
A Forma-1 mezĹ‘nye BrazĂliában csap össze ma este. Az idei világbajnoki cĂm sorsa már eldĹ‘lt. Lewis Hamilton ötödjĂ©re is a száguldĂł cirkusz királya lett. Kedves emlĂ©kek köthetik BrazĂliához, hiszen tĂz Ă©vvel ezelĹ‘tt, 2008. november 2-án ugyanitt, vagyis a Sao Paulo-i Interlagos versenypályán ĂĽnnepelhette elsĹ‘ vb-cĂmĂ©t. Akik követik a Forma-1-et, tisztán emlĂ©kezhetnek arra, hogy Hamilton sikere nĂĽanszokon mĂşlt, hiszen abban a pillanatban, amikor Felipe Massa elsĹ‘kĂ©nt áthaladt a cĂ©lvonalon, a brit mĂ©g csak hatodik volt, ami azt eredmĂ©nyezte, hogy a brazil, ha csak virtuálisan is, de világbajnoknak mondhatta magát. A Ferrari bokszában már el is hittĂ©k az emberek, hogy meg van a vĂ©gsĹ‘ gyĹ‘zelem, csakhogy ekkor, a pálya utolsĂł elĹ‘tti kanyarjában Lewis Hamilton megelĹ‘zte Timo Glockot, s ötödikkĂ©nt Ă©rt be, ami azt jelentette, hogy tĂ©nylegesen Ĺ‘ lett 2008-ban a legjobb. A VisszapillantĂł rovat mai cikkĂ©ben a Forma-1 valaha volt legnagyobb, legdrámaibb finálĂ©jának törtĂ©netĂ©t elevenĂtem fel kereken egy Ă©vtized távlatábĂłl.
HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!
HosszĂş Ă©vekkel a fenomenális interlagosi szezonzárĂł után is nehĂ©z szavakat találni arra a nĂ©hány pillanatra, amikor tűkön ĂĽlve Ĺ‘rjöngtĂĽnk a kĂ©pernyĹ‘k elĹ‘tt, Ă©s valljuk be, szimpátiátĂłl fĂĽggetlenĂĽl Ăşgy maradt meg bennĂĽnk a 2008-as Brazil NagydĂj, mint az F1 törtĂ©netĂ©nek legemlĂ©kezetesebb szezonzárĂłja.
Sebastian Vettel rajongĂłi joggal mondhatják, hogy az Ĺ‘ kedvencĂĽk hasonlĂłan izgalmas körĂĽlmĂ©nyek között lett háromszoros világbajnok 2012-ben, de valljuk be: nem volt utolsĂł körös, sĹ‘t, utolsĂł kanyaros dráma, Ăgy a 2008-as szezon utolsĂł versenyĂ©t egy darabig biztosan nehĂ©z lesz ĂĽberelni. De csak a vĂ©gkifejlet tekintetĂ©ben, mert hozzá kell tenni: az a Brazil NagydĂj az utolsĂł körökig nem gazdagĂtott minket tĂşl sok Ă©lmĂ©nnyel. Igaz, hogy a verseny elejĂ©n eleredĹ‘ esĹ‘ miatt a rajt a szokásosnál mozgalmasabbnak bizonyult, de a felszáradĂł pályán a taktika vette át vezetĹ‘ szerepet, a pozĂciĂłk bebetonozĂłdtak, egĂ©szen addig, amĂg az Ă©giek nĂ©hány sötĂ©t felhĹ‘t nem toltak Sao Paulo fölĂ© Ăşgy másfĂ©l Ăłrával kĂ©sĹ‘bb. MĂ©gis, ez a vihar elĹ‘tti csend tökĂ©letes volt a feszĂĽltsĂ©gkeltĂ©sre, Ă©s a vĂ©rnyomásunk sztenderd állapotának hirtelen megváltozására.

