
Carlos Sainz Jr. győzelmét hozta a Forma-1-es Mexikói Nagydíj. A Ferrari spanyolja teljesen megérdemelt és nagyon fölényes sikert aratott. Mögötte Lando Norris és Charles Leclerc értek még be a dobogós helyeken. Max Verstappen a futam elején kétszer is kiszorította Norrist, amiért 20 másodperc büntetést kapott, így végül a 6. helyen futott be, ezzel még nyíltabb lett a világbajnoki küzdelem. Fernando Alonso 400. versenyhétvégéjén korán kiesett. Az alábbiakban összefoglalom, hogy szerintem mi volt pozitív és negatív a mai futamban.
POZITÍVUMOK
Sainz fölényes győzelme
A Ferrari az austini kettős győzelem után Mexikóvárosba is esélyesként érkezett, s az edzések alapján már látszott, hogy az olaszok szurkolói számára ez a vasárnap késő este is sok örömet tartogathat. Carlos Sainz Jr. rajtolhatott az élről, Charles Leclerc pedig a 4. helyről, vagyis az újabb 1-2-re is reális esély volt. Sainz kissé rosszul kapta el a start pillanatát, így a mellőle induló Max Verstappen meg tudta előzni, de pár kanyar múlva visszavette a pozíciót. Utána győzelme nem forgott veszélyben, simán hozta be az autót az 1. helyen, ezzel idei második, összességében negyedik F1-es sikerét aratta az idény végén csapatot váltó spanyol. Leclerc a 3. lett, miután az elkopott kemény gumikon nem tudta maga mögött tartani Lando Norrist, ám a leggyorsabb kört a végén fölrakott lágy abroncsokkal el tudta venni tőle, ezzel a bónuszpont is a Ferrarié lett, amely a konstruktőri világbajnokságban feljött a 2. helyre, s mindössze 29 pontos hátrányban követi a McLarent, így reális esélye nyílt arra, hogy 2008 után ismét nyerjen egy vb-címet. Leclerc-nek még az egyéni 2. helyre is van esélye, mivel csupán 24 pont a lemaradása Norris mögött. Nagyon erősen tért vissza a Ferrari az őszi szünetről, s jó eséllyel Interlagosban is számolni kell velük.
Norris sokat hozott Verstappenen
Lanod Norris a 2. helyen fejezte be a Mexikói Nagydíjat. A 4. helyről indult, azonban nem tudott előrébb jutni, mivel beszorult a gyengén elmozduló Sainz mögé. A biztonsági autós fázist követően, melyet a Cunoda Júki és Alexander Albon közötti ütközés miatt kellett elrendelni, a brit támadásba lendült az előtte haladó Max Verstappennel, vb-riválisával szemben. Egyértelműen gyorsabb volt nála, mivel a hollandnak akkumulátor-problémái akadtak. Norris kétszer is simán megelőzhette volna Verstappent, amennyiben a Red Bull versenyzője nem védekezik nagyon agresszíven. Lentebb részletesen is szó lesz ezekről a manőverekről, ide legyen elég annyi, hogy Verstappen 10+10 másodperc időbüntetést kapott ezekért, így Norrisnak csak arra kellett koncentrálnia, hogy behozza az autót. Sokáig a 3. helyen haladt, mivel a kakaskodás során elment mellettük Charles Leclerc, azonban az utolsó körökben meg tudta előzni az elkopott kemény keverékű gumikon szenvedő, sőt kis híján a falba vágódó monacóit, s végül 2.-ként intette le a kockás zászló. Mivel Verstappen a 6. helyen zárt, Leclerc pedig az utolsó körben elvette tőle a leggyorsabb körért járó, jövőre megszűnő bónuszpontot, ezért Norris hátránya 47 pontra olvadt Verstappen mögött az összetettben. Még négy futam van hátra az interlagosi sprinttel együtt, vagyis összesen 86 pontot lehet gyűjteni. Továbbra sem egyszerűbb Norris helyzete, de továbbra is idegesíti Verstappent, aminek a címvédő ma tanújelét is adta, nem is kicsit. Arra vagyok kíváncsi, hogy amennyiben lesz még közöttük pozícióharc ebben az évben, akkor lesz-e belőle nagyobb baleset? Hamarosan megtudjuk.
