Kubica hősies győzelme, a Porsche nagy fölzárkózása és szenvedő francia márkák – a Le Mans-i 24 órás autóverseny legfőbb tanulságai

Zsinórban harmadszor született Ferrari-győzelem a Le Mans-i 24 órás versenyen. A Robert Kubica fémjelezte 83-as egység ért föl a csúcsra, pedig nem ment minden zökkenőmentesen. A 2. helyen a 6-os Porsche végzett, amely pedig a hiperautók közül az utolsó helyről indulhatott. A legjobb autók géposztályában két hazai gyártó: az Alpine és a Peugeot is indult, de mindkettő leszerepelt. Ebben a cikkben értékelem az egynapos futam történéseit.

POZITÍVUMOK
Kubica hozta össze a Ferrari triplázását

A verseny előtt az volt a legfőbb kérdés, hogy tudja-e folytatni menetelését a Ferrari, amely az endurance-világbajnokság legfőbb kategóriájába történt visszatérése óta amellett, hogy az utóbbi két évben megnyerte az összetett Le Mans-ban, a világbajnokság egészét is az élen zárta. Az olaszok 51-es egysége várta az élen a szezon csúcseseményét, s amennyiben itt is diadalmaskodott volna, akkor lényegében el is döntötte volna a világbajnoki cím sorsát. Azonban végül nem az 51-es és nem is a másik gyári autó, az 50-es nyerte meg a versenyt, hanem a hivatalosan privát 83-as AF Corse Ferrari.

A sárga színűre festett hiperautó a másik két Ferrarihoz hasonlóan gyengén szerepelt az időmérőkön, így a top tízen kívülről indulhatott szombaton 16 órakor. A rajtpozíciónak azonban nincs nagy jelentősége egy egész napot felölelő versenyen, s ez most is igaznak bizonyult. A Robert Kubica, Je Ji-fej, Philip Hanson összeállítású csapat viszonylag gyorsan odaért a dobogós helyekre, s a viadal több mint felében a top háromban volt, leszámítva a bokszkiállások időszakát, amikor természetesen némileg megkavarodott a sorrend.

Nagyjából vasárnap reggelre vált egyértelművé, hogy a 83-as autó bejelentkezett a győzelemre, pláne azután, hogy az 50-es Ferrarinak kisebb technikai gondjai adódtak, az 51-est pedig megbüntették, miután Alessandro Pier Guidi a bokszutcába történő behajtás során megforgott autójával, s eközben átlépte a bejárati vonalat, ami szabálysértésnek minősült. Nagy kérdőjel volt, hogy a Ferrari hagyja-e győzni a privát egységet, vagy a győzelemre akkor nagyobb reményekkel pályázó 50-es egységet hozza jó helyzetbe, akár csapatutasítás árán is. Robert Kubica verseny közben nyilatkozata sokat mondó volt: úgy fogalmazott a helycsere lehetőségét firtató kérdésre, hogy ez minden bizonnyal már eldöntött dolog. Ennek ellenére a 83-as autó változatlanul remekül teljesített, s főleg Kubica és Je Ji-fej tudott elképesztő tempót diktálni vele. Eközben az 50-esnek és az 51-esnek is problémái akadtak, ugyanis a 6-os Porsche váratlanul megtáltosodott, s a délelőtti órák folyamán mindkét autót megelőzte. Délután már az volt a kérdés, hogy a 83-as vagy esetleg a 6-os autó lesz a győztes. Kubicáék dolgát csak egy műszaki hiba, vagy egy balul elsülő lekörözés nehezíthette volna meg, mivel a Porsche nem tudott támadó közelségbe kerülni hozzájuk, azonban az utolsó négy órát teljesítő rutinos lengyel nem hibázott, s behozta az 1. helyen a 83-as AF Corsét.

