Elérkeztünk ahhoz a hónaphoz az évvégi összefoglalóban, amelyet hivatalosan még a tavaszhoz sorolnak, ám az időjárás már egyre inkább a nyarat idézte. Talán ennek is köszönhető, hogy májusban is volt mit nézni és volt miről beszélni a sport kapcsán. Ebben a cikkben a legolvasottabb májusi cikkeken keresztül tekintünk vissza erre a hónapra.
Forma-1: Norris első győzelme
Lando Norris nyerte meg a Forma-1-es Miami Nagydíjat. A McLaren brit versenyzője a rajt után a 6. helyre csúszott vissza, ám a papayasárga autók nagyon jól működtek, s még egy kis szerencse is közrejátszott abban, hogy Norris megszerezte első futamgyőzelmét. Max Verstappen lett a 2., miután kidöntött egy bóját, ami miatt a bokszutcába kellett látogatnia. A dobogóra még Charles Leclerc fért föl. Nem volt túlzottan sikeres futama Oscar Piastrinak a másik McLarennel, ugyanis egy ütközés miatt a mezőny végére csúszott vissza, pedig kezdetben neki volt nagyobb győzelmi sansza. A Haas első hazai versenyén is sokszor volt képernyőn, ám ezt a futamot sem tudta le büntetés nélkül az amerikai csapat. Az alábbiakban foglaltam össze a verseny pozitív és negatív tanulságait.
A magyar olimpiai bojkott 40. évfordulója
Több szomorú, kerek évforduló is májusra esett. Ezek közül az egyik az, hogy május 16-án volt 40 éve annak, hogy a magyar politikai vezetés – szovjet nyomásra – a Los Angeles-i olimpia bojkottja mellett döntött. Az alábbi cikkben összefoglaltam a döntés előzményeit, annak meghozatalát, s az arra adott reakciókat is.
30 éve halt meg Ayrton Senna
A másik szomorú évforduló május 1-jén volt, hiszen akkor volt 30 éve annak, hogy Ayrton Senna, a Forma-1 háromszoros világbajnoka halálos balesetet szenvedett a San Marinó-i Nagydíjon. Az alábbi cikkben újra fölidéztem a 2019-es 25. évfordulóra írt megemlékezésemet.
Forma-1: Közeledett Norris Verstappenhez
És jöjjön még egy kis Forma-1, de már a jelenkorból. Május közepén került sor egy év kihagyás után újra Imolában az Emilia-Romagna-i Nagydíjra, amelyet Max Verstappen nyert meg, de Lando Norris ekkor már egyre közelebb került nagy riválisához, s nem sokon múlt, hogy már ott megelőzze.
Kerékpár: Valter Attila remeklése a Giro d’Italia királyszakaszán
Az idei olasz körverseny leghosszabb, egyben legnagyobb szintkülönbséget tartalmazó szakasza várt pünkösdvasárnap a mezőnyre: a 222 kilométer hosszú táv alatt 5724 méter szintkülönbséget kellett ledolgozniuk a kerekeseknek.
A nem sok sík részt tartalmazó etapon viszonylag hamar meglépett a nap szökése, gyorsan kialakult egy 12 fős csoport, majd bő 30 kilométerrel a start után, a nap első emelkedőjén felfelé haladva szép fokozatosan megszakadt a főmezőny is: körülbelül 30 bringás váltott tempót, s ebbe a csoportba Valter Attila is bekerült, a szakadás jó oldalán haladt ezúttal. A később aztán még nagyobbra, 45 tagúra duzzadó üldözőcsoport hátránya az élen haladók mögött a nap legnehezebb emelkedőjéhez, az etap kétharmadánál beiktatott Mortiolóhoz érve mindössze 55 másodperc volt, az összetett esélyeseket magában foglaló főmezőnnyel szemben az előnye kereken négy perc volt. A 12 kilométer hosszú mászás során sikerült befogni az élcsoportot, miközben a főmezőnnyel szembeni előny érdemben nem csökkent – ugyanakkor fontos esemény volt, hogy csupán 15 versenyző maradt az élcsoportban, a magyar bajnok Valter Attila mellett többek között Michael Storer, a kék trikós Simon Geschke, Julian Alaphilippe és Nairo Quintana is az élbolyban tekert.
Valter Attila 28 kilométerrel a vége előtt lecsapott egy mezőnyhajrára, 3 másodperc jóváírást szerezve, s az utolsó előtti, a Passo di Foscagno emelkedőjére fordulva az élcsoport leszakította a kétszeres világbajnok és az idei versenyen a 12. szakaszt megnyerő Alaphilippe-t. Szűk 21 kilométerrel a cél előtt Valter Attila otthagyta a csoportot, s a néhány perccel korábban meglóduló Georg Steinhauser nyomába eredt. Hiába a lendületes megindulás, nem érte be az EF Educations németjét, így visszazárt a vele együtt hét bringásból álló üldözőcsoportba. Később Quintana próbálta meg elcsípni Steinhausert, miközben az összetett esélyesek is begyújtották hátul a rakétákat, s két percre megközelítették Valterék csoportját. Végül 14 kilométerrel a vége előtt jött el az a pillanat, amikor Pogacar „leválasztotta az első fokozatot” a maga rakétájáról, és UFO-módba kapcsolva megindult az idei negyedik szakaszgyőzelméért. Másfél kilométer alatt beérte Valteréket, a 25 éves csömöri bringás szépen rá is tette a kerekét a rózsaszín trikósra, ám a szlovén klasszis néhány száz méter alatt leszakította magáról a magyar kerekest, s haladt tovább Steinhauser és az ekkor már a németet lehagyó Quintana után.
