George Russell nyerte a Forma-1-es Szingapúri Nagydíjat. A dobogóra még Max Verstappen és Lando Norris állhatott föl – kettejük között hosszú ideig volt nagy küzdelem a pályán, de végül a holland megőrizte 2. helyét. A vb-pontversenyben éllovas Oscar Piastri végzett a 4. helyen, pedig Norris elől rajtolt, azonban a brit igen rámenős volt a start utáni pillanatokban, aminek majdnem házon belüli baleset lett a vége. Fernando Alonso egy 9 másodperces (!) kerékcsere, Carlos Sainz pedig egy időmérős kizárás után lett pontszerző. Az alábbiakban összefoglalom a verseny legfőbb tanulságait.
POZITÍVUMOK
Russell lemásolta Kanadát
A tegnapi időmérő legnagyobb meglepetését George Russell szolgáltatta. Nem feltétlenül azzal, hogy pole pozíciós időt ért el, hanem maga az idő volt megdöbbentő, hiszen a brit kis híján 1 perc 29 másodpercen belüli kört rakott össze, amivel majdnem kettő tizedet adott a mögötte végzett Max Verstappennek. Remekül rajtolt, s ott el is dőlt, hogy nem fogja senki és semmi sem veszélyeztetni futamgyőzelmét, hiszen mindig annyira volt Verstappen előtt, hogy a világbajnok fejében meg se forduljon a támadás gondolata. Russell lényegében a Kanadai Nagydíjat másolta, hiszen ott is sima rajt-cél győzelmet aratott – a mai volt a második sikere idén. Győzelme a Mercedesnek is jól jött, mert a csapat picit növelni tudta az előnyét a Ferrarival szemben a konstruktőri világbajnokság 2. helyén, de ott még semmi sincs lefutva. Ma este mindenesetre van ok az ünneplésre.
Verstappen maga mögött tartotta Norrist
A verseny legizgalmasabb kérdésének az bizonyult, hogy Lando Norris meg tudja-e előzni a 2. helyért Max Verstappent. Lényegében az egész futamon egymás mögött haladtak, hiszen a brit a rajtnál két pozíciót is javított. Voltak olyan pillanatok, amikor reálisnak tűnt, hogy Norris megelőzze Verstappent, de a nem sok előzési lehetőséggel kecsegtető szingapúri pályán mindössze egyetlen komolyabb próbálkozása volt, de Verstappen számára gyermekjáték volt annak kivédése. A holland ezzel folytatja a nyári szünet óta látható elképesztő eredménysorát: két győzelme mellett most már két 2. helyezése van, s most azon a pályán tudott fölállni a dobogó középső fokára, amely még akkor is gyengéje volt a Red Bull-nak, amikor kiemelkedett a mezőnyből. Továbbra is van ok a reménykedésre még akkor is, ha most csak néhány pontot sikerült hozni Norrison és Oscar Piastrin. Számomra most már egyértelmű, hogy a Red Bull javult, s az utóbbi hetek eredményei nem a véletlen művei. Még hátra van hat nagydíj és három sprint az évből, úgyhogy bármi előfordulhat.
Alonso pontszerzése a hosszú kerékcsere után
Régen láthattunk akkora hibát a bokszutcában, mint amit az Aston Martin szerelői hoztak össze ma. Fernando Alonso kerékcseréje során ugyanis a jobb első gumi fölrakása hosszú másodperceket vett igénybe, így a spanyol 9.2 másodperc alatt abszolválta az egyetlen kötelező kiállását. Nem sokkal később a rádióban versenymérnöke azzal próbálta fölrázni a történtek miatt elkenődött spanyolt, hogy még 34 kör van hátra. Alonso erre azzal felelt, hogy kikapcsolja a rádiót, ha minden körben hozzá szólnak. Később, az egyik előzésnél egy még nagyobb aranyköpés hagyta el a száját, amikor a nap hőse címet kérte magának, amiért elment Liam Lawson mellett. Az a legjobb az egészben, hogy tényleg oda lehetne adni ezt a címet neki, mert végül a 8. helyen fejezte be a versenyt. Ennél többet aligha lehetett volna kihozni ebből a futamból még a bokszutcai hiba nélkül is. Ettől függetlenül egy kicsit gatyába kell rázni a szerelőgárdát, vagy pedig a csavarpisztolyt kell kicserélni, mert a képek alapján nehéz megítélni, hogy a szerelő bénázott, vagy a munkaeszköz hibásodott meg egy kicsit.
