
Látványos eseménynek lehettek szemtanúi Athén lakói az egyik este, amikor az Adidas sportszergyártó cég drónshow keretében reklámozta magát. Elsőre azt gondolhatnánk, hogy osztatlan tetszést váltott ki a görögökből a produkció, de ez egyáltalán nincs így. Nagy a fölháborodás amiatt, hogy az Akropolisz fölött történt ez a bemutató, holott a szigorú görög törvények alapján erre nehezen kerülhetett volna sor. A kormány most eljárást kezdeményez a német céggel szemben, mert megsértette a világörökségi helyszínek igénybevételére vonatkozó szabályokat.
Igen érdekes, egyben látványos formáját választotta a marketingnek az Adidas, melynek görög leánycége a múlt héten az egyik este drónshow-t mutatott be Athén jelképe, az Akropolisz fölötti égbolton. A közösségi médiát elárasztották az eseményről készült képek és videók, ám nem éppen az öröm vagy a csodálat hangja dominált a felhasználók körében, hanem a felháborodásé. Görögországban ugyanis az antik emlékek és a világörökségi helyszínek igen nagy tiszteletnek, egyben jogszabályi védelemnek örvendenek, márpedig a törvények alapján nagyon kivételes esetekben adnak engedélyt arra, hogy bárki marketingcélokra használhassa föl az Akropoliszt.
Ahogy Lina Mendoni görög kulturális miniszternek a SKAI helyi rádióállomás számára adott interjújából kiderült, az Adidas nem kért engedélyt arra, hogy az Akropolisz fölött drónokat reptessen. Arra volt engedélye, hogy drónshow-t mutasson be, mivel a görög repülésügyi hatóság nem talált kivetnivalót ebben, viszont az, hogy az Akropolisz fölött került sor az eseményre, az csak akkor történhetett volna meg legálisan, amennyiben a német sportszergyártó cég előzetesen kéri a kulturális minisztérium engedélyét.
Mendoni elmondása szerint tárcájához nem érkezett semmilyen kérelem az Adidas részéről, s a régész végzettségű miniszter arról is beszélt, hogy minden bizonnyal nem kapott volna engedélyt a cég arra, amit elkövetett, mert szerinte esztétikailag is problémás volt a drónshow, ugyanis az egyik képen a sportcipő „belerúgott” az Akropoliszba, legalábbis bizonyos szemszögből ilyennek lehetett látni a történéseket.
A miniszter közölte azt is, hogy a törvénysértés miatt eljárás indult az Adidas görögországi leánycége ellen, hiszen megsértette a világörökségi helyszínekre vonatkozó rendkívül szigorú görög szabályokat. Kiriákosz Pierrakákisz nemzetgazdasági és pénzügyminiszter írásos magyarázatot kért a Görög Olimpiai Bizottságtól és az Akropolisz kezeléséért felelős ún. Alapítványi Bizottságtól a drónshow után – előbbinek arra kell felelnie, tudott-e az Adidas akciójáról, utóbbinak pedig arra kell választ adnia, miért adott engedélyt az Akropolisz fölötti drónreptetésre.
Kormányzati részéről egyébként támadások érték a Zappeión Konferenciaközpontot is, melynek tetejéről fölszálltak a drónok, mert nekik is egyeztetniük kellett volna a kulturális minisztériummal erről, de ezt nem tették meg, így ők is szabálysértést követtek el.
Az ügy súlyát és érzékenységét mutatja, hogy a politikai pártok nagy része is elítélte az Adidas akcióját. Az ellenzéki erők a kormányt vádolták meg hanyagsággal. A Sziriza nevű párt közleménye szerint elfogadhatatlan, hogy a görög kulturális örökséget kereskedelmi célokra használják fel. Görögországban nagy tiszteletnek örvendenek az antik korból fönnmaradt épületek, romok, mert ezek a nemzeti identitás részei. Bármilyen olyan dolog, amelyet a görögök többsége nem tart elfogadhatónak, a mostanihoz hasonló reakciókat vált ki a helyi közvéleményből.
Az Adidas szerint minden szükséges engedélyt megkaptak és betartottak. „Az Adidas egyetlen képet sem használt fel az Akropolisz emlékműről reklámra vagy egyéb célokra” – áll a cég e-mailben kiadott közleményében.
Jól példázza a görög örökségvédelmi jogszabályok szigorúságát az, hogy a múltban többek között Jorgosz Lántimósz Oscar-díjas görög rendező sem kapott engedélyt arra, hogy az Akropoliszon forgassa a Bugonia című filmet, mert a kulturális minisztérium szerint a fölvenni szándékozott jelenetek nem feleltek volna meg a hely imázsának és szellemének. 2018-ban a Gucci divatház kérelmét utasította el a tárca – a cég egyik kollekciójának bemutatóját tartotta volna az Athén fölé magasodó helyszínen.
Az Akropolisz esetleges károsodása régóta aggasztja a hatóságokat. 2023-ban az ország turisztikai korlátozást vezetett be, amely napi 20 000 látogatóra korlátozta a turisták számát. Korábban csúcsidőszakban az ókori rom naponta 23 000 látogatót is fogadott.
A kiemelt kép forrása: Getty Images