Tíz éves Felipe Massa fél perces világbajnoki címe

A Forma-1 mezőnye Brazíliában csap össze ma este. Az idei világbajnoki cím sorsa már eldőlt. Lewis Hamilton ötödjére is a száguldó cirkusz királya lett. Kedves emlékek köthetik Brazíliához, hiszen tíz évvel ezelőtt, 2008. november 2-án ugyanitt, vagyis a Sao Paulo-i Interlagos versenypályán ünnepelhette első vb-címét. Akik követik a Forma-1-et, tisztán emlékezhetnek arra, hogy Hamilton sikere nüanszokon múlt, hiszen abban a pillanatban, amikor Felipe Massa elsőként áthaladt a célvonalon, a brit még csak hatodik volt, ami azt eredményezte, hogy a brazil, ha csak virtuálisan is, de világbajnoknak mondhatta magát. A Ferrari bokszában már el is hitték az emberek, hogy meg van a végső győzelem, csakhogy ekkor, a pálya utolsó előtti kanyarjában Lewis Hamilton megelőzte Timo Glockot, s ötödikként ért be, ami azt jelentette, hogy ténylegesen ő lett 2008-ban a legjobb. A Visszapillantó rovat mai cikkében a Forma-1 valaha volt legnagyobb, legdrámaibb fináléjának történetét elevenítem fel kereken egy évtized távlatából.

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!

Hosszú évekkel a fenomenális interlagosi szezonzáró után is nehéz szavakat találni arra a néhány pillanatra, amikor tűkön ülve őrjöngtünk a képernyők előtt, és valljuk be, szimpátiától függetlenül úgy maradt meg bennünk a 2008-as Brazil Nagydíj, mint az F1 történetének legemlékezetesebb szezonzárója.

Sebastian Vettel rajongói joggal mondhatják, hogy az ő kedvencük hasonlóan izgalmas körülmények között lett háromszoros világbajnok 2012-ben, de valljuk be: nem volt utolsó körös, sőt, utolsó kanyaros dráma, így a 2008-as szezon utolsó versenyét egy darabig biztosan nehéz lesz überelni. De csak a végkifejlet tekintetében, mert hozzá kell tenni: az a Brazil Nagydíj az utolsó körökig nem gazdagított minket túl sok élménnyel. Igaz, hogy a verseny elején eleredő eső miatt a rajt a szokásosnál mozgalmasabbnak bizonyult, de a felszáradó pályán a taktika vette át vezető szerepet, a pozíciók bebetonozódtak, egészen addig, amíg az égiek néhány sötét felhőt nem toltak Sao Paulo fölé úgy másfél órával később. Mégis, ez a vihar előtti csend tökéletes volt a feszültségkeltésre, és a vérnyomásunk sztenderd állapotának hirtelen megváltozására.

Felipe Massa és Lewis Hamilton között ádáz harc dúlt a világbajnoki címért a 2008-as szezon második felében (Forrás: formula.hu)

Tíz év távlatából visszatekintve – főleg éppen Lewis Hamilton és a Mercedes 2014 óta tartó hegemóniájának köszönhetően – nem nagy merészség kijelenteni, hogy a 2008-as év az egyik legtöbb izgalmat tartogató szezon volt a Forma-1 modern korszakában: rengeteg esős versenyen lerágtuk a körmünket (Monaco, Silverstone, Spa-Francorchamps), voltak meglepetések (Alonso és az akkor még Toro Rosso-s Vettel teljesítménye), de a drámák sem kerülték el a mezőnyt (a címvédő Kimi Räikkönen bokszutcai ütközése Hamiltonnal Montréalban, valamint Felipe Massának az élről motorhiba miatt bekövetkezett kiesése három körrel a leintés előtt a Hungaroringen). Interlagos így méltó lezárása lett az évnek, beteljesítve Ecclestone álmát, hiszen 2004-ben épp azért tette a mezőny végére a brazil versenyt, mert egy évvel azelőtt ritka izgalmas futamot produkáltak a pilóták, néhány autótöréssel megspékelve. Annak ellenére, hogy a BMW, a Toro Rosso és a Renault is beleszólt a 2008-as győzelmek sorsába, a McLaren és a Ferrari kiemelkedett a mezőnyből, és Kimi Räikkönen év végi balszerencse-sorozata után Lewis Hamilton hét pontos előnnyel várhatta a finálét az egyetlen állva maradt ellenfél, Felipe Massa előtt.

