
Max Verstappen nyerte a Forma-1 első európai futamát, az Imolában rendezett Emilia-Romagna-i Nagydíjat. A holland sikeréhez a jó versenytempón kívül kellett az Oscar Piastrival szembeni első körös sikeres manőver, amivel az élre került. Mögötte a két McLaren futott be Norris-Piastri sorrendben, így az éllovas ausztrál előnye némileg csökkent üldözőivel szemben. A Ferrari a katasztrofális időmérőt követően egy 4. és egy 6. helyet tudott összehozni. Kettős pontszerzésnek örülhet a Williams is, ellenben a tegnap még remeklő Aston Martinnak nagyon nem jött össze a mai futam. Az alábbiakban részletesen értékelem a ma látottakat.
POZITÍVUMOK
Verstappennek egy mesteri húzás elég volt a győzelemhez
Ismét Max Verstappen és Oscar Piastri indulhatott az első sorból – zsinórban harmadik alkalommal. Az előző kettő futammal ellentétben most Piastrié volt a pole pozíció. Dzsiddában és Miamiban is nem sokon múlt, hogy lerajtolják Verstappent, ma viszont ő rajtolta le Piastrit. A pálya legjobb előzési pontján, a Tamburello-sikánban tudott elmenni a címvédő a listavezető mellett, utána pedig mindenki csak a hátát nézhette, de igazából a nyomába sem nagyon érhettek, annyira erősnek bizonyult a Red Bull mai versenytempója. Egyedül a biztonsági autós fázis után volt esélye a McLarennek arra, hogy elkapja, ám lentebb részletezendő okokból ez nem történt meg. Végül simán győzött Verstappen, aki a Red Bull 400. versenyén idei második futamgyőzelmét aratta. Közeledni tudott a vb-pontversenyben Piastrihoz és Norrishoz is, miközben leszakította magáról George Russellt, így most már egyértelműen ők hárman küzdenek a világbajnoki trófeáért. Bízzunk benne, hogy izgalmas szezonunk lesz.
A Ferrari nagy mentése
A tegnapi időmérő edzés legnagyobb negatív szenzációját egyértelműen a Ferrari okozta, amely a 11. és a 12. helyre tudta kvalifikálni magát mára – Charles Leclerc indulhatott a 11. rajtkockából. A maranellóiak célja az lehetett, hogy minél több pozíciót nyerjenek. Eltérő stratégián volt a két pilóta, hiszen Leclerc a közepes gumikon startolt, ami azért lehetett előnyös, mert a gyorsabban fölmelegedő abroncsokkal nagyobb tempót lehet elérni. Eközben Hamilton a kemény keverékre szavazott, ami nehezebben melegszik fel, de tartósabbnak bizonyulhat. Leclerc több pozíciót is tudott javítani a verseny első felében, s Hamilton is kezdett előrébb kerülni.
Az Esteban Ocon leálló autója miatt elrendelt VBA-fázist követően – a kerékcserék szerencsés időzítésének köszönhetően – már reális esély mutatkozott arra, hogy mindkét Ferrari a top ötben végezzen. Csakhogy később jött a Kimi Antonelli kiesése miatti valódi biztonsági autós időszak, s Leclerc-t ekkor kint hagyták, mivel már nem maradt friss gumiszett a tarsolyban. Hamilton előnyös helyzetben volt, mert nem sokkal a BA-fázis előtt járt a bokszutcában. Az újraindítás után a 4. helyen haladó Leclerc egyből nehéz helyzetbe került Alexander Albonnal szemben, akit a Tamburello-sikánban ki is tessékelt a pályáról. Hamilton ekkor előzte meg Albont, majd nem sokkal később pozíciót cserélt Leclerc-el. A monacói végül nem tudott a top ötben maradni, mert a gumielőnyben lévő Albon újból utolérte, a csapat pedig rászólt, hogy a büntetés veszélye miatt engedje el a thait. Ezt megtette, így el is kerülte a szankciót, amelyet a lassítások alapján könnyen lehet, hogy megkapott volna, bár nagyon nem volt boldog miatta. Végül Hamilton 4., Leclerc 6. lett, ami a 11. és 12. helyekhez képest igen jó eredménynek számít. Ettől függetlenül bőven van min, főleg az egykörös tempón dolgozni.
Nagy az öröm a Williamsnél
A középcsapatok közül szombaton még többen is remekeltek, hiszen amíg a Ferrari lemaradt az időmérő utolsó szakaszáról, addig a Williams és az Aston Martin mindkét pilótájával érdekelt volt benne, a Visa RB és az Alpine pedig egy-egy versenyzővel képviseltette magát. Mára a legtöbb istállónál elfogyott a tudomány – ez alól a Williams volt az üdítő kivétel. Alexander Albon a verseny egészében pontszerző helyen autózott, s tempóban föl tudta venni a kesztyűt a Ferrarikkal. Az utolsó körökben nagy nehezen el is tudott menni Charles Leclerc mellett, ezzel az 5. helyen zárta az Emilia-Romagna-i Nagydíjat. Carlos Sainz Jr. sem szomorkodhat túlságosan még annak ellenére sem, hogy csapata végül Albont részesítette előnyben az eltérő stratégia keretében. Sainz a 8. helyen zárt. Úgy látszik, bejön az a téli kollektív teszt utáni jóslatom, hogy a Williams idén meglepetéseket fog okozni. Ez ma megtörtént, s jó eséllyel lesznek még olyan pályák, ahol sikerülni fog a grove-iaknak.
