Nyolcvan perc várakozás után dögunalom – a Belga Nagydíj legfőbb tanulságai

Kis híján ismételte magát a történelem a Forma-1-es Belga Nagydíjon: a verseny sokáig nem tudott elindulni a vizes pályán kialakult rossz látásviszonyok miatt. Sokunkban előjöhetett 2021, amikor teljesen elmaradt a futam. Idén szerencsésebbek lehettünk volna, hiszen a verseny végül elrajtolt és teljes egészében le is ment, de a fölszáradó pályán semmi érdekes nem történt. Csupán azt emelhetjük ki, ami a világbajnoki cím szempontjából persze egyáltalán nem lényegtelen, hogy Oscar Piastri az első körben megelőzte Lando Norrist, s győzelmével növelte előnyét az összetettben. Az alábbiakban összefoglalom a futam legfőbb tanulságait, bár kicsit nehéz miről írni…

POZITÍVUMOK
Piastri rövidre zárta a csatát Norrisszal

Idén immár sokadjára állt az első sorban a két McLaren a rajtrácson, hiszen a tegnapi időmérőn Lando Norris érte el a leggyorsabb köridőt, mögötte pedig Oscar Piastri végzett a 2. helyen. Amikor olyan 16:30 magasságában elengedték a mezőnyt a Biztonsági Autó mögötti körözgetést követően, Piastri egyből utolérte csapattársát, s a Kemmel-egyenes végi féktávon, a pálya legjobb előzési pontján elment mellette, ezzel az élre állt. Később Norris volt az egyetlen a mezőnyben, aki az első kerékcseréknél a kemény keverékű gumikra váltott, mindenki más a közepesekre szavazott. Az volt a brit nem titkolt célja, hogy az eggyel lágyabb abroncsokon menő Piastrinak gondjai lesznek az utolsó körökben a gumik életben tartásával, s akkor megtámadhatja az ausztrált. Ez azonban elmaradt, mert Norris 9 másodperces hátrányt halmozott föl a verseny során, ráadásul egyszer hibázott is, ami miatt komolyan megugrott a lemaradása. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a kerékcserénél a bal első abroncs nehezen ment föl Norris McLarenjére, így az ott maradt több tized másodperc is hozzájárult ahhoz, hogy végül nem tudta győzelemre váltani pole pozícióját, s ismét hét ponttal nőtt a hátránya csapattársával szemben. A tegnapi sprinten is Piastri végzett előrébb, így összesen nyolc ponttal növelte előnyét, amely pedig elfogyni látszott az utóbbi két hétvégén, amikor Norris győzött. Emlékezhetünk rá, mekkora feszültség volt közöttük a tavalyi Magyar Nagydíjon – egy hét múlva ismét egymásnak feszülhetnek Mogyoródon.

Hamilton fölzárkózása

A szavazatok közel 40%-ával Hamiltont választották a nézők a mai verseny emberének. Megérdemli az elismerést a Ferrari brit pilótája, hiszen azután, hogy a sprintidőmérőn a 18. lett, a sprinten bőven az első tízen kívül végzett, a nagydíj időmérőjén pedig szintén nem tudott a legjobb 15-be sem bejutni az első szakasz végén törölt körideje miatt, ma a 7. helyen ért célba. Hamilton a fölszáradó pályán szárnyalt a Ferrarival, hiszen sorra tudta megelőzni az előtte haladókat, ami még akkor sem kis érdem, ha főleg gyengébb csapatok versenyzőit kellett maga mögé utasítania. Mint ma is láthattuk, Spa-Francorchamps-ban nem egyszerű előzni, de a rutinos pilóta megtalálta a megfelelő helyeket és pillanatokat az előrébb lépésekre. A Ferrari tempója nem volt rossz a hétvégén, ami az alacsonyabb leszorítóerőt lehetővé tévő szárnybeállításoknak volt köszönhető. Persze a McLarennel nem lehettek harcban, ugyanakkor Charles Leclerc-nek sikerült végig maga mögött tartania a tegnapi sprintet megnyerő Max Verstappent, így a 3. helyen végzett. A Ferrari a konstruktőri világbajnokságban kicsit ellépett a Mercedes elől és stabilizálta 2. helyét a vele szemben már több mint kétszer annyi pontot gyűjtött McLaren mögött.

