Az autósport három legnagyobb versenyéből kettőt is vasárnap rendeznek

Igen gazdag hétvégének néznek elébe a négykerekű száguldás szerelmesei, hiszen vasárnap kerül sor a Forma-1-es Monacói Nagydíjra és az indianapolisi 500 mérföldes futamra is. Ez a két viadal a június 11-12-én esedékes Le Mans-i 24 órással együtt a világ három legrangosabb versenyének számít. Nagyon kevés pilótának adatott meg mind a hármat megnyernie pályafutása során, pedig sokan álmodoztak, álmodoznak erről. Fernando Alonso ma már inkább az előbbi kategóriába tartozik, hiszen a spanyol Forma-1-es pilóta már nem vágyik az Indy 500-as indulásra, pedig már csak ez hiányzik gyűjteményéből.

Most ingyen regisztrálhatsz a Sportudvar Prémiumra – élj a lehetőséggel!

Homályos eredet

A Három Korona kezdetben még nem egy hivatalos trófea, hanem egy szimbolikus elismerés volt, de már az ősidőktől fogva a következő három verseny tartozott hozzá: az 1929-ben létrejött Monacói Nagydíj, az először 1923-ban megrendezett Le Mans-i 24 órás verseny és az 1911 óta létező Indianapolis 500-as futam.

Bár már a korai években kialakult egyfajta konszenzus akörül, hogy ez a három esemény számít a világ három legrangosabb autóversenyének, azonban az autósportok világának különböző protagonistái a hosszú évek alatt megalkották saját definíciójukat. Volt, aki a Forma-1, az IndyCar és a megbízhatósági (endurance) világbajnokság megnyerését értelmezte Három Koronaként, de akad olyan értelmezés is, amely a NASCAR legrangosabb futamát, a Daytona 500-at és a Dakar-ralit sorolta ide.

Graham Hill az egyetlen Három Korona-győztes

Mivel a három verseny földrajzi elhelyezkedését és egyéb sajátosságait illetően is nagyban eltér egymástól, ezért nagyon ritka, hogy valaki mind Monacóban, mind Indianapolisban, mind Le Mans-ban föl tud érni a csúcsra, persze olyan példák bőven akadnak, hogy valaki két nagy versenyt is megnyer ezek közül. Olyanra viszont, hogy valaki mind a hármat megnyerje legalább egyszer, csak egy pilóta, Graham Hill volt képes. A kétszeres Forma-1-es világbajnok brit (a szintén vb-győztes Damon Hill édesapja) 1963-ban, 1964-ben, 1965-ben, 1968-ban és 1969-ben tudta megnyerni a Monte-Carló-i futamot, 1966-ban Indy 500-at nyert, 1972-ben pedig Le Mans-ban is diadalmaskodott. Ez a tény, hogy egyedül ő volt erre eddig képes, nagyban növeli a Három Korona értékét.

Graham Hill Monaco, Indianapolis és Le Mans megnyerésével nem csak a Három Koronát hódította el. Egyedülálló teljesítményével bebizonyította, hogy az autósportok történetének egyik legsokoldalúbb és legtehetségesebb versenyzője volt.

A tisztán mitologizált szemponton túl a Három Korona megnyeréséhez tökéletes, de mindenek előtt teljes technikai tudásra van szükség, hiszen ahogy föntebb is említettem, a három verseny különbözik egymástól. Csak egy olyan pilóta lehet képes egyszerre a legjobban teljesíteni a szűk monacói utcákon, az indianapolisi oválon és a több, mint 13 km hosszúságú Le Mans-i aszfaltcsíkon, aki rendelkezik a legmagasabb szintű alkalmazkodási, tanulási és vezetési képességgel.

A Forma-1 az autósportok királykategóriája, a leggyorsabb és legerősebb együléses formaautók világbajnoksága, miközben a Le Mans-i 24 óráson és a megbízhatósági-vb többi futamán maga a megbízhatóság, a hosszú órákon és akár egy egész napon át történő megfelelő működés és vezetés számít a leginkább, az IndyCar pedig kis túlzással a kettőnek keveréke, ahol a pilótának úgy kell akár több órát is vezetnie egy huzamban, hogy közben egy formaautóban ül.

Juan Pablo Montoya 2003-ban Monacóban, 2000-ben és 2015-ben Indianapolisban is diadalmaskodott. Tavaly Le Mans-ban is nyert, de nem az összetettben, hanem egy kisebb osztályban, így nem tekinthető Három Korona-győztesnek. Most vasárnap ismét az Indy 500-on fog rajthoz állni (Forrás: Marc Lebryk / REUTERS)
Fernando Alonso megszállottan kergette a Három Koronát

A Renault-val 2005-ben és 2006-ban is Forma-1-es világbajnokságot nyert spanyol versenyző 2006-ban és 2007-ben is megnyerte a Monacói Nagydíjat. 2018-ban és 2019-ben is tagja volt a Le Mans-i 24 órást megnyert egységnek. 2017. május 28-án nekifutott az Indy 500-nak is, de nagyon jó teljesítménye ellenére nem őt intette le először a kockás zászló, mivel több, mint 27, az élen eltöltött kör után, 21-gyel a vége előtt mechanikai probléma miatt kiállni kényszerült a versenyből – már csak ez a diadal hiányzik neki a mesterhármashoz.

A spanyolt rengetegszer kérdezték arról az elmúlt években, hogy mennyire fontos neki a Három Korona megszerzése. Alonso nem rejtette véka alá, örülne, ha ez neki jönne össze másodikként: “Ha szeretnék a világ legjobb pilótájává válni, csak két lehetőségem van. Az egyik, hogy nyolcszoros Forma-1-es világbajnok leszek, amivel megelőzném Michael Schumachert – ez a kevésbé valószínű. A másik, hogy különböző versenyeket nyerek meg, ezzel bebizonyítva, hogy mindenféle autókkal és pályákon is képes vagyok nyerni” – mondta még 2017-ben a nem sokkal később a Dakar-ralin is elinduló Asztúriai Bika.

Összesen hat versenyző van Alonsón kívül, aki a három nagy viadalból kettőt már megnyert: Juan Pablo Montoya, a francia Maurice Trintignant, Bruce McLaren, Tazio Nuvolari, A.j. Foyt és Jochen Rindt. Közülük eddig csak Fernando Alonso tudta megközelíteni Graham Hill példátlan teljesítményét.

A spanyol ma már 40 év körül van, s most hétvégén esedékes Monacói Nagydíj helyszínén tegnap elismerte, most már nem motiválja annyira a Három Korona gondolata, hiszen azért már benne van a korban.

Ezen a hétvégén, konkrétan vasárnap kerül tehát sor a Monacói GP-re és az Indy 500-ra is, június 11-12-én pedig jön a Le Mans-i 24 órás verseny is. Az autósportok szerelmesei (köztük én) el lesznek kényeztetve a következő hetekben!

Most ingyen regisztrálhatsz a Sportudvar Prémiumra – élj a lehetőséggel!

A kiemelt kép forrása: Xavi Bonilla / PANORAMIC

Leave a Reply