Mercedes-dupla, Verstappen-címvédés és Ferrari-bénázás – a Las Vegas-i Nagydíj legfőbb tanulságai

George Russell nyerte a Forma-1-es Las Vegas-i Nagydíjat csapattársa, Hamilton és Carlos Sainz előtt. Max Verstappen az 5. helyen végzett, Lando Norris pedig a 6. lett, így a holland megszerezte negyedik világbajnoki címét. Sainz akár jobb eredményt is elérhetett volna, amennyiben egyik kerékcseréjénél nem követ el amatőr hibát a csapata, de a Ferrari végül így is hozott tizenkettő pontot a McLarenen. A futam legszembetűnőbb jelensége volt, hogy a nagy hidegben egyik gumikeverék sem működött igazán jól, ami szinte mindenkinek megnehezítette a dolgát. Ettől függetlenül egy egész jó versenyt láthattunk, ennek az értékelése következik most.

POZITÍVUMOK
Max Verstappen lezárta az évet

Bár csak az 5. helyen ért célba, s egész hétvégén szenvedett a tapadással és a tempóval, Max Verstappennek ez a mai eredmény is világbajnoki címet ért, mivel Lando Norris mögötte futott be. A holland elég jól rajtolt és sokáig a dobogós helyezésre is reális esélye volt, ám az utolsó körökre eléggé elkoptak a gumijai, így mindkét Ferrari elment mellette, igaz, nem is nagyon küzdött velük, mert amíg Norris mögötte volt, addig biztos volt a vb-cím. Ez végül így is maradt, ezzel pedig egy hektikus szezon végére tett pontot Verstappen, akinek címvédése a nyár elejéig teljesen biztosnak látszott, ám utána a McLaren előretörése és a Red Bull visszaesése kezdte veszélyeztetni a negyedik elsőség megszerzését, de a Brazil Nagydíj után már lehetett sejteni, hogy ez is a holland éve lesz. Az is lett, így az utolsó három versenyen hátra dőlhet, már csak azért is, mert csapatának nincs valós esélye a konstruktőri világbajnoki cím megvédésére.

Kettős Mercedes-siker a hidegben

A Mercedesre mindig is az volt a jellemző az utóbbi években, hogy inkább a hűvösebb körülmények között tud igazán jó teljesítményt nyújtani, hőségben pedig jobbára szenvedett. Las Vegas-ban a novemberi késő esték igen hűvösek, hiszen a magyar idő szerint péntek hajnali és reggeli, ottani idő szerint csütörtök esti szabadedzéseken 10 Celsius-fok körül, de inkább az alatt alakult a hőmérséklet, ami extrémnek számít a Forma-1-ben. A mai versenyen 17 fok volt, de ilyen hőmérséklet mellett is kitartott a Mercedes egész hétvégére jellemző dominanciája, hiszen a német csapat minden edzést és a futamot is megnyerte. George Russellt intette le elsőként a kockás zászló, aki a pályán a harmadik, papíron a második sikerét aratta idén – talán a belgiumi üzemanyag-blama nem fog megismétlődni. A fiatal brit pénteken mindkét edzést megnyerte és az időmérőn sem volt gyorsabb pilóta nála, így abszolút megérdemelten diadalmaskodott a fények és a bűn városában. Hamilton a 2. helyen zárt, ami kisebb bravúr azután, hogy az időmérőn csak a 10. helyet szerezte meg. Nála sokat segített a jó tempón kívül a mezőny nagy részéhez képest igen jó gumikezelés is, aminek köszönhetően hosszabb első etapot tudott menni, mint a körülötte lévők, s ezzel sok pozíciót nyert. A verseny második felében ugyanez volt a jellemző, így a Ferrarikat és Max Verstappent is megelőzte. A Mercedes a nyár közepe után tudott ismét remek hétvégét teljesíteni, de jó kérdés, hogy az arábiai futamokon mire lesznek képesek, mert ott valószínűleg kicsit melegebb lesz.

