Norris váratlanul tökéletes hétvégéje, Bearman csodája és Sainz szerencsétlenkedése – a Mexikói Nagydíj legfőbb tanulságai

Lando Norris nyerte a Forma-1-es Mexikói Nagydíjat, ezzel átvette a vezetést az egyéni világbajnokságban. Charles Leclerc lett a 2., miután kivédekezte Max Verstappen támadásait. Verstappen tovább zárta az ollót Oscar Piastrival szemben, aki csak az 5. lett, mivel nem tudta megelőzni Oliver Bearmant, aki a 4. helyre hozta be a Haast. Hamilton és Carlos Sainz finoman szólva sem remekelt. Az alábbiakban értékelem a futamon történteket.

POZITÍVUMOK
Norris váratlanul visszatért az élre – a versenyen és a bajnokságban is

Nem mondhatnánk, hogy az utóbbi néhány verseny Lando Norrisról szólt volna. A McLaren brit versenyzője egyértelműen gyengébben teljesített, mint Oscar Piastri, s az utóbbi bő kettő hónapban Max Verstappen nagymértékű felzárkózása miatt is egyre jobban aggódnia kellett. A mostani hétvégén azonban minden összejött neki: nagy fölénnyel nyerte az időmérőt és a futamot is. Remekül rajtolt, így senkinek sem volt esélye támadni őt. Az egész versenyen remek tempót diktált, így egyhamar az maradt a fő kérdés, hogy mekkora fórral szeli át a célvonalat. Végül közel fél percet adott a mögötte befutó Charles Leclerc-nek. Norris az elmúlt néhány hónapban az eredmények mellett fejben sem volt teljesen rendben, de úgy tűnik, hogy a Piastrival történt szingapúri ütközés után házon belül állítólag kiszabott büntetés törlése (és jó eséllyel más dolgok is) sokat lendített rajta és autóján, s ez nemhogy a futamgyőzelmet hozta el számára, hanem az 1. helyet a világbajnoki pontversenyben is. Előnye egy pont Piastri és 36 Verstappen előtt hat futammal a szezon zárását megelőzően. Nagyon izgalmas vb-küzdelem várható, amelyben most Norris került előnyös helyzetbe csapattársával szemben, ugyanakkor továbbra is közelít hozzájuk Verstappen, így még rá is oda kell figyelniük a mclareneseknek. Ettől függetlenül Norris e hétvégi teljesítménye nagy önbizalmat adhat neki és a csapatának is az utóbbi hetek gyengélkedése után.

Leclerc kibekkelte Verstappen támadását

Charles Leclerc egy hete 3. lett Austinban. Köztudott, hogy az amerikai pálya mellett Mexikóvárosban is erős szokott lenni a Ferrari még a gyengébb éveiben is, s ez ma is beigazolódott. Leclerc a 2. helyről kezdte a futamot és nagyjából ki tudott maradni a rajt utáni nagy kavarodásból, bár Hamiltonnal volt egy összeérésük, amelyet csapattársa szóvá is tett a rádióban, de végül nemhogy büntetést nem kapott a monacói, de még csak nem is vizsgálták az esetet. A verseny nagy részében az volt a kérdés, hogy Leclerc meg tudja-e tartani a 2. helyezést. Az utolsó 15-20 körre egyértelművé vált, hogy Max Verstappen veszélyt jelent rá, s a legutolsó körökre utol is érte őt, ám a Carlos Sainz félreálló autójának mentése miatt elrendelt virtuális biztonsági autós fázis nagyban hozzásegítette ahhoz, hogy megőrizze pozícióját. Ez a 2. hely nagyon fontos a Ferrari számára is, mert a maranellóiak ismét a 2. pozícióban állnak a konstruktőrök világbajnokságában – előnyük egy pont a Mercedes és tíz egység a Red Bull előtt. Itt is nagyon komoly izgalmak lesznek még.

