Piastri egyetlen villanással győzött, Sainz és Pérez kivégezték egymást – az Azeri Nagydíj legfőbb tanulságai

Az elmúlt évek legizgalmasabb versenyét hozta a Forma-1-es Azeri Nagydíj. Szinte az egész futamon három pilóta volt harcban a győzelemért és tényleg minden körmünket lerághattuk egészen az utolsó előtti körig, amikor Carlos Sainz és Sergio Pérez összeütköztek, s mindketten kiestek. A futamot Oscar Piastri nyerte, miután a 19. körben megelőzte Charles Leclerc-t. A monacói egészen az utolsó körökig kitartóan próbálta visszaelőzni az ausztrált, de elfogytak a gumijai, így be kell érnie a 2. helyezéssel. A kettős kiesésnek köszönhetően George Russell lett a 3. Lando Norris 5., Max Verstappen 6.-ként futott be, így három ponttal közelített a brit a hollandhoz, ugyanakkor a konstruktőri világbajnokságban a McLaren megelőzte a Red Bull-t.

POZITÍVUMOK
Az elmúlt évek legjobb versenye volt!

Bár láttunk már néhány emlékezetes és izgalmas futamot az idei évben, de azt hiszem, hogy ezek közül és az előző kettő szezont idevéve az elmúlt esztendők legjobb Forma-1-es versenyét láthattuk ma kora délután. A bakui utcákon az elejétől a végéig izgalmas és szoros csaták dúltak az élmezőnyben, ráadásul a három élcsapat: a Ferrari, a McLaren és a Red Bull egy-egy versenyzője küzdött a dobogós helyeken egymással, no meg a gumikopással és az energiavisszanyerő-rendszerek töltöttségével.

Végül Oscar Piastri örülhetett futamgyőzelemnek, karrierje során immár a másodiknak, amit kizárólag egyetlen jól sikerült manővernek köszönhet. A versenyt Charles Leclerc kezdte az élről, mellőle pedig Piastri indult. Kezdetben úgy tűnt, hogy a két hete győztes monacóinak állhat ma is a zászló, ám az ausztrál folyamatosan egy másodpercnél kisebb lemaradásban követte őt, így a 2.6 km hosszú célegyenesben nyithatta a hátsó szárnyát. Végül ez hozta meg neki a sikert, hiszen egy ilyen támadás végén tudott bebújni Leclerc mellé az 1-es kanyarban, s ezzel nem csak, hogy átvette a vezetést, hanem meg is nyerte a futamot. Leclerc a kerékcseréket követően egészen nagyjából a 47. körig folyamatosan egy másodpercen belül volt Piastrihoz képest, s megszámolni nehéz, hányszor nézett be mellé a célegyenes végén, de egyszerűen annyival több volt ma a McLarenben, s Piastri is annyira remekül védekezett, hogy a monacói végülis elfogyasztotta gumijait, s az utolsó körökre teljesen leszakadt ellenfeléről. Kis ideig úgy tűnt, hogy akár a dobogót is elbukhatja, de hogy ez végül miért nem történt meg, arról lejjebb kifejtem a véleményem.

Piastri nagyon nagy győzelmet aratott, amivel csapata a konstruktőri világbajnokság élére ugrott. A mindössze második szezonját taposó ausztrálnak reális esélye lehet még az egyéni 2. hely megszerzésére. Leclerc jelenleg némileg jobban áll ebből a szempontból, hiszen a 3. helyen van a világbajnoki pontversenyben, de az biztos, hogy óriási csatára készülhet a hátralévő futamokon. Ami egyébként bosszanthatja a monacóit amellett, hogy egyetlen előzés döntött a győzelem sorsáról az ő kárára, az az, hogy zsinórban negyedszer indulhatott a pole pozícióból Bakuban, de továbbra sincs győzelme ezen a helyszínen. Nem tudom, van-e ehhez fogható negatív széria a Forma-1-ben, de azt gyanítom, hogy nincs.

Norris menthette a menthetőt

Lando Norris az egész hétvégén szenvedett, mert valami egyszerűen nem működött az autójában. Az edzéseken és az időmérőn is jócskán elmaradt csapattársától, Piastritól, s az élmezőny javával sem tudta fölvenni a versenyt. A kvalifikáción az okozta a vesztét, hogy az első szakasz legvégén jött egy sárga zászlós periódus, amibe belefutott. Emiatt lassítania kellett, ezzel pedig nem tudott elmozdulni a 17. helyről. A mai futamot a 15. helyről kezdhette meg visszasorolások miatt, de az esélye a dobogóra elég halovány volt. Rajtja jól sikerült, tudott nyerni néhány pozíciót, majd a hosszú keménygumis etap során további helyezéseket tudott előrejönni, ezzel már közvetlen riválisa, Max Verstappen mögött találta magát. Végül játszi könnyedséggel előzte meg a továbbra is szenvedő hollandot, s a végén történt páros kiesésnek köszönhetően a 4. helyen intette le a kockás zászló. Mivel övé lett a leggyorsabb körért járó bónuszpont is, így három pontot hozott a közvetlenül mögötte befutó Verstappenen, vagyis tovább faragta lemaradását hét futammal a világbajnokság zárása előtt.

