A Forma-1 után most a MotoGP ütheti meg a bokáját Indiában

A hétvégén rendeznék meg a gyorsaságimotoros-világbajnokság történetének első Indiai Nagydíját, azonban még pár nappal a kezdés előtt is sok a kérdőjel a versenyek megtartása körül. Jelen pillanatban a legnagyobb főtörést a vízumkiadás körüli egészen nevetséges gondok jelentik a versenyzők és a csapatok, no meg a sorozat promótere számára, de több motoros már a pálya veszélyes pontjaira is fölhívta a figyelmet. Aggódnak amiatt, hogy a biztonsági intézkedések nem lesznek elegendőek és ismét nagyon súlyos baleset történhet, mint pár hete Barcelonában.

Egy új helyszínt már sztornóznia kellett a Dornának, a gyorsaságimotoros-világbajnokság spanyol promóterének és a nemzetközi szövetségnek (FIM) a három kategória idei versenynaptárából: Kazahsztánban július elején száguldtak volna a fiúk, ám a pálya nem tudta határidőre a FIM minden feltételét teljesíteni, ráadásul a közép-ázsiai országba való elutazás és a felszerelések szállítása jelentős költségekkel járt volna, amelyeket főleg a Moto2-es és Moto3-as csapatok fogcsikorgatva tudtak volna kigazdálkodni. Jelen állás szerint jövőre debütálhat Kazahsztán a versenynaptárban, de könnyen lehet, hogy végül Finnország sorsára jut, s akkor a skandináv országhoz hasonlóan a tavaly ősszel a semmiből a naptárba került szokoli pályán sem rendeznek sosem versenyt.

A mostani hétvégén Indiába látogatna el a mezőny. Ez is egy új helyszín lenne a MotoGP naptárában, ugyanakkor a Buddh International Circuit névre keresztelt, Új-Delhitől alig 50 kilométerre fekvő pálya már 2011 óta létezik – a múltról lentebb még szót ejtek.

Nem véletlenül használok feltételes módot nagyjából kettő és fél nappal az első szabadedzés kezdete előtt. Az utóbbi 48 órában ugyanis több égtáj felől is olyan információk érkeztek, melyek alapján több mint kérdéses, hogy lesz-e hétvégén száguldás Indiában. Több csapat részéről is arról számoltak be, hogy komoly nehézségek támadtak az utazás körül, mivel iszonyúan lassan és körülményesen, ráadásul több esetben elhibázott módon folyik a vízumok kiadása.

A legtöbb csapattag már tegnap és ma útnak indult volna a távoli Indiába, azonban mindazok, akik nem kapták meg idejében vízumukat, föl sem szállhattak a repülőgépre, így várakozni kénytelenek. Peter Öttl, a Moto3-ban szereplő Husqvarna tulajdonosának gépe hétfőn délután szállt fel, ám ő nem volt rajta a járaton, mivel nem kapta meg a beutazási engedélyt. Ennek következtében új járatot kellett foglalnia, este pedig arról számolt be, hogy reménykedik abban, hogy ma kézhez kapják a vízumot, és el tudnak menni a helyszínre.

Öttl egyébként megkapta a vízumát, csak éppen nem volt minden rendben vele. „Egy Moto-2-es szerelő fotóját tévedésből az én vízumomba szkennelték be” – mondta a SPEEDWEEK.com-nak, de nem ő volt az egyetlen, aki áldozatául esett a bohózatba illő ügyintézésnek: David Goldman, a Gold & Goose ügynökség fotósa Mat Oxley-nak, a brit újságírónak a képét kapta meg. „Most elmegyek a fodrászhoz, és levágatom a hajam, hogy úgy nézzek ki, mint Mat” – jelentette ki humorosan.

The-Race.com szakírója, Simon Patterson arról panaszkodott a közösségi médiában, hogy a hat hete benyújtott kérelem ellenére nem kapta meg az elektronikus vízumot, így most gyorsított eljárásban kell igényelnie, ami extra költségekkel jár. Azonban olyan személy is akadt, akinek több jutott. „Az olasz csapatunk koordinátora, Susanna Sola két vízumot kapott” – árulta el Öttl.

A káosz számos csapatot és gyártót érint, a Honda Racing Corporation szóvivője például azt jelentette, hogy több mint harminc alkalmazott nem tudott felszállni a menetrend szerinti járatra. A káosz már olyan szintre jutott, hogy Geoff Dixon, a csapatokat tömörítő szakszervezet, vagyis az IRTA paddockbeli menedzsere kénytelen volt elnézést kérni mindhárom kategória istállóitól – számolt be róla a p1race.hu.