Verstappen nagy mentése

Max Verstappen az utóbbi hétvégéken – Szingapúrt leszámítva – uralta a mezőnyt, így újfent reálisnak mondható esélye nyílt a világbajnoki cím megvédésére. Mexikóban azonban ő sem tudott fogást találni Lando Norrison és a Ferrarikon sem. Az élmezőny legtöbb tagjától eltérő gumistratégiát választott azzal, hogy a közepes abroncsokon startolt miközben körülötte szinte mindenki a lágyakra szavazott. Ezzel az volt a cél, hogy minél hosszabb első etapot tudjon menni a holland, aki azonban finoman szólva nem kímélte a papucsokat. Rögtön a rajtot követően levágni kényszerült az 1-2-es kanyart, mert George Russell leszorította a rázókőre, ahol nem tudott jó féktávot venni. Kénytelen volt átszánkázni a füvön, így végül a Ferrarik elé jött vissza, de visszaadta pozícióját, nehogy büntetést kapjon. Russell próbálta beárulni a rádión keresztül, de a visszajátszásokból egyértelműen kiderült, hogy Verstappené volt a pozíció, amikor leszorította a brit. A kerékcserét követően a 8. helyről kellett fölzárkóznia a hollandnak, aki egészen elképesztő tempóval tört előre a lágy gumikon. Félő volt, hogy az utolsó körökre elfogynak az abroncsok, így Leclerc-t már nem tudja megtámadni, de erre is képes volt. Amennyiben nincs a virtuális biztonsági autós fázis az utolsó kör elején, lehet, hogy meg is tudja támadni, de ez már nem derül ki. Mindent egybevetve ismét jó hétvégét zárt, mert ugyan Norrisszal szemben nőtt a hátránya, Piastrival szemben viszont csökkent, így továbbra is él a remény, hogy megszerezheti ötödik vb-címét.

Oliver Bearman a futam hőse

A Haas az egész hétvégén jól teljesített, így nem volt meglepő, hogy Oliver Bearman bejutott a top tízbe az időmérőn, s az amerikai csapatnál reálisnak mutatkozott a pontszerzés lehetősége. A fiatal brit a 9. rajtkockából várhatta a piros lámpák kialvását. Ő volt a legnagyobb nyertese a start utáni tülekedésnek, amelybe Verstappen, Russell, Piastri és a két Ferrari keveredett, ugyanis sikeresen kikerülte mindegyiküket, ezzel feljött a 4. helyre. Hamilton büntetése után már a 3. pozícióban haladt, s a DRS-vonat kellős közepén tudott menni, így sokáig senki nem tudott vele mit kezdeni, pedig csupa jobb autó érkezett mögötte. Verstappen lendületével nem tudott mit kezdeni, ezzel visszacsúszott a 4. helyre, azonban Piastrival szemben hősies küzdelem végén megvédte helyezését, így élete legjobb Forma-1-es eredményét könyvelheti el. A Haas mindössze második alkalommal örülhet 4. helynek – a 2018-as Osztrák Nagydíjon Romain Grosjean ért célba ebben a pozícióban. Mivel dobogós eredménye még nem volt az amerikai istállónak, így Bearman az alakulat történetének legjobb eredményét is beállította. Nem meglepő, hogy a szavazatok 40%-ával őt választották a verseny emberének a szurkolók, mert amit elért, az hatalmas teljesítmény egy közepes képességű autóval, miközben az élmezőnyhöz tartozó pilóták egész sorát tudta maga mögé utasítani. Oliver Bearman már korábban is megmutatta, hogy van helye a Forma-1-ben, s ezután már az is jogos kérdésként merül fel, hogy mikor kerülhet jobb csapathoz, pl. a Red Bull-hoz?

