Verstappen az élre állt, Leclerc-el kiszúrt a sors – a Spanyol Nagydíj legfőbb tanulságai

Max Verstappen nyerte a Forma-1-es Spanyol Nagydíjat Sergio Pérez és George Russell előtt. Charles Leclerc minden edzést megnyert, de a futamon megállt az autója, így nem csak a versenyt, hanem a világbajnoki éllovas pozíciót is elvesztette, hiszen most már Verstappen vezet. A Mercedes erősödni tudott, Fernando Alonso pedig nagy fölzárkózást produkált hazai közönsége előtt. A Sportudvar összefoglalja a futam legfőbb tanulságait.

POZITÍVUMOK
A Red Bull nagy győzelmet aratott vert helyzetből

Max Verstappennel kiszúrt az időmérőn a rendetlenül működő DRS, emiatt nem tudta fölvenni a kesztyűt Charles Leclerc-el, így “csak” a 2. helyről rajtolhatott ma Barcelonában. A startnál nem tudott előzni, ráadásul nem sokkal később a 4-es kanyarban kicsúszott a pályáról, emiatt a 4. helyre esett vissza. Erre jött rá még az is, hogy ismét rakoncátlankodott a nyitható hátsó szárnya, emiatt nagyon hosszú időn keresztül csatázott George Russellel sikertelenül. Végül a korábbi kerékcserével sikerült a Mercedes britje elé vágni, aztán pedig az élen álló csapattársa, Sergio Pérez megbeszélés alapján elengedte, ezzel pedig az élre állt, s onnantól kezdve nem érte támadás és simán megnyerte a Spanyol Nagydíjat. Mivel Leclerc kiesett, ezért a holland címvédő átvette a vezetést a világbajnoki pontversenyben – előnye 7 egység a Ferrari monacóija előtt.

Sergio Péreznek sem volt egyszerű futama, hiszen a rajtnál kicsit beragadt, így a 6. helyre csúszott vissza. Később előzéseinek és Leclerc kiesésének köszönhetően az 1. pozícióba került, ám végül a Red Bull vezetése Verstappennel akarta megnyeretni a versenyt, hiszen így kerülhetett az élre az összetettben. Pérez elengedte csapattársát, aki megköszönte ezt neki. A mexikói a 2. helyen ért célba, így az italgyártósok a konstruktőri világbajnokságban is átvették a vezetést. Egyik versenyzőnek sem indult egyszerűen a futama (Verstappen ki is eshetett volna) és sokáig úgy nézett ki, legfeljebb a dobogóért mehetnek, de végül a szerencse a kezükre játszott, ezzel most nagyon boldogok lehetnek.

A Mercedes javulása

A szezont magához képest kifejezetten pocsékul kezdő Mercedes nagyon fogadkozott a hétvége előtt, hogy a Barcelonában bevetni tervezett fejlesztési csomagnak köszönhetően sikerül közelebb kerülniük a Ferrari-Red Bull pároshoz, sőt, a maranellóiakkal akár föl is vehetik a versenyt. Már a pénteki edzéseken lehetett látni, hogy valóban gyorsabbak lettek az ezüstnyilak, s közelebb kerültek az élmenőkhöz. Az időmérésen Russell és Hamilton is a top tízben tudott végezni (főleg utóbbi esetében nem volt ez eddig mindig természetes), s abban bízhattak, hogy a mai futamon is ott tudnak lenni a mezőny elejében. Ez úgy, ahogy sikerült is, bár Hamilton az 1. körben koccant Kevin Magnussennel, s a mezőny végére esett vissza, de onnan szépen fölzárkózott. Az utolsó körökben esélye volt a 4. hely megszerzésére, ám vészesen lecsökkent autójának üzemanyag-szintje, ezért gurulnia kellett az utolsó kettő körben, így Carlos Sainz végül megelőzte és így 5. lett. A versenyen pár kör erejéig vezető George Russell a 3. helyen végzett, így idei harmadik dobogójának örülhetett. A Mercedes fejlesztései egyelőre beválni látszanak, hiszen harcolni tudtak az egyetlen versenyben maradt Ferrarival. Kíváncsian várom, mit hoz a következő pár futam az ezüstnyilak szempontjából.

Alonso remekelt otthon

Amíg Carlos Sainz egy újabb nagy bakival borzolta a spanyol közönség idegeit, addig Fernando Alonso az időmérős betli után nagyon szép futamot teljesített. A kétszeres világbajnok hispán pilóta csupán a 18. rajtkockából vághatott neki a 66 körös száguldásnak. Már az 1. körben 5 helyet javított, a futam további részében pedig még 4-et, így a 9. helyen futott be a célba. Ezzel kettő pontot szerzett, aminek maximálisan örülhet az előzmények függvényében.

NEGATÍVUMOK
Leclerc frontálisan ütközött a technika ördögével

A Ferrarinak eddig nem volt komolyabb műszaki problémája az idei szezon során, de csak ma délutánig. Charles Leclerc a 15. kör tájékán ugyanis kiállni kényszerült a versenyből azután, hogy minden edzést és a kvalit is megnyerte. A monacói alatt egyszerűen meghalt a Ferrari-motor, pedig már közel tíz másodperces előnnyel vezetett üldözői előtt. Óriási blama ez számára és csapatának is, hiszen nem voltak előjelei ennek a súlyos problémának. Sokba került Leclerc-nek az, hogy ennyire csúnyán lesújtott rá a technika ördöge, hiszen elvesztette vezető helyét a világbajnokságban, s a Ferrari is visszacsúszott a 2. helyre a csapatoknál. Persze még mindig irtó sok futam van hátra, bármi megtörténhet, de a maranellóiak számára ma világossá vált, hogy az idei autónak vannak megbízhatósági problémái, amit kiválthatott az elképesztő hőség és a szinte teljesen kiszáradt levegő (csupán 6%-os (!) volt a páratartalom Barcelonában), de persze bármilyen más ok is. Most az a legfontosabb a Ferrari számára, hogy a jövő heti Monacói Nagydíjra, Leclerc hazai versenyére rendbehozzák a dolgokat, s a városi futamon ismét brillírozzanak.

Sainz újabb elképesztő hibája

Valami nincs rendben Carlos Sainz idegeivel. Aki eddig kételkedett efelől, az most már aligha van így ezzel, hiszen a Ferrari spanyolja Imola után Barcelonában is önhibájából került bajba: kipördült a pályáról a 4-es kanyarban és alig tudott visszatérni a pályára a sóderágyból. Ezt követően próbált előrébb kerülni, de úgy tűnt, hogy még a Mercedesek is jobbak lesznek nála, hiszen Russell és Hamilton is megelőzte. Végül Hamilton benzingondjai miatt a hétszeres világbajnokot vissza tudta előzni, s 4. lett, de összességében véve nagyon nem lehet elégedett mai produktumával és egyre inkább úgy tűnik, nem tud segítségére lenni Leclerc-nek a világbajnoki versenyfutásban, ami bizony komoly problémák forrása lehet még. Nem lennék meglepve, ha Monacóban is belekeveredne valamilyen kalamajkába, s mint tudjuk, ott nincsen sóderágy és igazán bukótér sem…

Ez volt a Spanyol Nagydíj értékelése. A következő futamot jövő vasárnap Monacóban rendezik.

A kiemelt kép forrása: formula.hu / Xavi Bonilla / DPPI