FRISSÍTVE: Piastri sima győzelme, Leclerc furcsa futama és Doohan szarvashibái – a Kínai Nagydíj legfőbb tanulságai

Oscar Piastri rajt-cél győzelmet aratott a Forma-1-es Kínai Nagydíjon. A McLaren ausztrál versenyzőjének tökéletes futama volt, megérdemelten nyert. Mögötte csapattársa, Lando Norris futott be, akit fékpedál-problémája sem hátráltatott annyira, hogy ne tudja könnyedén megőrizni a 2. helyet. George Russell a második nagydíjon is a harmadik lett. A Ferrari 5. és 6. helyezést ért el, holott Charles Leclerc-nek volt sansza előrébb végezni – utóbb azonban mind őt, mind Hamiltont kizárták. Jack Doohan úgy tűnik, egyelőre nem bírja a nagy nyomást, amit Flavio Briatore idézett elő nála, hiszen a tegnapi sprint után a mai versenyen is teljesen jogosan megbüntették. A Visa RB ismét elszúrta a stratégiát, így újra elesett a komoly pontszerzéstől. Az alábbiakban összefoglalom a futam pozitív és negatív tanulságait.

POZITÍVUMOK
Piastri jött, látott, győzött

Azután, hogy a szombati sprintfutamot Hamilton nyerte meg az élről startolva, ma Oscar Piastri tette meg ugyanezt a nagydíjon. Az ausztrál meggyőző teljesítménnyel nyerte meg a tegnapi időmérőt, s valahol már ezzel eldöntötte az első hely sorsát, hiszen az eddig megrendezett 17 Kínai Nagydíj közül hét esetben a pole pozícióból rajtoló pilóta, összesen nyolcszor pedig az első sorból induló versenyzőt intették le az 1. helyen a kockás zászlóval. Piastri is átélhette ma ezt, hiszen a rajtnál ugyan picit gyengébben mozdult el, mint a mellőle startoló George Russell, de visszaverte a támadást, utána pedig senki sem volt rá veszélyes, s a technika ördöge sem kavart be nála.

Utóbbi nem mondható el csapattársáról, Lando Norrisról, aki a 3. helyről rajtolva meg tudta előzni az első kanyarokban Russellt, majd sokáig úgy tűnt, akár Piastrit is utolérheti, azonban annak is örülhet, hogy egyáltalán célba ért. Nagyjából húsz körrel a futam vége előtt derült ki a rádiózásból, hogy a brit autójában elmozdult a fékpedál, így jobban meg kellett nyújtania a lábát, hogy elérje és fékezni tudjon. Az utolsó körökre a versenymérnök közlése szerint kritikussá vált a helyzet annak ellenére, hogy Norrist folyamatosan arra kérte, hogy enyhébbeket fékezzen. Az utolsó körben már takaréklángon ment a McLaren, de az volt Norris nagy szerencséje, hogy ezt megtehette, mert mögötte Russell nem volt támadási közelségben, így szó szerint begurult a 2. helyen. Ezzel megőrizte 1. pozícióját a világbajnoki pontversenyben, s némileg növelte előnyét Max Verstappennel szemben.

A Haas kettős pontszerzése

Riasztóan gyenge volt a Haas a téli teszten, s az Ausztrál Nagydíj, de még a Kínai GP edzései alapján is úgy nézett ki, hogy ismét a mezőny végén kulloghat az amerikai csapat. Csakhogy a kicsit hűvösebb körülmények között rendezett sangháji versenyen (pénteken és szombaton a napos idő miatt melegebb volt a levegő és a pálya is) a kemény keverékű gumik nagyon jól működtek mindkét kocsin, így végül Esteban Ocon a 7., Oliver Bearman a 10. helyen ért célba. A gumikezelés volt a kulcstényező a teljesen újraaszfaltozott kínai pályán, s ebben a tekintetben a Haas jól vizsgázott, de azért kellett a nagyszerű eredményhez a Ferrari-motor erős teljesítménye is, amiben javulás állt be Melbourne-höz képest. Nagyon kellett ez a hét pont a Haasnak, hiszen nem tudni, hol lesz még ennyire jó esélyük a pontszerzésre.