NEGATÍVUMOK
Piastri újabb pocsék hétvégéje

Oscar Piastri vb-éllovasként kezdte meg a Mexikói Nagydíjat, azonban most már a 2. helyre került az összetettben. Miközben csapattársa, Lando Norris nagyon simán nyerte meg a Mexikói GP-t, addig az ausztrál az egész hétvégén szenvedett. Tavaly sem ment túlságosan jól ezen a pályán, de abból kiindulva, hogy idén Azerbajdzsánt és talán még Szingapúrt leszámítva igazából sehol sem szerepelt gyengén (nem számítva az esőben rendezett hazai szezonnyitón történt kicsúszását), eléggé meglepő volt, hogy sem az edzéseken, sem az időmérőn, sem pedig a versenyen nem jött ki neki a lépés. A 7. helyről startolhatott, ám nem jött ki túl jól az első kanyarokban történt kavarodásból, így a 9. pozícióba csúszott vissza. Innen viszonylag gyorsan előre tudott jönni, de nem volt reális esélye sem a dobogós helyezésre, sem arra, hogy legalább Max Verstappent maga mögé utasítsa. Egyszerűen semmi sem sikerült neki ezen a hétvégén, még Oliver Bearmant sem tudta megelőzni – utolérte az utolsó körökre, ám a virtuális biztonsági autós fázis neki sem tett jót. Azzal, hogy ötödik lett, egy pontos hátrányba került Norrisszal szemben az összetettben, miközben Verstappen már csak 35 egységre van tőle. Vajon fordul a kocka a McLarennél és ugorhat Piastri vb-címe? Vajon Verstappen még érdemben bele tud szólni ebbe a küzdelembe? Novemberben alighanem kiderül. Az biztos, hogy ezúttal nem az ausztrál fogja lélektani előnyből várni a következő futamot.

Hamilton simán dobogós lehetett volna, ha nem ront

Leclerc a 2., Hamilton a 3. helyről kezdhette meg a Mexikói Nagydíjat. Idén még nem volt kettős dobogója a Ferrarinak, ám ma nagy esély nyílt erre. Hogy végül nem lett ebből semmi, az Hamiltonnak köszönhető, aki szabálytalanul, pályaelhagyással előzte vissza Verstappent, miután az 5. kör környékén elment mellette a holland. Mivel a brit nem adta vissza pozícióját, ezért 10 másodperces időbüntetést kapott. Ezzel ki is szállt a dobogóra pályázó versenyzők közül, s legfeljebb abban bízhatott, hogy a pontszerzés sikerül neki. Végül sikerült – 8. lett. Ennek ellenére nagyon nem lehet boldog, ahogy a csapatnál se nagyon fogják vállon veregetni. Simán összejöhetett volna egy 2-3 a Scuderia számára, amellyel komolyabb előnyre tehetett volna szert a Mercedesszel szemben a csapatok világbajnokságának 2. helyén, így azonban mindössze egyetlen pontnyi fórral mehet Brazíliába.

Sainz újabb bohóckodása

Az utóbbi futamokon úgy tűnt, hogy Carlos Sainz nagy nehezen beilleszkedett a Williamsbe és összeszokott az autójával. Ezt bizonyította a bakui nagydíjon és az austini sprinten elért két 3. helyezés. Mexikóban azonban két szabálytalanság: egy nem megfelelő módon kicsikart előnyszerzés és egy bokszutcai gyorshajtás miatt időbüntetést, majd áthajtásos szankciót is kapott. Amennyiben ez még nem lett volna elég, az utolsó előtti körben félreállt a pálya szélén autójával, amelynek mentése miatt rendelték el a virtuális biztonsági autós fázist, így nem derült ki, hogy Verstappen megtudta volna-e előzni Leclerc-t, Piastri pedig Bearmant. Ez egy felejtős hétvége a spanyol számára.

Ez volt a Mexikói Nagydíj értékelése. A Forma-1 következő versenye a Brazil Nagydíj lesz kettő hét múlva.

A kiemelt kép forrása: Clive Rose/Getty Images

Szólj hozzá!