A Ferrari fekete vasárnapja – az Azeri Nagydíj legfőbb tanulságai

Max Verstappen és Sergio Pérez révén kettős győzelmet aratott a Red Bull a Forma-1-es Azeri Nagydíjon. A Ferrari mindkét pilótáját műszaki hiba fosztotta meg a célbaéréstől, s két másik, a maranellóiak erőforrásaival hajtott autó is hasonló okokból esett ki. A Mercedes kimaxolta a Ferrarik kiesését, Pierre Gasly pedig egy bravúros 5. helyet szerzett. A Sportudvar összefoglalja a futam legfőbb tanulságait.

Szeretnéd, hogy teret nyerjen a bulvármentes sportújságírás? Támogasd a Sportudvart!

POZITÍVUMOK
Hatalmasat kaszált a Red Bull

Sergio Pérez a 2., Max Verstappen a 3. helyről kezdhette meg a mai bakui futamot. Pérez rögtön a rajt után megelőzte Charles Leclerc-t, így az élre állt. Verstappen nem tudott előzni, de nem kellett sokat várnia arra, hogy ő is előrébb kerüljön, ugyanis Leclerc motorhiba miatt a 25. kör környékén kiesett a versenyből. Mivel korábban a másik Ferrarival Carlos Sainz is elhullott fékhiba miatt, így a Red Bull gyakorlatilag gyorsan meg is nyerte az Azerbajdzsáni Nagydíjat. Ez így is lett, mivel teljesen eseménytelen futama volt a két italgyártós pilótának, leszámítva persze azt, hogy Verstappen az 1-es kanyarban kifékezte Pérezt és ezzel az élre állt. Végül ebben a sorrendben futottak be, így a maximálisan begyűjthető 26 pontot szerezték meg, hiszen Pérezé lett a leggyorsabb körért járó bónuszpont. Az egyéni világbajnokságban Verstappen 150, Pérez 129 ponttal áll, s ezzel persze az első két helyen állnak. A holland címvédőnek 34 pont az előnye Leclerc előtt, vagyis biztos, hogy Kanadában nem tud ismét az élre állni a monacói. Tökéletes futama volt a Red Bullnak az elvesztett időmérés után, s a lehető legnagyobb önbizalommal mehet Kanadába.

A Mercedes kihozta a maximumot ebből a versenyből

A Mercedes továbbra is a 3. erő a Forma-1-ben, s ez normális esetben a mai futamon is így maradt volna, csakhogy a két Ferrari elvérzése után megnyílt az út az ezüstnyilak előtt, hogy ismét elcsenjenek egy dobogós helyet. Ez annak rendje és módja szerint George Russell révén sikerült is – az ifjabb britnek ez már a sokadik olyan 3. helyezése volt idén, amelyet a Ferrari vagy a Red Bull problémáinak köszönhetően szerzett meg. Továbbra is hatalmas problémát jelent a Mercedes számára a delfinezés, hiszen a célegyenesben elképesztő módon pattogott mindkét autó, s Hamilton a futam során erős hátfájdalomra panaszkodott a rádióban. Az idősebb brit végül be tudott jönni a 4. helyre, miután kevéssel a verseny vége előtt nagy csata keretében megtudta előzni Pierre Gaslyt. A Mercedesnek ez volt az eddigi legsikeresebb hétvégéje 2022-ben, hiszen összesen 27 pontot szerzett a két versenyző. Ez az eredmény elsősorban a konsturktőri világbajnokságban hozott nagyon sokat a konyhára, hiszen a csapatnak a futam előtti 55 pontos hátránya 28 egységre olvadt, miközben a ma 6 pontot gyűjtő és a tabellán 4. McLarennel szemben már majdnem 100 pont a fór. Az elért eredményeknek örülhetnek Toto Wolffék, azonban az erős delfinezés nem akar megszűnni, s ez bizony Kanadában is komoly gondokat okozhat, hiszen ott is van egy hosszú, padlógázas egyenes.

