Piastri az élre állt, Leclerc remekül ment, Verstappen hibázott – a Szaúdi Nagydíj legfőbb tanulságai

Oscar Piastri behúzta az arab duplát: Bahrein után Szaúd-Arábiából is győztesen távozhat, s most már vezeti a Forma-1-es világbajnokságot. Dzsiddai győzelméhez persze kellett Max Verstappen hibája is, de a kemény gumikon egyértelműen jobb volt, így alighanem a holland büntetése nélkül is előzni tudott volna. Charles Leclerc megszerezte a Ferrari idei első dobogóját nagydíjon, miután szenzációs stratégiát rakott össze. Cunoda Juki és Pierre Gasly versenye idő előtt véget ért, miután összeütköztek, pedig akár jó futamuk is lehetett volna. Az alábbiakban összefoglalom a verseny pozitív és negatív tanulságait.

POZITÍVUMOK
Piastri nyeregben van

Egy héttel ezelőtt sima rajt-cél győzelmet aratott a Bahreini Nagydíjon Oscar Piastri. A McLaren ausztrál versenyzője ma, a Szaúd-Arábiai Nagydíjon sem talált legyőzőre, de sikere ezúttal nem volt annyira sima. Igen jól rajtolt, így kis híján elment az élről startoló Max Verstappen mellett, azonban a holland az 1. kanyart átvágva visszajött elé. Később a címvédőt megbüntették, így a kerékcserék során Piastri az élre került, s onnantól kezdve ki sem adta kezéből a vezetést, így immár 3. győzelmét aratta 2025-ben, s életében először élre állt a világbajnoki pontversenyben – 99 pontja van, 10-et ver Lando Norrisra, 12-t Verstappenre. Egyértelműen ő teljesít most a legjobban a két McLaren-pilóta közül, s egészen briliáns rajtja elegendőnek bizonyult ahhoz, hogy Verstappen eltűnjön előle. Még mindig 19 futam és öt sprint van hátra az évből, de a tavasz egyelőre Piastrinak sikerül a legjobban. Amennyiben továbbra is ennyire éretten fog versenyezni, akkor bizony reális esélye lesz a vb-cím megszerzésére.

Leclerc taktikája bevált

Úgy érkezett a Ferrari Dzsiddába, hogy Hamilton kínai sprintgyőzelmét leszámítva nem volt még dobogós helyezése idén. Ez most már múlt idő, hiszen Charles Leclerc a mai futamot a 3. helyen fejezte be. A monacói 31 kört tett meg a közepes gumikon, miközben a Pirelli előzetesen 19 kört jósolt ezeknek az abroncsoknak. Azért tudott ennyire sokat kisajtolni a gumikból Leclerc, mert sok időt töltött légüres térben a pályán, így az abroncsok lassabban koptak el. Ennek köszönhetően a kerékcserét követően közvetlenül George Russell mögé tért vissza a pályára, de gyorsan megelőzte, Lando Norris pedig már nem tudta annyira megközelíteni a futam végére, hogy valós veszélyt jelenthetett volna idei első dobogós eredményére. Megvan tehát a Ferrari első nagydíj-dobogója idén, s ezt nem csak a kivételesen jól elsült stratégiának köszönhetik a maranellóiak, hanem meglepően gyorsan és pontosan dolgozó szerelőiknek is, hiszen már a 2 másodpercen belüli kerékcseréhez is irtó közel voltak ma, miközben a többi csapat jó néhány tizeddel le van maradva mögöttük ilyen szempontból. Ez, már mint a bokszutcai munka legalább jól megy, mert az autókkal amúgy vannak problémák. A Bahreinben debütált új padlólemezek Dzsiddában annyira nem váltak be, úgyhogy Miamiig bőven lesz teendő. A mai eredménynek viszont lehet örülni.