Az teljesen nyilvánvaló, hogy a vízumok kiállításával megbízott Fairstreet Sports nevű indiai ügynökség totális kudarcot vallott, és erről már a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dornánál is nyíltan beszélnek. A fejetlenség következményeként kézzel és egyenként kell kiállítani a beutazási kérelmeket, és a folyamatban a Dornának is aktívan segédkeznie kell. Nem irigyelhetjük azokat, akik ebben a súlyos helyzetben kénytelenek dolgozni, mivel közel kettőezer ember vízumát kell ilyen módon kiállítani.

A szituáció annyira súlyos, hogy Dixon szavai alapján egyáltalán nem magától értetődő, hogy meg tudják rendezni a fordulót. „A fő gond az, hogy minden csapattagot eljuttassunk az indiai paddockba, hogy meg tudjuk tartani a versenyt” – fogalmazott. Ha pedig ez sikerül, akkor a következő kihívás az lesz, hogy a pluszköltségeket ráterheljék a szervezőre, amely egyértelműen felelős a kialakult helyzetért.

A motorokat szállító teherautók egyébként már megérkeztek a helyszínre, de ebben sem volt sok köszönet, ugyanis a csapatok képviselői és az IRTA elöljárói megdöbbenve tapasztalták, hogy már-már kőkorszaki járművekről van szó. Az biztos, hogy ha idén meg is rendezik a futamot, jelentős változtatásokra lesz szükség ahhoz, hogy a csapatok jövőre is hajlandóak legyenek ellátogatni a helyszínre.

Mind a Dornának, mind a gyártóknak kulcsfontosságú lenne, hogy nagyobb probléma nélkül rendezzék meg a hétvégét. A jogtulajdonos öt évre kötött szerződést a helyi promóterrel, illetve az illetékes hatóságokkal, és további öt esztendőre van opciós joga. A gyártóknak pedig az óriási piac szempontjából meghatározó ez a forduló. Hubert Trunkenpolz, a Pierer igazgatótanácsának tagja például tavaly novemberben odáig ment, hogy az Indiai Nagydíj fontosabb számukra, mint az akkori négy spanyolországi és két olaszországi verseny együttvéve.

Pedig a hírek szerint nem csak a vízumkiadás jelent problémát, hanem az indiai bürokrácia, a vámkorlátozások, az adóhatóság által állított akadályok, a szállodák és a transzferszolgáltatók MotoGP-re időzített jelentősen megemelt díjai, valamint a nem ritkán szennyezett helyi élelmiszerek is.

A versenyzőket azonban elsősorban egy másik probléma foglalkoztatja: ez pedig a pálya biztonságossága. Aleix Espargaró, az Aprilia MotoGP-os gyári pilótája még augusztusban arról beszélt, reméli, mindent megtesznek a szervezők a biztonság érdekében.

„Egyelőre nem néztem meg közelebbről a pálya elrendezését vagy a biztonsági óvintézkedéseket, de természetesen remélem, hogy a pálya elég biztonságos ahhoz, hogy rajta motorozhassunk.”

„Massimo Rivola (az Aprilia csapatfőnöke – a szerk.) mutatott nekem egy fotót az utolsó kanyarról nemrég. Ott egy betonfalat lehetett látni. Remélem, hogy az illetékesek javítani fognak ezen a helyzeten. Szeretnék bízni bennük, és szeretnék bízni a Dornában is. Szóval várunk és meglátjuk, de ha még mindig ott van a fal, akkor nem fogunk ott versenyezni, semmi esélyünk.”

Tome Alfonso, a FIM biztonsági felelőse még tavaly novemberben tett látogatást a pályán, s ennek során ő is tett néhány észrevételt az aszfaltcsíkkal kapcsolatban.

„A fő hangsúly eleinte mindig a kifutó zónákon volt. Általánosságban azt kértük, hogy csökkentsük az aszfaltos területeket és bővítsük a kavicságyakat néhány helyen, nevezetesen az 1-es, 2-es, 3-as, 4-es, 5-ös, 7-es, 13-as és 14-es kanyarokban.”

„Úgy döntöttünk, hogy további változtatásokat hajtunk végre a 3., 13. és 14. kanyarban is, ahol növeljük a kifutó területeket. Ezután módosítottuk a szegélyköveket, mivel korábban inkább az autóversenyzéshez tervezték őket.”

Más bajnokságok már jártak Indiában, de nem vágynak vissza oda

A motorsportban már több sorozat is belebukott a Buddh International Circuit elnevezésű helyszínbe. A Forma–1 2011-ben debütált ezen a pályán, de csak három futamot rendeztek rajta, és Stefano Domenicali, a sportág elnök-vezérigazgatója figyelmeztette a Dornát, hogy lesznek adó- és vámproblémák. Az olasz Superbike-bajnokság korábbi promótere, a Flammini szintén kötött szerződést a helyszínnel, de végül soha nem látogatott el az országba. A superbike-világbajnokság szintén szerződést kötött a pályával, de végül az a sorozat sem tette tiszteletét Indiában elsősorban a vámkorlátozások miatt.