Az ezüst sarokban magát spannoló Lewis Hamilton csendben tette a dolgát, és bár ugyanakkora előnnyel várhatta a rajtot, mint 2007-ben, azzal nyugtatta magát: ilyen balszerencse még egyszer nem történhet meg vele. Nyilván sokunk számára emlékezetes az egy évvel korábbi brazil futam is, amikor Hamilton váltóhiba miatt a mezőny végére csúszott vissza, s utána hiába igyekezett fölverekedni magát az élmezőnybe, Kimi Räikkönen futam- és világbajnoki győzelmét már nem akadályozhatta meg.

2008-ban még az égiek is a britnek kegyelmeztek, hiszen a brazil időjósok változó időjárást jósoltak a verseny napjára, ami az egész éves teljesítményét figyelembe véve az ő malmára hajthatta a vizet, elég csak a monte carlói vagy a silverstone-i győzelmeire gondolni, vagy a Belga Nagydíjra, ahol leautózta Kimi Raikkönent a pályáról. A stevenage-i a negyedik helyre kvalifikált, és jól tudta, csak semmi kockázatvállalás, semmi fölösleges manőver, és már az ötödik hellyel is világbajnok lehet. Minden idők legfiatalabb világbajnoka.

A korábban említett feszültségkeltésre rátett egy lapáttal, hogy a rajt előtt néhány perccel szakadni kezdett az eső, de addigra, hogy a rajtrácson elázó Bernie Ecclestone visszaszaladt esőkabátjáért, el is állt, mégis 10 perces csúszással indulhatott a száguldás. Ami még tovább húzódott, hiszen a rajt után Nakadzsima Kazuki és David Coulthard koccanásából a vesztesként kikerülő, és utolsó versenyén két kanyarig jutó skót autója a pálya szélén ragadt, ráadásul Nelsinho Piquet sem jutott tovább a Nap-kanyarnál, így néhány kör erejéig a Biztonsági Autó vette át az uralmat. Az élen nem történt változás a biztonsági autó öt körrel későbbi kiállását követően sem, Massa megtartotta a vezetést, Hamilton pedig a negyediket, de mögötte fenyegető közelségben autózott a szemmel láthatóan gyorsabb Sebastian Vettel és Fernando Alonso.

A verseny első szakaszában az jelentette a fő kérdést, ki mikor cseréli le a félig száraz és nedves pályára alkalmas ún. intermediate-gumijait a még mindig nyirkos aszfalton. Felipe Massa a tizenegyedik körig húzta, folyamatosan a nedves foltokat keresve, de Hamilton nem kontrázott, csak egy körrel később, közvetlenül Jarno Trulli és Kimi Raikkönen után döntött a csere mellett. Ezzel viszont felborult a sorrend, hiszen Massa hiába jött vissza az élre, a korábban kiálló Vettel-Alonso páros, sőt, még Giancarlo Fisichella is Hamilton elé került. Jarno Trulli kicsúszása után előrelépett egy helyet, de hatodik pozíciója még így is a brazil kezébe dobta volna a világbajnoki címet, feltéve, ha a változatlan marad a sorrend.

A 18. körben visszaállt a világ rendje – legalábbis wokingi számítások szerint – , Hamilton elkapta Fisichella grabancát, és rátelepedett az ötödik helyre, ami egy pont előnnyel a legszebb trófeát jelentette számára. Ettől a ponttól következett a taktikázás, a szokásos játék a számokkal, annak a találgatása, hogy ki mennyit tankol (akkoriban még lehetett verseny közben benzint vételezni), mikor jön, jön-e még egyáltalán. Vettel korábban érkezett a vártnál, Felipe Massa pedig a 38. körben érkezett a második kerékcseréjére. Alonso és Hamilton három, Kimi Räikkönen hat körrel később látogatta meg csapatát, így 28 körrel a vége előtt az élboly Massa-Vettel-Alonso-Räikkönen-Hamilton sorrendben haladhatott a kockás zászló felé. Ekkora már csak egy kérdés maradt: Vettelen kívül lesz-e még olyan közülük, aki kiáll, vagy változatlanul roboghatnak tovább. A jövő 2008-ban még csak potenciális uralkodója az 52. körben érkezett utolsó kiállására, Hamilton még egy helyet előrelépett, így nyugodtan ki lehetett jelenteni: ha nem történik semmi különös, a brit pilóta két ponttal Felipe Massa előtt falára tűzheti első titulusát. De történt.

