Mint ismert, nem vehet részt Kevin Magnussen a hétvégi Forma-1-es Azeri Nagydíjon, mivel az Olasz GP-n kapott kettő büntetőpontjának köszönhetően 12 hónap alatt 12 strigulát gyűjtött be, így automatikusan egyfutamos eltiltást kapott. A száguldó cirkuszban viszonylag ritka az ilyen szankcionálás, de több példát is találunk rá az elmúlt több mint ötven évből, s nem is akárkiket sújtottak ezzel az igen súlyos büntetéssel.
Kevin Magnussen – 2024
A Haas dán pilótájára idén tavasszal a Dán Torpedó becenevet akasztottam rá. Magnussen idén rengeteg balesetet okozott, s a pohár a legutóbbi, monzai futamon történt ütközéssel telt be, amikor Pierre Gaslyt találta el a második sikánban, s a franciának menekülnie kellett a pályáról, máskülönben összeakad Magnussennel. A dán 10 másodperces időbüntetést kapott, a verseny után azonban 2 büntetőponttal is díjazták manőverét a sportfelügyelők, s mivel 12 hónap alatt 12-t gyűjtött össze ebből, így járt az eltiltás, vagyis Bakuban Oliver Bearman ülhet be abba az autóba, amit jövőre már alapból ő fog vezetni, hiszen a Haas őt jelölte Magnussen helyére. A dán az alábbi incidensekkel gyűjtötte össze a 12 büntetőpontot a monzai eseten felül:
- Szaúd-Arábiában Alexander Albonnal történt ütközéséért 3 büntetőpontot kapott
- Kínában Cunoda Jukival ütközött, amiért 2 büntetőpont volt a jutalma
- A Miamiban rendezett sprinten többször is leszorította a pályáról Hamilton, amiért 3 pont járt
- A Miami Nagydíjon Logan Sargeanttel történt ütközéséért 2 büntetőpontot kapott
Érdemes hozzáfűzni, hogy Monacóban egy igen nagy baleset előidézésében játszott főszerepet Magnussen, amikor Sergio Pérezzel ütközött közvetlenül a rajt után. Mint emlékezetes, Pérez Red Bull-ja szinte elemeire esett szét, akkor erővel csapódott a szalagkorlátnak a Magnussen autójával történt összeérés után, s a balesetnek ártatlan félként a másik Haas-versenyző, Nico Hülkenberg is részese lett, aki szintén kiesett. Akkor Magnussen megúszta a büntetőpontokat, pedig akár ott is eljuthattunk volna ahhoz, ami most következett be, azaz az eltiltáshoz.
Jól mutatja, hogy Magnussen mennyire nincs a topon szellemileg, hogy Monzában nem érezte olyan súlyosnak a Gasly-affért, hogy ezért büntetni kellett volna, de az az igazság, hogy egyfelől jogos volt a büntetés, másfelől a versenybírák eddig viszonylag türelmesek voltak vele, de most már odacsaptak az asztalra. Szerintem nem jön rosszul a dánnak a kihagyás.
Kevin Magnussen a Forma-1 74 éves történetében a 10. versenyző, akit eltiltottak. Alább fölsorolom a másik kilenc renitenst.
Romain Grosjean – 2012
Magnussen mostani büntetésével korábbi haasos csapattársához, Romain Grosjeanhoz csatlakozik. A ma már az IndyCar-ban versenyző francia a 2012-es Belga Nagydíj rajtjánál okozott hatalmas tömegbalesetet. A Lotust kormányzó Grosjean mindenáron meg akarta előzni Hamiltont, ám nem volt elég helye, lement a fűre, s ott megcsúszó autója eltalálta Hamiltont, majd a beinduló láncreakció következtében Kobajasi Kamui és a vb-összetettben akkor egészen nagy előnnyel vezető ferraris Fernando Alonso is áldozatul esett Grosjean túlzott agresszivitásának. Mind a négyen kiestek, s kisebb csoda volt, hogy senki sem sérült meg súlyosan, mivel glória hiányában akkor még a pilóták feje nem volt nagy biztonságban, s ahogy a lentebb beágyazott fedélzeti kamerás videón is látszik, Alonso kobakjától pár centiméternyire repült el Grosjean Lotusa.
