Tíz éves Felipe Massa fél perces világbajnoki címe

A Forma-1 mezőnye Brazíliában csap össze ma este. Az idei világbajnoki cím sorsa már eldőlt. Lewis Hamilton ötödjére is a száguldó cirkusz királya lett. Kedves emlékek köthetik Brazíliához, hiszen tíz évvel ezelőtt, 2008. november 2-án ugyanitt, vagyis a Sao Paulo-i Interlagos versenypályán ünnepelhette első vb-címét. Akik követik a Forma-1-et, tisztán emlékezhetnek arra, hogy Hamilton sikere nüanszokon múlt, hiszen abban a pillanatban, amikor Felipe Massa elsőként áthaladt a célvonalon, a brit még csak hatodik volt, ami azt eredményezte, hogy a brazil, ha csak virtuálisan is, de világbajnoknak mondhatta magát. A Ferrari bokszában már el is hitték az emberek, hogy meg van a végső győzelem, csakhogy ekkor, a pálya utolsó előtti kanyarjában Lewis Hamilton megelőzte Timo Glockot, s ötödikként ért be, ami azt jelentette, hogy ténylegesen ő lett 2008-ban a legjobb. A Visszapillantó rovat mai cikkében a Forma-1 valaha volt legnagyobb, legdrámaibb fináléjának történetét elevenítem fel kereken egy évtized távlatából.

HIRDETÉS

A rĂ©szleteket lásd ide kattintva!

Hosszú évekkel a fenomenális interlagosi szezonzáró után is nehéz szavakat találni arra a néhány pillanatra, amikor tűkön ülve őrjöngtünk a képernyők előtt, és valljuk be, szimpátiától függetlenül úgy maradt meg bennünk a 2008-as Brazil Nagydíj, mint az F1 történetének legemlékezetesebb szezonzárója.

Sebastian Vettel rajongói joggal mondhatják, hogy az ő kedvencük hasonlóan izgalmas körülmények között lett háromszoros világbajnok 2012-ben, de valljuk be: nem volt utolsó körös, sőt, utolsó kanyaros dráma, így a 2008-as szezon utolsó versenyét egy darabig biztosan nehéz lesz überelni. De csak a végkifejlet tekintetében, mert hozzá kell tenni: az a Brazil Nagydíj az utolsó körökig nem gazdagított minket túl sok élménnyel. Igaz, hogy a verseny elején eleredő eső miatt a rajt a szokásosnál mozgalmasabbnak bizonyult, de a felszáradó pályán a taktika vette át vezető szerepet, a pozíciók bebetonozódtak, egészen addig, amíg az égiek néhány sötét felhőt nem toltak Sao Paulo fölé úgy másfél órával később. Mégis, ez a vihar előtti csend tökéletes volt a feszültségkeltésre, és a vérnyomásunk sztenderd állapotának hirtelen megváltozására.

Felipe Massa és Lewis Hamilton között ádáz harc dúlt a világbajnoki címért a 2008-as szezon második felében (Forrás: formula.hu)

TĂ­z Ă©v távlatábĂłl visszatekintve – fĹ‘leg Ă©ppen Lewis Hamilton Ă©s a Mercedes 2014 Ăłta tartĂł hegemĂłniájának köszönhetĹ‘en – nem nagy merĂ©szsĂ©g kijelenteni, hogy a 2008-as Ă©v az egyik legtöbb izgalmat tartogatĂł szezon volt a Forma-1 modern korszakában: rengeteg esĹ‘s versenyen lerágtuk a körmĂĽnket (Monaco, Silverstone, Spa-Francorchamps), voltak meglepetĂ©sek (Alonso Ă©s az akkor mĂ©g Toro Rosso-s Vettel teljesĂ­tmĂ©nye), de a drámák sem kerĂĽltĂ©k el a mezĹ‘nyt (a cĂ­mvĂ©dĹ‘ Kimi Räikkönen bokszutcai ĂĽtközĂ©se Hamiltonnal MontrĂ©alban, valamint Felipe Massának az Ă©lrĹ‘l motorhiba miatt bekövetkezett kiesĂ©se három körrel a leintĂ©s elĹ‘tt a Hungaroringen). Interlagos Ă­gy mĂ©ltĂł lezárása lett az Ă©vnek, beteljesĂ­tve Ecclestone álmát, hiszen 2004-ben Ă©pp azĂ©rt tette a mezĹ‘ny vĂ©gĂ©re a brazil versenyt, mert egy Ă©vvel azelĹ‘tt ritka izgalmas futamot produkáltak a pilĂłták, nĂ©hány autĂłtörĂ©ssel megspĂ©kelve. Annak ellenĂ©re, hogy a BMW, a Toro Rosso Ă©s a Renault is beleszĂłlt a 2008-as gyĹ‘zelmek sorsába, a McLaren Ă©s a Ferrari kiemelkedett a mezĹ‘nybĹ‘l, Ă©s Kimi Räikkönen Ă©v vĂ©gi balszerencse-sorozata után Lewis Hamilton hĂ©t pontos elĹ‘nnyel várhatta a finálĂ©t az egyetlen állva maradt ellenfĂ©l, Felipe Massa elĹ‘tt.