TĂz Ă©v távlatábĂłl visszatekintve – fĹ‘leg Ă©ppen Lewis Hamilton Ă©s a Mercedes 2014 Ăłta tartĂł hegemĂłniájának köszönhetĹ‘en – nem nagy merĂ©szsĂ©g kijelenteni, hogy a 2008-as Ă©v az egyik legtöbb izgalmat tartogatĂł szezon volt a Forma-1 modern korszakában: rengeteg esĹ‘s versenyen lerágtuk a körmĂĽnket (Monaco, Silverstone, Spa-Francorchamps), voltak meglepetĂ©sek (Alonso Ă©s az akkor mĂ©g Toro Rosso-s Vettel teljesĂtmĂ©nye), de a drámák sem kerĂĽltĂ©k el a mezĹ‘nyt (a cĂmvĂ©dĹ‘ Kimi Räikkönen bokszutcai ĂĽtközĂ©se Hamiltonnal MontrĂ©alban, valamint Felipe Massának az Ă©lrĹ‘l motorhiba miatt bekövetkezett kiesĂ©se három körrel a leintĂ©s elĹ‘tt a Hungaroringen). Interlagos Ăgy mĂ©ltĂł lezárása lett az Ă©vnek, beteljesĂtve Ecclestone álmát, hiszen 2004-ben Ă©pp azĂ©rt tette a mezĹ‘ny vĂ©gĂ©re a brazil versenyt, mert egy Ă©vvel azelĹ‘tt ritka izgalmas futamot produkáltak a pilĂłták, nĂ©hány autĂłtörĂ©ssel megspĂ©kelve. Annak ellenĂ©re, hogy a BMW, a Toro Rosso Ă©s a Renault is beleszĂłlt a 2008-as gyĹ‘zelmek sorsába, a McLaren Ă©s a Ferrari kiemelkedett a mezĹ‘nybĹ‘l, Ă©s Kimi Räikkönen Ă©v vĂ©gi balszerencse-sorozata után Lewis Hamilton hĂ©t pontos elĹ‘nnyel várhatta a finálĂ©t az egyetlen állva maradt ellenfĂ©l, Felipe Massa elĹ‘tt.
Az ezüst sarokban magát spannoló Lewis Hamilton csendben tette a dolgát, és bár ugyanakkora előnnyel várhatta a rajtot, mint 2007-ben, azzal nyugtatta magát: ilyen balszerencse még egyszer nem történhet meg vele. Nyilván sokunk számára emlékezetes az egy évvel korábbi brazil futam is, amikor Hamilton váltóhiba miatt a mezőny végére csúszott vissza, s utána hiába igyekezett fölverekedni magát az élmezőnybe, Kimi Räikkönen futam- és világbajnoki győzelmét már nem akadályozhatta meg.
2008-ban mĂ©g az Ă©giek is a britnek kegyelmeztek, hiszen a brazil idĹ‘jĂłsok változĂł idĹ‘járást jĂłsoltak a verseny napjára, ami az egĂ©sz Ă©ves teljesĂtmĂ©nyĂ©t figyelembe vĂ©ve az Ĺ‘ malmára hajthatta a vizet, elĂ©g csak a monte carlĂłi vagy a silverstone-i gyĹ‘zelmeire gondolni, vagy a Belga NagydĂjra, ahol leautĂłzta Kimi Raikkönent a pályárĂłl. A stevenage-i a negyedik helyre kvalifikált, Ă©s jĂłl tudta, csak semmi kockázatvállalás, semmi fölösleges manĹ‘ver, Ă©s már az ötödik hellyel is világbajnok lehet. Minden idĹ‘k legfiatalabb világbajnoka.
A korábban emlĂtett feszĂĽltsĂ©gkeltĂ©sre rátett egy lapáttal, hogy a rajt elĹ‘tt nĂ©hány perccel szakadni kezdett az esĹ‘, de addigra, hogy a rajtrácson elázĂł Bernie Ecclestone visszaszaladt esĹ‘kabátjáért, el is állt, mĂ©gis 10 perces csĂşszással indulhatott a száguldás. Ami mĂ©g tovább hĂşzĂłdott, hiszen a rajt után Nakadzsima Kazuki Ă©s David Coulthard koccanásábĂłl a veszteskĂ©nt kikerĂĽlĹ‘, Ă©s utolsĂł versenyĂ©n kĂ©t kanyarig jutĂł skĂłt autĂłja a pálya szĂ©lĂ©n ragadt, ráadásul Nelsinho Piquet sem jutott tovább a Nap-kanyarnál, Ăgy nĂ©hány kör erejĂ©ig a Biztonsági AutĂł vette át az uralmat. Az Ă©len nem törtĂ©nt változás a biztonsági autĂł öt körrel kĂ©sĹ‘bbi kiállását követĹ‘en sem, Massa megtartotta a vezetĂ©st, Hamilton pedig a negyediket, de mögötte fenyegetĹ‘ közelsĂ©gben autĂłzott a szemmel láthatĂłan gyorsabb Sebastian Vettel Ă©s Fernando Alonso.