A versenyfelügyelők megállapították, hogy a franciának semmi oka sem volt ennyire erőszakosan föllépni a rajtnál, s felelőtlen manőverével a világbajnoki címre eséllyel pályázó pilótákat ütött ki a spái versenyből, hiszen Alonso mellett Hamilton is harcban volt még akkor a végső győzelemért. Végül ez a súlyos incidens Alonso harmadik világbajnoki címébe került, mivel a szezon végén Vettel mindössze három ponttal előzte meg.
Romain Grosjean a szabályok különösen súlyos megsértéséért eltiltást kapott a soron következő Olasz Nagydíjra, amelyen a tesztpilóta, Jerome D’Ambrosio ülhetett be a Lotusba.
Jacques Villeneuve – 1997
A világbajnokok sem mentesülhetnek az eltiltások alól, s a továbbiakban csupa világbajnok versenyző fog szerepelni ebben a listában. Kezdjük Jacques Villeneuve-el, aki 1997-ben lett a Forma-1 világbajnoka, ám korántsem volt egy zökkenőmentes szezonja. A legtöbben bizonyára a Michael Schumacherrel Jérez de la Fronterában, a szezonzárón történt incidensére emlékeznek, aminek végén Schumachert kizárták a világbajnokság az évi értékeléséből. Ugyanakkor a horihorgas véleményeivel mind a mai napig időnként föltűnő Villeneuve sem kellett, hogy a szomszédba menjen egy kis keménykedésért a pályán.
A Williams kanadai pilótájának a Japán Nagydíjon már csak egy pontra volt szüksége ahhoz, hogy bebiztosítsa a világbajnoki címet Michael Schumacherrel szemben, akire 20 egységet vert az előző két versenyen, hiszen ő győzött, a német pedig nullázott.
Csakhogy az egyik szabadedzésen nem vette figyelembe a Jos Verstappen kavicságyban megfeneklett autójának mentése miatt belengetett sárga zászlót és nem lassított. Ezt a hibát rajta kívül további öt versenyző, köztük Schumacher és Rubens Barrichello is elkövették, s mindannyian felfüggesztett egyfutamos eltiltást kaptak.
A Williams részéről azonban abban az évben már három korábbi hasonló szabálysértésre került sor, ezért Villeneuve-öt eltiltották a szuzukai futamon való indulástól. Csapata fellebbezést nyújtott be, s mivel már nem volt idő a helyszínen megtartani a meghallgatást ezzel kapcsolatban, ezért a nem jogerős eltiltás miatt a kanadai fölállhatott a rajtrácsra, s az ötödik helyen ért célba, amivel megszerezhette volna a világbajnoki címet. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) azonban kilenc nappal később elutasította a fellebbezést, Villeneuve-öt pedig utólag diszkvalifikálta a Japán Nagydíjról, ami előidézte a későbbi, jérezi esetet.
Michael Schumacher – 1994
Minden idők egyik legeredményesebb, de mindenképpen legnépszerűbb versenyzője sem zárta le úgy hosszú karrierjét, hogy ne kapott volna eltiltást. Az 1994-es Brit Nagydíjon történt, hogy az ifjú Schumacher a felvezető körön túl lassúnak ítélte az előtte haladó Damon Hillt, ezért nemes egyszerűséggel megelőzte, amit viszont a szabályok akkor is tiltottak, illetve csak abban az esetben engedtek meg, ha az előrébb haladó autónak műszaki meghibásodás miatt félre kellett állnia.
A német 5 másodperces bokszutcai megállásos büntetést kapott a verseny során, amelyet azonban nem töltött le, mert csapata, a Benetton a rádión keresztül arra utasította, hogy ne hajtson emiatt a bokszba, mert fellebbezéssel éltek a büntetés ellen. Schumachernek azonban ettől függetlenül le kellett volna töltenie büntetését, s mivel ezt nem tette meg, pár körrel később fekete zászlóval kiintették a versenyből, vagyis menet közben kizárták. A Benetton azonban ekkor merészet húzott, s azt kérte Schumachertől, hogy mégis menjen be a bokszba letölteni az 5 másodperces büntetést, majd folytassa a versenyt. Mivel itt már a fekete zászlót hagyták figyelmen kívül, ezért a németet utólag kizárták a silverstone-i futamból, s kettő versenyre szóló eltiltást kapott.