Az ezüst sarokban magát spannoló Lewis Hamilton csendben tette a dolgát, és bár ugyanakkora előnnyel várhatta a rajtot, mint 2007-ben, azzal nyugtatta magát: ilyen balszerencse még egyszer nem történhet meg vele. Nyilván sokunk számára emlékezetes az egy évvel korábbi brazil futam is, amikor Hamilton váltóhiba miatt a mezőny végére csúszott vissza, s utána hiába igyekezett fölverekedni magát az élmezőnybe, Kimi Räikkönen futam- és világbajnoki győzelmét már nem akadályozhatta meg.

2008-ban még az égiek is a britnek kegyelmeztek, hiszen a brazil időjósok változó időjárást jósoltak a verseny napjára, ami az egész éves teljesítményét figyelembe véve az ő malmára hajthatta a vizet, elég csak a monte carlói vagy a silverstone-i győzelmeire gondolni, vagy a Belga Nagydíjra, ahol leautózta Kimi Raikkönent a pályáról. A stevenage-i a negyedik helyre kvalifikált, és jól tudta, csak semmi kockázatvállalás, semmi fölösleges manőver, és már az ötödik hellyel is világbajnok lehet. Minden idők legfiatalabb világbajnoka.

A korábban említett feszültségkeltésre rátett egy lapáttal, hogy a rajt előtt néhány perccel szakadni kezdett az eső, de addigra, hogy a rajtrácson elázó Bernie Ecclestone visszaszaladt esőkabátjáért, el is állt, mégis 10 perces csúszással indulhatott a száguldás. Ami még tovább húzódott, hiszen a rajt után Nakadzsima Kazuki és David Coulthard koccanásából a vesztesként kikerülő, és utolsó versenyén két kanyarig jutó skót autója a pálya szélén ragadt, ráadásul Nelsinho Piquet sem jutott tovább a Nap-kanyarnál, így néhány kör erejéig a Biztonsági Autó vette át az uralmat. Az élen nem történt változás a biztonsági autó öt körrel későbbi kiállását követően sem, Massa megtartotta a vezetést, Hamilton pedig a negyediket, de mögötte fenyegető közelségben autózott a szemmel láthatóan gyorsabb Sebastian Vettel és Fernando Alonso.

A verseny elsĹ‘ szakaszában az jelentette a fĹ‘ kĂ©rdĂ©st, ki mikor cserĂ©li le a fĂ©lig száraz Ă©s nedves pályára alkalmas Ăşn. intermediate-gumijait a mĂ©g mindig nyirkos aszfalton. Felipe Massa a tizenegyedik körig hĂşzta, folyamatosan a nedves foltokat keresve, de Hamilton nem kontrázott, csak egy körrel kĂ©sĹ‘bb, közvetlenĂĽl Jarno Trulli Ă©s Kimi Raikkönen után döntött a csere mellett. Ezzel viszont felborult a sorrend, hiszen Massa hiába jött vissza az Ă©lre, a korábban kiállĂł Vettel-Alonso páros, sĹ‘t, mĂ©g Giancarlo Fisichella is Hamilton elĂ© kerĂĽlt. Jarno Trulli kicsĂşszása után elĹ‘relĂ©pett egy helyet, de hatodik pozĂ­ciĂłja mĂ©g Ă­gy is a brazil kezĂ©be dobta volna a világbajnoki cĂ­met, feltĂ©ve, ha a változatlan marad a sorrend.

A 18. körben visszaállt a világ rendje – legalábbis wokingi számĂ­tások szerint – , Hamilton elkapta Fisichella grabancát, Ă©s rátelepedett az ötödik helyre, ami egy pont elĹ‘nnyel a legszebb trĂłfeát jelentette számára. EttĹ‘l a ponttĂłl következett a taktikázás, a szokásos játĂ©k a számokkal, annak a találgatása, hogy ki mennyit tankol (akkoriban mĂ©g lehetett verseny közben benzint vĂ©telezni), mikor jön, jön-e mĂ©g egyáltalán. Vettel korábban Ă©rkezett a vártnál, Felipe Massa pedig a 38. körben Ă©rkezett a második kerĂ©kcserĂ©jĂ©re. Alonso Ă©s Hamilton három, Kimi Räikkönen hat körrel kĂ©sĹ‘bb látogatta meg csapatát, Ă­gy 28 körrel a vĂ©ge elĹ‘tt az Ă©lboly Massa-Vettel-Alonso-Räikkönen-Hamilton sorrendben haladhatott a kockás zászlĂł felĂ©. Ekkora már csak egy kĂ©rdĂ©s maradt: Vettelen kĂ­vĂĽl lesz-e mĂ©g olyan közĂĽlĂĽk, aki kiáll, vagy változatlanul roboghatnak tovább. A jövĹ‘ 2008-ban mĂ©g csak potenciális uralkodĂłja az 52. körben Ă©rkezett utolsĂł kiállására, Hamilton mĂ©g egy helyet elĹ‘relĂ©pett, Ă­gy nyugodtan ki lehetett jelenteni: ha nem törtĂ©nik semmi kĂĽlönös, a brit pilĂłta kĂ©t ponttal Felipe Massa elĹ‘tt falára tűzheti elsĹ‘ titulusát. De törtĂ©nt.

