Itt vagy
Főoldal > Visszapillantó > Menekülés a halál torkából – tíz éve történt Felipe Massa mogyoródi horrorbalesete

Menekülés a halál torkából – tíz éve történt Felipe Massa mogyoródi horrorbalesete

A maihoz hasonló, meleg, napsütéses július végi napra ébredt a Forma-1 mezőnye Magyarországon 2009. július 25-én. Ez akkor egy szombati dátum volt, vagyis az időmérő edzésre került sor a Hungaroringen megtartott Magyar Nagydíjon. Minden rendben ment egészen addig, amíg Felipe Massa Ferrarija nem ütközött neki a gumifalnak a Mansell-kanyarnál található bukótérben. Hamar kiderült, hogy nagy a baj, mivel a brazil fékezés nélkül, nagy sebességgel csapódott a gumifalnak, s percekig nem szállt ki autójából. Nagyjából fél óra telhetett el a történtek után, amikor kiderült, hogy egy másik autóról leszakadt rúgó rendkívül szerencsétlen módon fejbe találta Massát, aki eszméletét vesztette. Életmentő műtétet kellett végrehajtani rajta, ami a magyar orvosok fenomenális teljesítményének köszönhetően sikerrel végződött. Massa néhány hónap múlva visszatérhetett a versenypályákra, de a baleset előtti formáját már sosem tudta visszanyerni. A Visszapillantó rovat emlékezése.

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!

Nem őrzött jó emlékeket a Hungaroringről Felipe Massa, amikor megérkezett a 2009-es Magyar Nagydíj helyszínére. Egy évvel korábban a harmadik helyről rögtön az élre állt a futam elején, s már úgy tűnt, hogy lényegében rajt-cél győzelmet arathat, amikor a Ferrari-motor három körrel a leintés előtt a célegyenesben a szó legszorosabb értelmében elfüstölt. Ez a kiesés végül a világbajnoki címébe került a brazilnak, aki a szezonzáró hazai versenyen nagyjából fél percig világbajnoknak érezhette magát, azonban Lewis Hamilton az utolsó kanyarok egyikében előzött, így végül egy ponttal maga mögé utasította a brazilt az összetettben.

A 2009-es szezon nagy változásokat hozott a Forma-1 életében. Az autók az addiginál jóval kisebbek lettek. Változtak az aerodinamikai feltételek, lehetőségek, változtak a gumik és több új elem is bekerült a járművekbe. A sok változás természetes velejárója volt a száguldó cirkuszt az azt megelőző nagyjából 15-20 évben jellemző erőviszonyok jelentős módosulása. A sorozatból a gazdasági világválság miatt kilépett gyári Honda-istálló romjain létrejött Brawn-csapat (Ross Brawn, az F1 mai igazgatója volt a csapat tulajdonosa és vezetője), a mai egyeduralkodó Mercedes elődje uralta az idény jelentős részét, és első számú pilótája, Jenson Button végül simán megnyerte a világbajnoki címet. A Ferrari és a McLaren is gyengélkedett, mindkét nagymúltú istálló csak egy-egy futamgyőzelemnek örülhetett, a vb-címre pedig reális esélye nem volt.

Felipe Massa tehát 2008-cal ellentétben ezúttal nem reménykedhetett abban, hogy Sao Pauloban világbajnoki címet ünnepelhet. A Hungaroringre úgy érkezett a mezőny, hogy Button stabil előnnyel vezetett riválisai előtt, a Ferrari-pilóták pedig jócskán le voltak maradva. A Magyar Nagydíj is úgy indult, hogy nem a maranellóiak fogják learatni a babérokat, hiszen a szabadedzéseken épphogy befértek az első tízbe. Az időmérőn szintén nem sokon múlott, hogy se Massának, se Kimi Räikkönennek ne jöjjön össze a Q3-as szereplés. Végül mindketten bejutottak, de csak a finn tudott részt venni rajta.

Még a második szakasz, a Q2 végén történt, hogy Felipe Massa a Mansell-kanyar bukóterében, fékezés nélkül neki ütközött a gumifalnak. A brazil hosszú percekig nem szállt ki a kocsiból, így sokan aggódni kezdtünk (magam is) az egészségéért. Baljós jel volt, hogy nem sokkal a történteket követően a Forma-1 orvosi kocsija és egy magyar mentőautó is megjelent a bukótérben, az edzést pedig felfüggesztették. Nagyjából 20-30 perccel a történtek után a tévés közvetítésben bejátszottak egy lassítást, amin az látszott, hogy Massát egy másik autóról leszakadt rugó találhatta fejbe. Ez a rugó ironikus módon pont egy másik brazil, a Brawn-csapatnál a későbbi világbajnok Button társaként versenyző Rubens Barrichello kocsijáról származott.

“Közvetlenül a baleset után fogalmunk sem volt, hogy mi okozhatta azt. Később kiderült, hogy Rubens autójáról lerepülő rugó találta el Felipét – nyilatkozta nemrég Ross Brawn, az F1 sportért felelős ügyvezetője, a Brawn GP korábbi tulajdonosa a sportág hivatalos podcastjában. – Egy a millióhoz volt a valószínűsége annak, hogy ez megtörténjen. Mindig sokkoló egy ilyen baleset, főleg amikor a mi autónk is érintett. Ráadásul, Felipét jól ismertem, ami még szörnyűbbé tette az egészet” – tette hozzá Brawn, aki 2006-ig a Ferrari technikai igazgatójaként is dolgozott, így Massához személyes szálak is fűzik.

