Bottas uralma, Hamilton hibája, Norris öröme – az Osztrák Nagydíj legfőbb tanulságai

Végre valahára megkezdődött a 2020-as Forma-1-es szezon, amely rögtön egy igen eseménydús futammal rajtolt el Ausztriában. A versenyt az élről startoló Valtteri Bottas nyerte meg. Charles Leclerc lett a második, Lando Norris pedig a harmadik. Norris dobogója annak a kettő tizedmásodpercnek köszönhető, amellyel megelőzte az öt másodperces büntetést kapott Lewis Hamiltont. Vettel leszerepelt, a Red Bull odahaza nullázott. Az Osztrák Nagydíj legfőbb pozitív és negatív történéseit foglalom össze.

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!
POZITÍVUMOK
Bottas akkor robbantott, amikor kellett

Mint emlékezhetünk rá, a három szabadedzés mindegyikét Lewis Hamilton nyerte, így joggal hihettük azt, hogy a címvédő brit szombaton délután és vasárnap is verhetetlen lesz. Ehhez képest már az időmérő edzésen legyőzőre talált, aki ki más is lehetett volna, mint csapattársa, Valtteri Bottas, akinek úgy néz ki, jót tett a téli szünetben (még a szezonkezdet elhalasztása előtt) elvégzett otthoni „vodkakúra”, mert a kvalifikáció utolsó etapjában sikerült a legjobb kört összeraknia, ezzel maga mögé utasítania addig szárnyaló csapattársát, ma pedig győzelme nem igazán forgott veszélyben. Volt olyan momentum, amikor Hamilton néhány tizedre követte Bottast, de igazi előzési esélye nem adódott. A finn abszolút megérdemelt győzelmet aratott, ezzel mintegy üzenve Hamiltonnak, hogy idén nem szeretne minden áron a segítője lenni, hanem sokkal inkább a riválisa. Még messze a szezon vége, úgyhogy korai lenne jóslásokba bocsátkozni a tényleges erőviszonyokat illetően, de nem kizárt, hogy idén nagy lesz a harc a Mercedesen belül.

Leclerc felküzdötte magát a dobogóra

A Ferrari előre kijelentette, hogy nem számít nagy eredményekre a szezonnyitó hétvégén, mivel azzal az autóval indul a két ausztriai futamon (a mai Osztrák Nagydíjat egy hét múlva a Stájer GP követi ugyancsak Spielbergben), amellyel a barcelonai téli teszteken is. Mint ismert, a tréningek nem sikerültek fényesen a maranellóiak számára és a formán a mostani versenyhétvégére sem tudtak javítani. Az időmérőn gyalázatosan szerepelt a csapat, hiszen Vettel még csak a legjobb tíz közé sem jutott be, Leclerc pedig ugyan bekerült a legjobbak közé, de ott nem volt esélye az első ötbe jutni. A futamon aztán Charles Leclerc (aki nem vett részt a rajt előtti letérdeplős akcióban) szépen tartotta magát, és a verseny második felében szépen jött fölfele. Részben önerőből verekedte előre magát, részben pedig a sok kiesésnek, kipördülésnek köszönhetően jutott a dobogó közelébe. Az utolsó körökben pedig előzéseinek köszönhetően ott is találta magát a harmadik helyen, amiből végül második lett Hamilton büntetésének köszönhetően. Ez egy igazi kimaxolós futam volt a Ferrari és a monacói számára, hiszen az előzetes várakozásokat sikerült túlszárnyalni.

Norris első dobogója

Lando Norris, a McLaren fiatal brit tehetsége, aki tavaly debütált a Forma-1-ben, már az időmérő edzésen megmutatta, hogy nem azért érkezett csapatával Ausztriába, hogy a középmezőnyben sínylődjön. A kvalifikáción megszerezte a negyedik helyet, amiből aztán Hamilton hátrasorolása miatt előrelépett egy pozíciót. A futamon nem igazán tudott versenyben lenni Hamiltonnal, Leclerccel, valamint – amíg ki nem estek – a Red Bullokkal sem, de a szintén remek hétvégét teljesített Racing Pointokkal már igenis harcba tudott szállni, amit végül megnyert. A leintésnél a negyedik volt, azonban Hamilton a versenyt sem tudta abszolválni büntetés nélkül, aminek ismét Norris volt a legfőbb haszonélvezője, hiszen így lett a harmadik. A fiatal brit a pályán 4.8 másodperccel maradt el honfitársától, vagyis Hamilton dobogója 0,2 másodpercen múlt az öt másodperces feddés miatt. Ez volt Lando Norris első Forma-1-es dobogója.