A németet még a hegy teteje előtt kikerülte Pogacar, aki a lejtmenet után 40 másodperc hátrányból kezdte a tíz évvel ezelőtti Giro-győztes üldözését az utolsó, Mottolino síközpontba vezető kegyetlen emelkedőn. Két kilométerrel a cél előtt a kolumbiait is beérte, és kikerülte a szlovén, majd a szurkolók óriási ovációja közepette haladt át elsőként a célvonalon, megnyerve az idei királyetapot – gyakorlatilag eldöntve az összetettért folyó versenyt is.
Valter Attila egész nap nagyon szépen teljesített, az utolsó 30 kilométeren különösen aktív volt, Pogacartól pedig 4:52 másodpercet kapva a 18. helyen futott be, és összetettben előrelépett a 27. helyre, amit végül meg is őrzött.
Foci: 70 éve mentek haza az angolok 7-1-el
Szép kerek évfordulója volt május 23-án a magyar labdarúgásnak. 1954. május 23-án került sor a Népstadionban a 6:3 visszavágójára, azaz a Magyarország – Anglia mérkőzésre. Az Aranycsapat ezúttal még nagyobb győzelmet aratott a sportág őshazájának együttese fölött. A Visszapillantóban ezt a mérkőzést elevenítettem föl az alábbi cikkben:
Forma-1: Leclerc otthon nyert
Charles Leclerc nyerte a Forma-1-es Monacói Nagydíjat, ezzel 93 év után a verseny első hazai győztese lett. Oscar Piastri a 2., Carlos Sainz a 3. helyen ért célba. Nem látta meg a kockás zászlót az eleve nagyon hátulról induló Sergio Pérez, aki az év addigi, de talán összességében is legnagyobb balesetét élte túl a rajt utáni pillanatokban Kevin Magnussen jóvoltából. A dán nem először hibázott nagyot az idén, így bőven volt miről elbeszélgetni vele.
Kamion: Kiss Norbi remek szezonkezdése
Tökéletes kezdés. Kiss Norbert megnyerte a szabadedzéseket, az időmérőn is a leggyorsabb volt, és az első rajtkockát győzelemre váltotta az első, félig-meddig esős versenyen a kamionos Európa-bajnokság szezonnyitó misanói hétvégéjén. S ha ez még nem lett volna elég, a második, fordított rajtrácsos futamot is megnyerte – igaz, az már egyáltalán nem volt könnyű menet.
„Nagyon jó nap volt, a csapat tökéletes teljesítményt nyújtott, hiszen minden körülményben gyorsak voltunk – értékelt Kiss a nap végén. – Az első versenyen az eleredő esőben volt egy rizikós pillanat, amikor majdnem kicsúsztam a négyes kanyarban, az utolsó pillanatban fogtam meg az autót a kavicságyon, de visszajöttem Jochen Hahn elé, és attól kezdve egy kicsit óvatosabb voltam. A második versenyt piros zászlóval félbeszakították, mert Rodrigues felakadt Lenz kamionjának hátuljára, és az újraindítás után remek párharcok következtek, a legnehezebb dolgom André Kursimmal volt, de elkövetett néhány hibát előttem, többször voltam nagyon közel hozzá, és végül eljött a pillanat, hogy meg tudtam előzni. Soha rosszabb kezdést!”
A második, illetve a harmadik helyen mindkét futamon Jochen Hahn és Sascha Lenz végzett (ebben a sorrendben), ami Lenz balesetét elnézve szinte csoda, de ez a szép a kamionsportban, hogy három perc alatt rendbe tudták hozni az autóját az újraindítás előtt.
Kiss Norbinak sikerült szombati formáját vasárnapra is átmentenie, ugyanis a 3. és a 4. futamon sem talált legyőzőre, azaz Grand Slam-mel indította 2024-et. Legutóbb tavaly, a Felvidéken jött össze neki ez a bravúr, de a bajnokság történetében mindössze az ötödik alkalom, hogy valaki mind a négy versenyt megnyeri ugyanazon a hétvégén. Ez a bivalyerős kezdés előjele volt annak a hihetetlen dominanciának, ami aztán az egész évet jellemezte Norbi részéről.
Ez volt a májusi összefoglaló. Holnap, karácsony első napján a június kerül terítékre.
Ezúton is kellemes, békés karácsonyt kívánok minden kedves olvasómnak! 🙂
A kiemelt kép forrása: Sportudvar-archívum