McLaren-diadal, Hamilton-búcsú és Verstappen újabb keménykedése – az Abu Dhabi Nagydíj legfőbb tanulságai

Befejeződött a 2024-es Forma-1-es szezon, mégpedig Lando Norris győzelmével. Ennek köszönhetően a McLaren megőrizte első helyét a konstruktőri világbajnokságban, ezzel 26 év szünet után lett ismét a legjobb csapat. A Ferrarinak nem volt esélye előzni, de legalább egy kettős dobogóval vigasztalódhatnak. Hamilton csapattársa, George Russell utolsó körben történt megelőzésével a 4. helyen zárta utolsó mercedeses futamát. Max Verstappen a rajt után kiforgatta Oscar Piastrit, amiért 10 másodperces büntetést kapott, melyet igen nyers stílusban kommentált a rádióban. Rosszul zárult a Forma-1-es karrier Valtteri Bottas és jó eséllyel Sergio Pérez számára is. Értékelem az Abu Dhabi Nagydíj legfontosabb történéseit.

POZITÍVUMOK
Norris megközelíthetetlen volt – csapatvilágbajnok a McLaren

Az volt a hétvége egyik legfontosabb kérdése, hogy a McLaren vagy a Ferrari nyeri-e meg a 2024-es konstruktőri világbajnoki címet. Az már biztossá vált Katarban, hogy a címvédő Red Bull-nak matematikai esélye sem marad a záró hétvégére, így az volt az eldöntendő, hogy egy 2008, vagy egy 1998 óta tartó sorozat szakad meg, hiszen a maranellóiak 16, a wokingiak 26 esztendeje nem ünnepelhettek konstruktőri világbajnoki címet. Abban mindenki egyetértett, hogy a McLarennek jobban feküdhet a Yas Marina-pálya, különösen az esti körülmények között, s ez így is lett. Kibérelte magának az első sort a papayasárga alakulat, s Lando Norris rajt-cél győzelemmel biztosította be magának az egyéni pontverseny 2. helyét (ezért Charles Leclerc-el volt nagy harcban máig), csapatának pedig a konstruktőri diadalt. A brit az egész versenyen simán vezetett, senkinek nem volt sansza fölvenni vele a küzdelmet. Ez volt Norris 4. győzelme idén, amivel messze a legsikeresebb F1-es szezonját zárja. Ami pedig a McLarent illeti, tavaly nyár óta már láthattuk, hogy élcsapattá lépett előre a korábban sok szép szezont megélt csapat, s az idén látottak alapján egyáltalán nem érdemtelenül zárt az 1. helyen, de erről majd az évvégi értékelésemben, ami karácsonykor várható, bővebben szót ejtek.

Hamilton 13 helyet javítva épphogy lemaradt a dobogóról utolsó mercedeses versenyén

Ahogy az a legtöbbször lenni szokott, idén is a búcsúk futama volt a szezonzáró, hiszen jövőre számos változás lesz a csapatok pilótafelállásaiban. A legnagyobb horderejű változásra már február 1-jén fény derült, hiszen akkor jelentette be a Ferrari, hogy 2025-től Hamilton lesz Charles Leclerc csapattársa. A sokakat, köztük engem is megdöbbentő hír után az volt az idény nagy kérdőjele, hogy a hétszeres világbajnok szépen tud-e búcsúzni attól a csapattól, amelynél 12 szezont húzott le. Arról, hogy mennyire volt szép ez az utolsó mercedeses évad, az évvégi értékelésben írok majd részletesen. Ami a mai versenyt illeti, Hamilton sokadjára is elszúrta az időmérőt, hiszen csak a 18. időt autózta. Charles Leclerc hátrasorolása miatt a 17. rajtkockára állhatott föl, s innen indulva a 4. helyen ért célba. Ő volt az egyetlen, aki a kemény keverékű gumikon startolt. Emiatt a verseny első harmadában nem volt a legjobb a tempója, hiszen a csökkenő hőmérséklet mellett nehéz ezeket az abroncsokat üzemmelegre fölhevíteni. Ennek ellenére már a rajtnál hét pozíciót javított a baleseteknek köszönhetően, amelyekből szerencsésen kimaradt. A futam utolsó harmadában a közepes abroncsokon már igen jó teljesítményre volt képes, s reális esélye nyílt a 4. hely megszerzésére. Ehhez csapattársát, George Russellt kellett megelőznie, amit az utolsó körben, kemény csata végén meg is tudott tenni, így ha nem is a dobogón, de közvetlenül az alatt fejezte be Mercedes-korszakát. Szépen búcsúzik tehát, hogy aztán jövőre már a Ferrarinál szerepeljen.