Baljós árnyak lepték el ugyanis az interlagosi eget, a 2008-as világbajnokság utolsó köreit megfűszerezve némi izgalommal, ha a verseny közepe túlzottan leült volna számunkra. Persze Hamilton számára egy vörös-kék veszedelem jelentette a legfőbb veszélyt, hiszen Sebastian Vettel hamar ledolgozta hátrányát, de megelőzni nem tudta a McLarent, noha a mclarenes jól tudta: még az ötödik hellyel is világbajnok lehet.

Lewis Hamilton csapatfőnöke, Ron Dennis karjaiban is nagyot ünnepelhetett a drámai csata után

Az élet nagy rendező. Méghozzá elég nagy, de ezt félretéve is az utolsó felvonás utolsó pillanatai olyan élménnyel ajándékoztak meg minket, melyet talán még sohasem tapasztaltunk a Forma-1 68 éve íródó történetében. Az egyre nagyobb intenzitású esőben is száraz gumikon lubickoló Timo Glock igazi Jolly Jokerként küzdött az utolsó négy körben, szinte ellopva a show-t a vb-aspiránsok elől, és a bajnoki címet Lewis Hamiltontól. Persze nem csak a Toyotás volt az egyetlen mellékszereplő, aki kulcsfontosságúvá vált a vb szempontjából, hiszen amíg Robert Kubica azzal volt elfoglalva, hogy visszavegye körét, Vettel megelőzte Hamiltont, így két körrel a vége előtt megtörtént a dráma: pontegyenlőséggel, de több futamgyőzelemmel Felipe Massa került a tabella élére.

A brazil hozta a kötelezőt, hiszen megnyerte a versenyt, a Ferrari-boksz pedig örömmámorban tört ki, pilótájuk Senna óta az első világbajnoki címet szerezte meg hazaiaknak. A levezető köre elején járó Massa előtt pedig lepergett az élete: a sao paulói poros gokartpályán töltött évek, azok a pillanatok, amikor tátott szájjal bámulta elődjei csatáit ezen a pályán, a Formula Renault- és Euro F3-as bajnoki címek, az első szárnypróbálgatások a Sauberrel, az ifjú, sokat balesetező énje, a kemény tanulós hónapok Michael Schumacher mellett és a 2008-as szezon: a gyönyörű győzelmek, a drámák, melyek mind-mind ide vezettek.

Néhány száz méterrel hátrébb ugyanezek a gondolatok jártak át Lewis Hamilton fejében is: a rengeteg küzdelem, a nélkülözés, csak azért, hogy versenyezhessen, a pillanat, amikor halált megvető bátorsággal megszólította Ron Dennist, az alsóbb kategóriák csodás diadalai, és persze a 2007-es év, amikor minden összejött, két héten belül azonban összedőlt a világ. Így száguldott a kockás zászló felé, abban a tudatban, hogy ismét nyerő helyzetből kénytelen veszíteni, és már-már elkönyvelte magában a vereséget, amikor egy fehéres villanást látott a jobb oldalt, mindössze két kanyarral a célvonal előtt. Ekkor talán még nem is tudta, hogy a már igencsak szenvedő Timo Glock megelőzése aranyat ért, méghozzá a legfényesebbet. Lewis Hamilton egyetlen ponttal hódította el a világbajnoki címet, gyászba borítva több millió sárga-zöld-kékben pompázó szívet…

Felipe Massa élete nagy, és mint utóbb kiderült, egyetlen esélyét a vb-címre elszalasztotta hazai földön

Mint utóbb kiderült, Felipe Massa élete esélyét szalasztotta el, mivel utána már egyszer sem volt sansza a világbajnoki trófea elhódítására. Ki tudja, ha nincs a kis híján az életébe kerülő balesete a 2009-es Magyar Nagydíj időmérő edzésén, akkor 2010-től talán nem kellett volna Fernando Alonso szárnysegédjévé válnia a Ferrarinál, s adódhatott volna még reménye a csúcsra érni. Lewis Hamilton ezzel szemben mára megötszörözte vb-címeinek számát, s útban van Michael Schumacher felé, aki hét elsőségével a Forma-1 rekordbajnokának számít. Ki tudja, mennyi ideig még…

HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!

A kiemelt kép forrása: rawautos.com

Leave a Reply