A verseny elsĹ‘ szakaszában az jelentette a fĹ‘ kĂ©rdĂ©st, ki mikor cserĂ©li le a fĂ©lig száraz Ă©s nedves pályára alkalmas Ăşn. intermediate-gumijait a mĂ©g mindig nyirkos aszfalton. Felipe Massa a tizenegyedik körig hĂşzta, folyamatosan a nedves foltokat keresve, de Hamilton nem kontrázott, csak egy körrel kĂ©sĹ‘bb, közvetlenĂĽl Jarno Trulli Ă©s Kimi Raikkönen után döntött a csere mellett. Ezzel viszont felborult a sorrend, hiszen Massa hiába jött vissza az Ă©lre, a korábban kiállĂł Vettel-Alonso páros, sĹ‘t, mĂ©g Giancarlo Fisichella is Hamilton elĂ© kerĂĽlt. Jarno Trulli kicsĂşszása után elĹ‘relĂ©pett egy helyet, de hatodik pozĂciĂłja mĂ©g Ăgy is a brazil kezĂ©be dobta volna a világbajnoki cĂmet, feltĂ©ve, ha a változatlan marad a sorrend.
A 18. körben visszaállt a világ rendje – legalábbis wokingi számĂtások szerint – , Hamilton elkapta Fisichella grabancát, Ă©s rátelepedett az ötödik helyre, ami egy pont elĹ‘nnyel a legszebb trĂłfeát jelentette számára. EttĹ‘l a ponttĂłl következett a taktikázás, a szokásos játĂ©k a számokkal, annak a találgatása, hogy ki mennyit tankol (akkoriban mĂ©g lehetett verseny közben benzint vĂ©telezni), mikor jön, jön-e mĂ©g egyáltalán. Vettel korábban Ă©rkezett a vártnál, Felipe Massa pedig a 38. körben Ă©rkezett a második kerĂ©kcserĂ©jĂ©re. Alonso Ă©s Hamilton három, Kimi Räikkönen hat körrel kĂ©sĹ‘bb látogatta meg csapatát, Ăgy 28 körrel a vĂ©ge elĹ‘tt az Ă©lboly Massa-Vettel-Alonso-Räikkönen-Hamilton sorrendben haladhatott a kockás zászlĂł felĂ©. Ekkora már csak egy kĂ©rdĂ©s maradt: Vettelen kĂvĂĽl lesz-e mĂ©g olyan közĂĽlĂĽk, aki kiáll, vagy változatlanul roboghatnak tovább. A jövĹ‘ 2008-ban mĂ©g csak potenciális uralkodĂłja az 52. körben Ă©rkezett utolsĂł kiállására, Hamilton mĂ©g egy helyet elĹ‘relĂ©pett, Ăgy nyugodtan ki lehetett jelenteni: ha nem törtĂ©nik semmi kĂĽlönös, a brit pilĂłta kĂ©t ponttal Felipe Massa elĹ‘tt falára tűzheti elsĹ‘ titulusát. De törtĂ©nt.
Baljós árnyak lepték el ugyanis az interlagosi eget, a 2008-as világbajnokság utolsó köreit megfűszerezve némi izgalommal, ha a verseny közepe túlzottan leült volna számunkra. Persze Hamilton számára egy vörös-kék veszedelem jelentette a legfőbb veszélyt, hiszen Sebastian Vettel hamar ledolgozta hátrányát, de megelőzni nem tudta a McLarent, noha a mclarenes jól tudta: még az ötödik hellyel is világbajnok lehet.

Az Ă©let nagy rendezĹ‘. MĂ©ghozzá elĂ©g nagy, de ezt fĂ©lretĂ©ve is az utolsĂł felvonás utolsĂł pillanatai olyan Ă©lmĂ©nnyel ajándĂ©koztak meg minket, melyet talán mĂ©g sohasem tapasztaltunk a Forma-1 68 Ă©ve ĂrĂłdĂł törtĂ©netĂ©ben. Az egyre nagyobb intenzitásĂş esĹ‘ben is száraz gumikon lubickolĂł Timo Glock igazi Jolly JokerkĂ©nt kĂĽzdött az utolsĂł nĂ©gy körben, szinte ellopva a show-t a vb-aspiránsok elĹ‘l, Ă©s a bajnoki cĂmet Lewis HamiltontĂłl. Persze nem csak a Toyotás volt az egyetlen mellĂ©kszereplĹ‘, aki kulcsfontosságĂşvá vált a vb szempontjábĂłl, hiszen amĂg Robert Kubica azzal volt elfoglalva, hogy visszavegye körĂ©t, Vettel megelĹ‘zte Hamiltont, Ăgy kĂ©t körrel a vĂ©ge elĹ‘tt megtörtĂ©nt a dráma: pontegyenlĹ‘sĂ©ggel, de több futamgyĹ‘zelemmel Felipe Massa kerĂĽlt a tabella Ă©lĂ©re.
