
Az időjárásnak köszönhetően fordulatos futamot hozott a Forma-1-es Brit Nagydíj, de a győzelem végül ismét a McLarené lett, miután Lando Norris ért be az 1. helyen. Oscar Piastri lett a 2., de ebben nagy szerepe volt a tíz másodperces büntetésének is, amelyet az egyik Biztonsági Autó-fázis végén elkövetett szabálytalanságáért kapott. A verseny igazi győztese azonban Nico Hülkenberg, aki 239 versenyen át tartó eredménytelenségnek vetett, s életében először dobogóra állhatott Forma-1-es futamon. A verseny nagy vesztese a nagyot hibázó Max Verstappen, valamint Charles Leclerc és a Mercedes. Az alábbiakban értékelem a Silverstone-ban történteket!
POZITÍVUMOK
Hülkenberg 239. versenyén először lett dobogós
Rég láttunk olyan nagy szenzációt, amit ma. Nico Hülkenberg a 19. helyről kezdhette meg az 52 körös Brit Nagydíjat, így előzőleg aligha hitte el bárki is, hogy a Sauber németje éppen ezen a versenyen fog életében először dobogóra állni a Forma-1-ben. Az időjárás azonban alaposan megkavarta az erőviszonyokat, hiszen a futam első negyedében zápor áztatta a pályát, s két biztonsági autós fázis is volt a különböző balesetek, kicsúszások miatt. Hülkenberg mindig jó időzítéssel ment be a bokszutcába friss gumikért, valamint szerencsésen kimaradt a verseny közbeni kalamajkákból. Amíg esett-kelt a mezőny nagy része, tőle egyetlen komoly hibát sem láthattunk. A futam utolsó harmadában a 3. helyen haladt, azonban egy ideig kérdőjeles volt, hogy meg tudja-e őrizni helyezését, mivel Hamilton mögötte a lágy gumikon érkezett, míg a németnek csak a keményeket tudták már fölrakni. A pálya folyamatosan száradt, ám a levegő és az aszfalt is viszonylag hűvös maradt, így Hamilton nem tudott érdemben közelíteni Hülkenbergre. Ennek köszönhetően a Sauber pilótája, akinek már volt F1-es pole pozíciója és Le Mans-i összetett győzelme, 239. Forma-1-es futamán először ért el dobogós eredményt. A britek nyilván Lando Norris hazai sikerének örülnek igazán, a nemzetközi sajtó és közvélemény azonban egyértelműen Hulk diadala előtt emeli meg kalapját. Egy olyan autóval sikerült ezt elérnie, amelyet az év elején még a leggyengébbnek láttunk, ám most már egyre versenyképesebbnek látszik a fejlesztések után. Még ha nem is jön össze az újabb pódium, ez az eredmény komoly löketet adhat a folytatásra nézve.
Norris tíz ponton belül
A 2. és a 3. helyről rajtolhattak a McLaren pilótái Oscar Piastri – Lando Norris sorrendben. Piastrinak kb. tíz kör kellett ahhoz, hogy megelőzze az élről induló, ám a rossz beállítások miatt szenvedő Max Verstappent. Ugyanakkor az egyik biztonsági autós fázis végén a Hangár-egyenesben hirtelen nagyon lefékezett, emiatt Verstappen kis híján beleszállt hátulról. Az egyértelműen veszélyes manőverért tíz másodperc időbüntetés járt, ezzel a világbajnoki éllovas ausztrál el is bukta a futamgyőzelmet. Ezt Norris örökölte meg tőle, aki a verseny második felében nyugodtan mehetett az 1. helyen, mert senki és semmi sem veszélyeztette egymás után második győzelmét. A brit először nyert hazai pályán, így most ott is van ok a nagy örömre, de ami miatt még jobban mosolyoghat, az az, hogy immár nyolc pontra csökkentette hátrányát az összetettben a versenyen büntetése dacára is a 2. helyen értékelt csapattársával szemben. Most már abszolút nyílt a világbajnoki küzdelem, csak nagy kár, hogy ez egy csapat házipárharcává silányult.