NEGATÍVUMOK
Esélytelen volt a McLaren
Az edzések és az időmérő alapján is úgy tűnt, hogy a McLaren viheti a pálmát Imolában, bár tény és való, hogy Max Verstappen is egész hétvégén ütőképes időket tudott autózni. Az időmérőt hajszállal nyerte Oscar Piastri a holland címvédő előtt, Lando Norris azonban újfent elbaltázta a kvalifikáció végét, hiszen a 4. helyre volt elég az ideje, még George Russell is jobb volt nála. Piastri nem rajtolt rosszul, ám Verstappen és Russell is jobban kapta el a start pillanatát. Russellt sikeresen blokkolta Piastri a Tamburellóhoz érve, ellenben Verstappen kívülről elment mellette, s ez a versenyt eldöntő momentumnak bizonyult. A futam további során egyáltalán nem volt esélye sem az ausztrálnak, sem Norrisnak, hogy megközelítse Verstappent, mivel versenytempóban annyival jobbnak bizonyult náluk a Red Bull pilótája. Egyedül a Biztonsági Autó beküldése jelentett reménysugarat a wokingiaknál, hogy valamelyik versenyzőjük meg tudja támadni a hollandot. Mivel Piastri számára már csak használt gumikat tudott fölrakni a csapat, így a friss szetten menő Norrisnak lehetett volna sansza Verstappen megtámadására. Ehhez azonban előbb meg kellett volna előznie csapattársát, aki érthető okokból nehezen adta magát, hiszen szoros a kettejük közötti küzdelem a vb-pontversenyben is. A csapat ezúttal sem szólt bele a csatározásba, aminek az lett a vége, hogy Norris csak körök múltán tudta megelőzni Piastrit, addigra pedig Verstappen öt-hat másodperces előnyre tett szert, amivel végleg eldőlt a győzelem sorsa. Végül Norris a 2., Piastri a 3. helyen ért célba. Nem bukott sokat a McLaren, de Verstappen zárkózni tudott a két papaya-pilótára. Egészen egyszerűen a mai napon nem volt a legjobb a McLaren teljesítménye, így nem is volt esélye a győzelemre.
Antonelli kudarcos hazai hétvégéje
Az olaszoknak nem csak amiatt főhetett a fejük tegnap az időmérő után, hogy a két Ferrari már a második szakaszban elvérzett, hiszen a mezőny egyetlen hazai versenyzője, Kimi Antonelli sem tudta bekormányozni a Mercedest a top tízbe. A 18 éves talján pilóta a 13. helyről startolhatott. Több pozíciót is nyerni tudott a verseny első felében, s úgy tűnt, esélye lehet egy erős pontszerzésre, azonban a 46. körben – vélhetően váltóhiba miatt – egyik pillanatról a másikra megnyekkent alatta az autó, így kiállni kényszerült. Bánhatja ezt, hiszen jó lett volna pontszerzéssel debütálni a hazai közönség előtt, de idén lesz még egy lehetősége szeptemberben Monzában. A Mercedesnek egyébként végül egyáltalán nem volt sikeres a mai verseny, hiszen George Russell a 7. lett a 3. helyről indulva. Nem volt meg a tempója, ráadásul az első kerékcsere-időszak során több pozíciót is bukott a rosszul időzített kiállás miatt. Nem lehet a legjobb a hangulat a németeknél.
Aston Martin: Bíztató kezdés után totális bukta
És akkor még mennyire nem lehet jó a hangulat az Aston Martinnál! Az idén eddig pocsékul teljesítő zöldek (sok más csapathoz hasonlóan) fejlesztési csomaggal érkeztek az első európai hétvégére, s az időmérőn mindkét pilóta bejutott a legjobb tízbe. Fernando Alonso az 5. rajthelyet szerezte meg, ami a kvalifikáció legkellemesebb meglepetése volt, de Lance Stroll sem szégyenkezhetett a maga 8. helyével. A mai futam első felében is úgy nézett ki, hogy akár kettős pontszerzés is lehet a vége, mert egészen jó tempót tudott autózni mindkét versenyző, ám a Biztonsági Autó beküldéséből ők is elég rosszul profitáltak, mert közvetlenül előtte jártak a bokszban. Végül Alonso a 11. lett, így továbbra sincs pontja 2025-ben, Stroll pedig a 15. pozícióban került leintésre. Nagy csalódás ez az Aston Martin számára, de bizakodásra adhat okot az edzéseken, s különösen az időmérőn látott forma, de akár a mai verseny első fele is. Lehet, hogy kezd meglátszani Adrian Newey munkája a két zöld autón?
Ez volt az Emilia-Romagna-i Nagydíj értékelése. Egy hét múlva a Monacói Nagydíjjal folytatódik a száguldás. Újabb érdekes verseny előtt állunk.
A kiemelt kép forrása: Ryan Pierse/Getty Images