Max Verstappen megállíthatatlanul menetel a címvédés felé

Azt már a szombati időmérés előtt tudni lehetett, hogy a Forma-1-es világbajnoki pontverseny első kettő helyezettje: Max Verstappen és Charles Leclerc is tíz-tíz hellyel hátrébbról fogja megkezdeni a mai Belga Nagydíjat, mint amilyen helyezést a kvalifikáció során egyébként elér, ugyanis mindkettejük autójában több erőforráselemet kellett kicserélni, s túllépték az egy szezonra megengedett mennyiséget ezekből. Rajtuk kívül további hat pilóta kapott hasonló büntetést, így Verstappen a 14., Leclerc a 15. helyre kapott besorolást a rajtrácson. A holland remekül rajtolt, sikeresen használta ki az 1. körben történt nagy kavarodást, s nem keveredett bele egyetlen pofozkodásba sem, így gyorsan a 8. helyen találta magát. A Biztonsági Autó távozása után igazi száguldásba kezdett, ugyanis sorra gyorsulta le az előtte haladókat az Eau Rouge utáni egyenesben, így rövid idő alatt már a dobogón állt, persze még csak virtuálisan. Nem kellett sok időnek eltelnie ahhoz sem, hogy Verstappen az élre álljon, ugyanis Sergio Pérez elengedte, a Ferrari pedig egész egyszerűen nem tudott versenyezni a Red Bull-lal. Verstappen a táv felénél már az élen állt és onnantól fogva eseménytelen futama volt, s végül óriási, 17 másodperces fölénnyel nyerte meg a Belga Nagydíjat, amely két hazai versenyéből az első, hiszen Belgiumban született. Előnye most már 96 pont az összetettben a 2. helyre följött Pérez előtt, úgyhogy most már komoly fordulat kell ahhoz, hogy ne ő legyen 2022 világbajnoka. Ma különligában versenyzett, egyszerűen senki sem tudott vele tartani, ami nem túl bíztató a riválisok és a semleges nézők szempontjából sem, hiszen egyértelműen kiderült, hogy a mostantól életbe lépett műszaki szigorításokból az italgyártósok győztesként jöttek ki. A jövő héten jön a Holland Nagydíj, azaz a másik hazai futam Verstappen számára Zandvoortban, ahol az elképesztőnek ígérkező holland szurkolótábor (amely már ma is kitett magáért) bele fogja hajszolni a győzelembe – ha csak nem jön közbe valami. Szerintem nem fog.

Remekelt az Alpine a cirkuszos nyári szünet után és a Piastri-tárgyalás előtt

A Magyar Nagydíjat követően megkezdődött négyhetes nyári szünet első napjai attól voltak hangosak, hogy Fernando Alonso váratlanul a visszavonuló Vettel helyére az Aston Martinhoz szerződött. Az Alpine erre reagálva bejelentette, hogy megállapodott tartalékpilótájával, Oscar Piastrival, hogy a jövő évtől ő lesz Esteban Ocon csapattársa. Az ausztrál azonban gyorsan jelezte, nem írt alá semmilyen szerződést az Alpine-nal, s közölte: nem óhajt jövőre a franciáknál versenyezni. A Piastri-ügyben a jövő héten lesz meghallgatás a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) szerződéseket vizsgáló bizottsága előtt, úgyhogy még bőven lesz folytatása ennek a történetnek. A nagy vihar azonban egyelőre nem nyomta rá bélyegét a csapat és a két versenyző teljesítményére, hiszen Fernando Alonso és Esteban Ocon is egész hétvégén nagyon jó tempót ment. Ocon is rajtbüntetéssel kezdett, de végül a 7. helyen intette le a kockás zászló, miközben Alonso az 5. helyen végzett, miután Leclerc-t hátrasorolták szabálysértés miatt. A francia istálló óriási csatát fog folytatni a szezon hátralévő részében a McLarennel a konstruktőri 4. helyért, s a ma összeszedett 16 ponttal egy kicsit elhúzott a nullázó wokingiaktól, így előnye húsz pontra nőtt. Amennyiben ez így folytatódik, vagyis az Alpine erős középcsapatként tud teljesíteni a feszültségek ellenére is, a McLaren pedig tovább gyengélkedik, akkor lehet, hogy nem is lesz olyan nagy ez a küzdelem. A ma látottak alapján semmiképp sem.

Alexander Albon újabb bravúros pontszerzése

A Williams 2020 után ismét a sereghajtó csúfos szerepét kapta a Forma-1-ben, hiszen a grove-i alakulat 13 verseny alatt csupán 3 pontot tudott összegyűjteni. Mindhárom egységet Alexander Albon érte el, miközben mára Nicholas Latifi lett az állandó mezőny egyetlen pont nélkül álló pilótája (az egy futamra beugró Nico Hülkenberg sem szerzett pontot). A Williams lehet, hogy talált valamit a nyári szünetben, amivel előrébb kerülhet, ugyanis Spában végig egész jó tempót ment mindkét versenyző. Albon persze továbbra is jobb Latifinál, amit ma is bizonyított, hiszen végig pontszerző helyen autózva végül a 10. helyen ért célba, pedig többen is pályáztak az utolsó pontszerző helyre az utolsó körökben. Így most már négy pontja van a thainak és a Williamsnek is, igaz, a csapat ezzel is igen messze van a 9. helyezett Aston Martintól, amelynek 24 pontja van. Ettől függetlenül a mostani hétvégén látottak alapján van rá esély, hogy javuljon a Williams teljesítménye az év utolsó futamain, s akár jövőre is egy versenyképesebb technikát rakjanak össze.