A rózsaszín Mercedes nem okozott csalódást

A téli tesztek egyik legfőbb érdekessége volt a Mercedes állítható kormánya mellett a Racing Point kiváló teljesítménye. A Force Indiából lett istálló (amely jövőre már Aston Martinként fog szerepelni) lényegében a Mercedes tavalyi autóját másolta le, ami oda vezetett, hogy Sergio Pérez és Lance Stroll is rendre ott voltak a leggyorsabbak között. A hosszúra nyúlt tavaszi-nyári szünet úgy látszik, hogy nem vetette vissza a Racing Point formáját, hiszen mindkét pilóta remekül teljesített a hétvégén. A mai futamon Stroll műszaki hiba miatt viszonylag korán kiesett, Pérez azonban stabilan szerepelt, így végül a hatodik lett. Nem lennék meglepve, ha idén rendre ott lenne az élmezőnyben, vagy annak közelében a rózsaszín csapat, amely nem mellesleg Mercedes-motorokat kap…

NEGATÍVUMOK
Hamilton túl sokat foglalkozott a BLM-mel

Nem túlzás azt állítani, hogy a szezonkezdet előtti hetekben Lewis Hamilton uralta a Forma-1-gyel kapcsolatos híreket. A címvédő hatszoros világbajnok a sportolók közül az elsők között csatlakozott az eredetileg a fehér-fekete egyenlőséget hirdető, az utóbbi hetekben azonban egyre inkább a fehérgyűlöletre és a történelemhamisításra, illetve szobordöntögetésre buzdító Black Lives Matter mozgalomhoz. Az F1 egyetlen színesbőrű pilótája pár hete létrehozott egy bizottságot, amelynek célja, hogy minél több fekete jusson el az autósportok világába. Ez egy nemes kezdeményezés, az viszont már nem feltétlenül, hogy pár nappal az Osztrák Nagydíj előtt elérte csapatánál, a Mercedesnél, hogy fessék feketére a csapat autóit ebben az évben, míg az F1 vezetésénél sikeresen lobbizott azért, hogy a pilótáknak legyen lehetőségük félig letérdepelni a rajt előtt. Ezt a 20-ból 14 versenyző meg is tette. A futamon látottak alapján azonban kijelenthetjük, Hamiltonnak kissé agyára ment az egyenlőségért folytatott, egyébként alapvetően támogatandó harca, ugyanis az időmérőn figyelmen kívül hagyott egy sárga zászlós jelzést, ami miatt nem sokkal a verseny startja előtt három hellyel hátrébb sorolták, majd nem sokkal a leintés előtt kiütötte az őt éppen előzni szándékozó Alexander Albont, ami miatt pedig öt másodperccel büntették. Ez azt eredményezte, hogy a pályán ugyan a harmadik, a zöld asztalnál viszont a negyedik lett, vagyis nem lehet büszke 2020-as szezonkezdésére, pedig pénteken és szombat délelőtt még ő volt az úr a háznál.

A Red Bull drámája hazai pályán

A Red Bull minden évben nagyon készül hazai versenyére, ami idén annak függvényében, hogy az Osztrák Nagydíj lett a szezonnyitó viadal, még inkább igaz volt. Jól is szerepeltek az energiaitalosok az edzéseken, azonban a futam teljes katasztrófát hozott számukra. Az elmúlt két spielbergi versenyt megnyert Max Verstappen a futam elején műszaki hiba miatt kiállni kényszerült, majd pár körrel a vége előtt Alexander Albont kiforgatta Lewis Hamilton, így a második helyért küzdő thainak is véget ért az évnyitó. Nyilvánvalóan nem teljes nullázásra készültek Christian Hornerék, azonban a jövő hétvégén még lesz egy utolsó esélyük a jó hazai szereplésre, hiszen szintén a Red Bull Ringen rendezik a Stájer Nagydíjat.

Vettel ott folytatja, ahol tavaly abbahagyta

Sebastian Vettel igen pocsék 2019-es évet tudhatott maga mögött, hiszen rengeteg hiba és kiesés jellemezte idényét. A kényszerszünet idején kiderült, ez lesz az utolsó éve a Ferrarinál, amellyel a napokban némi ellentmondásba is keveredett emiatt. A hétvége Leclerchez hasonlóan számára sem kezdődött jól a gyengécske tűzpiros autóval, de 2019-hez hasonlóan ismét alul tudta múlni ifjú csapattársát, ami az időmérőn csúcsosodott ki az elért 11. hellyel. A futamon előre tudott jönni néhány helyet, azonban a féltávhoz közeledve ütközött utódjával, a jövőre már a Ferrarinál versenyző Carlos Sainzzal. Egyértelműen a német hibája volt a baleset, ami miatt jócskán visszaesett a mezőnyben. Végül a kieséseknek köszönhetően sikerült a 10. helyet megcsípnie, de nyugodtan mondhatjuk, átmentette tavalyi formáját erre az évre…

Ez volt az Osztrák Nagydíj értékelése. Egy hét múlva a Stájer Nagydíjjal folytatódik a szezon, ugyancsak a Red Bull Ringen. A Sportudvar természetesen azt a hétvégét is nyomon követi, s jövő vasárnap ismét jelentkezik a futam értékelésével.

#NeViseljMaszkot

Nem akarsz lemaradni a hasonló cikkekről? Iratkozz föl a Sportudvar Hírlevélre!

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!

A kiemelt kép forrása: vezess.hu

Hozzászólás