Kubica számára nem voltak egyszerűek az utolsó órák, ugyanis az egyik bokszkiállás után arra panaszkodott, hogy beszorult a feje, s mint a futam után bevallotta, a váltóval is akadtak kisebb gondok. Ennek ellenére sikerült megnyernie a versenyt egysége számára, ezzel ő lett az első lengyel, aki összetett győzelmet tudott aratni Le Mans-ban. Je lett az első kínai győztes a francia 24 órás viadalon. Hatalmas győzelem ez Robert Kubicának, s nem azért, mert egy ideig függőben volt a helycsere lehetősége, hanem azért, mert egy kis híján derékba tört pályafutást tudott megkoronázni ezzel a győzelemmel. Az egyik kezét a 2011-es ralibalesete következtében még most is alig használó lengyel hősies küzdelme hozta meg a sikert, így a Ferrari triplázott Le Mans-ban, bár most nem a gyári csapat egyik egysége lett a győztes.

A 6-os Porsche nagy küzdelme

A Penske-Porsche csapat 6-os rajtszámú hiperautója és főleg annak három pilótája számára borzalmasan alakult az időmérő, ugyanis a csapatot utólag kizárták az autó túl alacsony súlya miatt, így csak a kategória utolsó, az összetett 21. helyéről kezdhette meg a Le Mans-i 24 órás versenyt. A táv első felében, tehát az első 12 órában még nem sok jele mutatkozott annak, hogy a 2. helyen fog végezni ez az egység, azonban a vasárnap délelőtti, kora délutáni időszakban Kévin Estre vezetésével óriási tempót diktált a Porsche, s mind az 50-es, mind az 51-es Ferrarit maga mögé tudta utasítani. Bár az 51-es csapattal hatalmas taktikai csatát vívtak egészen a leintésig, de végül megtartották a 2. helyet, amely a rajtpozíciót tekintve bravúrosnak mondható.

NEGATÍVUMOK
A Peugeot ott sem volt

Az egész héten komoly hátránya volt a Peugeot-nak, s ebből a 24 óra során sem tudott faragni. A francia gyártó két egységgel képviseltette magát a hiperautó-kategóriában, de egyik csapat sem váltotta meg a világot. Egészen egyszerűen nem volt meg a teljesítmény a két autóban, így az edzéseken látott jelentős lemaradás a futamon is megmaradt. Végül a 94-es egység a 12., a 93-as pedig a 13. helyen zárta ezt a Le Mans-t. Teljesen egyetérthetünk Jean-Éric Vergne-el, a Peugeot versenyzőjével, aki a L’Équipe-nek még a verseny közben úgy nyilatkozott, hogy frusztráló látni a nagy különbséget köztük és a legjobb csapatok között, s ezt a futamot szeretnék minél előbb elfelejteni.

Az Alpine-nak itt sem megy

A másik francia márka, az Alpine is két csapattal indult a hiperautók között, ám a Peugeot-hoz hasonlóan nem tudott jó eredményeket elérni. Bár az összetettben és így a kategóriában elért 10. és 11. hely nem mondható katasztrofálisnak, de pocsék versenye volt mindkét egységnek. Különösen a Mick Schumachert is magában foglaló 36-os autónak voltak zűrös kalandjai, s ebből eredően több büntetése a 24 óra alatt. A szezont két dobogós eredménnyel nyitó Alpine számára is felejthető ez a verseny.

A Toyota nagy lemaradása

A futam előtt sokan úgy gondolták, hogy a Toyota lesz a Ferrari legfőbb kihívója Le Mans-ban, azonban a japánok messze elmaradtak ezektől a várakozásoktól. A 7-es autó a 6. helyen futott be, de egyszer sem volt reális esélye a dobogó elérésére, nemhogy a győzelemre. A 8-as egységnek még rosszabbul sikerült az idei Le Mans, hiszen a Dunlop-sikánban megforgott, igaz, végül azért célba tudott érni. Ettől függetlenül a Toyotánál sem lehetnek büszkék az idei szereplésre.

A kiemelt kép forrása: REUTERS / Stephane Mahe / AFP / JEAN-FRANCOIS MONIER

Szólj hozzá!