Pierre Gasly idei legjobb eredménye

Az Alpha Tauri az elmúlt futamokon látott szürke teljesítménye után a bakui hétvégén új erőre talált, hiszen nagyon feküdt az utcai pálya a Red Bull olasz fiókcsapatának mindkét autója és versenyzője számára. Ezt jól bizonyítja az a tény is, hogy ezúttal nem csak Pierre Gasly, hanem Cunoda Juki is egész jól ment a hétvége során. Ma mindkettejüknek simán pontszerző helyen kellett volna célbaérniük. Ez Gaslynak sikerült is, hiszen az Ausztrál Nagydíj után újra pontot szerző francia az előkelő 5. helyen zárt. Lehetett volna 4. is, ha jó nyolc-tíz körrel rövidebb a futam, ám a frissebb gumikon érkező Hamiltonnal szemben tehetetlen volt. Cunoda azonban nem fért be az első tízbe. Ha emlékeim nem csalnak, a 8. helyen haladt, amikor fekete-narancs zászlós figyelmeztetést kapott. Ezt az intézkedést akkor alkalmazza a versenybíróság, ha egy autó a pilótát és akár a többi versenyzőt is veszélyeztető műszaki hibával küzd. Cunodánál az állítható hátsó szárny mozgott olyan pályaszakaszokon is, ahol nem kellett volna mozognia, ezért be kellett mennie a bokszba, ahol a szerelők ragasztóval stabilizálták a szárny pozícióját. Nagyon sok időt vesztett ezzel, így végül a top tízen kívül ért célba. Ettől függetlenül az Alpha Taurinál van ok az örömre, hiszen kijárt már a csapatnak egy erős pontszerzés.

NEGATÍVUM
A Ferrari óriási drámája

A hétvégét megelőzően sokan azt pedzegették, hogy Baku a Red Bull pályája lehet. A három szabadedzésből kettő Sergio Pérez révén meg is nyertek az italgyártósok, azonban a szombati időmérésen a Ferrari egykörös tempója jobbnak bizonyult, így Charles Leclerc megszerezte a pole pozíciót. Carlos Sainz is simán megnyerhette volna a kvalifikációt, azonban rontott az utolsó gyors körén, így végül csak a 4. lett. Leclerc elrontotta a rajtot, mivel Pérez az első kanyarba fordulva megelőzte. Ezt követően Verstappen is kezdett közelíteni a monacóira, ám a kerékcserék után ismét Leclerc állt az élre. Viszonylag nagy előnye volt, amikor egyszercsak elfüstölt az autója. Kénytelen volt begurulni a bokszutcába, s föladni a versenyt a vezető helyről. Ez a Ferrari számára a második nagy csapás volt, mivel nem sokkal előtte Carlos Sainz a fékrendszer meghibásodása miatt esett ki a versenyből. Nulláztak tehát a maranellóiak, de ami szintén nagyon idegesítő lehet számukra, hogy két másik Ferrari-erőforrással hajtott autó: Kevin Magnussen és Guanju Zsu járgánya is műszaki hiba miatt állt meg. Egy hét van a Kanadai Nagydíjig, úgyhogy aligha lesz elég idő a problémák pontos föltárására, pláne orvosolására. Hatalmas buktát hozott ez a fekete vasárnap a Ferrari számára, hiszen egyéniben Leclerc a 3., Sainz az 5. helyre csúszott vissza, s a monacóinak 34 pont a hátránya az éllovas Verstappen mögött. Ami ennél is fájóbb lehet Mattia Binottóék számára, hogy a csapat-vb-ben 80 pontra nőtt a lemaradás a Red Bull mögött. A Ferrari nem engedhet meg magának még egy ilyen hétvégét, de nagy kérdőjel, hogy mit sikerül tenni ennyire rövid idő alatt az autókkal, hogy Kanadában ne romoljanak el. Alighanem sok álmatlan, akár alvásmentes éjszakájuk lesz most az olasz mérnököknek, szerelőknek, miközben Bakuból Montréalba kell átruccanniuk…

Ez volt az Azeri Nagydíj értékelése. A Forma-1 következő futamára tehát egy hét múlva Kanadában kerül sor. A Sportudvar természetesen arról a versenyről is értékelő írással jelentkezik valószínűleg még jövő vasárnap késő este. Olvassatok minket!

Szeretnéd, hogy teret nyerjen a bulvármentes sportújságírás? Támogasd a Sportudvart!

A kiemelt kép forrása: F1.com