Gasly remeklése
Nagyon kellenek a pontok az Alpine-nak, mivel a francia csapat az utolsó helyen áll a konstruktőrök világbajnokságában. Ehhez képest elég rosszul indult a futam számukra, hiszen Franco Colapinto már a rajtrácsra sem tudott fölállni, mert a felvezető körön elromlott a váltója (beakadt 2-es fokozatba), így a bokszutcába hajtott, s nem tért vissza a pályára. Pierre Gasly viszont ott volt, s ha már ott volt, akkor behozta a 6. helyen az autót, amivel nyolc nagyon értékes pontot szerzett magának és istállójának is. Gaslyra nagyjából ugyanaz mondható el, mint Hülkenbergre, hogy igazán nagy problémája nem volt, bár ő jobban küzdött az időjárás viszontagságaival. Nem sok hiányzott ahhoz, hogy 5. legyen, ám az utolsó körben hibázott, amit kihasználva Verstappen megelőzte. A francia pilóta azonban így is elégedett lehet, mert egy igazi lutri volt ez a verseny, amiből szerencsésen került ki. Az Alpine ugyan továbbra is utolsó a csapatok között, de némileg közeledett a riválisokhoz.
NEGATÍVUMOK
Verstappen újabb nagy hibája
Némi meglepetésre, de egyébként megérdemelten Max Verstappen nyerte a tegnapi időmérőt, hiszen a holland vb-címvédő volt az egyetlen a pole pozícióra esélyes pilóták közül, aki nem rontotta el az utolsó két kanyart a legutolsó gyors körén. A mai nap már nem sikerült annyira jól számára, de ezt alighanem már reggel tudhatta, hiszen rajtelsőségében nagy szerepe volt annak, hogy a Red Bull alacsony leszorítóerőt eredményező szárnybeállításokkal küldte ki a pályára szombaton a száraz, napos körülmények között. Ami ott működött, az ma, az esős és hűvös viszonyok mellett már egyáltalán nem. Verstappen a kezdetektől fogva szenvedett, s elég hamar meg is előzte Oscar Piastri. Később az egyik újraindítást követő másodpercekben kis híján eldobta az autóját, miután megcsúszott egy igazán nedves részen, de szerencsésen megfogta autóját. Ez az incidens már Piastri megbüntetése után történt, úgyhogy Verstappen bosszús lehet amiatt, hogy egy kínálkozó esélyt elszalasztott ezzel a megforgással. Ezek után azonban már csak a kármentés maradt számára, ami végül az 5. hely elérésre volt elég. Az már Ausztria után látható volt, hogy Verstappennek nem sok esélye lesz az ötödik vb-cím megszerzésére idén, de most még jobban nőtt a távolság a két McLaren-versenyzővel szemben.
Leclerc, a másik nagy vesztes
Charles Leclerc a 6. helyről kezdhette meg a mai futamot. Miután pár körrel később jelentősen száradni kezdett a pálya, a Ferrari megkockáztatta a száraz felületre való gumikat a monacóinál. Ez a húzás azonban nagyon nem jött be, ugyanis nem sokkal később újabb zápor érkezett a pálya fölé, így ismét az esőgumikra kellett váltani. Tény és való, hogy a mai futam egy lutri volt, s akár be is jöhetett volna az, hogy 19-re lapot húztak, de nem jött be, ahogy másoknál sem. Leclerc végül a 14. helyen futott be, miközben Hamilton a 4. lett – a brit sem lehet túlságosan boldog, hiszen kilenc év után először nem állhatott dobogóra Silverstone-ban. A Ferrarinál annyinak örülhetnek, hogy a Mercedes csak egy pontot szerzett, így a maranellói csapat kicsit eltávolodott a németektől a csapat-vb-ben.
A Mercedes majdnem nullázása
Nem volt olyan régen a Monacói Nagydíj, amikor a Mercedes egyetlen pontot sem tudott szerezni. Sokáig közel álltak ahhoz ma is, hogy nullázzanak, hiszen Kimi Antonelli kiesett, George Russell pedig csúszott egy méreteset a pályán, de legalább a falnak/szalagkorlátnak ütközést sikeresen elkerülte. Végül Russell szerzett egy pontot, de megint nem sikerült túl jól a Mercedes hétvégéje egy olyan helyszínen, ahol tavaly még győzelemnek örülhetett Hamilton révén. A Ferrari 12 ponttal előzi meg őket, tehát nincs még semmi sem veszve, de látva a két csapat formáját, jó eséllyel nüanszok fognak dönteni a decemberi végelszámolásnál arról, ki lesz a konstruktőri világbajnokság ezüstérmese.
Ez volt a Brit Nagydíj értékelése. A Forma-1 most három hét nyári szünetre megy, a következő futamot július 27-én rendezik Belgiumban.
A kiemelt kép forrása: Mark Thompson / Getty Images