FRISSÍTÉS (18:08) : Hamilton 5 másodperces időbüntetést kapott sorozatos pályaelhagyások miatt, így Fernando Alonso előrelépett a 7. helyre, Hamilton pedig a 8. pozícióban lett rangsorolva.
Sainz a mezőny végéről pontot szerzett
A mezőny másik spanyol tagja sem lehet elégedetlen mai teljesítményével. A Bakuban 3. helyen záró Carlos Sainz ugyanis a Williamsnek az időmérőről a hátsó szárny szabálytalan paraméterei miatt történt kizárásának köszönhetően csak a 18. helyről indulhatott. A 10. helyen fejezte be a versenyt. A csapat egészen az 52. körig kint tartotta Sainzcot a kopott gumikon, mert reménykedtek egy biztonsági autós fázisban. Ez végül nem érkezett el, de így is sikerült az utolsó pontot megcsípni, aminek ezen a nehezített pályán mindenképpen örülhetnek.
NEGATÍVUMOK
Újabb pofozkodás a McLarennél
Ismét egy olyan hétvégén van túl a McLaren, amikor nem tudott dominálni. A versenyt Oscar Piastri a 3., Lando Norris az 5. helyről kezdhette meg. Norris fantasztikusan elkapta a rajt pillanatát: elment Antonelli mellett, majd kihasználta azt, hogy csapattársa kissé beszorult a koszos ívről pocsékul rajtoló Verstappen mögé és a 3-as kanyarban megelőzte. Ekkor viszont összeértek, s ennek következtében Piastri kis híján a falban találta magát. Házon belül a versenyirányítás berkeiben is vizsgálták az esetet, de végül mindkét helyen arra jutottak, hogy nem történt semmi szabálytalanság sem Norris részéről. Piastri ennek ellenére mondta a magáét a rádión, lényegében számon kérte a csapaton, hogy miért történhetett meg az, hogy Norris nekiment. Bár a wokingiak bebiztosították világbajnoki címük megvédését, de ismét van miről beszélgetni a színfalak mögött, mert a feszültség továbbra is érződik a csapattársak között. Még mindig az a nagy kérdés, hogy a csapatvezetés mikor áll oda testületileg valamelyikük mögé a vb-küzdelemben, miközben Max Verstappen a nyári szünet óta nem kis mértékben tudott fölzárkózni rájuk, s akár még veszélyt is jelenthet a már-már elkönyvelt papaya egyéni világbajnoki címre. A következő futamok érdekesek lesznek abból a szempontból, hogyan alakul a két McLaren-pilóta viszonya a pályán (akár azon kívül is), s egyáltalán tud-e ismét dominálni a brit csapat bármelyik helyszínen is.
Hamilton túlvállalta magát
A Ferrarinak a dobogóra semmi esélye sem volt ma, viszont a futam utolsó harmadában megpróbálták becserkészni Kimi Antonellit. Ez azért lett volna fontos, mert a konstruktőri világbajnokságban a Mercedes áll a 2. helyen a maranellóiak előtt, de a különbség elenyésző, vagyis néhány pont mínusz, illetve plusz is nagy súllyal esik latba. A vörösök behívták Hamiltont egy második kerékcserére a 45. kör környékén, hogy a lágy gumikon megpróbálja utolérni és megelőzni Antonellit. Persze utolérni, majd megelőzni valakit két külön dolog, de Hamiltonnak végül csak az előbbi jött össze, az utóbbi nagyon nem. Sikerült a kezdetben 20 másodperces hátrányát szinte teljesen lefaragnia, de mielőtt még szorongathatta volna Antonellit, tönkrement a bal első fékje, így végül nemhogy az olasz elé került volna, de még Charles Leclerc is megelőzte, így a 7. lett. A futam után derült ki, hogy a fékhiba miatt többször is elhagyta a pályát, emiatt pedig 5 másodperces időbüntetéssel sújtották, így visszacsúszott a 8. helyre. Mivel a Mercedes 33 pontot szerzett, a Ferrari pedig csak 13-at, ezzel 26 pontosra nőtt a differencia a két istálló között, miközben a Red Bull már csak 9 egységgel van elmaradva a Scuderiától. Hatalmas csata várható a csapat-vb dobogós helyezéseiért, miközben a McLaren pontosan kétszer annyi ponttal áll, mint a Mercedes, s most már matematikailag is világbajnok.
Ez volt a Szingapúri Nagydíj értékelése. A Forma-1 következő versenye az Amerikai Nagydíj lesz két hét múlva Austinban.
A kiemelt kép forrása: MOHD RASFAN / AFP
