Folytatódó McLaren-dominancia és a Red Bull hatalmas baklövése – a Spanyol Nagydíj legfőbb tanulságai

Többen abban reménykedtek a Forma-1-es Spanyol Nagydíjat megelőzően, hogy az első szárnyak hajlíthatósága terén ettől a hétvégétől élesedő szigorítás szorosabbá teheti a küzdelmet a győzelemért. Egyelőre nem lett igazuk, ugyanis a McLaren újabb kettős győzelmet aratott: Oscar Piastri már negyedjére nyert idén, Lando Norris pedig 2. lett. Charles Leclerc végzett a 3. helyen, de ezt elsősorban a Red Bull-nak köszönheti meg, amely régen nem látott kudarcszériát hozott össze a stratégia terén – ennek eredménye Max Verstappen dobogós reményeinek, egyben fejének elvesztése volt, hiszen a holland tíz másodperces büntetése miatt végül csak egy pontot szerzett, így akár a világbajnoki küzdelem is eldőlhetett a mai napon. Az alábbiakban összefoglalom a Barcelonában történteket!

POZITÍVUMOK
Piastri visszatért az élre

Azután, hogy Imolában és Monacóban nem volt esélye a győzelemre, az európai szezont megnyitó tripla hétvége záró akkordjának számító barcelonai futamon nem talált legyőzőre, ezzel már idei negyedik sikerét könyvelheti el Oscar Piastri. A vb-éllovas ausztrál az éltről rajtolhatott, s vezetése nem forgott veszélyben egy pillanatig sem. Egyedül a Biztonsági Autó utáni újraindításnál támadhatta volna őt Lando Norris, de ez elmaradt, így sima rajt-cél győzelmet aratott, amivel tovább növelte előnyét csapattársa és Max Verstappen előtt is a világbajnoki pontversenyben. Egyelőre semmit sem lehetett látni abból, amiben többen reménykedtek a hétvégét megelőzően, hogy a kevésbé hajlítható első szárnyak következtében csökkenhet, akár el is tűnhet a McLaren előnye. Egyáltalán nem tűnt el ez az előny, sőt, inkább visszaállt a korábbi szintre. Egy hétvége alapján persze nehéz megmondani, hogy ez a szabályváltoztatás hatással bír-e az erőviszonyokra, de a McLaren köztudottan kiváló gumikezelésére nagy szükség volt az érdes aszfaltfelülete és a hőség miatt gumigyilkosnak számító montmelói pályán. Kíváncsian várom, hogy Kanadában milyen körülmények lesznek, s ezek alapján hogyan alakul az erősorrend.

Leclerc ajándékba kapott egy dobogót a Red Bull-tól

A Monacóban látott remeklés után Barcelonában már nem ment annyira jól Charles Leclerc alatt a Ferrari. A hercegségből érkező versenyző az időmérőn csupán a 7. rajtkockát tudta magáévá tenni, így csak abban az esetben lehetett reális esélye a dobogós helyezésre, ha nagyon jól startol, hiszen Barcelonában nem olyan könnyű előzni. Nos, mind ő, mind Hamilton remekül kapták el az indítás pillanatát, így meg tudták előzni a Mercedeseket. Ezt követően az volt a fő kérdés, hogy sikerül-e végig maguk mögött tartaniuk a kettő, aztán az utolsó tíz körre egyre redukálódott ezüstnyilat, ami azért is fontos volt, mert a konstruktőri világbajnokságban a németek monacói nullázása következtében a 2.-4. helyen álló csapatok között mindössze öt pont volt a különbség. Aztán eljött az újraindítás pillanata, s Leclerc a célegyenesben meg tudta támadni az autóját az utolsó kanyar kijáratán majdnem eldobó Verstappent, majd nem sokkal utána meg is előzte, ezzel pedig feljött a 3. helyre, amit aztán meg is őrzött a leintésig. Újabb dobogós eredményt ért tehát el Charles Leclerc, ezt azonban elsősorban a Red Bull-nak köszönheti meg, amit lentebb bővebben kifejtek. A Ferrari összesen 23 pontot szerzett (Hamilton 6. lett), amivel föllépett a 2. helyre a csapatok vb-pontversenyének tabelláján – ennek okairól lejjebb szintén esik még szó.

