Bombaként robbant egy héttel ezelőtt a hír, hogy a Red Bull vezetése váratlanul azonnali hatállyal elbocsátotta Christian Horner csapatfőnököt. Az elmúlt napokban újabb és újabb vezetők távozásáról érkeztek hírek, akik Horner bizalmi köréhez tartoztak. A gyengélkedő istállónál a jelek szerint egy jelentős átalakítás zajlik, már ami a személyi összetételt illeti. Tény és való, hogy szükség van vérfrissítésre, hiszen a csapat idén már nem tudott igazán versenyképes autót adni Max Verstappennek, miközben a tavaly év elején kitört Horner-botrány is feszültség forrása volt házon belül. Most a legnagyobb kérdés az, hogy ezek a változtatások hoznak-e javulást a csapat teljesítményében.
Egy héttel ezelőtt, július 10-én délelőtt derült ki, hogy a Red Bull vezetése azonnali hatállyal elbocsátotta Christian Horner csapatfőnököt. Amennyiben 2024 elején történik mindez, egyáltalán nem lepődtünk volna meg, hiszen a tavalyi uborkaszezon a csapatfőnök állítólagos zaklatási botrányától volt hangos. Mint ismert, Hornert a Red Bull egyik női alkalmazottja azzal vádolta meg, hogy Messenger-üzenetekben zaklatta. Hornernek egy kilencórás kihallgatáson kellett felelnie a kérdésekre, végül azonban napokkal a tavalyi idény startja előtt tisztázták a vád alól, így vele kezdte meg és aztán csinálta végig a 2024-es évet a Red Bull. Csakhogy néhány nappal a felmentés után nyilvánosságra került egy tömörített mappa tartalmának egy része, amelyen a Messenger-üzenetekről készült képernyőmentések látszottak. Bár a felvételek eredetiségét mindmáig nem tisztázták minden kétséget kizáróan, de az üzenetek alapján a házasságban élő Horner mindenáron szeretett volna közelebb kerülni az alkalmazotthoz.
A hölgy, akinek személyazonosságára nem derült fény, ma már nem dolgozik a Red Bull-nál, de édesapja a napokban egyetértésének adott kifejezést Christian Horner kirúgása miatt. A zaklatási ügy ugyan nem tudta (?) ledönteni a csapat éléről a pozícióját 2005, az istálló indulása óta betöltő szakembert, azonban arra mindenképpen jó volt, hogy felszínre hozta a csapaton belüli törésvonalakat. Annak idején Jos Verstappen, Max édesapja a nyilvánosság előtt szólította föl lemondásra Hornert a történtek miatt, s a paddockban elterjedt pletykák szerint igen feszült hangulatú párbeszéd folyt kettejük között a tavalyi szezonnyitó Bahreini Nagydíj idején.
Max Verstappen végig diplomatikus maradt az ügyben, s igyekezett kizárólag a versenyzésre koncentrálni. Ezt jól tette, hiszen az év végén megszerezte negyedik világbajnoki címét, ugyanakkor már tavaly tavasszal erősen megmutatkoztak annak jelei, amelyet ma látunk: a McLaren szépen elhúzott a Red Bull mellett, s lehagyta az italgyártósokat. Most ott tart az idei világbajnokság, hogy a konstruktőri cím már réges rég eldőlt, s jó eséllyel az egyéni vb-címért is a két McLaren-pilóta: Lando Norris és Oscar Piastri fog küzdeni, mivel Verstappen a szezon közepén már közel három futamgyőzelemnek megfelelő mennyiségű pontszámmal van lemaradva az ausztrál és a brit mögött.
Bár tavasszal még úgy tűnt, hogy a holland idén is harcolhat a vb-címért, hiszen győzött Japánban és Imolában is, ám a nyár eddig elég pocsékul alakul számára: június 1-jén Barcelonában az elrontott gumistratégia miatt idegbajt kapott, tök fölöslegesen nekiment George Russell autójának, ami miatt az 5. helyről a 10.-re sorolták vissza a futam után, így csak egy pontot kapott. Legutóbb Silverstone-ban a csúszós pályán megpördült pont akkor, amikor Piastri 10 másodperces büntetést kapott éppen azért, mert a Biztonsági Autó kihívásakor veszélyesen befékezett Verstappen előtt, aki majdnem beleszállt a Hangár-egyenesben. Jó eséllyel a kipörgés nélkül sem nagyon rúgott volna labdába a holland, de szerintem nem az 5. helyen látja meg a kockás zászlót, hanem mondjuk a dobogón, s akkor most Nico Hülkenberg még mindig pódium nélküli pilóta volna.
