Drónshow miatt ütheti meg bokáját az Adidas

Látványos eseménynek lehettek szemtanúi Athén lakói az egyik este, amikor az Adidas sportszergyártó cég drónshow keretében reklámozta magát. Elsőre azt gondolhatnánk, hogy osztatlan tetszést váltott ki a görögökből a produkció, de ez egyáltalán nincs így. Nagy a fölháborodás amiatt, hogy az Akropolisz fölött történt ez a bemutató, holott a szigorú görög törvények alapján erre nehezen kerülhetett volna sor. A kormány most eljárást kezdeményez a német céggel szemben, mert megsértette a világörökségi helyszínek igénybevételére vonatkozó szabályokat.

Igen érdekes, egyben látványos formáját választotta a marketingnek az Adidas, melynek görög leánycége a múlt héten az egyik este drónshow-t mutatott be Athén jelképe, az Akropolisz fölötti égbolton. A közösségi médiát elárasztották az eseményről készült képek és videók, ám nem éppen az öröm vagy a csodálat hangja dominált a felhasználók körében, hanem a felháborodásé. Görögországban ugyanis az antik emlékek és a világörökségi helyszínek igen nagy tiszteletnek, egyben jogszabályi védelemnek örvendenek, márpedig a törvények alapján nagyon kivételes esetekben adnak engedélyt arra, hogy bárki marketingcélokra használhassa föl az Akropoliszt.

Ahogy Lina Mendoni görög kulturális miniszternek a SKAI helyi rádióállomás számára adott interjújából kiderült, az Adidas nem kért engedélyt arra, hogy az Akropolisz fölött drónokat reptessen. Arra volt engedélye, hogy drónshow-t mutasson be, mivel a görög repülésügyi hatóság nem talált kivetnivalót ebben, viszont az, hogy az Akropolisz fölött került sor az eseményre, az csak akkor történhetett volna meg legálisan, amennyiben a német sportszergyártó cég előzetesen kéri a kulturális minisztérium engedélyét.

Mendoni elmondása szerint tárcájához nem érkezett semmilyen kérelem az Adidas részéről, s a régész végzettségű miniszter arról is beszélt, hogy minden bizonnyal nem kapott volna engedélyt a cég arra, amit elkövetett, mert szerinte esztétikailag is problémás volt a drónshow, ugyanis az egyik képen a sportcipő „belerúgott” az Akropoliszba, legalábbis bizonyos szemszögből ilyennek lehetett látni a történéseket.

A miniszter közölte azt is, hogy a törvénysértés miatt eljárás indult az Adidas görögországi leánycége ellen, hiszen megsértette a világörökségi helyszínekre vonatkozó rendkívül szigorú görög szabályokat. Kiriákosz Pierrakákisz nemzetgazdasági és pénzügyminiszter írásos magyarázatot kért a Görög Olimpiai Bizottságtól és az Akropolisz kezeléséért felelős ún. Alapítványi Bizottságtól a drónshow után – előbbinek arra kell felelnie, tudott-e az Adidas akciójáról, utóbbinak pedig arra kell választ adnia, miért adott engedélyt az Akropolisz fölötti drónreptetésre.

Kormányzati részéről egyébként támadások érték a Zappeión Konferenciaközpontot is, melynek tetejéről fölszálltak a drónok, mert nekik is egyeztetniük kellett volna a kulturális minisztériummal erről, de ezt nem tették meg, így ők is szabálysértést követtek el.

Az ügy súlyát és érzékenységét mutatja, hogy a politikai pártok nagy része is elítélte az Adidas akcióját. Az ellenzéki erők a kormányt vádolták meg hanyagsággal. A Sziriza nevű párt közleménye szerint elfogadhatatlan, hogy a görög kulturális örökséget kereskedelmi célokra használják fel. Görögországban nagy tiszteletnek örvendenek az antik korból fönnmaradt épületek, romok, mert ezek a nemzeti identitás részei. Bármilyen olyan dolog, amelyet a görögök többsége nem tart elfogadhatónak, a mostanihoz hasonló reakciókat vált ki a helyi közvéleményből.

Az Adidas szerint minden szükséges engedélyt megkaptak és betartottak. „Az Adidas egyetlen képet sem használt fel az Akropolisz emlékműről reklámra vagy egyéb célokra” – áll a cég e-mailben kiadott közleményében.

Jól példázza a görög örökségvédelmi jogszabályok szigorúságát az, hogy a múltban többek között Jorgosz Lántimósz Oscar-díjas görög rendező sem kapott engedélyt arra, hogy az Akropoliszon forgassa a Bugonia című filmet, mert a kulturális minisztérium szerint a fölvenni szándékozott jelenetek nem feleltek volna meg a hely imázsának és szellemének. 2018-ban a Gucci divatház kérelmét utasította el a tárca – a cég egyik kollekciójának bemutatóját tartotta volna az Athén fölé magasodó helyszínen.

Az Akropolisz esetleges károsodása régóta aggasztja a hatóságokat. 2023-ban az ország turisztikai korlátozást vezetett be, amely napi 20 000 látogatóra korlátozta a turisták számát. Korábban csúcsidőszakban az ókori rom naponta 23 000 látogatót is fogadott.

A kiemelt kép forrása: Getty Images

Szólj hozzá!