
Az elmúlt hónapokban talán az szolgáltatta a legtöbb beszédtémát a kerékpározás világában, hogy vajon illegálissá válik-e a szén-monoxid használata. A jelek alapján a sportág jelentős része hajlik a tiltásra, hiszen a nemzetközi szövetség (UCI) még tavaly év végén kezdeményezte, hogy a Doppingellenes Világügynökség (WADA) vizsgálja meg a szernek a sportolói teljesítményekre gyakorolt hatását, s lehetőleg tiltsa be ennek használatát. Most pedig Jonas Vingegaard nyilatkozott úgy, hogy be kellene tiltani a szén-monoxidot a sportágban. Egyesek azt feltételezik, hogy Tadej Pogacar utóbbi években látott dominanciájának hátterében az áll, hogy a versenyek előtt szén-monoxidot juttattak a szervezetébe, amitől jobban bírta a kőkemény szakaszokat. A szlovén sztár csapata, az UAE éppen tavaly decemberben jelezte, nem használja többé a szert.
Az UCI még tavaly novemberben kérte föl a WADA-t, hogy foglaljon állást és szabályozza a versenyzők szándékos szén-monoxid használatát.
A világ legjobbjai – például a háromszoros Tour de France-győztes szlovén Tadej Pogacar vagy a kétszeres TdF-bajnok dán Jonas Vingegaard – által is használt, jelenleg legális, ám erősen vitatott módszer, miszerint a magassági viszonyok szimulálására és az oxigénszállításért felelős vörösvértestek befolyásolására CO-t lélegeznek be orvosilag ellenőrzött körülmények között. A 2023-as Tour de France során az Escape Collective internetes szaklap fedte fel, hogy legalább három csapat használta az amúgy halálos gázt.
„Az UCI egyértelműen arra kéri a csapatokat és a versenyzőket, hogy ne folyamodjanak rendszeresen szén-monoxid inhalációhoz. Csak a CO egyszeri belélegzése lenne elfogadható, ellenőrzött orvosi környezetben. Az UCI hivatalosan is kéri, hogy a WADA foglaljon állást e módszer sportolók általi használatával kapcsolatban” – áll a szervezet sajtóközleményében, amelyet november végén, egy kétnapos nizzai szeminárium után fogalmaztak meg.
Iker García Alday professzor, testmozgási élettani kutató szerint a szén-monoxid precíz, azaz pontosan kiszámolt dózisú belélegzése javíthatja a sportteljesítményt, de nagyobb dózisokban végzetes is lehet. Ezért is érvelnek úgy többen, hogy inkább ellenjavalt, ugyanis az ismételt CO-használat mesterséges hipoxiát (oxigénhiányos állapotot) okozhat.
Pogacar és Vingegaard elismerte, hogy orvosi felügyelet mellett alkalmazta ezt a módszert.
„Ez egy olyan eszköz, amellyel tesztelhető, miként reagál a tested a magassági viszonyokra” – jegyezte meg Pogacar, aki elmondta azt is, hogy kéthetente vett részt ilyen teszten.
A világ élvonalához tartozó nyolc csapatot és 385 bringást tömörítő szervezet (MPCC) határozottan ellenzi a szén-monoxid használatát. Kritikusok szerint a CO-inhaláció akár rejtett doppingolásnak is minősülhet, ugyanakkor vannak olyan orvosok, akik támogatják, mert szerintük pontos vérelemzést tesz lehetővé.
Az UCI reméli, hogy a WADA egységes álláspontot alakít ki az új módszerrel kapcsolatban. A végső döntés a következő hónapokban, de minden bizonnyal legkésőbb decemberben, az ügynökség kongresszusán várható.
Vingegaard használta, de most már tiltaná
Pogacar csapata, az UAE december 10-én jelentette be, hogy a továbbiakban nem alkalmazza a szén-monoxidot. Jeroen Swart, az UAE teljesítménykoordinátora elmondta, szerinte szenzációhajhász cikkek jelentek meg az elmúlt időszakban a szén-monoxid alkalmazásáról.
„A szénmonoxid-inhaláció egy teljes mértékben szabványosított technika, amelyet húsz évvel ezelőtt validáltak, és amelyet hegymászók, állóképességi és más sportolók használnak szerte a világon a hemoglobin mennyiségének mérésére. Nincs más módszer a tengerszint fölötti magasság előnyeinek ilyen pontos számszerűsítésére – fogalmazott. – Ezért döntöttünk úgy két évvel ezelőtt, hogy ezt a technikát használjuk, hogy megnézzük, a versenyzőink úgy reagálnak-e a magaslatra, ahogy reméltük. Ezt tizennyolc hónapon keresztül tettük, de most befejeztük.”
Hozzátette: „az eredmények azt mutatták, hogy a magaslati táboraink tökéletesen kalibráltak a bringásaink számára. Többé nem kell ilyen teszteket végeznünk, és nem is tervezünk.”
Az UCI mindössze kettő nappal az UAE bejelentése után, december 12-én kiadott közleményében kitért rá, hogy a mellékhatások és a szén-monoxid ismételt belélegzésének hosszú távú hatásaira vonatkozó ismeretek hiánya indokolja a gáz használatának betiltását, melyet javasolt is a WADA számára.
Az utóbbi hetekben (minden bizonnyal az ünnepek miatt) túl sok friss hírt nem lehetett olvasni a témával kapcsolatban, azonban a Le Monde című francia újság múlt szombati számában interjú jelent meg Jonas Vingegaarddal, amelyben a dán kiválóság is a szén-monoxid használatának betiltását kérte a döntéshozóktól.
A 2022-ben és 2023-ban Tour de France-t nyerő, tavaly pedig Pogacar mögött az összetett 2. helyén végző Vingegaard elmondta, hogy csapata, a Valter Attilát is foglalkoztató Visma is alkalmazta a szén-monoxidot hasonló célokra, mint az UAE és más csapatok.
A 28 éves bringás elismerte, hogy teljesítményfokozó hatása is lehet ennek a kúrának, így azok a csapatok és versenyzők, akik ezt alkalmazzák, előnybe kerülhetnek a szerényebb anyagi és technikai feltételekkel rendelkező riválisaiknál, így pedig nem igazságos a szituáció, hiszen lényegében egyenlőtlenné válnak az erőviszonyok egy-egy versenyen.
Vingegaard fölszólította a WADA-t, hogy tiltsa be a szén-monoxidot.
Tény és való, hogy a szén-monoxid veszélyes gáz, hiszen télen sajnos mindig olvasni arról, hogy idehaza emberek halnak meg szén-monoxid-mérgezésben, amit a fűtőrendszer nem megfelelő állapota szokott előidézni. Nagyon csínján kell tehát bánni ezzel a szerrel, s amennyiben tényleg igaz, s a szakmai vizsgálatok is azt támasztják alá, hogy teljesítményfokozó hatása lehet, akkor valóban be kell tiltani, hiszen az ilyen anyagok adják a tiltólista gerincét.
A kiemelt kép forrása: Pexels