Nem megy tehát sem a csapatnak, sem Verstappennek, s ahogy a Red Bull közleményéből kiderült, a hivatalos álláspont szerint elsősorban a gyengélkedés miatt döntöttek az azonnali váltás mellett. A háttérben azonban minden bizonnyal meghúzódik Horner tavalyi zaklatási ügye, s jó eséllyel az is, hogy Verstappen a csapatfőnök elküldésétől tehette függővé maradását 2026-ra. Az utóbbi hetekben egyre erősebb pletykák kezdtek terjengeni arról, hogy a Mercedes egy év után dobhatja a mostanában sokat nullázó Kimi Antonellit, hogy helyére Max Verstappent szerezze meg. Nyilvánvaló, hogy a Red Bull-nál nem szeretnék, ha a holland elhagyná a csapatot, s erre szerződése alapján nincs is meg olyan könnyen a lehetősége, hiszen a szezon felénél a vb-tabella 3. helyén áll – amennyiben a 4. pozíciót foglalná el most, akkor a hírek alapján szabadon tárgyalhatna más csapatokkal a jövő évi szereplésről.
Erősen valószínűsíthető tehát, hogy Christian Horner elküldése mögött a Verstappen-család áll, de minden bizonnyal nem kizárólag, merthogy a közelmúltban a Red Bull tulajdonosi viszonyaiban is változások álltak be. Ezek elsőre nem tűnnek nagyon jelentősnek, azonban ha azt nézzük, hogy az alapító tulajdonos, a néhai Dietrich Mateschitz fia és az italgyártó cég részvényeinek közel felével rendelkező thai befektetők között már a Horner-ügy is nézeteltérések forrása volt, nem lepődhetnénk meg azon, ha kiderülne, hogy a csapatfőnök múlt heti kirúgása a tulajdonosi viszonyok átrendeződése miatt is történt.
Jelen pillanatban a Red Bull tulajdonosi szerkezete úgy néz ki, hogy Mark Mateschitz, a cégalapító fia és örököse egy svájci befektetési társasággal közösen a részvények felét birtokolja, a másik fele pedig a thai Yoovidhya-család nevén van. A Horner-ügy idején a thaioknak még 51%-os többségi részesedésük volt, ám a közelmúltban változott a helyzet, egyenlőek lettek az arányok. Az, hogy a Yoovidhya-családnak többségi tulajdonrésze volt annak idején, nagy szerepet játszhatott Horner tisztázásában, hiszen ők a csapatfőnök oldalára álltak, miközben Mateschitzék elmozdították volna őt. Most, hogy a többségi tulajdonrész megszűnt, elveszhetett a támogatás Horner mögül.
A hírek szerint az osztrákok kezdeményezték a csapatfőnök menesztését már a június végén rendezett Osztrák Nagydíj idején, ám végül a Brit Nagydíjat megelőző napokban, egy londoni hotelszobában tartott egyeztetésen közölte Oliver Mintzlaff, a Red Bull ügyvezető igazgatója és dr. Helmut Marko, a Red Bull motorsporttanácsadója, hogy nem számítanak a továbbiakban Horner munkájára. A leváltott csapatfőnök egy hete búcsúzott el a nagy-britanniai Milton Keynes-ben lévő gyár dolgozóitól, mégpedig a hírek szerint elég nehezen, mert őt is váratlanul érte elbocsátása, s a csapattagok jelentős része sem repesett az örömtől a történtek miatt.
Christian Horner 2005. január 7. óta volt a Red Bull F1-es csapatának vezetője, egyben ügyvezető igazgatója – ezzel múlt csütörtöki kirúgásáig messze a leghosszabb ideje hivatalban volt Forma-1-es csapatvezetőnek számított. Az új rekorder, a Mercedest irányító Toto Wolff „csak” 2014 óta ül pozíciójában, miközben az összes többi csapatfőnök a 2020-as évek során került kinevezésre.
