
Oscar Piastri nyerte a Forma-1-es Bahreini Nagydíjat, ezzel ő lett az első duplázó 2025-ben. A McLaren ausztrálja rajt-cél győzelmet aratott, teljesen eseménytelen futama volt. Nem mondható el ez csapattársáról, Lando Norrisról, aki fantasztikusan rajtolt, csak éppen nem a legmegfelelőbb helyről, ezért büntetést kapott. Végül így is dobogóra állhatott, igaz, az utolsó körökben nem bírt George Russellel, aki az utolsó 24 kört a lágy gumikon tette meg a nem éppen ideális körülmények között. Sokáig úgy tűnt, kifizetődhet a Ferrari eltérő stratégiája, de végül nem sikerült dobogóra állni. Pierre Gasly az egész versenyen remekelt, így erős pontszerzéssel távozik Bahreinből, miközben Carlos Sainz Jr.-nak finoman szólva felejthető futama volt. Az alábbiakban összefoglalom a mai verseny legfőbb tanulságait.
POZITÍVUMOK
Piastri sima győzelme
Bahreinben lényegesen könnyebb előzni, mint Japánban, úgyhogy Oscar Piastri egyáltalán nem dőlhetett hátra, amikor megnyerte a tegnapi időmérőt, hiszen jó rajt kellett ahhoz, hogy ne tudják megtámadni. A jó rajt nem maradt el, de a mögüle startoló George Russell egészen kiválóan indult, így nem sokon múlt, hogy őt is megtámadja. Ezt leszámítva Piastrinak nem volt meleg pillanata a versenyen, legalábbis átvitt értelemben, hiszen a kora esti órákban rendezett futamon 27 fokos meleg volt a jellemző. Megérdemelten nyert, s három pontra csökkentette hátrányát csapattársával, Lando Norrisszal szemben a világbajnoki pontversenyben.
Russell kibekkelte Norrist
A dobogó 2. fokára a dolgok jelenlegi (2025. április 13. 18:51) állása szerint George Russell állhat föl. A Mercedes brit pilótája lerajtolta Charles Leclerc-t, s kis híján Piastrit is meg tudta csípni az első kanyarhoz érkezve. Szinte végig dobogós helyen haladt, azonban az utolsó nyolc-kilenc körben nagy védekezést kellett bemutatnia Lando Norrisszal szemben, aki egyre közelebb került hozzá. Ennek oka abban volt keresendő, hogy a Biztonsági Autó-fázis alatt, a 33. körben végrehajtott kerékcserék során a Mercedes mindkét pilótájának a lágy gumikat rakta föl, mivel a közepesek elfogytak náluk, a kemények pedig a legtöbb autón nem működtek igazán jól. Ez végül majdnem Russell vesztét okozta honfitársával szemben, de a pályán sikerült megőriznie a 2. helyet. Az első mondatban azért fogalmaztam furcsán, mert a futam során kiderült, hogy valami gond van Russell autójának adatküldésével. A verseny 38. körében a tévéképernyő bal oldalán futó eredményjelző oszlopon a Mercedes sofőrjének neve hosszú másodpercekig a 20. helyen volt látható, miközben a valóságban a 2. pozícióban haladt. Később a rádiózásból az derült ki, hogy nem működött megfelelően az autó állítható hátsó szárnya. Emiatt a versenyt követően jelenése lesz Russellnek és a csapatnak a versenybíróságnál, így akár még egy büntetés is szóba kerülhet, mivel a gyanú szerint megsérthette a szárny állítására vonatkozó szabályokat. Jelenleg tehát még nem teljesen biztos, hogy Russell megtarthatja 2. helyét.
FRISSÍTÉS (19:30) : George Russell végül nem kapott büntetést, így megtarthatta 2. helyét.
Gasly fantasztikus eredménye
A hétvégét megelőzően az Alpine volt az egyetlen nullapontos csapat a Forma-1-ben. Most már nem az, mert Pierre Gasly a 7. helyen ért célba, amivel hat pontot hozott a franciák konyhájára. Gasly volt az időmérő legnagyobb meglepetése, hiszen a 4. rajtkockából indulhatott. Ahogy várható volt, a nagyokkal nem tudta fölvenni a versenyt, bár az is igaz, hogy az egész hétvégén szenvedő Max Verstappent egészen az utolsó körig maga mögött tudta tartani, akkor azonban hibázhatott egyet, mert végül a holland nagy előnnyel előtte ért be. Így lett 7. Gasly, de alighanem ennek az eredménynek is nagyon örülnek az Alpine-nál. Így most már minden csapatnak van pontja. Csak összehasonlításképpen: tavaly a szezon utolső előtti futama, a Katari Nagydíj után lett minden csapatnak pontja, akkor a Saubernek sikerült nagy nehezen föliratkoznia az eredménylistára.
Bearman megnyerte az újoncok versenyét
Kettős pontszerzést ünnepelhet a Haas, hiszen Esteban Ocon a 8. lett, míg Oliver Bearman a 10. helyen futott be. Utóbbinak azonban az utolsó körökig meg kellett küzdenie ezért a helyezésért egy másik újonccal, Kimi Antonellivel, aki nagyon támadta őt. Végül sikerült kibekkelnie a britnek minden akciót, így neki is van oka az örömre ma este. Nem először bizonyítja, hogy megérett az F1-re, úgyhogy jó eséllyel sokáig fogjuk őt még itt látni.
