Ocon összehozta Hamilton újabb győzelmét

VIDEÓVAL – Lewis Hamilton, a Mercedes friss ötszörös világbajnoka nyerte a Forma-1-es Brazil Nagydíjat. Győzelméhez ugyanakkor elsősorban Esteban Ocon csacsiságára volt szükség, aki kiforgatta az élen haladó Max Verstappent, aminek köszönhetően a brit az első helyre került. Verstappen második lett, s a futam utáni mérlegelésen hevesen lökdöste Ocont, az FIA ellenőrének kellett közéjük állnia. A dobogó harmadik fokára Kimi Räikkönen állhatott föl. A Mercedes bebiztosította zsinórban ötödik konstruktőri világbajnoki címét a Ferrarival szemben.

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!

Lewis Hamilton életében először nyert versenyt egy szezonban azt követően, hogy bebiztosította világbajnoki címét, e rossz statisztikája Brazíliában szakadt meg. Valtteri Bottas 5. helyével karöltve ez egyben azt is jelentette, hogy a Mercedes megnyerte a konstruktőri világbajnokságot is, zsinórban ötödször.

A futamon sokáig lógott az eső lába, de nem eredt el, izgalmakból és látványos jelenetekből mégsem volt hiány, a győzelem sorsát is ilyenek döntötték el. De a Ferrarinak abba nem volt beleszólása, hiába várták előnyből a rajtot a gumik szempontjából a Mercedes bevallása szerint is.

Ott csúnyán visszaütött a hosszabb távon előnyösnek tűnő gumiválasztásuk: a Mercedesek átvették az első két helyet, míg a lágy keveréken induló Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen egyaránt pozíciót vesztett, mire elhagyta az első kanyarkombinációt, bár a finn átmenetileg visszaelőzte Max Verstappent. A holland DRS nélkül, másodjára ragadta meg a 4. helyet, amivel nem elégedett meg, és a 4. kör elején Vettel mellé is bevetődött a célegyenes végén, ez újabb pozíciót eredményezett neki. A hibázó németet Räikkönen szintén megelőzte.

Verstappen Bottas után eredt, és a 10. körben kifékezte, a finn ezt már nem tudta levédekezni. Ekkor a 11. helyről rajtoló csapattársa, Daniel Ricciardo is 6. volt már, miután néhány kör alatt felfalta a középmezőny tagjait, és a Ferrarikkal együtt esett rá a 77-es Mercedesre, amelynek vezetője kínlódott, és 5 másodpercre leszakadt Hamiltontól.

A kerékcserével a Red Bull várt legtovább, először Bottas (18. kör), aztán Hamilton (19.) érkezett, majd Vettel (27.) és Räikkönen (31.). Utóbbi rövid időre visszaesett csapattársa mögé, de a német elengedte, hogy a frissebb abroncsokkal folytassa Bottas kergetését, az előzés később sikerült is neki. „Nehéz volt előzni, sokáig tartott” – mondta Räikkönen.

Verstappen a 35. körben érkezett a szerelőkhöz, s bár Hamilton mögé tért vissza, nem kellett sok idő, hogy a jobb állapotú abroncson átvegye a vezetést. Az is segítette, hogy ő a lágy keverékre váltott, miközben a Ferrarik és a Mercedesek a közepesre.

Az 1. hely aztán egy váratlan fordulattal ismét Hamilton kezébe került: a lekörözött Esteban Ocon ostoba módon megpróbálta visszaelőzni Verstappent a célegyenes végi kanyarkombinációban, amiből ütközés lett, oldalról eltrafálta a Red Bullt. A dühös holland a középső ujját mutatta ellenfelének és káromkodott, miután egyenesbe állította az autóját és folytatta a 2. helyen. Az nyilván nem vigasztalta, hogy Ocont keményen megbüntették az ütközésért 10 másodpercre.

„Nem tudom, mit mondjak. Mindent jól csináltam, átmasíroztam a mezőnyön, nagyszerűen ment az autó, de egy lekörözött idióta kilökött. Erre nincsenek szavaim” – mondta.