Egy ehhez hasonló alkatrész találta el Felipe Massa fejét, nem sokkal a jobb szeme fölött (Forrás: AFP/DIMITAR DILKOFF)

A rugó mintegy 250 km/h-s sebességnél csapódott a sisaknak, életveszélyes koponyasérülést okozva. Massát ráadásul pár másodperc múlva egy újabb baleset is érte, amikor a gumifalba fúródott az autójával, így még nehezebb helyzetből indult a versenyfutás a brazil versenyző életéért. Az eszméletét elvesztő, de még az autóban visszaszerző Felipe Massát végül nagy nehezen kiszedték a kocsiból, és súlyos állapotban szállították előbb a pályakórházba, majd onnan mentőhelikopterrel a fővárosi Honvédkórházba, amely ki volt jelölve a Magyar Nagydíjon súlyos sérüléseket elszenvedő pilóták, csapattagok és pályabírók ellátására.

Itt életmentő koponyaműtétet végeztek el rajta dr. Zsíros Lajos ezredes irányítása alatt. A beavatkozás után egészen hétfőig, vagyis jó kettő napig mesterséges kómában tartották. Közben Budapestre utazott Massa felesége, aggódva, hogy vajon férje látja-e majd kisfiukat, Felipinhót, aki a baleset után néhány hónappal, november 30-án született meg.

Az orvosok mindent megtettek annak érdekében, hogy gyorsan javuljon a pilóta állapota, Bernie Ecclestone, az F1 legendás ügyvezetője is köszönetet mondott az erőfeszítéseikért. „Az első órákban az orvosok az életéért harcoltak. Másnapra már tudtuk, hogy túl fogja élni, de a látásával kapcsolatban még bizonytalanok voltunk – nyilatkozta dr. Veres Róbert, a Massa műtétjét végző orvoscsoport vezetője a brazil Lance-nek négy évvel a baleset után. Miután felébredt, kiderült, hogy a szemével minden rendben van, de azt nem tudtuk, hogy élhet-e normális életet.”

„Hamarosan mozogni kezdett, viszont még mindig nem volt egyértelmű, hogy versenyezhet-e újra. Az nyilvánvaló volt, hogy abban a szezonban már nem térhet vissza, de azt nem tudtuk megmondani, hogy valaha beülhet-e az autóba” – emlékezett vissza az idegsebészeti osztály főorvosa.

Kilenc nappal a baleset után, augusztus 3-án a versenyző elhagyhatta a kórházat, és az otthoni rehabilitációja is sikerrel zárult. Pár hónap alatt teljesen felépült, és a 2010-es idényre visszatért, majd még nyolc évet töltött a Forma-1-ben, mielőtt a Formula E-be igazolt. Bár F1-es futamot többé nem nyert (részben a 2010-es Német Nagydíjon az akkori csapattársát, Fernando Alonsót előnybe hozó, ám nagy felhördülést kiváltó csapatutasítás miatt), de sok szimpatizánst szerzett a küzdeni akarásával, és azzal, ahogy szembe tudott nézni a történtekkel.

View this post on Instagram

2009 -2019 . Thank you God 🙏🏻❤️

A post shared by Felipe Massa (@massafelipe19) on

Szigorodtak a biztonsági előírások

Egy másik brazil, Ayrton Senna halála óta az F1-ben nagyon komolyan veszik a biztonság kérdését, a nemzetközi szövetség, az FIA pedig természetesen Massa esetét sem hagyta annyiban. A rugó a leggyengébb ponton, a rostély és a héjszerkezet találkozásánál csapódott Massa sisakjának, ezért a gyártók (köztük a brazil fejvédőit készítő Schuberth is) igyekeztek ezt a részt erősíteni, az idei szezontól még szigorúbb előírások szerint.

Manapság a sisakrostély felső részére egy szintetikus anyagból készült, ötven milliméter széles szalagot erősítenek. Így az elem mechanikus szilárdságának köszönhetően a sisak leggyengébb része még nagyobb védelmet kap.

Az nyilvánvalóvá vált, hogy az F1-es autókban a pilóták sisakjai a leginkább sebezhető pontok, de a fejvédőt követelő hangok ekkor még nem erősödtek fel. Annak ellenére sem, hogy 2009. július 19-én, vagyis hat nappal Massa balesete előtt a korábbi világbajnok John Surtees fia, Henry életét vesztette egy Forma-2-es versenyen. A tragédiát egy másik autóról leszakadó kerék okozta.

A biztonság további javítását célzó fejlesztések azonban már zajlottak a háttérben, és Jules Bianchi 2014-es, halálos kimenetelű balesete igazi katalizátort adott a munkához. Ez egyelőre a glória néven ismertté vált bukókeret formájában öltött testet, más kérdés, hogy ez a szerkezet még ma is csak minimális eséllyel védene meg bárkit egy Massáéhoz hasonló szituációban, de a tengerentúli IndyCarban jövőre megjelenik a Red Bull által továbbfejlesztett szélvédő, ami már valós megoldást nyújt az apróbb, de veszélyes törmelékek ellen is.

Hogy ez a megoldás megjelenik-e a közeljövőben a Forma-1-ben is, még nem tudni. Addig is bízzunk benne, hogy soha többé nem kerül sor hasonlóan valószínűtlen és szerencsétlen balesetre, mint napra pontosan tíz esztendővel ezelőtt a Hungaroringen.

Érdekelnek a hasonló cikkek? Iratkozz föl a Sportudvar Hírlevélre!

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!

A kiemelt kép forrása: forma1-live.hu

Vélemény, hozzászólás?

Top