Max Verstappen nyerte a Forma-1-es Katari Nagydíjat. A holland kvázi rajt-cél győzelmet aratott a sivatagban. Mögötte Charles Leclerc és Oscar Piastri ért még célba dobogósként. Lando Norris figyelmen kívül hagyott egy sárga zászlót, ezért súlyos büntetést kapott, így pedig nyílt maradt a már eldőlni látszó McLaren-Ferrari csata a csapatok világbajnoki címéért. Alexander Albon leszakadó visszapillantó tükre komoly problémák forrása volt a végig igen zaklatott futamon. Borzalmas versenye volt a Mercedesnek, amelyet halomra büntettek, ezzel szemben a Saubernél akár pezsgőt is nyithatnak ma este, mert Csou Guan-jü behozta a 8. helyre a kocsit, ezzel már a svájciaknak is van pontjuk.
POZITÍVUMOK
Verstappen némileg szerencsés győzelme
Max Verstappen és egyébként az egész Red Bull egészen jó tempót produkált ezen a hétvégén egy és több körön is, amit bizonyít a holland időmérő- és futamgyőzelme. Verstappen a verseny nagy részében stabilan tartotta az 1. helyet, csak a Biztonsági Autó kimenetelét követő pár körben jelentett rá veszélyt Lando Norris, azonban később a brit kiszállt a győzelemért folytatott küzdelemből, amiről lentebb még lesz szó. Verstappennek innentől kezdve könnyű dolga volt, hiszen sem Charles Leclerc, sem Oscar Piastri nem tudta megközelíteni, így viszonylag simán nyerte meg a Katari Nagydíjat. Azért legyünk őszinték, némileg szerencsés siker ez, mert amennyiben nincs Norris büntetése, akkor valószínűleg meg tudja előzni a hollandot. Így azonban Las Vegas után ismét van ok az örömre, csak Katarban nem lehet akármit inni, így érdemes lesz odafigyelnie a négyszeres világbajnoknak.
A Ferrari mentette a menthetőt
Már jó előre azzal számolt a Ferrari, hogy nem a luszaili verseny lesz a legjobb számukra ebben az évben. A maranellóiak attól tartottak, hogy a nagy rivális McLaren jobb teljesítményre lesz képes az esti sivatagi versenyen, s nem is lőttek bakot ezzel a várakozással. A vörösöknek semmi esélyük sem volt az időmérőkön és a sprinten sem a wokingiakkal szemben, pedig konkrétan előttük kellett volna zárniuk mindkét katari versenyt, hogy maradjon esélyük a konstruktőri világbajnoki cím megnyerésére. Persze Norris büntetésével ők sem számolhattak, így viszont Charles Leclerc megörökölte a 2. helyet, amivel még úgy is maradt esélye a Scuderiának a fordításra, hogy eközben a defekt és időbüntetés által is sújtott Carlos Sainz csak a 6. lett. Volt a futamnak olyan időszaka, amikor 41 ponttal vezetett a McLaren a Ferrari előtt az élő tabellán, s ez a különbség lényegében eldöntötte volna a vb-cím sorsát. Így azonban, hogy Norris végül csak 10. lett, s a bónusszal együtt kettő pontot szerzett, 21 pontos differenciával mennek a csapatok Abu Dhabi-ba, ahol a jövő vasárnapi szezonzárón megküzdhetnek az elsőségért. A Ferrari 2008, a McLaren 1998 után lehet ismét konstruktőri világbajnok. Azt sem érdemes elhallgatni, hogy az egyéni pontverseny 2. helyéért még ádázabb küzdelem dúl, hiszen ott csupán nyolc pont Norris előnye Leclerc előtt. Lesz még mire figyelni a szezonzárón is.
Gasly újabb erős eredménye
Egy hónappal ezelőtt hatalmas volt az öröm az Alpine-nál, amikor az eső áztatta Brazil Nagydíjon kettős dobogót ünnepelhettek. Ma erre nem volt esély, már csak azért sem, mert a mezőny legvégéről indult Esteban Oconnak egy kanyarig tartott a versenye a Franco Colapintóval történt ütközése miatt. Pierre Gasly azonban a középmezőny elejéről rajtolva jó tempót tudott diktálni, s a biztonsági autós fázist számára szerencsés időzítéssel, még a bokszkiállás előtt rendelték el, utána pedig azzal is segített neki Fortuna, hogy Lando Norrist kiszedték előle. Így a francia az 5. helyen ért célba, amivel az Alpine óriási lépést tett a csapat-világbajnokság 6. helyének megszerzése felé. Ezért a pozícióért a Haasszal és a Visa RB-vel vívtak nagyon nagy küzdelmet, s még a mai futam után sem dőlt el a 6. hely sorsa, de az Alpine most 59 ponttal áll, a Haas 54-gyel, a Visa RB-nek pedig maradt a futam előtti 46 egysége. Abu Dhabi-ban tehát az Alpine és a Haas között is nagy meccs várható.