Gasly újabb erős eredménye

A konstruktőri világbajnokságban az 1. hely mellett a 6. hely sorsa is eldöntetlen volt az utolsó hétvégét megelőzően, hiszen az Alpine és a Haas között kicsi volt a különbség, vagyis ez a két csapat küzdhetett meg ezért a helyezésért, ami az évvégi pénzdíjak kiosztása szempontjából nem volt mindegy. Az Alpine részéről Pierre Gasly volt igazán elemében Abu Dhabiban, de ezen annyira nem lepődhetünk meg, s nem csak azért, mert a másik rózsaszín kocsiban a váratlanul kitessékelt Esteban Ocon helyére beültetett Jack Doohan foglalt helyet, hanem azért is, mert a szezon utolsó négy versenyén remekül szerepelt. Ma is jól ment, körökön keresztül sikeresen maga mögött tartotta George Russellt és az eső ötben ment. Később persze a jobb autóval jövő versenyzők megelőzték, de így is az előkelő 7. helyen intette le a kockás zászló. Ezzel nyolc pontot hozott az Alpine konyhájára, s mivel a Haas Nico Hülkenberg 8. helyével csupán négy pontot szerzett, így a franciák végül hétpontos előnnyel, 65:58 arányban győzték le az amerikaiakat, ezzel pedig a 6. helyen végeztek az idei csapatversenyben. Azt azért nem árt megjegyezni, hogy az Alpine gyári csapat a Ferrari és a Mercedes mellett, s tőlük bizony nemhogy utca, hanem inkább Nagykörút-hosszal maradtak el, ami nem annyira hízelgő. Ettől függetlenül a szezonzárás szépen sikerült nekik.

NEGATÍVUMOK
A Ferrari messze volt a McLaren megelőzésétől

A McLaren – ahogy föntebb írtam – viszonylag simán tartotta meg 1. helyét a konstruktőri világbajnokságban, vagyis a Ferrarinak nem sikerült a fordítás. Eleve kisebb csoda kellett volna ahhoz a maranellóiaknak, hogy ledolgozzák a futam előtti 21 pontos hátrányukat a wokingiakkal szemben, de mindent megpróbáltak, ami tőlük tellett. Carlos Sainz a 3. helyről indulhatott, Charles Leclerc azonban az időmérőn az elvett utolsó gyors köre miatt a 14. lett, a váltócsere miatt kapott tízhelyes rajtbüntetés következtében pedig a mezőny legvégéről vághatott neki az 58 körös száguldásnak. A monacói sikeresen kimaradt a startot követő nem kevés kalamajkából, sőt, ezt kihasználva a 8. helyen fejezte be az első kört. Csak az egyik visszafordító kanyarban legalább négy embert előzött meg. Ma minden klappolt a Ferrarinál, nem volt elrontott kerékcsere és elszúrt stratégia sem, így végül Sainz a 2., Leclerc a 3. helyen zárta az évet. A Ferrari annyit el tudott érni ezzel a kettős dobogóval, hogy 14 pontra faragta le hátrányát a McLarennel szemben, de amellett, hogy a csapatok vb-jét nem tudta megnyerni, Charles Leclerc egyéni 2. helye sem jött össze, mert ehhez éppen azt az embert kellett volna megelőznie, aki egyedüliként előtte végzett ma: Lando Norrist. Most új korszak kezdődik a Ferrari életében, hiszen Sainz a Williamshez távozik, Leclerc mellé pedig Hamilton érkezik. Nagy kérdőjel, mire fognak menni ők ketten 2025-ben.

