A jó rajt meghozta a győzelmet Leclerc-nek – az Amerikai Nagydíj legfőbb tanulságai

Charles Leclerc nyerte a Forma-1-es Amerikai Nagydíjat, miután a 4. helyről rajtolva az első kanyarban az élre állt, s onnantól kezdve senki sem tudta maga mögé utasítani. Kettős győzelmet aratott a Ferrari, hiszen Carlos Sainz lett a 2. Max Verstappen bejött a 3. helyen, így hosszú idő után először tudta maga mögé utasítani Lando Norrist, aki a 4. pozícióban ért célba. Egy igen jó, mozgalmas verseny volt – ennek értékelését olvashatjátok most tőlem, amennyiben lejjebb görgettek!

POZITÍVUMOK
Leclerc remek helyezkedése győzelmet ért

Lando Norris kezdhette meg az élről az austini száguldást, mellőle Max Verstappen indulhatott. A két Ferrari-pilóta a 2. sorba kvalifikálta magát, ám a naptár legszélesebb első kanyarjában akár onnan rajtolva is oda lehet kerülni az első pozícióba. Leclerc pontosan ezt tette, hiszen az egymással viaskodó Norris-Verstappen páros mellett szinte simán ment el az 1-es kanyarban a belső íven, ezzel pedig az élre került, s végül meg is nyerte az Amerikai GP-t. A monacói onnantól fogva nem volt támadható, stabilan tartotta vezető helyét. Sainz a kezdeti kisebb műszaki problémák után szintén belelendült, s ugyancsak maga mögé utasította a vb-címért harcoló párost. Ennek, mármint Verstappen és Norris egymással vívott küzdelmének köszönhetően az utolsó körökben hátra dőlhettek a tifosik, hiszen biztossá vált az idei második kettős győzelem – Melbourne után Austinban is a két tűzpiros autó hátsó szárnyát nézte a mezőny. Ezen a pályán mindössze másodszor esett meg a 2012-es F1-es debütálás óta, hogy nem az 1. sorból rajtoló pilóta nyert – ez is növeli Leclerc sikerének az értékét, arról már nem is beszélve, hogy a Ferrari nyolc pontra megközelítette a Red Bull-t a konstruktőri világbajnokságban.

Verstappen visszatért a dobogóra

Utolsó, spanyolországi futamgyőzelme óta Max Verstappen egészen tegnapig csak egy ausztriai sprintsikert mutathatott föl. Aztán Austinban szintén megnyerte a szombati rövidített versenyt sima rajt-cél győzelmet aratva és ki tudja, lehet, hogy az időmérőt is behúzta volna, ha nincs George Russell balesete. A holland a 2. rajtkockából kezdhette meg a mai versenyt, s az első kanyarban rögtön Lando Norris elé került, ám közben Charles Leclerc mindkettejüket megelőzte, így Verstappen maradt a 2. helyen. A versenyen a holland nem igazán tudta tartani a tempót a Ferrarikkal, így inkább az volt a kérdés, hogy Norrist, a nagy vb-riválist maga mögött tudja-e tartani. Az utolsó 10-15 körben komoly csata dúlt kettejük között, ami egy ponton akár ütközéssel is végződhetett volna, de szerencsére ezúttal elkerülték a spielbergi balesetet. Végül Verstappen megőrizte a 3. helyet, Norris pedig 4. lett, így a címvédő három ponttal növelte előnyét a tabella élén. Ezen a hétvégén egyértelműen versenyképesebb volt Max Verstappen, mint a Spanyolország óta rendezett nagydíjak elsöprő többségén. Lehetséges, hogy talált valamit a Red Bull az őszi szünetben, de azért a mexikói és a brazíliai futamokat még megvárnám ezzel a megállapítással. Mindenesetre most van ok az örömre az italgyártósoknál.

Lawson pontszerzéssel tért vissza

Ezen a versenyen indult először idén Liam Lawson, aki Daniel Ricciardo helyére került a Visa RB-hez. Az új-zélandi tavaly már bizonyította, hogy helye van a Forma-1-ben, s most sem okozott csalódást. Sok előzést mutatott be, s végül a 9. helyen intették le. Az RB-nek jól sikerült ez a hétvége még akkor is, ha Cunoda Júkinak akadtak gondjai a versenyen. Annak mindenképpen örülhetnek ott, hogy Lawson jól tért vissza.

NEGATÍVUMOK
Véget ért a McLaren menetelése

Az őszi szünetet megelőző futamokon egyértelműen dominált a McLaren, s ez egyrészt oda vezetett, hogy a csapatok pontversenyében az élre került, másrészt azt eredményezte, hogy Lando Norris valós eséllyel pályázhat most már az egyéni vb-címre, mivel hátránya 54 pont volt Max Verstappen előtt a hétvégét megelőzően. Ehhez képest a brit az élről rajtolva csak 4. lett a főfutamon, így hátránya 57 pontra nőtt. Ez persze még mindig nem ledolgozhatatlan, hiszen még öt nagydíjra és kettő sprintre kerül sor, de a McLaren remeklésének vége szakadt, s nagy kérdés, hogy a következő hétvégéken vissza tudnak-e térni a dobogóra. Austinban sem Norrisnak, sem az 5.-ként záró Oscar Piastrinak nem volt meg a kellő tempója ahhoz, hogy a Ferrarikkal fölvegye a versenyt. Norris az utolsó körökben nagyot csatázott Verstappennel, kis híján meg is előzte, de végül nem sikerült neki. Kíváncsian várom, hogy Mexikóban, a magaslati levegőben hogyan fognak működni az autók.

A Mercedes újabb pocsék hétvégéje

Ezt a hétvégét sem fogja kitenni az ablakba a Mercedes, hiszen a bíztató péntek után a szombati sprinten nem sikerült a remélt eredményeket hozni, majd az időmérőn George Russell összetörte a kocsiját. A mai nagydíj is katasztrofálisan kezdődött a stuttgartiak számára, hiszen a 17. helyről induló Hamilton rögtön a 3. körben ugyanott esett ki, ahol Russell egy nappal korábban. Sokáig úgy tűnt, hogy nem fog pontot szerezni ma a csapat, mert Russell sem volt pontszerző helyen, ám végül sikerült egy hosszú etappal a bokszutcából rajtolva megszereznie a 6. helyet, amihez Sergio Pérezt kellett lenyomni nagy csatában. Ennyi szépségtapasz van tehát Mercedes-szempontból az Amerikai Nagydíjjal kapcsolatban, de ettől még aligha lesznek boldogok.

Ez volt az Amerikai Nagydíj értékelése. A következő hétvégén a Mexikói Nagydíjra kerül sor.

A kiemelt kép forrása: Mark Thompson / Getty Images

Hozzászólás