A Haas remeklése
Idén már sokadjára kell a pozitívumok között megemlékeznem a Haas szerepléséről. Az amerikai istálló a gyáriakhoz hasonlóan elég jól ki tudta aknázni a Ferrari-erőforrásokban rejlő lehetőségeket, aminek eredményeképpen egész hétvégén erős teljesítményre volt képes mind Kevin Magnussen, mind Nico Hülkenberg. Mindketten bejutottak az időmérőn a top tízbe, s a mai futamon is ott tudtak maradni, mégpedig viszonylag simán, mivel nem igazán forgott veszélyben egyikük pontszerzése sem. Végül Magnussen a 7., Hülkenberg pedig a 9. lett, amivel nyolc pontot gyűjtött a Haas, s megelőzte a csapatok világbajnokságában a Visa RB-t, s jelenleg a 6. helyen áll. Az évvégi pénzdíjak szempontjából nem mindegy, hogy egy konstruktőr a 6. vagy a 7. helyen zár a végelszámolásnál, s a most kialakult tízpontos előnyt akár be is lehet osztani a hátralévő futamokra, bár azt azért hozzá kell tennem, hogy a Mexikóban látottak alapján a Visa RB is ütőképes lehet még a hátralévő pályákon idén.
NEGATÍVUMOK
Verstappen forró fejű volt, ami még sokba kerülhet
Max Verstappen újabb nehéz hétvégén van túl. A háromszoros világbajnok pénteken egész nap szenvedett a motorproblémák miatt. Szombatra kicserélték a motort egy használtra, ami nem eredményezett rajtbüntetést. A holland az időmérő végén meglepően jó kört adott ki magából, ezzel megszerezte a 2. helyet, s Lando Norris elől indulhatott. Jobban kapta el a rajtot, mint az élről startoló Carlos Sainz, s az első kanyarban meg is előzte, ám nem sokkal később vissza tudott keveredni elé a spanyol. A biztonsági autó távozását követően Norrist kapta meg a nyakába Verstappen, s ahogy az Spielbergben és Austinban is történt, igen keményen védekezett a brittel szemben. A Red Bull most sem működött tökéletesen, mivel ezúttal az akkumulátor töltésével adódtak gondjai a hollandnak. Norris több mint egy másodpercet hozott Verstappenen, s meg is támadta az előzésért. Egymás mellett fordultak el az első sikánban, a holland azonban kiterelte Norrist a pályáról úgy, hogy nem volt övé a pozíció. Ezt nem adta vissza, majd nem sokkal később a gyors balos kanyarban ismét levezette ellenfelét az aszfaltcsíkról, de most ő is kicsúszott. Az első esetnél szabálytalan védekezés, a másodiknál pedig pályáról való leszorítás miatt vizsgálták, s végül büntették meg Max Verstappent, mégpedig ritkán látható módon egyenként 10-10 másodpercre, azaz egy húszast gyűjtött össze. Ezt az első kerékcserénél töltötte le, ezzel pedig elszállt minden reménye arra, hogy legalább Norris előtt végezzen. Végül a 6. helyen futott be, s mivel Norris 2. lett, a futam előtt 57 pontos előnyre 47 egységre csökkent. Fogynak a versenyek, tehát Verstappen egyre közelebb van a negyedik vb-címhez, de továbbra sem dőlhet hátra, hiszen autója még mindig nem muzsikál jól, s úgy tűnik, az idegeit is kissé nehezen kezeli, amikor Norrisszal kell csatáznia. Volna mit rendbe rakni a Red Bull-nál Interlagosra…
Nem volt hosszú Fernando Alonso ünnepi versenye
A hétvége egyik fő beszédtémája volt, hogy Fernando Alonso elérkezett 400. Forma-1-es versenyhétvégéjéhez és a 397. futamához – természetesen mindkét kategóriában csúcstartónak számít. Különleges festésű sisakkal készült erre a hétvégére, s reménykedett abban, hogy minél jobban tud majd szerepelni. Csakhogy az Aston Martin változatlanul pocsék, s ez olyannyira igaz volt a mai versenyre, hogy pár kör után műszaki hiba miatt Alonso kiállni kényszerült. Keserédes lett tehát ez a különleges futam számára, de ki tudja, lehet, hogy jövőre az Adrian Newey által tervezendő autóval sikeresebb lesz.
Ez volt a Mexikói Nagydíj értékelése. Egy hét múlva a Brazil Nagydíjjal folytatódik a Forma-1 hajrája, aminek keretében szombaton sprintet is rendeznek.
A kiemelt kép forrása: Jared C. Tilton/Getty Images