Sainz nagyot mászott fölfele, Hamiltonék most elszámolták magukat – a Török Nagydíj legfőbb tanulságai

Valtteri Bottas nyerte meg a Forma-1-es Török Nagydíjat. A végig nedves pályán rendezett viadalon a finn pilóta szinte rajt-cél győzelmet aratott, s 10. F1-es sikerét érte el. A két Red Bull állhatott föl a dobogóra, s mivel Hamilton csak 5. lett, így a 2. helyen befutó Max Verstappen visszavette a vezetést a világbajnokságban. Nagyot ment a két Ferrari-pilóta: Charles Leclerc-t nem sok választotta el a dobogótól, Carlos Sainz pedig a rajtrács végéről indulva a 8. helyen ért célba.

POZITÍVUMOK
Sainz, a nagy fölzárkózó

Már tavaly is több olyan futam volt, amely után hosszasan lehetett áradozni és áradoztam is arról, hogy Carlos Sainz Jr. mekkora föltámadásokra képes. Már a McLaren volánja mögött is sok helyet tudott előrelépni a mezőny végéről indulva vagy oda csúszva. Ma a Ferrarival megismételte ezt Isztambulban, hiszen a komplett erőforrás-csere miatt kapott rajtrács végéről történő indulást követően az 58. kör végén a 8. helyen állt, s mivel ennyi körre írták ki a Török Nagydíjat, így 12 pozíciót előrejőve négy pontot tehetett zsebre. A Ferrarinak egész hétvégén, szárazon és vizen is jól ment az Isztambul Parkban, vagyis ez alapján nem meglepő, hogy a spanyol ennyire sokat tudott előrejönni, azonban a nem éppen könnyű körülmények között ez is kisebbfajta bravúrnak minősül. Sainz újabb nagy fölzárkózása a konstruktőri pontvadászat szempontjából is sokat érhet csapatának, hiszen a Ferrari komoly harcot folytat a McLarennel a 3. helyért, s akkor még meg sem emlékeztem a tegnapi időmérésről, amikor a hispán versenyző ki tudta verni a kvalifikáció 1. szakaszának végén Daniel Ricciardót, aki ma nem is tudott pontot szerezni. Nem csoda, hogy Sainzot választották a szurkolók a futam emberének.

Bottas jól menedzselte versenyét

Bár az időmérőt Hamilton nyerte, mivel a brit autójában csütörtökön motort cseréltek, s ez már a negyedik neki idén, ezért tízhelyes rajtbüntetést kapott a mai futamra. Így a kvalin a 2. helyen záró Valtteri Bottas ölébe hullott a pole pozíció, s a finn élt a kínálkozó lehetőséggel. Néhány körtől eltekintve végig vezette a versenyt, s összességében véve megérdemelten győzött egy olyan pályán, amely eleve a Mercedesnek feküdt inkább, mintsem a Red Bull-nak. Bottas 10. győzelmét aratta a Forma-1-ben, amely könnyen lehet, hogy egy jó ideig, de akár örökre az utolsó is neki, hiszen nem biztos, hogy idén lesz még módja futamot nyerni, jövőre pedig az Alfa Romeóval nem a futamgyőzelem lesz a legfőbb cél minden bizonnyal, hanem a pontszerzés. Bottas Sainzhoz hasonlóan jó szolgálatot tett istállójának, hiszen bár Hamilton gumistratégiája ma nem működött, s a két Red Bull-pilóta mögött végzett, ám Verstappen nem tudta a maximális pontszámot elérni, így sikerült minimalizálni Hamilton veszteségeit. Bottas azóta, hogy átigazolt az Alfa Romeóhoz, láthatóan fölszabadultabban versenyez, s ez mindenképpen jó hatással lehet eredményeire is, föltéve, hogy csapata engedi-e szárnyalni…