A leintést követően a bokszban is összeakaszkodott a két pilóta, de komolyabb incidens nem történt. Ocon egyébként a Mercedes tehetségkutató programjához tartozik, de az csak szerencsétlen véletlen, hogy a manőverével hozzásegítette a győzelemhez a kisebb motorhibával küszködő Hamiltont – a világbajnok ugyanis a leintésig az élen maradt, Verstappen csak újból felzárkózni tudott hozzá a sérült padlólemezű autóval, még egy előzésre nem maradt kapacitása.

https://www.youtube.com/watch?v=G2zfiiFSdMg

A 10 másodperces büntetéssel Otmar Szafnauer, a Force India csapatfőnöke „egyáltalán nem” értett egyet, szerinte Verstappen nem hagyott helyet Oconnak a pályán, ezért alakult ki a baleset.

Ocon a verseny után elmondta, gyorsabb volt Verstappennél, ezért szerette volna visszavenni a körét. „Már két kör óta Max mögött haladtam, az elsőben és a másodikban is sokkal gyorsabb voltam nála a friss gumikkal – mondta a Sky Sportsnak. – A szabályok azt mondják, hogy az ember visszaveheti a körét, ha gyorsabb. A második kör során én ezt tettem. Kívülről megkerültem őt, ugyanazzal a manőverrel, amit Fernando [Alonso] és sok más pilóta ellen is tettem, miután az első körben még az utolsó voltam. Utána viszont a következő kanyarban nem ugyanúgy történtek a dolgok [mint a többi esetben].”

A leintés utáni tettlegességet így kommentálta: „Max viselkedése nagyon meglep, odajött a mérlegnél, az FIA-s embereknek kellett megállítania őt az erőszak [alkalmazása] előtt, lökdösött, és meg is akart ütni. Ez nem professzionális. Csak ott történt ilyen, a mérlegnél.” 

Helmut Marko, a Red Bull motorsport-tanácsadója állítólag azt mondta, Ocon az ütközést szándékosan idézte elő, hogy a Mercedesnek hízelegjen, de Otmar Szafnauer, a Force India csapatfőnöke ezt összeesküvés-elméletnek nevezte. „Kétlem, hogy a versenyzők a 2020-as állásukon gondolkodnak akkor, amikor ma tesznek valamit. Egyáltalán nem. Esteban még meg is kérdezte a rádión, hogy visszaveheti-e a körét. Mi azt mondtuk, hogy igen, hajts rá! Akkoriban előnyben voltunk [a Red Bullhoz képest] a gumik terén, és ez még talán 5-8 körig így maradt volna. Maxnak óvatosan kellett használnia az abroncsait, de nekünk nem. Mi körönként 3 másodperccel gyorsabbak voltunk, és közben másokkal is versenyeztünk, akkor is, ha beragadtunk az élen álló mögé.”

Forrás: DPPI/ERIC VARGIOLU

A díjkiosztó előtt a futamot megnyerő Hamilton is emlékeztette Verstappent, hogy a lekörözöttek is visszavehetik a körüket, de ez nem hatotta meg a holland pilótát, aki a futam utáni sajtótájékoztatón azt mondta, szerinte a sportfelügyelők ítéletéből egyértelmű, hogy kit tartottak hibásnak az eset miatt. Természetesen védte pilótáját Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke is.

„Az élen álló autó lekörözött egy Force Indiát, és a lekörözött autóknak nem szabad beavatkozniuk az élen álló versenyébe. Mi a fenét gondolt Ocon? Álmodik a nyomor! – mondta. – Tudjuk, hogy [a Force India] gyors az egyenesben, de minek versenyeznek az élen állóval? Ennek abszolút semmi értelme nem volt.”