Egy nagy korszak zárult le tehát a Red Bull csapatánál, s emiatt nem meglepő egyfelől az alkalmazottak megdöbbenése, másfelől az sem, hogy több olyan vezető is távozott a napokban az istállótól, akik Horner bizalmasai voltak, ám most vagy meggyengült a helyzetük, vagy pedig maguktól döntöttek a távozás mellett. Az elmúlt években már távozott a csapattól Jonathan Wheatley sportigazgató, aki a jövő évtől az Audi csapatfőnöke lesz. Amióta nincs a Red Bull-nál, a csapat munkája érezhetően romlott, hiszen több hibát követtek el a bokszutcában. Távozott a tervezőzseni, Adrian Newey is, aki az Aston Martint igyekszik versenyképessé tenni. A legújabb híresztelések szerint több más személy mellett bizonytalanná vált Max Verstappen versenymérnökének, Gianpiero Lambiasénak a pozíciója is, mert őt is a Hornerhez közel állók közé sorolják. Abból kiindulva, hogy Verstappen és mérnöke között voltak feszültségek egy-két versenyen is, nem volna meglepő, ha a brit-olasz szakembernek sem sokáig volna maradása a csapatnál.
Az új csapatfőnök, egyben a Red Bull versenycsapatának vezérigazgatója Laurent Mekies lett, aki a fiókcsapat, az RB vezetését hagyta ott a nagyistálló irányításáért cserébe. A francia nem kis feladatra vállalkozik, nem csak azért, mert egy kiscsapat után most már egy nagy együttest kell vezetnie, hanem azért is, mert köztudottan komoly problémák vannak a Red Bull gyárában. Ezek közül a legsúlyosabb mindenképpen az, hogy ma is egy elavult szélcsatornát használnak a kocsik tesztelésére – ez alighanem a legfőbb oka a csapat elmúlt másfél évben látott visszaesésének. Emellett az is nagy fejtörést okoz az osztrákoknak, hogy megfejtsék a McLaren megtáltosodásának okait, s valahogyan válaszokat találjanak ezekre. Ma viszont már nem csak a wokingiak húztak el mellettük, hanem a Ferrari, de még a Mercedes is, hiszen a konstruktőri világbajnokságban mindössze a 4. helyen áll a Red Bull, s 38 pont lemaradása van a Mercedesszel szemben. A gyenge csapatszereplés legfőbb oka persze jó eséllyel az, hogy Liam Lawson nem tudott pontot szerezni, Cunoda Júki pedig szintén nem tud felnőni Verstappenhez. A Red Bull-nál nem igazán titkolják már, hogy csak a holland autójának fejlesztésére koncentrálnak, hátha így még lehet esélye az ötödik világbajnoki cím megszerzésére. Már tavasszal is erősen ingadozott ez az elv, mára azonban lényegében teljesen megdőlt, hiszen ahogy föntebb említettem, a hollandnak már néhány futamgyőzelemnyi lemaradása van a McLaren párosával szemben, miközben George Russell mindössze 18 pontra van tőle, tehát Verstappennek jó eséllyel még az évvégi dobogóért is meg kell küzdenie.
Abban biztosak lehetünk, hogy a következő hetekben, hónapokban is lesznek hírek a Red Bull háza tájáról arról, hogy éppen ki távozik és ki érkezik, s alighanem hamarosan az is eldől, hogy Max Verstappen marad-e a csapatnál 2026-ra, vagy pedig Hamilton után egy újabb bombaigazolásról fogunk hírt kapni a száguldó cirkusz világából.
A Forma-1 következő versenye a Belga Nagydíj lesz, melyet jövő vasárnap rendeznek – ez Verstappen két hazai futama közül az első, hiszen Spa-Francorchamps fekszik a legközelebb szülőhelyéhez, ezért itt mindig igyekezett mindent beleadni, hogy jó eredményt érjen el. Meglátjuk, hogy az új csapatvezetés tud-e már az első hétvégén új impulzusokat adni neki és a szerelőknek, mérnököknek.
A kiemelt kép forrása: heute.at
