
Egy érdekes kutatás jelent meg tegnap arról, hogy a különböző nemzetközi sportszövetségek milyen teljesítményt értek el tavaly a közösségi médiában. A kutatás öt alkalmazás tekintetében vizsgálta meg a számokat, s ezek alapján folytatódik az a 2019 óta tartó tendencia, hogy az Instagramon exponenciális mértékben növekszik a szövetségek követőtábora, így ebben a felületben van a legtöbb potenciál. Az anyag rámutat az erősségek mellett a hiányosságokra is, valamint rangsorolja a szövetségeket különböző szempontok szerint.
A RedTorch brit sportmarketing-ügynökség ismét egy érdekes felmérés eredményeivel jelentkezett. Néhány hónappal korábban azt vették górcső alá a cég szakemberei, hogy az egyes sportligák hogyan teljesítettek 2024-ben a közösségi oldalakon – akkor kiderült, hogy a női sportolók iránti érdeklődés jelentősen megnőtt, s különösen a Juhász Dorkát is soraiban tudó észak-amerikai női kosárlabda-bajnokság, a WNBA ért el hatalmas növekedést a követők számát tekintve.
Ezúttal a nemzetközi sportszövetségek közösségi médiás teljesítményét nézték meg a kutatók, s ez alapján is számos érdekes adatsor állt össze. A felmérés során a Facebook, az Instagram, az X, a YouTube és TikTok adatait vetették össze.
Összesen 43 szövetség számait nézték meg, s ez alapján komoly átrendeződések történtek 2023-hoz képest. Amíg tavalyelőtt a röplabda, az atlétika és a kosárlabda nemzetközi szövetsége végzett a képzeletbeli dobogón a közösségi médiás megjelenések és reakciók alapján, addig tavaly ebből a trióból csak az atlétika (NASZ) tudott a dobogón maradni, konkrétan feljött az első helyre. A pódium alsóbb fokaira a Vizes Világszövetség és a Nemzetközi Krikett Tanács állhatott föl – utóbbi egy évvel korábban még csak a 11. volt, de minden bizonnyal az, hogy a sportág bekerült a 2028-as olimpia programjába, komoly népszerűség-növekedést eredményezett különösen azokban a népes országokban, ahol sokan követik figyelemmel a krikettet.
Az, hogy az atlétika és az úszás nemzetközi szövetsége végzett az első két helyen, nem meglepő, hiszen a tavalyi számokat legjobban az olimpia befolyásolta, márpedig az ötkarikás játékokon ez a két legnépszerűbb sportág.
Nagyot fejlődött a kajak-kenu
A kutatók a vizsgálat során a követők száma, a követőszám növekedésének üteme, a reakciók száma és a videós tartalmak megtekintései alapján rangsorolták a szövetségeket. Ez alapján lett 1. helyezett a NASZ, amely a két vizsgált Meta-platformon, azaz a Facebookon és az Instagramon is a legsikeresebbnek bizonyult, míg az X-en a 2., a YouTube-on az 5., a TikTok-on pedig a 9. helyen zárt.
„Tudtuk, hogy a világon minden szempár az atlétika felé fordul, éppen ezért készen kellett állnunk arra, hogy megfelelően kiszolgáljuk szurkolóinkat a legteljesebb élményt nyújtva” – jelentette ki Laura Arcoleo, a NASZ digitális felelőse. „Tudjuk, mire vágynak az atlétika rajongói, mert mi magunk is azok vagyunk. Hosszú távon és a minden apró részletre kiterjedően állítjuk össze stratégiánkat, hogy minél figyelemfelkeltőbb és erősebb tartalmakkal őrizzük meg követőinket, egyben növeljük számukat” – tette hozzá.

Több szövetség is igen nagy fejlődést tudott elérni 2024-ben a közösségi oldalakon. Kiemelendő a Nemzetközi Kajak-kenu Szövetség előrelépése, amely a 35.-ről a 23. helyre jött fel egy év alatt, ezzel a legtöbb pozíciót nyerte. Erősen teljesített a Gördeszka Világszövetség is, mely a 40.-ről a 31. helyre jött fel, de komoly előreugrást könyvelhetett el a Nemzetközi Sportlövő-szövetség (32., 9 helyet jött előre), a Triatlon Világszövetség (30., 7 helyet jött előre), valamint az egyaránt öt pozíciót javító Nemzetközi Lovas Szövetség (12. hely), Nemzetközi Cselgáncs Szövetség (16. hely) és Nemzetközi Sporttánc Szövetség (24. hely) is.
Bár a tavalyi évet egyértelműen a nyári olimpia dominálta a közösségi térben is, két téli sportszövetség is javítani tudott számain, hiszen a Nemzetközi Sí- és Hódeszka-szövetség, illetve a Nemzetközi Jégkorong Szövetség érte el a legnagyobb fejlődést a YouTube-on, előbbi 10, utóbbi 8 helyezést javított 2023-hoz képest. Egészen elképesztő növekedést ért el a TikTok-on a Tollaslabda Világszövetség, mely egy esztendő leforgása alatt 34 helyet jött előre és a 2. helyen zárta a tavalyi évet a kínai közösségi platformon. Ebben bizonyára komoly szerepe volt annak, hogy a tollaslabda főleg Ázsiában népszerű játék, a TikTok felhasználóinak jelentős része pedig onnan kerül ki. Az olimpián a legtöbb számban ázsiaiak győztek, így ez is sokat segíthetett a számok emelkedésében.