A brazil hozta a kötelezĹ‘t, hiszen megnyerte a versenyt, a Ferrari-boksz pedig örömmámorban tört ki, pilĂłtájuk Senna Ăłta az elsĹ‘ világbajnoki cĂmet szerezte meg hazaiaknak. A levezetĹ‘ köre elejĂ©n járĂł Massa elĹ‘tt pedig lepergett az Ă©lete: a sao paulĂłi poros gokartpályán töltött Ă©vek, azok a pillanatok, amikor tátott szájjal bámulta elĹ‘djei csatáit ezen a pályán, a Formula Renault- Ă©s Euro F3-as bajnoki cĂmek, az elsĹ‘ szárnyprĂłbálgatások a Sauberrel, az ifjĂş, sokat balesetezĹ‘ Ă©nje, a kemĂ©ny tanulĂłs hĂłnapok Michael Schumacher mellett Ă©s a 2008-as szezon: a gyönyörű gyĹ‘zelmek, a drámák, melyek mind-mind ide vezettek.
NĂ©hány száz mĂ©terrel hátrĂ©bb ugyanezek a gondolatok jártak át Lewis Hamilton fejĂ©ben is: a rengeteg kĂĽzdelem, a nĂ©lkĂĽlözĂ©s, csak azĂ©rt, hogy versenyezhessen, a pillanat, amikor halált megvetĹ‘ bátorsággal megszĂłlĂtotta Ron Dennist, az alsĂłbb kategĂłriák csodás diadalai, Ă©s persze a 2007-es Ă©v, amikor minden összejött, kĂ©t hĂ©ten belĂĽl azonban összedĹ‘lt a világ. ĂŤgy száguldott a kockás zászlĂł felĂ©, abban a tudatban, hogy ismĂ©t nyerĹ‘ helyzetbĹ‘l kĂ©nytelen veszĂteni, Ă©s már-már elkönyvelte magában a veresĂ©get, amikor egy fehĂ©res villanást látott a jobb oldalt, mindössze kĂ©t kanyarral a cĂ©lvonal elĹ‘tt. Ekkor talán mĂ©g nem is tudta, hogy a már igencsak szenvedĹ‘ Timo Glock megelĹ‘zĂ©se aranyat Ă©rt, mĂ©ghozzá a legfĂ©nyesebbet. Lewis Hamilton egyetlen ponttal hĂłdĂtotta el a világbajnoki cĂmet, gyászba borĂtva több milliĂł sárga-zöld-kĂ©kben pompázĂł szĂvet…

Mint utĂłbb kiderĂĽlt, Felipe Massa Ă©lete esĂ©lyĂ©t szalasztotta el, mivel utána már egyszer sem volt sansza a világbajnoki trĂłfea elhĂłdĂtására. Ki tudja, ha nincs a kis hĂján az Ă©letĂ©be kerĂĽlĹ‘ balesete a 2009-es Magyar NagydĂj idĹ‘mĂ©rĹ‘ edzĂ©sĂ©n, akkor 2010-tĹ‘l talán nem kellett volna Fernando Alonso szárnysegĂ©djĂ©vĂ© válnia a Ferrarinál, s adĂłdhatott volna mĂ©g remĂ©nye a csĂşcsra Ă©rni. Lewis Hamilton ezzel szemben mára megötszörözte vb-cĂmeinek számát, s Ăştban van Michael Schumacher felĂ©, aki hĂ©t elsĹ‘sĂ©gĂ©vel a Forma-1 rekordbajnokának számĂt. Ki tudja, mennyi ideig mĂ©g…
HIRDETÉS

A részleteket lásd ide kattintva!
A kiemelt kép forrása: rawautos.com
You must log in to post a comment.