A Sauber sem pont nélküli
A hétvége előtt arról is sok szó esett, hogy tud-e élni a kínálkozó eséllyel a Stake-Sauber? A svájci csapat volt Katar előtt az egyetlen istálló, amelynek nem volt egyetlen árva pontja sem a világbajnoki összesítésben. Tavaly nagyon erősek voltak magukhoz képest, hiszen Valtteri Bottas a top tízben rajtolhatott és végül 8. lett. Idén is abban bíztak, hogy Luszailban sikerül megtörni a jeget. Sikerült. Ezúttal azonban nem Bottas, hanem Csou Guan-jü lett nyolcadik, amivel négy pontot szerzett a Sauber, tehát idén sem zár egyik csapat sem pont nélkül. A kínai életében először és alighanem utoljára nyerte meg a közönségszavazást, hiszen jövőre nem lesz ülése a Forma-1-ben. A Sauber most már legfeljebb arra mehet rá, hogy Bottasnak is összejöjjön a pontszerzés, mert a teljes idényt futó pilóták közül ő az egyetlen, akinek még nincs pontja.
NEGATÍVUMOK
Norris figyelmetlensége sokba került a McLarennek
Lando Norris a 3. helyről startolhatott, ám gyorsan elment George Russell mellett, így ő vált Max Verstappen fő kihívójává. A McLaren szempontjából nagyon fontos volt a sprinten aratott kettős győzelem után, hogy a nagydíjon is a lehető legtöbb pontot szerezze meg, mert akár ma eldönthette volna a konstruktőri világbajnoki cím sorsát a Ferrari rovására. Sokáig úgy tűnt, érdemben el is dőlhet ma ez a harc, s az olaszoknak legfeljebb matematikai esélyük marad Abu Dhabi-ra, ám Norris elkövetett egy hibát, ami súlyosnak bizonyult. Alexander Albon sérült autójáról a célegyenes végén letört az egyik visszapillantó tükör, ami miatt sárga zászlót lengettek be. Verstappen észrevette, s lassított, Norris azonban nem. Ez súlyos szabálysértésnek minősül, hiszen a sárga zászló éppen azt jelenti, hogy veszély miatt lassítani kell a pálya bizonyos szakaszán, ha nem az egészén, ami ugye egyenlő a Biztonsági Autó porondra küldésével. Verstappen többször is jelezte a rádióban a Red Bull-nak, hogy szerinte Norris figyelmen kívül hagyta a sárga zászlót, s neki lett igaza. Norris évek óta nem látott büntetést: 10 másodperces állj és menj szankciót kapott tettéért, tehát ennyi időre kellett megállnia a bokszban anélkül, hogy ezt összekapcsolhatták volna egy kerékcserével. A brit a 2.-ról a 15. helyre esett vissza, mivel nem sokkal a BA-fázis után lett kiszabva a büntetés. A cél ezután legfeljebb a pontszerzés lehetett, s ez sikerült is Norrisnak, aki a 10. helyen ért célba, s mivel övé lett a leggyorsabb kör, ezért a bónuszt is megkapta, tehát kettő pontot hozott a McLaren konyhájára, amely akár még sokat érhet a szezonzárón. Mindenesetre nagy hibát követett el ma, amit azért napjainkban elég ritkán látni az F1-ben.