NEGATÍVUMOK
A Ferrari sokat hozott a McLarenen, de megint nem ment minden zökkenőmentesen

Carlos Sainz Jr. a 3., Charles Leclerc a 4. helyen fejezte be a Las Vegas-i Nagydíjat, s mivel a két McLaren-pilóta a 6. és a 7. helyen látta meg a kockás zászlót, a maranellóiak tizenkettő pontot hoztak a wokingiakon a vb-pontversenyben. Azt mondhatnánk tehát, hogy minden jól alakult a vörösök számára, s az eredményt tekintve ez igaz is, azonban volt a futamnak egy olyan jelenete, amely emlékeztetett minket a Binotto-érára, ami tele volt arcpirítóbbnál arcpirítóbb hibákkal, ami pontok sokaságába került a csapatnak. Ezúttal az történt, hogy Sainz gumijai nagyon elkoptak, s többen is megközelítették. A spanyolnak már könyörögnie kellett a rádióban, hogy bemehessen friss gumikért, a csapat azonban helycserére utasította, vagyis arra, hogy engedje el a mögötte érkező Leclerc-t.

Ez meg is történt, majd ezután egy körrel Sainz bement volna a bokszutcába, csakhogy a csapat nem készült föl időben a kiállásra, ezért az utolsó utáni pillanatban ráüvöltöttek a spanyol fülére, hogy térjen vissza a pályára, pedig már éppen bekanyarodott volna a bokszba. Egyből érthetetlen volt a szituáció, hiszen Hamilton közvetlenül Sainz mögött ugyancsak kerékcserére érkezett, így akár maga mögött tarthatta volna a spanyol a britet, de a kicsivel később kiderült okból kifolyólag ez nem volt lehetséges. Amatőr hiba volt ez, különösen úgy, hogy hosszú percek óta tudhatta a csapat, hogy Sainznak jönnie kell kerékcserére. Végül a spanyol lett a legjobb nem mercedeses, de amennyiben nincs ez a bénázás a csapat részéről, akkor akár a 2. helyre is lehetett volna sansz, ami a McLarennel folytatott küzdelemben nem lett volna mindegy. Így most 24 pontos hátránnyal várja a Ferrari az utolsó három versenyt, azaz a katari sprintet és nagydíjat, illetve az Abu Dhabi-ban esedékes szezonzárót. Nem lehetetlen előzni, de nem is lesz könnyű, mert várhatóan Katarban a McLaren sem lesz rossz.

A McLaren nagyot szenvedett

Nem alakult jól ez a hétvége a McLaren számára, hiszen a papayasárgáknak nem volt meg a kellő tempó ahhoz, hogy a győzelemért küzdhessenek. Lando Norris már Brazília után úgy nyilatkozott, hogy a vb-cím esélye elúszott, s a mostani hétvége elején bevallotta, hogy nem is készültek igazán arra, hogy esélyük lesz a trófea megszerzésére. Talán ez a belátás is vezetett oda, hogy a 6. és a 7. helyen zárt Norris és Oscar Piastri. Bár az igaz, hogy az utolsó körben Norris friss lágy gumikon elvette a leggyorsabb körért járó bónuszpontot, de ez már inkább a konstruktőri pontversenynek szólt, ahol a McLaren nagy csatát vív a Ferrarival. Most 24 pont a wokingiak előnye, de három futam még hátravan, így sokat kell még tenni a világbajnoki címért.

Gasly esélyes volt egy újabb jó eredményre, de az autó kifogott rajta

Pierre Gasly azután, hogy Brazíliában a 3. helyen zárta a versenyt, a Las Vegas-i időmérőn a 3. rajtkockát szerezte meg egy szenzációs utolsó köridőnek köszönhetően. Az Alpine pilótája nem indult rosszul a rajtnál, s úgy tűnt, ismét elérhet egy nagyszerű eredményt, ám autója nem sokkal később műszaki hiba miatt nem volt versenyképes, így a francia futama a bokszban ért véget. Nagy kár érte, mert ha a dobogó nem is, de egy pontszerzés simán benne lehetett volna a mai napban, így azonban egy ponttal a Haas mögött maradt a csapat a konstruktőri világbajnokságban, s a Visa RB is csak három pont lemaradással van a gallok mögött, vagyis a 6. helyért és az érte járó nem kevés pénzdíjért még óriási küzdelem lehet a három csapat között.

Ez volt a Las Vegas-i Nagydíj értékelése. Jövő héten Katarba látogat a mezőny.

A kiemelt kép forrása: Clive Mason/Getty Images

Hozzászólás