Hülkenberg csodafutama

A Sauber számára szerencsésen indult az esztendő, hiszen az eső által alaposan megkavart Ausztrál Nagydíjon Nico Hülkenberg azáltal, hogy kimaradt a nagy kalamajkákból, a 6. helyre hozta be az amúgy szerény képességekkel megáldott kocsit, ezzel rögvest lett hat pontja a csapatnak, mely tavaly kis híján pont nélkül zárta az évet. Azóta azonban nem jött össze a pontszerzés, hiszen annyival nem lett jobb a Sauber (ha jobb lett egyáltalán), hogy érdemben küzdjön a top tízért. Ezen a hétvégén azonban nagyon feküdt a pálya mind Hülkenbergnek, mind Gabriel Bortoletónak. A brazil nem sokkal maradt le a top tízbe kerüléstől az időmérőn, így reménykedhettek a zöld-feketék, hogy akár a pontszerzés is meglehet. Meg is lett, de nem Bortoleto, hanem Hülkenberg révén. A német hatalmas rajtot produkált, hiszen nagyon jól kapta el a start pillanatát, majd a kettes kanyarban az egérútra kellett menekülnie, hogy ne kerüljön bajba, de megtarthatta az így nyert öt pozíciót, mivel a versenyfelügyelők is úgy ítélték meg, hogy kénytelen volt az alternatív nyomvonalat választani, mert ezzel balesetet előzött meg. Innentől fogva reális esélye volt a pontszerzésre. Szinte végig az első tízben volt, s akadt olyan időszaka is a versenynek, amikor Bortoleto is ott volt a pontszerző helyek egyikén. Végül a brazil nem jött ki jól a biztonsági autós periódus alatti kerékcserékből, ezért a 12. helyen zárt. Hülkenberg azonban az újraindítás után nem sokkal mindenki döbbenetére meg tudta előzni a használt gumikon kissé szenvedő Hamiltont, ezzel följött a 6. helyre. Itt is ért célba, ám Verstappen büntetése következtében az 5. helyen rangsorolták, amivel tíz pontot gyűjtött. Nagy ünneplés lehet most a Saubernél, hiszen ennyire jó eredményre talán legszebb álmukban sem gondoltak a csapat tagjai, de azt kell mondani, hogy Hülkenberg megérdemelte ezt a helyet, mert sokat tett érte. A Sauber a konstruktőri pontversenyben feljött a 8. helyre, megelőzte az Aston Martint és az Alpine-t.

Nagy hibája ellenére megtört Alonso átka

Fernando Alonso úgy érkezett meg hazai futamára, egyben az európai nyár első versenyére, hogy még nem volt pontja. Az elmúlt hetekben rendszeresen azt hallhattuk, olvashattuk tőle, hogy ő a világ legszerencsétlenebb versenyzője. Tény és való, hogy sehol nem jött össze neki a pontszerzés. Monacóban már jó esélye nyílt erre, de autója meghibásodott alatta, ezért kiállni kényszerült. Ma, Barcelonában nem történt műszaki hiba, vezetői már annál inkább: Alonso nagyjából a 15. kör környékén a balos visszafordító kanyarban túl szélesen fordult, emiatt pozíciót vesztett, amikor reális esélye volt a 10. hely elérésére. Aztán visszacsúszott egészen a 13. helyig, azonban a biztonsági autós fázis sokakhoz hasonlóan neki is megadta az esélyt arra, hogy az utolsó körökben friss, vagy alig használt lágy gumikon nyerjen néhány pozíciót. Ezt olyannyira megtette, hogy Gabriel Bortoletót és Liam Lawsont ugyanabban a körben előzte meg, amivel már a 10. helyen találta magát. Ebben a pozícióban is ért be, ám Verstappen hátrasorolása következtében előre került a 9. helyre, így kettő pontot szerzett, s otthon tudta megtörni gyenge szériáját. Ez az eredmény nem csak neki és a spanyoloknak nagy öröm, de az Aston Martinnak is, amely Lance Stroll sérülése miatt csonka csapattal vágott neki a mai futamnak. Alonso alighanem felszabadultan nyilatkozik a sajtónak ezekben a percekben.

NEGATÍVUMOK
Rég nem látott hiba a Red Bull-tól és Verstappentől

Max Verstappen a 3. időt autózta az időmérésen, vagyis közvetlenül a McLarenek mögül startolhatott. A hollandnak nagy szüksége volt arra, hogy legalább az egyik papayasárga autót maga mögé utasítsa a rajt utáni pillanatokban, mert ezen a pályán nem sok előzési lehetőség van, s amennyiben beragad Piastri és Norris mögé, akkor jó eséllyel leszakad róluk. Teljesítette a házi feladatot, hiszen lerajtolta a gyengén induló Norrist, ezzel ott volt a 2. helyen. Egy alkalommal még Piastrihoz is nagyon közel tudott érni a célegyenes végén, de előzni nem tudott. Azt már a verseny előtt is lehetett tudni, hogy amíg a McLaren két versenyzőjének még két-két friss szett lágy keverékű abroncsa volt, addig Verstappennek csak egy. Az elég hamar nyilvánvalóvá vált, hogy három kiállásra fog sor kerülni ezen a futamon, hiszen a nagyon meleg és durva felületű aszfalton kockázatos lett volna 30-35 körös etapot megpróbálni. A kemény gumikon mehetett volna, de ott az a kockázat állt fönn, hogy a közepes vagy lágy gumikon közlekedő versenyzők jelentős tempóelőnybe kerülhetnek, ami több pozíció elvesztését eredményezhette volna.