Top 5 a Facebookon: Nemzetközi Atlétikai Szövetség, Vizes Világszövetség, Nemzetközi Tornaszövetség, Rögbi Világszövetség, Nemzetközi Labdarúgó Szövetség
Top 5 az Instagramon: Nemzetközi Atlétikai Szövetség, Vizes Világszövetség, Nemzetközi Tornaszövetség, Birkózó Világszövetség, Nemzetközi Kosárlabda Szövetség
Top 5 az X-en: Nemzetközi Kosárlabda Szövetség, Nemzetközi Atlétikai Szövetség, Nemzetközi Röplabda Szövetség, Nemzetközi Krikett Tanács, Vizes Világszövetség
Top 5 a YouTube-on: Nemzetközi Kajak-kenu Szövetség, Nemzetközi Krikett Tanács, Nemzetközi Röplabda Szövetség, Nemzetközi Labdarúgó Szövetség, Nemzetközi Atlétikai Szövetség
Top 5 a TikTok-on: Nemzetközi Labdarúgó Szövetség, Tollaslabda Világszövetség, Nemzetközi Krikett Tanács, Birkózó Világszövetség, Rögbi Világszövetség
Az Instagram a növekedés terepe?
Jóllehet, a 2024-es évben a 43 vizsgált sportszövetség összes közösségi médiás követőjének legnagyobb részét, 181 millió főt a Facebook tette ki (2023-ban 166 millióan voltak), a másik, a Meta kötelékébe tartozó oldal, az Instagram tekintetében érték el a szövetségek a legnagyobb növekedést. A képek és rövid videók közzétételére szakosodott oldal adta a tavaly megjelent új követők 76%-át, vagyis folytatódott az a 2019 óta tartó tendencia, miszerint az Instagramon exponenciális mértékben növekszik a nemzetközi sportszervezetek követőtábora. 2021-ben már sikerült 76%-os növekedést elérni, de még a leggyengébbnek számító 2022-es esztendőben is 60%-os volt a bővülés, míg 2019-ben, 2020-ban és 2023-ban is 70 százalék fölötti volt az emelkedés mértéke (75, 73 és 71%).
Mindez azt mutatja, hogy a vizuális történetmesélés, melynek egyik legkiválóbb terepe az Instagram, jelentős embertömegeket tud megmozgatni. A tavalyi olimpián és paralimpián érdekelt 37 szövetségből 34 tudta növelni közösségi médiás jelenlétét és követőtáborát a tokiói játékokhoz képest – átlagosan 2.8-szeres emelkedésről beszélünk. Az Instagramon tavaly a Nemzetközi Tornaszövetség (2., 8 helyet jött előre), az Íjász Világszövetség (11., 9 helyet jött előre) és a Nemzetközi Lovas Szövetség (15., 13 helyet jött előre) tudott a legjobban terjeszkedni.
A tegnap publikált tanulmány a sok pozitívum mellett bizonyos hiányosságokra, valamint még nem teljesen kiaknázott lehetőségekre is rávilágít. Kiemelik itt az esemény utáni történetmesélést – az ezzel kapcsolatos tartalmak mindössze 19%-át adták a szövetségek tavalyi összes közösségi médiás tevékenységének. Ezek a tartalmak átlagosan 131 000 reakciót váltottak ki, amibe beleszámítanak a megtekintések, a hozzászólások és a reakciógombok használata is.
„Az érzelmeken alapuló összefoglalók, a színfalak mögötti pillanatok és a sportolói reakciók kiterjeszthetik az elkötelezettséget az eseményt követő időszakra is” – jegyzik meg a kutatás szerzői. A kulisszák mögötti tartalmak érték el az összes vizsgált bejegyzéstípus közül a legnagyobb reakciószámot, hiszen egy-egy ilyen tartalmat átlagosan 427 000-en illettek valamilyen reakcióval és/vagy kommentárral azon kívül, hogy megtekintették. Ezek a posztok azonban az összes bejegyzésnek csupán 6%-át (!) tették ki 2024-ben.
„Természetes növekedési potenciál létezik az ilyen bejegyzések területén, mert itt bőven van még mit kiaknázni. A szurkolók erősen preferálják az autentikus tartalmakat, s ezen belül is a sportolóknak a színfalak mögötti viselkedéséről készült videókat. Ezeken keresztül ugyanis jobban bepillanthatunk egy-egy versenyző életébe, s ezekben a videókban nem forgatókönyv szerinti történéseket láthatunk, hanem a szereplők valós megnyilvánulásait, valódi érzelmeit. A nemzetközi szövetségek ezekkel a tartalmakkal lelkesíteni tudják a szurkolókat, akik ezáltal még inkább odafigyelnek a sporteseményekre” – áll a kutatásban.
A női sportolókkal kapcsolatos tartalmak terén is van még hova fejlődni, hiszen az összes bejegyzésnek 43%-át tették ki a szebbik nem versenyzőivel foglalkozó tartalmak, holott a teljes érdeklődés 53%-át vonzották, vagyis több ilyen posztra van igénye a közönségnek. Ahogy a fönt hivatkozott cikkemben is megállapítottam, a női sport népszerűsége töretlenül növekszik, s ez nyilvánul meg ebben az adatban is.
Most a nemzetközi szövetségek PR-felelősein és digitális tartalomgyártóin a sor, hogy éljenek a 2025-ös évben mutatkozó növekedési lehetőségekkel.
A kiemelt kép forrása: francsjeux.com