Norris mentette a menthetőt

A hétvége nagy vesztese mindenképpen Lando Norris. A britnek jó esélyei voltak a pole pozíció megszerzésére tegnap, azonban az időmérő utolsó szakaszának elején falnak csapta autóját, így kiesett. A 10. helyről indulhatott, s ugyan a rajtnál az előle kieső Cunoda-Gasly párost leszámítva senkit sem tudott maga mögé utasítani, de a Biztonsági Autó-fázist követően elkezdte levadászni az előtte haladókat. Sorrendben Alexander Albont, Carlos Sainzot, Hamiltont, Kimi Antonellit és George Russellt is megelőzte. Charles Leclerc-el szemben már nem volt esélye, bár, ha még egy-két körrel tovább tart a verseny, jó eséllyel őt is megtámadhatta volna. Neki egyértelműen a kármentésről szólt ez a futam, hiszen a kemény gumikon rajtolva a minél hosszabb első etap volt a cél, s ezt teljesítette is, az autó pedig továbbra is igen erősnek mondható. Volt egy-két meleg pillanata a bokszutcában, hiszen a be- és a kihajtásnál is érintette a vonalat (Dzsiddában a bejáratnál sem lehet akárhogy átmenni a fehér vonalon), ám a versenybírók végül egyik esetért sem büntették meg. A vb-pontversenyben visszacsúszott a 2. helyre csapattársa, Piastri mögé, akivel szemben sok szempontból hátrányban van, így mentális értelemben is. A most következő kéthetes pihenőben rendezheti a dolgokat a fejében.

NEGATÍVUMOK
Verstappen túlzott rámenősége a győzelembe került

Max Verstappen egy századmásodperccel tudta megelőzni Oscar Piastrit az időmérésen, ezzel idei második pole pozícióját zsebelte be. Japánban a kevés előzési lehetőséget kínáló szuzukai pálya adottságait tökéletesen kihasználva maga mögött tartotta mindkét McLarent, most azonban jóval nehezebbnek ígérkezett az első hely megtartására, hiszen Dzsiddában lényegesen könnyebb előzni. Emellett egy jó rajt sem árt ahhoz, hogy az ember megőrizze pozícióját – Verstappennek ez nem sikerült ma. Piastri sokkal jobban kapta el a start pillanatát, mint az egyébként jó rajtolónak számító holland, s az 1-es kanyar csúcspontján előrébb is volt. Csakhogy Verstappen átvágta a kanyart, ezzel tudott az élen maradni. A szabályok szerint viszont ilyen esetekben az a döntő, hogy a két, egymás mellett haladó autó közül melyik volt előrébb a kanyar csúcspontján, s a visszajátszások alapján úgy tűnt, hogy Piastrié volt a pozíció. Verstappen manővere tehát szabálytalannak minősült, hiszen az igaz, hogy le kellett vágnia a kanyart, mert különben a falnak megy, ám a pályára visszatérve nem engedte el Piastrit. Öt másodperces időbüntetést kapott, melyet a kerékcserénél töltött le. Miután visszatért a pályára immár a kemény gumikon, nem tudott fölzárkózni a hasonló abroncsokat nyüstölő ausztrálra, aki egyértelműen jobban tudta kezelni, óvni azokat. Végül a 2. helyen ért be Verstappen, ami a bahreini kínszenvedést látva komoly sikernek nevezhető, de azt mindenképpen bánhatja, hogy elrontotta a rajtját, mert így nem volt igazi sansza a győzelemre. Más kérdés, hogy szerintem a keménygumis etapon eleve könnyen megtörténhetett volna az előzés Piastri részéről, de ismerve a holland mentalitását, bizonyosan kemény védekezésbe ment volna bele. Így azonban be kellett érnie a 2. hellyel, a vb-pontversenyben pedig a 3. helyen áll, s 12 egység a hátránya Piastri mögött. Óriási kérdés, hogy Miamiban melyik arcát fogja mutatni a Red Bull, mert eddig egészen elképesztően hektikus az italgyártósok idei szereplése.

Cunoda végzetes hibája

A rajt utáni pillanatokban a Verstappen-Piastri csata mellett Pierre Gasly és Cunoda Júki ütközése és kiesése borzolta a kedélyeket. A Red Bull japánja mellé kívülről érkezett meg az Alpine franciája az egyik balos kanyarba, s még éppen elfért mellette, Cunoda azonban kiforgatta. Ezzel mindkettejük versenyének véget vetett, hiszen mindketten a falnak csapódtak, s megsérültek a hátsó szárnyak. Mindkét pilótának jó futama lehetett volna, de Cunoda hibája következtében ez meghiúsult. Van ilyen.

Ez volt a Szaúd-Arábiai Nagydíj értékelése. A következő futam a Miami Nagydíj lesz május 4-én este.

A kiemelt kép forrása: Giuseppe Cacace / AFP

Szólj hozzá!