Feltételezésem szerint a Red Bull-nál is efelé billenhetett el a mérleg nyelve, amikor arról döntöttek a stratégák, hogy mi lenne a kifizetődőbb Verstappen számára: a verseny elején vagy akár a közepén menni egy hosszú keménygumis etapot, bízva abban, hogy ezzel és egy gyors lágygumis kerékcserével sikerül legalább az egyik McLarent megelőzni, vagy pedig az, amit végül megléptek. Verstappen nagyon korán bement a bokszba kerékcserére, s föltették a lágy gumikat. A második kiállásnál a keményeket lehetett volna bevetni, hiszen akkor még bőven lett volna elégvágási lehetősége is a Red Bull-nak, ám a közepes abroncsok kerültek fel. Itt követte el azt a hibát a csapat, amely akár az idei világbajnoki címbe is kerülhet a hollandnak, hiszen az 55. körben pályára küldték a Biztonsági Autót, s mindenki jött a bokszba. Verstappennek ekkor már csak a kemény keverékű gumikat tudták fölrakni (lett volna használt lágy, de Esteban Ocon kivételével mindenkinél volt még friss lágy), amivel nemhogy a győzelemre, de a dobogóra sem maradt esélye a címvédőnek, aki az újraindításnál majdnem eldobta kocsiját, mivel túlzottan ráhajtott a rázókőre, ami megdobta. Charles Leclerc ezt kihasználva tudott elmenni mellette, majd pár körrel később George Russell is megelőzte. Mérnöke, Gianpiero Lambiase rászólt Verstappenre a rádión keresztül, hogy engedje el a sokkal gyorsabb britet. A holland ezt elsőre nem akarta megtenni, s jól pofon is vágta Russell autójának jobb első kerekét saját bal elsőjével. Később aztán elengedte, de így sem úszta meg büntetés nélkül, ugyanis tíz másodpercre ítélték közvetlenül a leintés követően, így nemhogy 5. lett, hanem 10. Egyetlen árva pontocskát tudott szerezni, amivel most már futamgyőzelmen kívüli távolságra van tőle Piastri és Norris is. Arról már nem is írok, hogy a Red Bull a 4. helyre csúszott az összetettben, mert ez várható volt, hogy előbb-utóbb bekövetkezik ennél az egyautós istállónál. Verstappen viszont lehet, hogy most szállt ki a vb-küzdelemből, ami a semleges nézőknek aligha jön jól, mert így mclarenes házicsatává silányulhat az idei világbajnokság. Hogy a klasszikust idézzem: nem lesz jó hangulatú vacsi a Red Bull-nál ma este.

Antonelli balszerencséje

A Mercedes pokoli monacói hétvégéről érkezett meg Spanyolországba, hiszen a hercegségben nulla pontot tudott elérni. Egész hétvégén igen jó volt mind George Russell, mind Kimi Antonelli tempója, így Toto Wolffék joggal bízhattak abban, hogy sok pontot tudnak szerezni, ami a csapat-vb 2. helyéért folyó kiélezett küzdelemben nagyon jól jön. Sokáig úgy tűnt, hogy annak ellenére, hogy a Ferrarik lényegében a rajtnál átléptek rajtuk, sikerül viszonylag sok pontot hozni a konyhára, azonban az 55. körben Kimi Antonelli autója megadta magát, s az olasz a kavicságyban végezte. A mentés miatt kellett beküldeni a Biztonsági Autót a pályára. Antonelli zsinórban harmadik futamán maradt pont nélkül, összességében pedig kilenc nagydíj alatt már negyedszer. Ezúttal nem magának köszönhette a kiesést, de elég pocsék tavaszt zár le. Amennyiben nem tud javítani az eredményeken stabilan teljesítő csapattársa mellett, akkor a Mercedesnek nehéz lesz visszaelőznie a most elé került Ferrarit a világbajnoki pontversenyben.

Williams: Az első szárny elfogyott, tempó pedig nem is volt

Azután, hogy Bahreinben nullázott a Williams, a következő négy hétvégén összesen 35 pontot gyűjtött, vagyis eddig elért 42 egységének több mint 80%-át. Ma azonban pont nélkül maradtak a kékek, mert Carlos Sainz Jr. a 15. lett, Alexander Albon pedig nem ért célba. A thainak rosszul sikerült a rajtja, mivel megsérült az első vezető szárnya, amelyet cserélni kellett. Nem sokkal később Liam Lawsonnal akadt össze, amiért tíz másodperces időbüntetést kapott, s ha ez még nem lett volna elég, abban az incidensben is megsérült az első szárnya, s mivel – feltehetőleg – már nem maradt több tartalék orrkúp a csapatnál, ezért Albont behívták a bokszba, hogy kiálljon a versenyből. Sainz végig szenvedte a 66 kört, de esélye a pontszerzésre neki se nagyon volt. Ez most egy pocsék hétvége volt a Williams számára, de ki tudja, Kanadában talán újra ott lesznek a pontszerzők között.

Ez volt a Spanyol Nagydíj értékelése. A Forma-1 mezőnye a tripla hétvége után most egy kis pihenőt tart, hogy aztán június 15-én Kanadában mérje össze erejét újra.

A kiemelt kép forrása: David Ramos/Getty Images

Szólj hozzá!