NEGATÍVUMOK
Leclerc furcsa futama

Charles Leclerc a 6. helyről kezdhette meg a Kínai Nagydíjat, de nem volt ideális a startja, hiszen a 2-es kanyarban összeért csapattársával, emiatt pedig megsérült az első vezető szárnya, konkrétan annak bal oldali légterelő eleme teljesen letört. Kisebb csoda volt, hogy Hamilton nem kapott defektet ennek következtében, szóval szerencséje volt a Ferrarinak, de nem csak ezért, hanem azért is, mert Leclerc teljesítményét nem vetette vissza a sérült szárny, s a sportfelügyelők sem látták indokoltnak kiinteni a bokszutcába szárnycserére, így a monacói maradt az élmezőnyben. A futam első felében ráadásul a kemény gumikra történt váltást követően körökön át ő volt a leggyorsabb a pályán, s reális esély mutatkozott arra, hogy megelőzze a 3. helyen haladó George Russellt. Leclerc azonban a hátsó hosszú egyenes végén lévő féktávon elfékezte magát, ezzel pedig leszakadt a britről, aki aztán egyre jobban eltávolodott tőle, mivel a sérült szárny csak elkezdte visszavetni az autó teljesítményét. Leclerc végül az 5. helyen végzett, mert Verstappen megelőzte, de így is mentette a menthetőt, hiszen amennyiben a futam elején orrkúpot kellett volna cserélni, akkor a pontszerzésért kellett volna nagyot izzadnia. Ami miatt a negatívumok közé sorolom szereplését, hogy ebben több is lehetett volna, ha nem hibázik, amikor már majdnem utolérte Russellt. Mindenesetre a Ferrari javított Ausztráliához képest, hiszen Hamilton megnyerte a sprintet, ma pedig 6. helyen futott be, tehát jóval több pont állt a házhoz, mint egy hete. A McLarennel és Russellel szemben azonban továbbra is jelentős a lemaradás.

FRISSÍTÉS (13:49) : Charles Leclerc-t és Pierre Gaslyt autójuk túl könnyű súlya, Hamiltont pedig a padlólemez túlzott mértékű kopása miatt utólag kizárták a versenyből!

Doohan hibái

Jack Doohan köztudottan abban a helyzetben kezdhette meg a 2025-ös szezont, hogy az Alpine és konkrétan annak teljhatalmú főtanácsadója, Flavio Briatore csupán öt futamra szavazott bizalmat neki, vagyis igen hamar teljesítenie kell. Nos, a sokszoros gyorsaságimotoros-világbajnok Mick Doohan fia eddig nem bizonyította, hogy helye lenne tartósan a Forma-1-ben. Ausztráliában kiesett, míg ezen a hétvégén mindkét versenyen összeszedett egy-egy büntetést, egy harmadik szankció kiszabása pedig a cikk írásának pillanatában még függőben volt. A tegnapi sprinten azért büntették meg utólag Doohant, mert a 14-es kanyarban (a hátsó egyenes utáni hajtűkanyar) kiforgatta Gabriel Bortoletót – ezért 10 másodpercet és 2 büntetőpontot kapott. Ma egy újabb tízes érkezett az ifjú auszi neve mellé, hiszen azért rótták meg, mert kiszorította a pályáról az őt támadó Isack Hadjart ugyancsak a 14-es kanyarban. Ezt a 10 másodpercet kicsit erősnek érzem, elég lett volna az öt szekundum is. Csakhogy ezzel lehet, hogy még nincs vége Doohan kálváriájának, mivel az utolsó körökben azért kezdték el újból vizsgálni, mert fékezés közben bemozdult autójával, amikor védekezett Hadjarral szemben. Maradt még legalább három hétvégéje, hogy stabilizálja helyét, különben könnyen elveszítheti azt.

A Visa RB startégiából ismét elégtelenre vizsgázott

Egy héttel ezelőtt Cunoda Juki erős pontszerzéssel kezdhette volna az évet, amennyiben csapata, a Visa RB időben behívja kerékcserére, amikor leszakadt az ég Melbourne-ben. Mivel ez – már mint a megfelelő időben történő kerékcsere – elmaradt, ezért kicsúszott a pontszerzők közül. Ma ismét volt esélye neki, de ezúttal Isack Hadjarnak is, hogy az első tízben végezzenek, de ismét nem a legjobb időzítéssel cseréltek kerekeket a két kocsin, ezért végül a francia a 14., a japán a 19. helyen ért célba. Úgy látszik, nagy problémát jelent a Red Bull-fiókcsapatnál a megfelelő stratégia összeállítása, pedig más esetben most aligha állna az istálló a pontverseny 9. helyén három ponttal. Az egykörös tempóval nincsenek nagy gondok a Visa RB-nél, s Cunoda tegnapi sprinten elért 6. helye is fantasztikus eredmény volt, de a nagydíjakon még van min és mit csiszolni.

Ez volt a Kínai Nagydíj értékelése. A következő futam a Japán Grand Prix lesz április 6-án.

A kiemelt kép forrása: Rudy Carezzevoli/Getty Images

Szólj hozzá!