Albon tükre csinálta a fesztivált
Ahogy föntebb említettem, Alexander Albon Williamséről letört az egyik visszapillantó tükör a pálya leggyorsabb pontján, a célegyenes végén. A kis, de az üveg miatt veszélyesnek minősülő tárgy a poros ívre repült, ám annyira szűk a katari pálya, hogy sokan itt próbáltak előzni. Ennek is volta betudható, hogy Valtteri Bottas ráhajtott és ripityára törte a tükröt és annak keretét, vagyis üveghulladékkal lett tele a pálya leggyorsabb része. Bár még most sem 100%-ig biztos, hogy ez áll a háttérben, mindenesetre röviddel a történtek után előbb Hamiltonnak, majd Carlos Sainz Jr.-nak volt bal első defektje egyaránt az első szektorban, lényegében ugyanott. Ez a gumi kapja a legnagyobb terhelést ezen a pályán, így erősen valószínűsíthető, hogy az üvegdarabok kivágták a már eleve nagyon elhasználódott abroncsokat. A két defekt a Biztonsági Autó pályára küldését eredményezte, egyben tönkretette Hamilton versenyét, Sainzét pedig negatívan befolyásolta – utóbbinak végül a 6. hellyel sikerült valamennyire mentenie a futamot, előbbiről pedig lentebb még lesz szó. Arra nem emlékszem az elmúlt közel 25 évből, hogy egy letört visszapillantó tükör okozott ekkora galibát egy autóversenyen. Ez is megadatott advent első vasárnapján.
LAP 34 / 57
— Formula 1 (@F1) December 1, 2024
PUNCTURES FOR LEWIS HAMILTON AND CARLOS SAINZ! 💥
🟡 SAFETY CAR DEPLOYED 🟡#F1 #QatarGP pic.twitter.com/jj8xDVxcm9
Agyonbüntették a tempót nélkülöző Mercedest
Ha már Hamiltonról szó esett az előző bekezdésben, akkor vele kezdem ezt. A hétszeres világbajnok csak a mezőny középső harmadából rajtolhatott el, s már maga a start komoly kihívást jelentett neki, ugyanis bemozdult közvetlenül a piros lámpák kialvása előtt, így elkövette a rossz rajtot, amiért 5 másodperc büntetést kapott. A 34. körben ő volt az egyik érintettje az Albon széttört visszapillantó tükre által előidézett két defektnek, ezzel pedig el is szálltak pontszerzési esélyei. Két ponton is véget érhetett volna a versenye: előbb Lando Norris kis híján fölöklelte a bokszutca bejáratánál, amikor azon vezette át a mezőnyt a Biztonsági Autó a célegyenes végének takarítása során, majd pedig a verseny végén, amikor bokszutca-áthajtásos büntetést kapott bokszutcai gyorshajtás miatt. A csapat nem marasztalta, de végül nem adta fel a futamot és célbaért a 12. helyen.
George Russellnek rosszul sikerült a rajtja, visszacsúszott a 3. helyre, s ahogy egyébként csapattársának sem, úgy neki sem volt meg a tempója a hűvös időben rendezett versenyen, pedig állítólag a nem túl meleg időjárás kedvez a Mercedesnek. Az persze hozzátartozik az igazsághoz, hogy az igen szűk és gyors kanyarok egész armadájával teletűzdelt pályán nehéz előzni, s a bőven 20 Celsius-fok alatti hőmérséklet mellett nehéz volt fölmelegíteni a gumikat. Russellt sem kerülték el a bajok: előbb a csapat elrontotta a kerékcseréjét azzal, hogy hat másodpercen át nem bírták leszedni a jobb hátsó gumiját, majd közvetlenül a leintés után kapott egy ötmásodperces büntetést a biztonsági autós szabályok megsértéséért. Ez már nem befolyásolta pozícióját, maradt a 4. helyen, ettől függetlenül azonban ő sem lehet túlságosan elégedett.
Péreznek erős versenye lehetett volna, de…
Sergio Pérez bejutott a top tízbe az időmérőn, amire nem sokszor volt példa az elmúlt fél évben. A Red Bull mexikói versenyzője a 9. rajtkockából vághatott neki az 57 körös száguldásnak, ami végül nem lett ennyi számára, amit nagyon bánhat. Péreznek is jól jött a Biztonsági Autó beküldése, mert akkor tudott kereket cserélni, ezzel pedig nemhogy bukott pozíciót, hanem jó eséllyel nyert is néhányat. Az 5. helyről indulhatott volna újra, azonban közvetlenül a restart előtt az egyik kanyarban megforgott autójával. Valószínűleg műszaki hiba, mégpedig valamilyen váltóprobléma idézhette elő a furcsa incidenst, ami véget vetett Pérez versenyének. Ma kivételesen jó futama lehetett volna, de a sors nem volt kegyes hozzá.
Ez volt az igen eseménydúsra sikeredett Katari Nagydíj értékelése. A Forma-1 idei szezonja egy hét múlva az Abu Dhabi Nagydíjjal zárul.
A kiemelt kép forrása: Mark Thompson / Getty Images