„Amint elmentem Lewis mellett, csak az abroncsaimat óvtam, hogy eljussak a táv végéig. [Ocon] épp kijött a bokszból, és persze joga van előzni, de óvatosnak kell lennie. Túl nagy kockázatot vállalt, és nem hiszem, hogy ez helyes. Megbüntették, ez gondolom, sokat elmond. Utólag lehet azt mondani, hogy helyet kellett volna hagyni neki, meg bla, bla, bla, de ez nem így működik. Versenyzünk, és az ember nem számít arra, hogy egy lekörözött kiüt” – mondta Verstappen.   

A holland kijelentette, „abszolút semmit sem” sajnál, azt sem, hogy a verseny után kérdőre vonta Ocont. „Mindannyian szenvedélyesek vagyunk a sport iránt, igaz? Furcsa lenne, ha kezet fognék vele.” A Sky Sports riportere felvetette, hogy sokak szerint Verstappen a lökdösődéssel túl messzire ment, de azt felelte: „Nem érdekel, hogy ezek az emberek mit mondanak – közölte. – Győztes [alkat] vagyok. Nem tetszett, hogy így kirakott, és aztán ilyen hülyén reagált.” 

Nem ítélte el a lökdösődést Horner sem, aki úgy vélte, Verstappen „egész visszafogott” volt ahhoz képest, hogy lemaradt a győzelemről. „A szívét is kiautózta azzal a sérült autóval. Estebannak mázlija van, hogy egy kis lökéssel megúszta. Az érzelmek ilyenkor túlfűtöttek, mondtam is [Verstappennek], hogy uralkodjon magán a levezető kör alatt, mert önhibáján kívül elvesztette a győzelmet. Ez borzasztó bosszantó a számára és a csapatnak is.”

Martin Brundle, a Sky Sports szakértője nem sokkal 21:30 után azt írta a Twitteren, hogy Ocon és Verstappen kezet fogott a paddockban, miután az FIA mindkettejüket beidézte a lökdösődés miatt. A sportfelügyelők végül két napnyi közmunkát szabtak ki Verstappennek, amit a következő hat hónap során kell letöltenie, valószínűleg valamilyen közlekedésbiztonsági kampány részeként. 

A harmadik helyen célba érő Kimi Räikkönen akkor ment el Bottas mellett, amikor Verstappen és Ocon ütközött, és a Mercedes pilótája Daniel Ricciardót sem tudta kordában tartani az 59. körnél tovább. Az ausztrál szintén jó tempót diktált a lágy gumin, s miután a 46. körben megelőzte Vettelt, úgy tűnt, talán ő is támadhat a győzelemért, de Bottas mögött túlságosan sok időt vesztett, és a dobogóra sem állhatott fel.

„Jól szórakoztam – ismerte el Vettel. A célvonalon szomorú voltam, mert nem lettem dobogós, de most már nem bánok semmit, mindent megtettünk.” Miután az élmezőny végére csúszott, Vettel minden mindegy alapon bejött még egyszer kerékcserére, de ezzel is maradt a 6. helyen.

Romain Grosjean 8. és Kevin Magnussen 9. helyével a Haas néhány ponttal közelebb férkőzött a nullázó Renault-hoz a konstruktőri tabellán, de nem eléggé, a többi pontot pedig Charles Leclerc és Sergio Pérez markolta fel.

A futamot ketten adták fel, Nico Hülkenberg és Marcus Ericsson. Mindketten műszaki hibával parkoltak le a garázsban, utóbbi különösen peches volt, mert a kiváló rajthely után meredek lejtmenetbe került, a rajtrácsra menet leszakadt a diffúzoráról egy jókora darab, a startnál koccant, majd megpördült, és végül félre kellett állnia a vezethetetlen autóval.

A futam végeredménye ide kattintva olvasható.

Az egyéni világbajnokság állása itt, a konstruktőrié pedig itt olvasható.

A Forma-1-es világbajnokság következő, egyben szezonzáró futamára november 25-én Abu-Dhabiban kerül sor.

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!

A kiemelt kép forrása: AFP/NELSON ALMEIDA

Hozzászólás