Forma-1: Komoly gondokat okoznak a “delfinek”

A hétvégén veszi kezdetét a 2022-es Forma-1-es szezon. Az idei év jelentős szabályváltozásokat hozott, amelyek az autók aerodinamikai sajátosságaira is kihatnak. A sok változáshoz azonban a téli tesztek során egy előre nem látott, de igen nagy probléma is társult. Több versenyző is arról számolt be, hogy az új aerodinamikai elem, az ún. delfin miatt az egyenesekben olyan vibrálás lép föl a kocsikban, amely miatt többen is fejfájásra, valamint a látási viszonyok romlására panaszkodtak. A csapatok egy nappal az első edzések előtt gőzerővel dolgoznak a probléma megszüntetésén, amely azonban lehet, hogy több kieséshez fog vezetni az első futamokon.

Szeretnéd, hogy teret nyerjen a bulvármentes sportújságírás? Támogasd a Sportudvart!

A sportág minden szerelmese, követője nagy várakozásokkal tekintett a február végén és március közepén rendezett téli tesztek elé, hiszen a Forma-1 szabályai alapjaikban változtak meg idén. Teljesen új autókat kellett építeniük a csapatoknak, s rengeteg aerodinamikai újítást kellett eszközölni. Sokan meghökkentek a Mercedes megoldásán: a konstruktőri világbajnoki címvédő csapat autóiról szinte eltűntek az oldallemezek, annyira lekarcsúsították a kasztnit, miközben a visszapillantó tükröknek külön tartóelemet kellett tervezni, amely ráadásul aerodinamikai szempontból is jelentős pontja a kocsinak. Többen vitatják eme megoldás szabályosságát, s a héten még szó is fog esni róla a különböző fórumokon.

Most azonban egy másik érdekességről lesz elsősorban szó. Több pilóta is arra panaszkodott a barcelonai és bahreini gyakorlások során, hogy elsősorban az egyenesekben erős vibrációt tapasztalnak az autóban, amely miatt megfájdult a fejük, s kényelmetlenül érezték magukat a volánnál. Ennek oka egy új aerodinamikai elem, amely a barna delfin, a delfinre nagyon hasonlító, de a cethalak fajához tartozó vízi élőlény jellegzetes mozgása után a delfin nevet kapta.

Ez az elem ugyanis arra hivatott, hogy a pilótaülést rögzítse, csakhogy az autó alvázához lett erősítve, emiatt pedig az a váratlan és igen kellemetlen hatás állt elő, hogy nemes egyszerűséggel ugrál a pilótaülés és így persze maga a versenyző is, amikor az egyenesekben nagy tempóval halad. A barna delfin jellegzetes mozgása, hogy fölemelkedik a víz felszínére, majd hirtelen lebukik a vízbe. Ehhez hasonlítható az, ami a Forma-1-es kocsikban történik, s ez bizony a nagy erőhatások mellett komoly kockázatokat rejt magában, hiszen nem csak a versenyzők testét érik kellemetlen hatások, hanem fönnáll a kasztni törésének veszélye is.

Az elmúlt években a pilótaülést a karosszéria fölső részén elhelyezett uszonyok szorították az alvázhoz, idén azonban ez már alulról történik, s ez vezetett ahhoz, hogy ugrálnak az ülések nagy sebességnél. A problémát a szezon előtti teszteken fedezték fel: amikor az együléses autók túlságosan megereszkednek, a levegő áramlása szétválik körülöttük, a nyomás csökken, ezáltal az autó fölemelkedik, a szívóhatás újraindul, s ez megy így egészen addig, amíg a pilóta elkezd fékezni.

Szeretnéd, hogy teret nyerjen a bulvármentes sportújságírás? Támogasd a Sportudvart!

A sebesség mellett az olyan körülmények is fokozzák ezt a jelenséget, mint pl. a szembeszél, amely a futamok alatt is bármikor előfordulhat. “Könnyen elképzelhető, hogy a delfin nem várt megterhelést jelent az autó mechanikájára, ezzel kockázatot jelent az autók megbízhatóságára” – mutatott rá Mick Schumacher, a Haas pilótája.

“Mintha bevernénk a fejünket”

A jelenség az autók mellett a pilóták számára is megterhelő Esteban Ocon szavai szerint. “Még mindig elég erős ez a hatás. Gyakorlatilag olyan érzést kelt, mintha bevernénk a fejünket a földbe. Az egész autón érződik ez a hatás. A nyakam nem fájdult meg ettől, de fél napnyi tesztelés után a fejem igen” – mesélte az Alpine francia versenyzője.

Az autó pattogása a látást is nehezíti, márpedig Ocon elmondása szerint a nagyobb, 18 colos kerekek már eleve rontották a pilóták látását a korábbi autókhoz képest, amelyeken még csak 12 colos abroncsok voltak. “Ha ugrik az autó, és rátaposunk a fékre, akkor blokkolhat a kerék” – tette hozzá.

Schumacher szerint az idei szezon elejének legfőbb kihívása lesz a csapatok számára ennek a problémának megoldása. “Azok számára, akik nem tudták csökkenteni vagy teljesen eltűntetni ezt a hatást, az lesz a lényeg, hogy megtanuljanak együttélni ezzel, s elérni azt, hogy a lehető legkisebb problémát okozza a delfin. Szerintem a szezon elején több kiesést fogunk látni emiatt”.

A Forma-1 szezonnyitójára vasárnap 16 órától kerül sor Bahreinben. A Sportudvar természetesen idén is beszámol a futamokról.

Szeretnéd, hogy teret nyerjen a bulvármentes sportújságírás? Támogasd a Sportudvart!

A kiemelt kép forrása: Panoramic