A Ferrari eddigi legjobb hétvégéje, az RB és a Williams zseniális húzásai, a Mercedes lebőgése – a Monacói Nagydíj legfőbb tanulságai

Klasszikus versenyt hozott a Forma-1-es Monacói Nagydíj: nem sok izgalom volt, de végig érdekesen alakult a futam. Ebben szerepe volt a két kötelező kerékcserének. Mégsem emiatt maradhat emlékezetes a mai viadal, hanem sokkal inkább azért, mert a Visa RB és a Williams is mesterien alkalmazta a csak Monte-Carló-ban bevethető taktikát, a mezőny belassítását. Ezzel mindkét istálló értékes pontokhoz jutott. Elégedett lehet a Ferrari is, igaz, nem teljesen, hiszen az időmérőn nem volt szerencséje, ami eldöntötte a mai futam végkimenetelét. Ezzel szemben a Mercedesnél legszívesebben kidobnák az ablakon ezt a hétvégét. Az alábbiakban értékelem a versenyen történteket!

POZITÍVUMOK
A Ferrari eddigi legeredményesebb idei szereplése

Futamgyőzelem ugyan nem lett belőle, de mindenképpen idei legjobb hétvégéjén van túl a Ferrari. Pedig pénteken kora délután nem így indult a történet, hiszen Charles Leclerc ütközött a figyelmetlenül közlekedő Lance Strollal, ami miatt megsérült az első szárnya. A hazai versenyző ezt követően mindhárom szabadedzést megnyerte (idén még senki sem volt képes erre), s az időmérőn csak hajszállal maradt le a pole pozícióról. Monacóban azonban a szombati győzelem fölér egy vasárnapival, s Leclerc-nek végül nem is volt sok esélye megvédeni címét, így a tavalyi siker után ezúttal a 2. helyen végzett. Eközben Hamilton összeszedett egy háromhelyes rajtbüntetést Max Verstappen föltartásáért, azonban végül sikerült maga mögé utasítania Isack Hadjart, Fernando Alonso pedig jó korán kiesett előle, így végül Verstappen mögött az 5. helyen ért célba. A Ferrari összesen 28 pontot szerzett ma, ami magasan a legerősebb hétvégének számít 2025-ben – az előző hét hétvége alkalmával csak háromszor sikerült legalább 20 pontig eljutniuk a maranellóiaknak. Aminek ennél is inkább örülhetnek, hogy teljesen nyílttá tették a konstruktőri világbajnokság 2. helyéért folyó harcot, hiszen úgy állnak a 4. pozícióban, hogy hátrányuk mindössze öt pont a 2. helyezett Mercedes, és egy a 3. helyen lévő Red Bull előtt. Az elmúlt két hétvégén fejlesztéseket eszközlő olaszoknál úgy fest, jó irányba indultak el a dolgok, de azért még érdemes várni két-három versenyt, hogy ezt egyértelműen kijelenthessük.

A Visa RB remek húzása kellett Hadjar eddigi legjobb F1-es eredményéhez

Hamilton visszasorolása miatt Isack Hadjar az 5. rajtkockából kezdhette meg a Monacói Nagydíjat. Ez volt a francia újonc eddigi legjobb rajthelyezése a Forma-1-ben, amihez ma eddigi legjobb versenyeredménye társult, hiszen a 6. helyen végzett. Ehhez a nagyszerű eredményhez elsősorban arra volt szükség, hogy a Visa RB a verseny első felében arra használta föl a mezőny közepén haladó Liam Lawsont, hogy lassítson be a mögötte érkező rengeteg pilóta előtt, s hosszú körökön keresztül tartsa föl őket, hogy ezzel csapattársa komoly előnyt tudjon kiautózni a potenciális üldözőkkel, elsősorban a Mercedesekkel szemben. Lawson tökéletesen végrehajtotta feladatát, s végül ő is örülhetett, hiszen a 8. helyen futott be, így idén először szerzett pontokat, rögvest négyet. A csapat összesen 12-t gyűjtött, ezzel közelített a Haashoz a világbajnoki pontversenyben. Bár ezt a lassításos taktikát igazából csak Monacóban lehet eljátszani, de a Red Bull fiókcsapata ma tanítani való példáját adta ennek. Emiatt érdemes megemelnünk előttük kalapunkat, akár szurkolunk nekik, akár nem.

A Williams összesakkozta a kettős pontszerzést

Az egy hete, Imolában igen erősen teljesítő Williams a mostani hétvégén sem volt rossz, bár a Visa RB most kissé jobbnak bizonyult. Ettől függetlenül a grove-iak is ugyanazt játszották el a verseny során, mint a Red Bull-fiókák, hiszen ők is a mezőny belassításával igyekeztek előnybe kerülni. Előbb Carlos Sainz Jr. játszotta el ezt a mögötte érkezőkkel, különösen a két Mercedes-pilótával, valamint Cunoda Júkival, majd a kerékcserék időszakában Sainz ment előre, s Alexander Albon kocsikázott a mezőny előtt. Belefért a végén, hogy Sainz visszaengedje Albont maga elé (most már egyértelmű, hogy a thai az első számú pilóta idén a Williamsnél), hiszen Albon a 9., a spanyol pedig a 10. helyen ért célba. Sokáig nem lehetett biztosra venni a kettős pontszerzést, de a Mercedestől csak egy béna „manőverre” futotta, amelyről lentebb még részletesen írok. Ma a Williams is kitett magáért, ezzel simán tartja az 5. helyet a csapatok pontversenyében.