Baljós árnyak lepték el ugyanis az interlagosi eget, a 2008-as világbajnokság utolsó köreit megfűszerezve némi izgalommal, ha a verseny közepe túlzottan leült volna számunkra. Persze Hamilton számára egy vörös-kék veszedelem jelentette a legfőbb veszélyt, hiszen Sebastian Vettel hamar ledolgozta hátrányát, de megelőzni nem tudta a McLarent, noha a mclarenes jól tudta: még az ötödik hellyel is világbajnok lehet.

Lewis Hamilton csapatfőnöke, Ron Dennis karjaiban is nagyot ünnepelhetett a drámai csata után

Az élet nagy rendező. Méghozzá elég nagy, de ezt félretéve is az utolsó felvonás utolsó pillanatai olyan élménnyel ajándékoztak meg minket, melyet talán még sohasem tapasztaltunk a Forma-1 68 éve íródó történetében. Az egyre nagyobb intenzitású esőben is száraz gumikon lubickoló Timo Glock igazi Jolly Jokerként küzdött az utolsó négy körben, szinte ellopva a show-t a vb-aspiránsok elől, és a bajnoki címet Lewis Hamiltontól. Persze nem csak a Toyotás volt az egyetlen mellékszereplő, aki kulcsfontosságúvá vált a vb szempontjából, hiszen amíg Robert Kubica azzal volt elfoglalva, hogy visszavegye körét, Vettel megelőzte Hamiltont, így két körrel a vége előtt megtörtént a dráma: pontegyenlőséggel, de több futamgyőzelemmel Felipe Massa került a tabella élére.

A brazil hozta a kötelezőt, hiszen megnyerte a versenyt, a Ferrari-boksz pedig örömmámorban tört ki, pilótájuk Senna óta az első világbajnoki címet szerezte meg hazaiaknak. A levezető köre elején járó Massa előtt pedig lepergett az élete: a sao paulói poros gokartpályán töltött évek, azok a pillanatok, amikor tátott szájjal bámulta elődjei csatáit ezen a pályán, a Formula Renault- és Euro F3-as bajnoki címek, az első szárnypróbálgatások a Sauberrel, az ifjú, sokat balesetező énje, a kemény tanulós hónapok Michael Schumacher mellett és a 2008-as szezon: a gyönyörű győzelmek, a drámák, melyek mind-mind ide vezettek.

Néhány száz méterrel hátrébb ugyanezek a gondolatok jártak át Lewis Hamilton fejében is: a rengeteg küzdelem, a nélkülözés, csak azért, hogy versenyezhessen, a pillanat, amikor halált megvető bátorsággal megszólította Ron Dennist, az alsóbb kategóriák csodás diadalai, és persze a 2007-es év, amikor minden összejött, két héten belül azonban összedőlt a világ. Így száguldott a kockás zászló felé, abban a tudatban, hogy ismét nyerő helyzetből kénytelen veszíteni, és már-már elkönyvelte magában a vereséget, amikor egy fehéres villanást látott a jobb oldalt, mindössze két kanyarral a célvonal előtt. Ekkor talán még nem is tudta, hogy a már igencsak szenvedő Timo Glock megelőzése aranyat ért, méghozzá a legfényesebbet. Lewis Hamilton egyetlen ponttal hódította el a világbajnoki címet, gyászba borítva több millió sárga-zöld-kékben pompázó szívet…

Felipe Massa élete nagy, és mint utóbb kiderült, egyetlen esélyét a vb-címre elszalasztotta hazai földön

Mint utĂłbb kiderĂĽlt, Felipe Massa Ă©lete esĂ©lyĂ©t szalasztotta el, mivel utána már egyszer sem volt sansza a világbajnoki trĂłfea elhĂłdĂ­tására. Ki tudja, ha nincs a kis hĂ­ján az Ă©letĂ©be kerĂĽlĹ‘ balesete a 2009-es Magyar NagydĂ­j idĹ‘mĂ©rĹ‘ edzĂ©sĂ©n, akkor 2010-tĹ‘l talán nem kellett volna Fernando Alonso szárnysegĂ©djĂ©vĂ© válnia a Ferrarinál, s adĂłdhatott volna mĂ©g remĂ©nye a csĂşcsra Ă©rni. Lewis Hamilton ezzel szemben mára megötszörözte vb-cĂ­meinek számát, s Ăştban van Michael Schumacher felĂ©, aki hĂ©t elsĹ‘sĂ©gĂ©vel a Forma-1 rekordbajnokának számĂ­t. Ki tudja, mennyi ideig mĂ©g…

HIRDETÉS

A rĂ©szleteket lásd ide kattintva!

A kiemelt kép forrása: rawautos.com