NEGATÍVUMOK
Norris zaklatott versenye
Nem teszi ki az ablakba ezt a hétvégét Lando Norris. Pedig pénteken még úgy tűnt, hogy ismét a két McLaren-pilóta csatáját hozhatja a mai futam, azonban a brit már a tegnapi időmérőn megpecsételte saját sorsát. Csupán a 6. helyet tudta megszerezni, miközben Piastri az élről startolhatott ma. Fantasztikus rajtot produkált, mert az első kanyarra följött a 3. helyre, csakhogy a mellőle induló Max Verstappen és a versenybírák is észlelték, hogy Norris szabálytalanul állt föl a rajtkockába, ugyanis első kerekei kilógtak a kockából. Ezért 5 másodperces időbüntetést kapott, így a győzelmi reményei tovaszálltak. Komoly hátrányba azonban nem került így sem, mert sikerült a pályán a 3. helyet megszereznie, miután áthámozta magát a Ferrarikon, valamint Russellen is. A Mercedes britjének föntebb jelzett vizsgálata miatt még akár 2. is lehet Norris, ettől függetlenül azonban nem lehet elégedett, mert nagyot hibázott már a rajt előtt, aztán a versenyen pedig Hamiltont csak sokadik nekifutásra tudta szabályosan megelőzni, egyszer már elment mellette, de akkor vissza kellett engednie maga elé. Ennél mindenképpen jobbat remélhet Szaúd-Arábiára.
A Ferrari balul elsült stratégiája
A Ferrari némileg váratlant húzott a rajt előtt, ugyanis mind Charles Leclerc, mind Hamilton autójára a közepes keverékű abroncsok kerültek fel. Ezek a gumik nem működtek igazán jól a hétvégén, így nem volt meglepő, hogy egyik pilóta sem tudott igazán jó rajtot venni, hiszen Leclerc mellett elment Russell és Norris is, s Hamiltonnak sem volt könnyű az első jó néhány kör. A cél ezzel a stratégiával az volt, hogy a kemény gumikkal tudjanak hosszú második etapot teljesíteni, mert akkor Leclerc-nek meg lehetett volna akár a dobogós helyezés is. A Biztonsági Autó-fázist követően azonban szép lassan elhasználódtak ezek a gumik, miközben Norris a közepeseken utolérte a monacóit, s nagy küzdelem végén meg is előzte. Leclerc 4., az egyébként az időmérőhöz képest nagyot mentő Hamilton pedig az 5. helyen ért célba. Nem volt rossz az elgondolás, de ez nem volt elég a dobogóhoz, legalábbis a pályán, mert Russell vizsgálata miatt még lehet változás a végeredményben.
A Red Bull pokoli rossz volt
Amennyiben azt írtam, hogy Lando Norris nem teszi ki az ablakba ezt a hétvégét, akkor mit írjak a Red Bull-ra?! Az italgyártósok egész hétvégén szenvedtek, hiszen a Japánban még a semmiből győzelmet arató Max Verstappen és Cunoda Juki sem tudott épkézláb tempót összerakni. Egészen egyszerűen a Red Bull-autók nagyon nem működtek Bahreinben a most tapasztalt körülmények között. Semmilyen gumikeveréken és semmilyen beállításon nem volt valós sansza arra Verstappennek (a nem titkoltan elhanyagolt kettes számú autót kormányzó Cunodának pedig aztán pláne nem), hogy dobogós helyekért harcolhasson. Ma szinte végig a méltatlankodásától volt zajos a rádió, mert semmi sem tetszett neki. Végül a 6. helyen ért célba, miután az utolsó körökben nagy nehezen meg tudta előzni a papíron jóval gyengébb autóval közlekedő Pierre Gaslyt, de egyáltalán nincs oka a boldogságra. Cunoda a 9. lett, megszerezte első Red Bull-os pontjait.
Sainz nem találja a helyét új autójában
Az időmérő több kellemes meglepetése között említhettük Carlos Sainzot is, aki a Williamsszel a 8. rajtkockát szerezte meg. A grove-iak eléggé jók voltak a Bahreinben február végén rendezett kollektív teszten, így nem volt meglepő Sainz erős teljesítménye. A mai versenynek azonban ő volt az egyetlen kiesője. Már a rajtja sem sikerült jól, hiszen visszaesett, s az egész futamon negatív dolgok miatt kerül a képernyőre – hol megelőzték, hol pedig túl agresszíven védekezett másokkal szemben. Így tette ezt Kimi Antonelli ellen is, akit majdnem kiszorított a pályáról az egyik visszafordító kanyarban – ütközésük miatt 10 másodperces időbüntetést kapott, amit a magam részéről elég szigorú ítéletnek érzek, de ma ez volt jellemző a versenybírákra. Sainz autója a manővernél megsérült, így a büntetés letöltése után egy körrel föladta a Bahreini Nagydíjat. Az az érzésem vele kapcsolatban, hogy egyelőre nem találja a helyét új csapatánál, hiszen a szezon kezdete óta az a benyomásom, hogy Alexander Albon sokkal jobban tud menni ezzel az autóval, mint a Ferraritól most átigazolt versenyző. Kíváncsi vagyok, meddig tart Sainznál ez a periódus, mert ha sokáig, az nem lesz jó sem neki, sem a csapatnak, amely pedig egészen jó autókat tudott összerakni erre az idényre.
Ez volt a Bahreini GP értékelése. Húsvétkor sem lesz leállás a Forma-1-ben, hiszen egy hét múlva a Szaúd-Arábiai Nagydíj következik Dzsiddából. Újabb remek versenyben bízhatunk.
A kiemelt kép forrása: James Sutton / Getty Images