Pierre Gasly sikeres 100. futamot zárt

Pocsékul indult a futam az AlphaTauri számára, hiszen mind Pierre Gasly, mind Cunoda Juki a bokszutcából volt kénytelen rajtolni különböző okokból. Gasly 100. Forma-1-es versenyét teljesítette ma délután, s a kemény kezdés ellenére végül a 9. helyen tudott célbaérni, vagyis szépen zárta centenáriumi futamát, s megemelhetjük előtte kalapunkat. Eközben Cunoda a 13. helyen végzett, s azt hiszem, egyre jobban inog az ülés a japán alatt…

NEGATÍVUMOK
A Ferrari reménytelen

Rossz szájízzel mehettek nyári szünetre a Ferrari munkatársai, hiszen a Magyar Nagydíjon óriási blamát szenvedett el a maranellói csapat azáltal, hogy a Binotto-féle vezetés ritkán látott módon elrontotta mindkét versenyző gumistratégiáját, amivel értékes pontoktól estek el, miközben Max Verstappen megnyerte a futamot. Ezúttal nem égett akkorát a Ferrari, de tovább nőtt a hátránya minden fronton a Red Bull-lal szemben. A futamot Carlos Sainz Jr. kezdhette meg az élről a tömeges hátrasorolások miatt, mellőle pedig Sergio Pérez indulhatott. Charles Leclerc a 15. rajtkockát kapta. Sainz remekül rajtolt, miközben Pérez beragadt, így a spanyol simán megtartotta vezető helyét. Leclerc kicsit nehézkesen tudta lebirkózni az előtte haladókat, de végül ő is beférkőzött az élmezőnybe. Egyikőjük tempója sem volt azonban elég a Red Bull-okkal szemben, hiszen Verstappen és Pérez is játszi könnyedséggel előzte meg Sainzot, Leclerc pedig nem tudott veszélyt jelenteni egyik italgyártós pilótára sem. Sainz végül a 3. helyen futott be, Leclerc pedig a pályán az 5. lett, azonban közvetlenül a leintés után kiderült, hogy átlépte a sebességhatárt a bokszutcában utolsó kerékcseréje során, így öt másodperces büntetést kapott, amivel a 7. helyre sorolták vissza. A monacói a végén természetesen azért cseréltetett kereket, hogy rámehessen a leggyorsabb körért járó bónuszpontra, azonban ezt eleve nem tudta megszerezni, így a büntetés nem osztott, nem szorzott, bár a pluszpont sem tett volna így. A Ferrarinak egyértelműen ártottak a technikai szabályzatban bevezetett, s mostantól aktivált szigorúbb szabályok, a Red Bull pedig egyre jobban ellép az olaszoktól. Leclerc a 3. helyre csúszott vissza az egyéni világbajnokságban, hátránya pedig öt pont Pérez mögött. Most már nem kérdés, hogy a monacóinak a 2. hely lehet a célja, hiszen Verstappennel szemben 98 pontos lemaradása van, s ugyan kilenc futam még hátra van, de legyünk őszinték, óriási csoda kellene ahhoz, hogy a Red Bull és a holland innen elbukja az újabb vb-címet. Ami Sainzot illeti, a spanyol 171 ponttal a 4., egy egységgel előzi meg George Russellt, aki a futamon a 4. lett. Hamilton sincs messze tőle, úgyhogy neki is keményen kell még küzdenie, miközben Leclerc-től is csak 15 pont választja el. A Ferrari a konstruktőrök bajnokságában 118 pontos hátrányban van a Red Bull mögött, miközben a Mercedes csupán 41 egységgel marad el mögötte, úgyhogy ott is védekezni kell most már inkább, s nem támadni.

A Mercedes ugyanott van, ahol eddig

Nagyon fogadkoztak a Mercedesnél, hogy a most életbelépett szabálymódosításoknak köszönhetően kevésbé fog jelentkezni náluk a delfinhatás, s versenyképesebbé válhatnak. Ezek a remények azonban szertefoszlottak, ugyanis a delfinezés ismét erősen jelentkezett az ezüstnyilaknál, ráadásul a kellő tempó sem volt meg ahhoz, hogy legalább a Ferrarit megelőzzék. Persze a németek újabb, számukra csalódást keltő szerepléséhez kellett a gyenge időmérős teljesítmény, s az is, hogy Hamilton az 1. körben kiesett a versenyből, miután Fernando Alonsóval ütközött, s megsérült az autója. George Russell végig a 3-4. hely környékén autózott, s ugyan egy darabig reálisnak tűnő esélye volt a dobogós eredményre, végül Sainz gyorsabbnak bizonyult nála, így a 4. lett. A Mercedes ugyanott van, ahol eddig volt, s azt hiszem, most már inkább 2023-ra kellene nekik is készülniük, mint a Ferrarinak.

Ez volt a Belga Nagydíj értékelése. Jövő vasárnap a Holland Nagydíjjal folytatódik a szezon. Természetesen arról a versenyről is beszámolunk majd itt, a Sportudvaron. Tartsatok velünk!

Nyári akció a Sportudvar Prémiumban – most kedvezményes áron válhatsz taggá. Ne hagyd ki!

A kiemelt kép forrása: F1.com

Leave a Reply