Verstappen teljesítette kötelességét

Max Verstappen számára már a hétvége előtt az lehetett a cél, hogy minél több ponttal szerezzen többet, mint Hamilton, hiszen az már a kezdetektől fogva látszott, hogy a Mercedest nehéz lesz megverni Isztambulban, viszont a brit rajtbüntetése esélyt teremtett a Red Bull számára, hogy vb-aspiránsát a címvédő előtt tudja tartani, így pedig az visszavegye a vezetést a pontversenyben. Ez a taktika tökéletesen meg is valósult: Verstappen 2. lett, Hamilton pedig csak 5., így a futam előtti 2 pontos hátrányból 6 pontos előny lett. Ezzel persze messze nincs vége a világbajnoki küzdelemnek, azonban a holland továbbra is ádáz harcra kényszeríti Hamiltont, akinek 2016 óta nem nagyon kellett megizzadnia sem az egymást követő vb-címekért. Még mindig sok van hátra az évből, de biztosra vehető, hogy egészen szoros lesz a véghajrá, s jó eséllyel Abu Dhabiban dől el, hogy ki lesz 2021 világbajnoka. Verstappen ma is megmutatta, hogy méltó volna a megtisztelő cím megszerzésére.

Esteban Ocon, a hős

Mivel a nedves pályaviszonyok miatt esőssé nyilvánították a versenyt (annak dacára is, hogy a futam alatt csak szemerkélt az eső), a pilótáknak nem volt kötelességük behajtani a bokszba új gumikért. Ezt használta ki Esteban Ocon, aki Alpine-jával kerékcsere nélkül teljesítette a versenyt, s ennek egy 10. hely és az érte járó egy pont lett a jutalma. Sovány vigasz ez a francia csapat számára, amely sajnálkozhat amiatt, hogy Fernando Alonso a rajt után kipördült, s az 5. helyről a mezőny végére esett vissza, s végül a 16. helyen futott be.

NEGATÍVUM
Hamiltonnak ma nem ment annyira

Hamilton a 11. helyről vághatott neki a Török Nagydíjnak motorcseréje miatt. A világbajnoki címvédő óvatosan kezdett, hiszen a vizes pályán a mezőnyben autózni nagyon veszélyes dolog, mivel a vízfüggöny miatt szinte nulla a látástávolság. Fernando Alonso kicsúszása miatt egy helyet előrelépett Hamilton, ám ezután Cunoda Juki körbeautózása már meglepően nehezen ment a britnek. Aztán csak elment a japán mellett, ám nem igazán látszott, hogyan tudna Max Verstappen közelébe kerülni. A Mercedes és Hamilton abban bízott, hogy az átmeneti gumik az egész futamot kibírják a 95%-os páratartalom miatt alig száradó pályán, s akkor akár a dobogó is meglehet. Csakhogy nagyjából tíz körrel a leintés előtt egyértelművé vált, hogy a gumik elkopása nem teszi lehetővé a stratégia végrehajtását, ezért Hamiltonnak be kellett jönnie a bokszba friss abroncsokért. Így végül az 5. helyen intette le a kockás zászló, így hatpontos hátrányba került az összetettben Verstappennel szemben. A Mercedesnek mindig is gondot jelentett a nedves körülmények között a gumikezelés, s amíg Bottas esetében minden klappolt, addig most Hamiltonnál jöttek elő a gumiproblémák. Ez benne van a vizes versenyben. Semmi sincs még veszve Hamilton számára, de egyértelmű, hogy az év vége idén nem könnyed autózgatás lesz számára a vb-címmel a vitrinben…

A Forma-1-es világbajnokság következő versenye az Amerikai Nagydíj lesz október 24-én. A Sportudvar természetesen arról a futamról is értékeléssel jelentkezik. Kövessetek minket!

Nem akarsz lemaradni a hasonló cikkekről? Iratkozz föl a Sportudvar Hírlevélre!

Szeretnéd, hogy teret nyerjen a bulvármentes sportújságírás? Támogasd a Sportudvart! – Sportudvar Prémium

A kiemelt kép forrása: f1vilag.hu

Leave a Reply