Verstappen hatalmas győzelme, Norris nagy bukása – a Brazil Nagydíj legfőbb tanulságai

Max Verstappen nyerte a Forma-1-es Brazil Nagydíjat a 17. helyről rajtolva. A végig esős körülmények között zajlott verseny rengeteg fordulatot és sok izgalmat hozott, egyben jó eséllyel eldöntötte az egyéni világbajnoki cím sorsát is, hiszen Lando Norris csupán a 6. helyen látta meg a kockás zászlót. Óriási meglepetésre kettős dobogónak örülhet az Alpine, miután jól álltak a csillagok a mai napon a csapat fölött. Lance Stroll egy egészen arcpirító hiba miatt esett ki, Carlos Sainznak nagyon nem ment az esőben a versenyzés, a Williams pedig nagyon rossz hétvégét zár. Az alábbiakban összefoglalom az interlagosi verseny pozitív és negatív tanulságait.

POZITÍVUMOK
Verstappen óriási felzárkózással törte meg nyeretlenségét

133 nap – ennyi idő után tudott ismét nagydíjat nyerni Max Verstappen a Forma-1-ben. Egészen megdöbbentő, hogy így is már a nyolcadik idei sikerét érte el a háromszoros világbajnok, vb-éllovas holland, akinek a nyártól kezdve esett vissza a teljesítménye. A 133 nap során mindössze két sprintet tudott megnyerni, ám ma megtört a jég, mivel őt intette le a kockás zászló az 1. helyen Sao Paulo-ban. Pedig nagyon nem úgy indult a mai nap Verstappen számára, hogy egyáltalán dobogóra állhat majd, hiszen a heves esőzés és a sötétedés miatt magyar idő szerint ma délelőttre, ottani idő szerint reggelre (!) áttett időmérőn csupán a 12. időt érte el, amit annak köszönhetett, hogy Lance Stroll (akiről lentebb még fog szó esni) falnak csapta az autóját, s pont akkor intették le piros zászlóval a kvalifikáció második szakaszát, amikor a Red Bull versenyzője a gyors körén volt. Mivel még csütörtökön öthelyes büntetést kapott sokadik erőforrás használatáért, így a 17. rajtkockába állhatott be a ma kora esti futamon.

Csak második nekifutásra indult el a mezőny, mert plusz felvezető körre volt szükség Stroll kicsúszása miatt. Verstappen majdnem megszívta ezt, ugyanis nehezen mozdult meg a kuplung, ezáltal az autó az újabb felvezető kör elején. Végül azonban megmozdult a kocsi, s Verstappen nem először mutatta meg, hogy Interlagosban esős körülmények között egészen kiválóan tud száguldani. Rögtön a rajt után hat pozíciót nyert, majd további előzéseket mutatott be az egyre erősebb esőben. A piros zászlós időszak utáni újraindításnál már a 3. helyről folytathatta a száguldást, ám egy kanyar elég volt neki ahhoz, hogy az élre kerüljön, mert simán elment az Alpine-ok mellett. Onnantól kezdve nem volt kérdés, hogy Verstappen megtöri hosszú nyeretlenségét a nagydíjak tekintetében, s végül közel 20 másodperces előnnyel megnyerte a Brazil Nagydíjat. A leggyorsabb körért járó bónuszpont is az övé lett, azaz 26 egységgel abszolválta ezt az őrült versenyt. Mivel Lando Norris csupán 8 pontot gyűjtött ma, ezért 62 pontra nőtt a holland előnye brit üldözője előtt. Nem kiabálom el, de Max Verstappen nagyon nagy lépést tett a negyedik világbajnoki cím felé. Jó kérdés, hogy száraz körülmények között mennyire lesz versenyképes, mert azért ma az eső is kellett ahhoz, hogy ennyire jól tudjon menni. Ettől függetlenül látszott a nagy megkönnyebbülés és öröm az arcán, ami sokat segíthet még a szezon finisében. A 17. helyről rajtolva győzött, ami új rekord Interlagosban.

Az Alpine kettős dobogója

Ebben az évben nem sok jót lehetett hallani, olvasni az Alpine csapatával kapcsolatban, hiszen a francia istállónál jönnek-mennek az emberek, mégpedig nem is jelentéktelen pozíciókban, a Renault pedig bejelentette, hogy 2026-tól kiszáll a Forma-1-es projektből. A gyári csapatok közül egyértelműen kilóg lefelé az Alpine, azonban ma kettős dobogónak örülhetnek a csapatnál. Már az időmérő után reménykedhettek a pontszerzésben, hiszen Esteban Ocon a 4. helyre kvalifikálta magát. Pierre Gasly a 15. időt érte el, a hátrasorolások után pedig a 13. kockából várhatta a piros lámpák kialvását. Ocon végig az élmezőnyben tudott autózni, Gasly pedig remekül startolt, a kerékcserék időszakában pedig jókor volt a bokszutcában, így odakeveredett a 2. helyre. Az újraindításnál a két Alpine volt elől, azonban Max Verstappen könnyedén megelőzte őket. Ezt követően a dobogós helyek tartása vált a legfontosabb feladattá, s bizony, sokáig úgy festett, hogy Gasly 3. helye elúszhat, mert George Russell egyre közelebb került hozzá. Az esőben azonban nem jönnek ki annyira az autók közötti különbségek, s ez történt ebben az esetben is, mert végül Gasly megtartotta a 3. helyet, Ocon pedig simán 2. lett. Az Alpine először ünnepelhet kettős dobogós eredményt – az eddigi legjobb teljesítményt a 2021-es Magyar Nagydíjon mutatták fel, amelyet Ocon nyert, Fernando Alonso pedig a 4. helyen végzett. Most tehát egy 2. és egy 3. hely jutott annak a csapatnak, amely a hétvégét megelőzően 14 ponttal a 9. helyen állt a konstruktőri világbajnokságban. Most, hogy a sprinten és a nagydíjon összesen 35 egységet gyűjtött, 49 ponttal följött a 6. helyre, megelőzve a Williams-Visa RB-Haas triót. A Haas három, a Visa RB öt pontra van az Alpine-tól, vagyis a 6. helyezésért még ádáz küzdelem várható a hátralévő versenyeken, hiszen nem mindegy a pénzdíjazás szempontjából, hogy melyik istálló hol végez a tabellán. Az Alpine most egy nagyon nagy lépést tett afelé, hogy a siralmas szezont némileg megmentse.

