
Kettős McLaren-győzelmet hozott a Forma-1-es Osztrák Nagydíj – Lando Norris legyőzte Oscar Piastrit. Ezzel párhuzamosan Max Verstappen nem szerzett pontot, mivel fél kört sem tudott megtenni autójával. Emiatt alighanem bukni fogja idén a világbajnoki címet. Elégedettek lehetnek a Ferrarinál, hiszen a 3. és a 4. helyen sikerült végezni. Több kiscsapatnál is van ok az örömre, de különösen a sauberes Gabriel Bortoleto lehet boldog, aki első top 10-es rajthelyét első F1-es pontszerzésére váltotta. Az alábbiakban összefoglalom a spielbergi futam legfőbb tanulságait.
POZITÍVUMOK
Norris jóvá tette a hibáját
A legutóbbi, Kanadai Nagydíj 67. körében Lando Norris összeakadt csapattársával, Oscar Piastrival, s ő húzta a rövidebbet, ugyanis autójával a falban kötött ki. Piastri ennek köszönhetően némi előnyre tett szert a brittel szemben, aki az év eddigi legnagyobb hibáját követte el akkor. A mostani hétvégén azonban végig Norris volt az úr, hiszen az edzéseken is ő volt a legjobb, s a mai futamot is rajt-cél győzelemmel abszolválta, pedig a verseny első negyedében Piastri nagyon közel került hozzá, azonban egy elfékezés miatt visszaesett. Az utolsó körökben ugyan ismér közel került hozzá Piastri, ám az ausztrálnak meggyűlt a baja a lekörözendő pilótákkal, különösen Franco Colapintóval, aki leszorította a fűre. Colapinto éppen Cunoda Júkival csatázott, amikor utolérte őket az ausztrál, s az Alpine argentin versenyzője a küzdelem hevében nem vette észre, hogy elmenne mellette a McLaren, másrészt a jelek szerint a pályabírók nem lengették a kék zászlót, ami pedig ilyenkor kötelező volna. Piastri egy másodpercet bukott ezzel a kisebb incidenssel, s ez éppen elegendőnek bizonyult ahhoz, hogy ne tudja megtámadni Norrist az utolsó körökben. A brit tehát javított a kanadai betli után, így tizenöt pontra csökkentette hátrányát csapattársával szemben.
A Ferrari jó eredménye
A Ferrarinál a közelmúltban vetették be az új padlólemezt, amely kezdetben úgy tűnt, hogy nem igazán váltja be a hozzá fűzött reményeket, konkrétan azt, hogy ettől versenyképesebbek lesznek a tűzpiros autók. Az új fejlesztések bevezetésénél azonban mindig érdemes néhány hétvégét várni, hogy látni lehessen, mennyire jöttek be vagy sem a módosítások. Nos, Ausztriában elég jól működtek a Ferrarik, különösen az időmérésen, ahol sikerült Charles Leclerc-nek a 2., Hamiltonnak pedig a 4. rajtkockát megszereznie. Arra kevés sansz mutatkozott, hogy a versenyen reális esélye lesz bármelyik pilótának a McLarenek legyőzésére. Ez már a rajtnál eldőlt, hiszen az amúgy jól elmozduló Leclerc rosszul helyezkedett az 1-es kanyar féktávján, így kívülről elment mellette Piastri. Hamilton startja sem sikerült jól, mert őt George Russell előzte meg. A verseny nagy része eseménytelenül telt a maranellóiak számára, hiszen Leclerc stabilan tartotta a 3. helyet, Hamilton pedig visszaelőzte Russellt, s a 4. helyen haladt. A bokszutcai munkára most sem volt panasz, így simán megőrizték ezt a két pozíciót a leintésig. A ma megszerzett 27 pont azt jelenti, hogy a Ferrari visszavette a konstruktőri világbajnokság 2. helyét a Mercedestől, igaz, csupán egyetlen pont az előnye.
A kegyvesztett Lawson lett a legjobb Red Bull-os a vörös bikák hazai pályáján
Több meglepetést is hozott a szombati időmérő. Bár a legtöbben Gabriel Bortoleto remek szereplésével foglalkoztak, amellett sem lehetett elmenni szó nélkül, hogy a négy Red Bull-os pilóta közül az a Liam Lawson érte el a legjobb rajthelyezést, aki az idényt még az italgyártósok nagycsapatánál kezdte, de mindössze két hétvége után lefokozták a Visa RB-hez. Az új-zélandi a 6. helyről startolhatott. Jól sikerült a rajtja, s a verseny egészében ott volt a pontszerző helyeken. Nem keveredett bele semmilyen kalamajkába, ellenben közvetlen riválisaival sikeresen megküzdött, így végül a 6. helyen intette le a kockás zászló, ami idei legjobb eredményének számít eddig. Lawson önbizalma nem lehetett rendben az utóbbi hónapokban, de ez a mostani remek teljesítmény talán gatyába rázza a fiatal versenyzőt.