NEGATÍVUMOK
Antonelli szenvedése folytatódik

Viszonylag ígéretesen kezdődött az év Kimi Antonelli számára, hiszen a Mercedes olasz újonca az első hat versenyhétvégén összesen 48 pontot szerzett. A hetedik állomástól, Imolától kezdve azonban egészen katasztrofális a 18 éves versenyző szereplése. Ad abszurdum, hogy az imolai versenytől számított időszakban elért egyetlen pontszerző eredménye élete első dobogós helyezése volt, amikor Kanadában 3. lett. Ez június 15-én történt. Május 18., az Emilia-Romagna-i Nagydíj óta máig a kanadai versenyt kivéve egyetlen futamon sem tudott az első tízben zárni, vagyis nem szerzett pontot. Ma a 16. helyen zárt, miután nem igazán volt meg a tempója ahhoz, hogy Hamiltonhoz hasonlóan ő is átverekedje magát a gyengébb autóval menő pilótákon. Eközben csapattársa, George Russell az 5. helyen ért célba, aki ezzel már 162 pontot szerzett idén. Antonellinek 63 egysége van, így nem nehéz észrevenni, hogy a Mercedes elsősorban miatta nem tudja fölvenni a versenyt a Ferrarival a csapatvilágbajnokság 2. helyéért folytatott küzdelemben, ráadásul most a Red Bull is közeledni tudott egy kicsit. Toto Wolffnak, a Mercedes vezetőjének arca sokat árulkodó volt, amikor Antonelli hibázott a futam közben – azt lehetett leolvasni, hogy most már ő is kételkedik abban, hogy helyes döntés volt az olaszt szerződtetni Hamilton helyére. Az utóbbi napokban sok pletyka terjengett arról, hogy Max Verstappen esetleg már jövőre a Mercedeshez szerződhet, s ebben az esetben Antonellinek kell új munkahely után néznie. Akár jönni fog Verstappen, akár nem, szerintem az ifjú taljánnak egyáltalán nincs bebetonozva a helye 2026-ra…

Cunoda nem tudott élni az eséllyel

Új szelek fújnak a Red Bull-nál: a csapat történetében először nem Christian Horner, hanem Laurent Mekies vezette az istállót, akit július 10-én neveztek ki az italgyártós gárda élére. A változás abban keresendő, hogy a korábbi futamokkal ellentétben ezúttal Cunoda Júki is megkapta az új fejlesztéseket, melyekből eddig csak Max Verstappen részesedett. A kis japánnak a sprint még nem sikerült olyan jól, a nagydíj időmérőjén viszont bejutott a legjobb tízbe, s végül a 7. rajtkockát kaparintotta meg, amely legjobb Red Bull-os startpozíciója volt. A mai versenyen reális esélye nyílhatott volna a pontszerzésre, ám nem a legjobb időzítéssel jött be a bokszutcába kereket cserélni, s több helyet visszaesett. A mezőnyben nem igazán tudott mit kezdeni az előtte haladókkal, így végül csak a 13. helyen látta meg a kockás zászlót. Cunoda most megmutathatta volna, hogy képes ő is jó futamot teljesíteni a Red Bull-ban, de ez nem jött össze neki. Amióta fölkerült a nagycsapathoz, mindössze hét pontot tudott szerezni és nyolc hétvégén nullázott. Az persze tény és való, hogy lényegesen gyengébb autót kap, mint Verstappen, de talán az új csapatvezetés több figyelmet fog szentelni rá is, ahogy azt ezen a hétvégén láthattuk. Kíváncsian várom, hogy ez csak egyszeri történés volt, vagy Cunoda a jövőben is megkap minden fejlesztést. Amennyiben a Red Bull szeretne érdemben beleszólni a konstruktőri világbajnoki dobogóért folyó küzdelembe, akkor két versenyképes autóval kell rendelkeznie, hiszen még a 2. hely sincs elérhetetlen távolságban.

Ez volt a Belga Nagydíj értékelése. A jövő héten nem kell messzire menni, hogy Forma-1-et lássunk élőben a saját szemünkkel, hiszen a Hungaroringen a 40. Magyar Nagydíjjal folytatódik a világbajnokság.

A kiemelt kép forrása: Alex Bierens de Haan/Getty Images

Szólj hozzá!