Verstappen és Piastri nem éppen nyugodt szezonzárója

Nem mondhatjuk, hogy egy sima és békés hangulatú futammal zárult a Forma-1 rekordhosszúságú, 24 versenyes 2024-es szezonja. Rögtön a rajt után, az 1. kanyarból kijőve komoly incidensre került sor, hiszen Max Verstappen kiforgatta Oscar Piastrit és maga is megpörgött. A világbajnokságot már Las Vegas-ban megnyerő holland nagyon jól kapta el a rajt pillanatát, így amennyiben nem történik ez az ütközés, akár az 1. helyért is mehetett volna Lando Norrisszal. Azonban kicsit szélesen fordult az 1. kanyarban, így eltalálta Piastri egyik kerekét, s ez mindkettejük megforgását okozta. A versenyfelügyelők végül a hollandot hozták ki bűnösnek az esetből, ami annyiban jogosnak nevezhető, hogy Verstappen nem volt Piastri előtt az ütközés pillanatában, tehát nem ő volt jogosult védeni a pozícióját. 10 másodperces büntetés lett a vége, amelyet a négyszeres világbajnok a tőle megszokott stílusban kommentált a rádióban, ugyanis hülye idiótáknak nevezte a felügyelőket, s gúnyosan föltette a kérdést, hogy „nem lett volna jobb 20 másodperces büntetést kiszabni?”. Valószínűleg Verstappennek lesz még gondja heves kirohanása miatt, mert lényegében a becsületükben sértett meg embereket, ami még a verseny hevében is nehezen védhető viselkedés. Végül a 6. helyen ért célba, de jó eséllyel egy biztos dobogót, ha nem győzelmet dobott el magától a rajt utáni pillanatokban.

Ami Oscar Piastrit illeti, őt ugyan ártatlannak hozták ki a Verstappen-afférból, azonban később az ő neve mellett is villant a tízes, ugyanis nem sok körrel később, konkrétan a virtuális biztonsági autós fázis végén, a 4. körben valósággal megtorpedózta Franco Colapintót, akinek az autója annyira sérült ennél az eseménynél, hogy kevéssel utána föladni kényszerült a futamot. Piastri defektet kapott, így azonnal a bokszutcába kellett hajtania, vagyis a 10 másodperces büntetést egy későbbi kiállásnál kellett letöltenie. Ő végül a 10. helyen ért be, vagyis megcsípte az utolsó pontot, s mivel Norris simán nyert, így nem rajta múlt a McLaren vb-címe.

Bottas és Pérez (?) utolsó versenye katasztrofális véget ért

Azt már a hétvége előtt tudhattuk, hogy jövőre sem Valtteri Bottasnak, sem Csou Guan-jünek nem lesz helye a Forma-1-ben, hiszen a Sauber teljes sorcserét hajt végre: Nico Hülkenberg és a Forma-2-t ma megnyert Gabriel Bortoleto lesz a két főállású pilóta. Bottas volt az egyetlen a teljes szezont futó pilóták közül, akinek nem volt pontja az utolsó verseny előtt, s ez végül így is maradt, amit jó eséllyel magának köszönhet. Az 1. körben ugyanis nem csak Max Verstappent, hanem csapattársát, Sergio Pérezt is nagy baj érte, őt ugyanis éppen Bottas forgatta ki az egyik sikánban. A mexikóinak ott véget is ért a versenye, mert valószínűleg megsérült a bal hátsó futóműve. Stílusos szezonzárás volt ez tőle, hiszen amióta tavasszal csapata bejelentette, hogy kétéves szerződéshosszabbítást kötött vele, Pérez finoman szólva csak esett és kelt. A mai baleset nem az ő hibájából történt, de szomorú lehet, hiszen jó eredményt érhetett volna el. Bár hivatalos bejelentés még mindig nincs, de szinte borítékolható, hogy Checo nem fog a Red Bull-nál maradni, hiszen a napokban már Christian Horner is úgy nyilatkozott, hogy korai volt hosszabbítani a mexikóival. Úgyhogy erős az esély rá, hogy ez volt az utolsó vörös bikás versenye a rutinos pilótának.

Ami Bottast illeti, kapott egy 10 másodperces büntetést ezért, de ezzel még nem volt vége kálváriájának, ugyanis nem sokkal később az F1-től ma szintén elköszönt Kevin Magnussenbe szállt bele az egyik padlógázas szakasz végi féktávon, s a dán megforgott. Bottas Sauberje alaposan megsérült, hiszen a jobb első gumi defektes lett, a jobb oldali szárnyvéglap pedig letörött. A finn számára itt ért véget a mai futam, egyben jó eséllyel a Forma-1-es karrier is tizenkettő évet követően.

Ez volt a szezonzáró Abu Dhabi Nagydíj értékelése. A Forma-1 idei évadja ezzel tehát véget ért, de itt, a Sportudvaron még lesz idén F1-es tartalom, hiszen ahogy föntebb már jeleztem, karácsonykor jön a 2024-es idény értékelése.

A kiemelt kép forrása: Clive Mason / Getty Images

Hozzászólás