Megtörtént az a bejelentés, amelyet rengetegen vártak már hosszú hónapok óta: a Red Bull Forma-1-es csapata tegnap este közölte, hogy szerződést bontott Sergio Pérezzel, aki távozik a csapattól. Ma délelőtt az is kiderült, hogy Liam Lawson lesz Max Verstappen csapattársa jövőre. Pérez kirúgása tavasz óta napirenden volt, s az sem meglepő, hogy Lawson és nem Cunoda Júki kap lehetőséget az italgyártósok nagycsapatánál.
Amikor december 8-án véget ért a 2024-es Forma-1-es szezon, a legnagyobb kérdés az volt, hogy mi lesz Sergio Pérez sorsa. Mint ismert, a Red Bull tavasszal kettő évre szóló szerződéshosszabbítást kötött a mexikói versenyzővel, ám az utóbb már Christian Horner csapatfőnök által is elhamarkodottnak minősített megállapodás annyira megnyugtatta a rutinos pilótát, hogy a bejelentést követő Emilia-Romagna-i Nagydíjtól kezdve jelentősen visszaesett a teljesítménye, s egyáltalán nem tudta megközelíteni Max Verstappen eredményeit. Pérez 152 ponttal a világbajnoki tabella 8. helyén zárt, miközben holland csapattársa 437 egységgel lett négyszeres világbajnok. 2022-ben még a 3., tavaly pedig a 2. lett. Bár a mexikói már tavaly is annyira elmaradt Verstappentől, hogy a Red Bull nélküle is simán konstruktőri világbajnok lett volna, ám idei gyengélkedése egészen elképesztő méreteket öltött, ami nagyban hozzájárult ahhoz, hogy az osztrák istálló csak a 3. lett az idei csapatértékelésben.
Pérez 2021-ben érkezett a Red Bull-hoz, amellyel 90 futamon vehetett részt. Összesen öt futamot nyert meg, 24-szer állhatott dobogóra és háromszor rajtolhatott a pole pozícióból. Első futamgyőzelmét 2020 végén a Racing Point autóját vezetve szerezte meg Bahreinben, ám az Aston Martin néven tovább működő csapatnál nem volt helye, mert Vettelt szerződtették Lance Stroll mellé. Emiatt egy darabig úgy tűnt, hogy a mexikói ülés nélkül marad 2021-re, ám a Red Bull adott neki egy esélyt, amellyel kezdetben élni is tudott, még ha a vb-címre nem is volt nagy sansza. Legemlékezetesebb Red Bull-os alakítása talán a 2021-es Abu Dhabi Nagydíjhoz kötődik, amikor körökön keresztül tudta maga mögött tartani Hamiltont a kerékcseréket követően, s ezzel megadta az esélyt Verstappennek, hogy fölzárkózzon nagy riválisára, akit aztán az utolsó körben megelőzött a világbajnoki címért.
Ezt és az öt győzelmet leszámítva azért sok pozitívum nem jut eszembe Pérez elmúlt négy évéből, s amit idén művelt, az különösen rossz volt. Igazából nyílt titok volt az idény vége felé, hogy nem folytathatja jövőre a csapatnál a hosszabbítás dacára sem, s ahogy többek között Nico Rosberg is utalt rá Abu Dhabi után, minden bizonnyal azért váratott magára egészen mostanáig a hivatalos bejelentés, mert az ügyvédek keményen egyeztettek a szerződésbontás feltételeiről és a Péreznek járó fájdalompénzről.
Lawson az utód
Minden bizonnyal Sergio Pérez jövőre nem lesz a Forma-1 mezőnyének tagja, hiszen nyilvánvalóan az RB-nél nem fogják alkalmazni, máshol pedig elvileg már nincsen szabad ülés. Szerintem mindenképpen jól fog járni, ha legalább egy évet pihen, s esetleg a 2026-os szabályváltozások idején tér vissza. Szóltak pletykák arról, hogy a kettő év múlva debütáló Cadillac csapatánál esetleg számítanának a mexikói nagy tapasztalatára, s akkor ő lehet az egyik főállású versenyző, de még nagyon képlékeny, hogy kikkel vág neki az amerikai csapat az F1-es kalandnak. Ezen kívül még az Alpine-nál van jelenleg szabad ülés 2026-ra. Azért nem lepődnék meg azon, ha Pérez többé nem lenne Forma-1-es versenyző.