A Williams remeklése

Nem először fordul elő az utóbbi években, hogy igen jól megy a Williamsnek egy gyors pályán. Ez történt ezen a hétvégén is, hiszen az Alexander Albon – Franco Colapinto kettős az egész hétvége során nagyon jó tempót diktált, s reális eséllyel pályázott a pontszerzésre. Bár egy kis szerencse is kellett hozzá a végén történtekkel, de összejött a kettős pontszerzés, hiszen Albon a 7., Colapinto a 8. helyen lett leintve. A múltkori versenyen debütált fiatal argentin első Forma-1-es pontjait szerezte. Összességében véve nem volt nagy különbség köztük, igazából mindketten ugyanazt tudták kihozni az autóból. A Williams 6 ponttal érkezett Bakuba, de 16-tal távozik onnan, s megelőzte a vb-pontversenyben az Alpine-t. Van ok az örömre.

NEGATÍVUMOK
Pérez és Sainz elintézték egymást és lehet, hogy csapataikat is

Az utolsó körökben már úgy nézett ki, hogy akár négyes versenyfutás is kialakulhat a győzelemért, mert a Piastri-Leclerc kettősre Sergio Pérez és Carlos Sainz Jr. is nagyon megérkezett. Pérez igazából végig ott loholt az élen menő kettős nyomában, de időnként jobban lemaradt mögöttük, bizonyára a gumik kímélése végett. Az utolsó körökben viszont nyilvánvalóan a mexikói (akinek nagyon jót tett volna már egy dobogós helyezés is az elmúlt hónapok viszontagságai után) szeretett volna beleszólni az élen futó meccsbe, s hasonlóan gondolkodhatott Sainz is. Az hamar eldőlt, hogy a győzelemre nem lesz esélyük, mert Leclerc nagyon leszakadt Piastriról, de közben föltartotta csapattársát és Pérezt. Pérez az 50., tehát az utolsó előtti kör elején az 1-es kanyarban megtámadta Sainzcot, ám a spanyolnak jobban sikerült a kigyorsítása, így visszaelőzte a mexikóit, azonban tett egy röpke kormánymozdulatot balra, s ez éppen elég volt ahhoz, hogy Pérez kiforgassa és a falra kenje őt.

Mindketten kiestek, hiszen rommá tört az autójuk. Pérez nagyon keményen szidta Sainzcot a rádióban a történtek miatt, de őszintén szólva nehéz igazságot szolgáltatni ebben az ügyben, mivel Sainz jogosan védhette a pozícióját, s azt nem feltétlenül érzékelhette, hogy mennyire van közel hozzá Pérez, még ha figyelte is a visszapillantó tükrét. A mexikói megtehette volna, hogy megvárja az utolsó kört és a célegyenest az újabb próbálkozással, de ő türelmetlen volt, s azonnal vissza akart szúrni Sainznak. Én egyelőre 50-50-nek érzem a felelősséget ebben a balesetben, de az biztos, hogy sem a Ferrarinak, sem a Red Bull-nak nem használt ez, hiszen az olaszok így csak 18 pontot gyűjtöttek ma, miközben a McLaren 38-at, s most 51 pont a Scuderia lemaradása a wokingiak mögött. Az osztrákok pedig amiatt bosszankodhatnak, hogy így visszacsúsztak a 2. helyre a konstruktőri összetettben, hiszen Max Verstappen 5. helyével csupán 10 egységet írhattak jóvá a mai napról, s jelenleg 20 pont a hátrányuk a McLarennel szemben, a Ferrarit azonban 31-gyel előzik. Ettől függetlenül egyik csapatnál sincs ok az örömre, pláne a csapat-vb aktuális állását nézve, de még irtó szoros küzdelemre számíthatunk ezen a téren, pláne, ha a hátralévő futamokon is ilyen kemény csaták lesznek a három istálló között.

Verstappen szenvedése folytatódott

Bár a pénteki és szombati eredmények alapján arra lehetett következtetni, hogy esetleg a Red Bull visszatérhet a jó formához az azeri fővárosban, ám a mai nap kiábrándítóan hatott az italgyártósok szurkolóira, s nem feltétlenül Pérez kései kiesése miatt. Max Verstappen ugyanis a 6. helyről startolt, ám egy pillanatig sem volt reális esélye a dobogóért küzdeni. Ismét kis túlzással végig panaszkodta a futamot a rádión, hogy a fék nem működik, a gumik nem tapadnak, stb. Valóban nem volt ütőképes ma sem a holland autója, amely immár lassan negyedéve nyeretlen. Verstappen a 6. helyről kezdett és 5. lett, míg a nagy ellenfél, Norris a 15.-ről indulva végzett előtte, a 4. helyen. Ez nagyon jól mutatja, mekkora különbség alakult ki teljesítményben a Red Bull és a McLaren között. Ez igen demoralizáló lehet Verstappen számára, akinek már csak 59 pont az előnye Norrisszal szemben, úgy, hogy még hét nagydíj és három sprintfutam van hátra ebből az évből. Még 186 pontot lehet szerezni, vagyis ez az 59-es fór már nem néz ki olyan jól kezelhetőnek, mint a pár héttel korábbi különbség. Szingapúr után egyhónapos szünet következik, ami azt hiszem, nagyon jól fog jönni a Red Bull-nak.

Ez volt az Azeri Nagydíj értékelése. A következő futamra mindössze egy hetet kell várnunk, hiszen jövő vasárnap a szingapúri esti utcai futammal folytatódik a hirtelen nagyon nyílttá vált 2024-es szezon.

A kiemelt kép forrása: Joe Portlock – Formula 1/Formula 1 via Getty Images

Leave a Reply