Ocon csendes versenye és 7. helye

A legtöbbször, amikor eseménytelen futama van Esteban Oconnak a Haasszal, akkor jellemzően valahol a 14. hely környékén végez. Ma sem sok minden történt a franciával, sőt, igazából semmi sem, de ő is ki tudta használni a remek időmérő előnyeit, hiszen a versenyt a 8. helyről kezdhette meg, végül pedig 7.-ként intette le a kockás zászló. Az egy nyert pozíció Fernando Alonso lejjebb olvasható kiesésének köszönhető. Monacóban kisebb fajta csoda, ha nem történik az emberrel valami a 78 körös versenyen, de Oconnal igazából semmi sem történt, ellenben hazavihet hat pontot, amivel a Haas maga mögött tartotta az erősen zárkózó Visa RB-t a világbajnokságban. Előtte is megemelhetjük kalapunkat. Ki tudja, lehet, hogy Oliver Bearman is pontszerző lett volna, ha nem követte volna el azt a butaságot még pénteken, hogy piros zászló alatt előzött, amiért tízhelyes rajtbüntetést kapott. Ez most már lényegtelen.

NEGATÍVUMOK
A Mercedes nullázása

A 2022-es Emilia-Romagna-i Nagydíj után fordult elő ismét, hogy nem volt Mercedes-versenyző az időmérő utolsó szakaszában. Tegnap az első etap során Kimi Antonelli összetörte autóját, majd a második periódus során George Russell alatt meghalt a versenygép, ezért az alagútból kellett kitolni az autóját. A 14. és a 15. helyről indulhattak ők ketten, a futamot pedig a 11. és a 18. helyen fejezték be. A Mercedesnél természetesen azzal próbálkoztak, hogy minél hosszabb első etapot teljesítsen mindkét pilóta, azonban számolniuk kellett olyan eshetőséggel is, hogy nehéz lesz előzni Monaco utcáin. Ez olyannyira így történt, hogy gyakorlatilag semmi sem jött össze a Mercedesnek a mai napon. Russell és Antonelli is a Visa RB, majd a Williams által vezetett vonat egy-egy kocsiját alkotta. Russell nem egyszer panaszkodott is a rádión amiatt, hogy Lawson, majd a két Williams mennyire lassan megy előtte.

A brit annyira fölhúzta magát ezen, hogy megpróbálta olyan szinten megetetni a versenybírákat, amire ritkán volt példa korábban. Az alagút utáni sikánnál nagyon megközelítette Albont, majd átvágta a kerékvetőt, s rádióforgalmazásából kiderült, arra játszott, hogy nem ő fog büntetést kapni a szabálytalan előzésért, hanem Albont fogják figyelmeztetni a veszélyesen lassú közlekedés miatt. A toronyban azonban észnél voltak a döntéshozók, s igen szigorú büntetésre, bokszutca-áthajtásra büntették Russellt, aki hiába próbálta eladni magát a rádióban olyan okos fiúként, aki futam közben a versenyszabályzat különböző pontjain rágja át magát, végül nem ért el semmit vele. Az volt a legszebb az egészben, hogy eközben Antonelli is eljátszotta ugyanezt Albonnal (majdnem falba is tette magát az olasz), de minden bizonnyal Toto Wolff egyből ráüvöltött a fülére, hogy azonnal engedje vissza a Williamst, mert ő is úgy fog járni, mint Russell. Ezt meg is tette. Ez egy olyan hétvége volt a Mercedes számára, amit azonnal el akarnak felejteni, s muszáj is lesz, hiszen egy hét múlva már jön is a következő verseny Barcelonában, ahol megint csak nem lesz egyszerű dolog előzni, bár kétségtelenül könnyebb lesz elmenni valaki mellett, mint a szűk Monte-Carló-i utcákon.

Alonso pechszériája folytatódik

Fernando Alonso úgy érkezett meg a szezon nyolcadik nagydíjára, hogy még mindig nulla ponttal állt a világbajnoki tabellán. Nos, a pontnélküliség ebben a pillanatban is igaz a kétszeres világbajnok spanyolra, hiszen bár a 7. helyről indult remek szombati tempójának köszönhetően, ám motorhiba miatt a versenytáv közel harmadánál kiállni kényszerült. Néhány hete a világ legszerencsétlenebb versenyzőjének nevezte magát, s a mai kiesés csak ráerősíthetett benne erre a gondolatra, mert most már tényleg az az érzésem, mintha minden összefogott volna ellene. A jövő héten hazai pályán tehet újabb kísérletet az első pont, vagy pontok megszerzésére.

Ez volt a Monacói Nagydíj értékelése. A jövő héten a Spanyol Nagydíjjal folytatódik a szezon.

A kiemelt kép forrása: bbc.com

Szólj hozzá!