NEGATÍVUMOK
Norris komoly hátrányba került

A pénteki, még száraz körülmények között rendezett szabadedzés és sprintidőmérő, illetve a szombaton még szintén eső nélkül megtartott sprintversenyen is a McLaren bizonyult a legjobbnak. A sprintidőmérőt Oscar Piastri nyerte Lando Norris előtt, majd a sprintfutamon a helycserét követően Norris diadalmaskodott. A nagydíj időmérőjét is a brit nyerte meg, Piastri viszont csak a 8. időt tudta autózni. Ettől függetlenül minden jól alakult a McLarennél, s annak ellenére is bizakodhattak az újabb remek eredmény elérésében, hogy szombat délutántól kezdve tudni lehetett: esős lesz a verseny.

Norris szokásához híven nem rajtolt jól a pole pozícióból, hiszen George Russell simán elment mellette. Egy darabig úgy tűnt, hogy rövidesen visszaelőzheti honfitársát a brit, de ez részben a piros zászló, részben a McLaren esőben nem éppen acélos tempója miatt nem valósulhatott meg. A restart után újabb pozíciókat bukott Norris, hiszen Charles Leclerc és Piastri is elment mellette, mert túl szélesen vette az első kanyart. Piastri persze most is hamar visszaengedte maga elé, de Norris nem tudott további pozíciókat nyerni, így végül csak a 6. lett, ami Max Verstappen győzelmét látva komoly csapás számára, mert ezzel ismét 62 pontra nőtt a hátránya a vb-összetettben, ami azt jelenti, hogy most már nem igazán zárhat egy versenyt győzelem nélkül, ha komolyan gondolja, hogy elorozza a világbajnoki címet a holland elől.

Stroll hihetetlen hibája

Igen ritkán fordul elő, hogy egy versenyző a fölvezető körön essen ki. Lance Strollnak ma ezt sikerült összehoznia. A kanadai a 4-es kanyar féktávján senkitől sem zavartatva kipördült. Simán visszatérhetett volna a pályára a bukótér aszfaltozott részén keresztül, erre beletolatott a vizes sóderágyba, s elásta magát. Megmondom őszintén, ilyen amatőr hibára nem emlékszem az elmúlt 24 évből, ami a felvezető körön kiesést eredményezett volna. Voltak hibák (elég csak Max Verstappen 2020-as hungaroringi falazására gondolni), de ekkora baki nekem egyáltalán nem jut eszembe. Amennyiben valakinek igen, nyugodtan írja meg a cikk alján hozzászólásban, vagy valamelyik közösségi médiás elérhetőségemen. Strollnak nincs helye a Forma-1-ben – ezt ma is megerősítette.

Sainznak esőben nem ment

Egy hete, Mexikóvárosban még rajt-cél győzelmet aratott Carlos Sainz, aki Austinban 2. lett. A mai interlagosi verseny azonban kieséssel végződött a Ferrari spanyolja számára. Sainz már az időmérőn is kicsit megtörte autóját, s ezt a futamon is megismételte. Eleve nem sok esélye volt a pontszerzésre, mert végig a mezőny hátsó traktusában autózott, de azért szembetűnő, hogy az utóbbi hetekben látott sikerek után az esőben ennyire nem ment neki.

A Williams katasztrofális vasárnapja

Nem teszi ki az ablakba a Brazil Nagydíjon történteket a Williams sem. Már a rajt előtt nem volt sok ok az örömre, mivel Alexander Albon az időmérőn úgy összetörte az autóját, hogy nem is indulhatott el a futamon. Egyedül Franco Colapintóban bízhattak a grove-iak, s az argentin nem is ment olyan rosszul annak dacára, hogy életében ment Forma-1-es autóval esős futamon. Csakhogy a 33. körben a hátsó padlógázas részen megcsúszott, s ő is a falon hagyta kocsijának közel a felét. Nullázott tehát a Williams, de ez elsősorban a pokoli nehéz körülményeknek tudható be.

Ez volt a Brazil Nagydíj értékelése. Három hét múlva a Las Vegas-i Nagydíjjal folytatódik a Forma-1-es szezon.

A kiemelt kép forrása: Mark Thompson/Getty Images

Hozzászólás