A Sauber kettős pontszerzése
Gabriel Bortoletóról beszéltek talán a legtöbbet a tegnapi időmérőt követően, hiszen a Sauber brazil újonca életében először jutott be a harmadik etapba a kvalifikáción, s végül a 8. időt autózta. Bortoleto az egész hétvégén szenzációsan vezetett, látszott, hogy nagyon érzi a Red Bull Ringet. A mai futam is bizonyította ezt, hiszen a 8. helyen végzett. Talán azt sajnálhatja, hogy az utolsó körökben nem volt kellően rámenős Fernando Alonsóval szemben, ráadásul hibázott, amikor a 3-as kanyarnál előbb szelte át a DRS-érzékelési vonalat, így a spanyol nyithatta a hátsó szárnyát, amivel Bortoleto nem tudott mit kezdeni. Ettől függetlenül van oka a boldogságra, hiszen életében először szerzett pontokat a száguldó cirkuszban, rögtön négyet. Ehhez tegyük hozzá, hogy Nico Hülkenberg a 9. helyen futott be, tehát összesen hat pontot szerzett a Sauber, amire ritkán volt példa az elmúlt években, kettős pontszerzésre pedig pláne. A svájciak fejlesztési csomaggal érkeztek Ausztriába, s ez nagyon jól bevált ezen a pályán. Kíváncsian várom, hogy Silverstone a maga gyors kanyarjaival, kemény féktávjaival és nagy sebességű részeivel mit tartogat a zöld-feketék számára.
NEGATÍVUMOK
Antonelli kitorpedózta Verstappent a vb-címért folytatott harcból
Az Osztrák Nagydíj legnagyobb drámája rögtön az 1. körben, a 3-as kanyarban bekövetkezett. A finoman szólva optimista féktávot vevő Kimi Antonelli kiforgatta Max Verstappent, s mindkettejük versenyének véget vetett ezzel. Ez volt a Mercedes 18 éves olasz újoncának első, igazán a zöldfülűségre visszavezethető hibája idén. Lehet, hogy a sikeres érettségi fölött érzett mámor hatása alatt állt a talján versenyző, mindenesetre azonnal észlelte, hogy nagy butaságot csinált, hiszen elnézést kért az őt a rádióban leidiótázó Verstappentől és a csapattól is. Ez a mutatvány a Mercedesnek sem jött jól, hiszen George Russell 5. helyével mindössze tíz pontot szerzett, amivel – ha csak egy egységgel is -, de a Ferrari mögé került a vb-pontversenyben.
Ami Pedig Max Verstappent illeti, az elmúlt négy év világbajnoka idén szinte biztosan nem lesz ötödjére is a legjobb, hiszen hátránya immár 61 pont Oscar Piastri, és 46 pont Lando Norris mögött. Eközben Russell mindössze kilenc pontra van tőle, tehát most már a 3. hely megtartása lehet a legfőbb célja ebben az évben. A Red Bull egészen borzalmas hazai versenyen van túl, hiszen Cunoda Júkinak nem sok esélye volt pontot szerezni, ráadásul egy rá jellemző buta manőver keretében kiforgatta Franco Colapintót, amiért tíz másodperces időbüntetést kapott. Az már biztosra vehető, hogy a csapatok között 4. lesz a Red Bull, de ezt a hétvégét ettől még kidobhatják az ablakon.
Antonelli és Verstappen incidense:
A Williams pocsék hétvégéje
Vannak olyan pályák idén, ahol egészen erős a Williams, s vannak olyan pályák, ahol kevésbé. A Red Bull Ring utóbbiak közé tartozott. A grove-iak egész hétvégén szenvedtek a tempóval, ráadásul Carlos Sainz autóját szombattól kezdve technikai problémák is hátráltatták. Ezek a gondok a mai futamon különösen előjöttek, hiszen a spanyol ott ragadt a rajtrácson a fölvezető kör elején. Nem tudták legurítani a pályáról, s magától sem kelt életre autója gyorsan, így a startprocedúrát meg kellett ismételni. Sainz végül el tudott jönni, azonban a bokszutcában kigyulladtak a hátsó fékjei, így kiesett. Sainznak már tegnap is a fékekkel volt gondja, mára pedig ezek mellé a váltó is bekrepált, hiszen az elindulási problémát a váltó beakadása okozta.
A verseny első harmadában Alexander Albon is leparkolt a bokszutcában, mivel nála is valamilyen, eddig még nem ismertetett műszaki probléma lépett föl. A Williams szintén nem lesz büszke erre a hétvégére.
Ez volt az Osztrák Nagydíj értékelése. Egy hét múlva jön a Brit GP – arról is olvashatjátok értékelésemet jövő vasárnap késő délután itt, a Sportudvaron.
A kiemelt kép forrása: Mark Thompson/Getty Images