Ma délelőtt 10 órakor az is kiderült, hogy Liam Lawson lesz a Red Bull másik versenyzője 2025-ben. Az új-zélandi tavaly és idén is Daniel Ricciardo helyére ugrott be a Visa RB-nél, s ugyan idén némileg elmaradt Cunoda Júkitól, ám a Red Bull úgy érezte, hogy a technikai visszajelzései és a mentális hozzáállása miatt több potenciált rejt magában. Ebben egyetértek velük, mert Cunodáról többször is leírtam nem éppen pozitív véleményemet, s az elmúlt hetekben is úgy gondoltam, hogy neki nincs helye a Red Bull-nál.
A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner így nyilatkozott: „Liam teljesítménye a Visa Cash App RB-nél eltöltött két időszaka alatt bebizonyította, hogy nemcsak erős eredményekre képes, hanem igazi versenyző is, aki nem fél a legjobbakkal is felvenni a versenyt, és a legjobbak közül kerül ki.”
„Az ő érkezése folytatja a csapat hosszú múltra visszatekintő, a Red Bull Junior Programon belülről történő előléptetését, és olyan bajnokság- és futamgyőztes pilóták nyomdokaiba lép, mint Sebastian Vettel és természetesen Max Verstappen.”
„Kétségtelen, hogy a négyszeres bajnok Max mellett versenyezni, aki kétségtelenül az egyik legnagyobb pilóta, akit valaha láttunk az F1-ben, ijesztő feladat, de biztos vagyok benne, hogy Liam meg tud felelni ennek a kihívásnak, és jövőre kiemelkedő eredményeket fog elérni számunkra.”
A Red Bull-ülés megszerzéséről Lawson így nyilatkozott: „Az, hogy a Red Bull versenyzőjeként jelentenek be, egy életre szóló álom számomra, ez olyasmi, amire nyolcéves korom óta vágytam és amiért dolgoztam.”
„Ez egy hihetetlen utazás volt eddig. Szeretnék hatalmas köszönetet mondani a VCARB egész csapatának a támogatásukért, az elmúlt hat verseny hatalmas szerepet játszott a felkészülésemben erre a következő lépésre.
„Szeretnék köszönetet mondani Christiannak, Helmutnak és az egész Red Bull családnak is, amiért hittek bennem és megadták nekem ezt a lehetőséget. Szuper izgatott vagyok, hogy Max mellett dolgozhatok és tanulhatok egy világbajnoktól, nincs kétségem afelől, hogy tanulni fogok a szakértelméből. Alig várom, hogy belevágjak!”
Az RB még nem jelentette be, hogy ki váltja Lawsont, de várhatóan a junior pilóta Isack Hadjar lesz az, aki idén az F2-es bajnoki címért küzdött, és végül második lett Gabriel Bortoleto mögött – Bortoleto jövőre a Sauber színeiben mutatkozik be a Forma-1-ben, így nem volna meglepő, ha Hadjar is megkapná a lehetőséget most az RB-től.
Kíváncsian várom, hogy Liam Lawson mire lesz képes a Red Bull autójában. Biztosan sokat tud majd tanulni Verstappen mellett, ugyanakkor azt gondolom, hogy 2025-ben azért még nem fog teljesen fölnőni hozzá. Inkább az lesz érdekes, hogy a 2026-os idényben, amikor az új autók debütálnak, akkor mi lesz a helyzet, feltéve, ha Lawson akkor is Red Bull-pilóta lesz, hiszen tudjuk, hogy a csapatnál év közben is simán elküldenek bárkit. Ő lesz 2018 után az első teljes idényes új-zélandi versenyző az F1-ben – hat évvel ezelőtt Brendon Hartley a Toro Rossó-nál, tehát a Visa RB elődjénél szerepelt, de sokat nem tett le az asztalra. Azt hiszem, Lawson többet fog.
A kiemelt kép forrása: m4sport.hu