A Buddh pályát 2011-re építették meg az Új-Delhitől 50 kilométerre fekvő Uttar Pradesh államban. Az 5125 méter hosszú aszfaltcsíkot Hermann Tilke, a modern Forma-1-es pályák legtöbbjének megalkotója tervezte.

A száguldó cirkusz akkori ura, Bernie Ecclestone még 2007-ben állapodott meg az Indiai Olimpiai Szövetséggel, hogy 2009-től kezdve Forma-1-es futamot rendeznek a vadonatúj pályán, azonban még abban az évben jött a bejelentés, hogy a munkálatok várható csúszása miatt 2010-re halasztják az első versenyt. A világgazdasági válság miatt végül még egy évet kellett várniuk az indiaiaknak, hogy testközelből láthassanak egy Forma-1-es versenyt, mivel az első nagydíjra csak 2011-ben került sor.

Összesen három Indiai Nagydíjat rendeztek az F1-ben, mivel Ecclestone szándéka az volt, hogy 2014-től az év első felére kerüljön át az addig rendre október végén rendezett hétvége. Az indiaiak ebbe nem akartak belemenni, így 2014-ben elmaradt a futam, s úgy tervezték, hogy 2015-ben újból megpróbálkoznak vele. Csakhogy Uttar Pradesh állam kormánya nem nézte túl jó szemmel a Forma-1 jelenlétét, mivel nem tekintette sportágnak az autóversenyzés csúcskategóriáját. Emiatt jelentős adókat vetettek ki a világbajnokságra, de az Új-Delhi név használata is feszültségeket szült Ecclestone-ék és az indiaiak között, mivel utóbbiaknak nem tetszett, hogy a fővároson kívül használják annak nevét a szervezők. Igen magas vámokat vetettek ki az alkatrészekre, így a gumikra és a motorokra is.

A promóter nem akart letenni a verseny fölélesztéséről, s tárgyalásokba is kezdett 2016-ban a Forma-1 kereskedelmi jogait éppen akkor megvásárló Liberty Mediával a visszatérésről, csakhogy az amerikai cég kikötötte, hogy Indiának el kell engednie a nagyon magas adókat és vámokat, ebbe viszont a helyi kormányzat nem ment bele. A promóternek emiatt nem volt elegendő forrása a mai árfolyamon már több mint 18 milliárd forintnak megfelelő versenydíj kifizetésére, hiszen akkor nem maradt volna elég pénz a magas adók rendezésére.

A promóter bírósági pert indított az indiai állam ellen az adók és vámok kérdésében, azonban az indiai legfelsőbb bíróság 2017 áprilisában ítéletében kimondta, hogy mivel a Buddh pálya állandó helyszínnek minősül, így a Forma-1 jogtulajdonosának, azaz a Libertynek meg kell fizetnie az indiai tevékenységekből befolyt bevétele után az adókat és vámokat. Ez becslések szerint a bevétel közel 40%-át tette volna ki. Az ítélet adókötelesnek mondta ki az indiai promóter által a Libertynek fizetett versenydíjat is, ami ellenkezett a két fél között érvényben volt szerződéssel. A Liberty ennek ellenére hajlandónak mutatkozott arra, hogy kifizesse a mintegy 5.3 milliárd forintnak megfelelő nagyságú összeget.

Az sem segítette az Indiai Nagydíj életben maradását, hogy amíg a 2011-es első versenyre még 90 000-en látogattak ki, addig egy évvel később már csak 65 000-en tették tiszteletüket a Buddh-on. Az indiai promóternek, akinek az állami támogatás hiánya miatt önerőből kellett a borsos versenydíjakat kifizetnie, a három nagydíjhétvége mai árfolyamon 9 milliárd forintos veszteséget okozott, azaz nem tudta megvetni lábát Indiában a Forma-1. 2013 óta nem rendeztek egyetlen versenyt sem az országban, s nincsenek is tervek egy esetleges visszatérésre.

A Buddh-on az elmúlt közel egy évtizedben elsősorban helyi és ázsiai szintű versenyeket rendeztek. Tavaly két, az FIA által szervezett regionális bajnokság, az indiai Formula Regional és az indiai F4 is rendezett volna futamokat itt, ám mindkét bajnokság küzdelmeit lefújták, így értelemszerűen ezekre a versenyekre sem került sor. A mostani MotoGP-hétvége lenne tíz év után az első igazán nagy nemzetközi esemény ezen a pályán, de ahogy a föntiekből kiderül, India nem változott semmit sem az elmúlt egy évtized alatt, így pedig ha lesz is versenyhétvége, könnyen lehet, hogy ez a történet is kérészéletű lesz.

Frissítés (16:30) : Marc Marquez, a Honda nyolcszoros világbajnok versenyzője sem kapta meg vízumát, így egyelőre ő sem indult el Indiába – számolt be maga közösségi oldalán.

A kiemelt kép forrása: Mike Jensen / Red Bull Content Pool

Leave a Reply