A Benetton ez ellen is fellebbezett, s mivel lassan született meg a jogerős döntés, ezért Schumacher a következő három nagydíjon ott lehetett, ám miután az FIA helybenhagyta az eltiltást, így a német nem ülhetett autóba az Olasz és a Portugál Nagydíjon. Végül ez sem akadályozta abban, hogy 1994-ben megszerezze első világbajnoki címét.
Mika Häkkinen – 1994
Ugyancsak az 1994-es Brit Nagydíjon történt, hogy a később két világbajnoki címet szerző Mika Häkkinen az utolsó körben összeütközött Rubens Barrichellóval. A finn egyfutamos eltiltást kapott, ami hab volt a tortán a számára borzalmasan alakuló szezonban, hiszen Silverstone-al bezárólag már hat kiesésnél tartott.
A büntetés végrehajtását eredetileg három versenyre felfüggesztették, ám miután a következő futamon, a régi Hockenheimringen megrendezett Német Grand Prix-n Häkkinen ismét balesetet okozott, aktiválódott az eltiltás, s éppen a Magyar Nagydíjat kellett kihagynia. Teljesen megérdemelt volt ez a szankció, mivel a finn veszélyes manővere következtében több versenyzőt is magával sodort Coulthardon kívül, s nekik is ott ért véget a német futam.
Eddie Irvine – 1994
1994 bővelkedett az eltiltásokban, ami minden bizonnyal visszavezethető az Ayrton Senna imolai halálos balesetét követő biztonsági szigorításokra és a tragédia által kiváltott pszichológiai hatásra is. Most viszont egy olyan esetről lesz szó, amely még Imola előtt történt.
Eddie Irvine vitte a prímet abból a szempontból, hogy őt három futamra meszelték el. Az akkor 28 éves, de mindössze három Forma-1-es futamot teljesítő ír versenyző azért kapott ilyen súlyos büntetést, mert a szezonnyitó Brazil Nagydíjon tömegbalesetet idézett elő.
Az történt, hogy Martin Brundle McLarenjében elromlott a motor, s Irvine figyelmetlenül kerülte ki, aminek következtében kitolta a fűre Jos Verstappent. A holland megpördült, eltalálta Éric Bernard-t, majd egy szaltót mutatott be a levegőben. Senki sem szenvedett komolyabb sérülést, de a nagyon veszélyes manőver miatt Irvine egyfutamos eltiltást kapott.
A Jordan-istálló fellebbezett a döntés ellen, ám nagyon megjárta, mert az FIA másodfokon nemhogy helybenhagyta a szankciót, hanem megtriplázta azt, vagyis három futamra tiltotta el Eddie Irvine-t.
Nigel Mansell – 1989
A Ferrari brit versenyzője az Estorilban megrendezett Portugál Nagydíjon követett el olyan súlyos hibát, amiért járt az eltiltás.
Miután a versenyen 20 másodperces előnyre tett szert csapattársával, Gerhard Bergerrel szemben, Mansell 40 kör megtétele után bement a bokszutcába kerékcserére. A brit azonban egy teljes autóhosszal eltévesztette a bokszot, s visszafordult a bokszutcában, hogy eljusson csapatához. Ez a megmozdulás azonban már akkor is tiltottnak minősült, amiért Mansellt fekete zászlóval kiintették a már szinte megnyert versenyből.
Ő azonban figyelmen kívül hagyta ezt a büntetést, s üldözőbe vette Ayrton Senna McLarenjét, amellyel az 1. kanyarban ütközött, s a brazil emiatt kiesett a versenyből. Nigel Mansell mindezért amellett, hogy ki kellett hagynia a soron következő Spanyol Nagydíjat, még 50 000 dollár pénzbírságot is kapott, ami mai árfolyamon csaknem 18 millió forintnak felelne meg.
Christian Danner – 1987
A Zakspeed versenyzőjét a Monacói Nagydíjon nem engedték rajthoz állni, miután az időmérőn balesetet okozott azzal, hogy a bokszutcából kihajtva figyelmetlenül hajtott balra, s eltalálta a gyors körön lévő Michele Alboreto Ferrariját. Alboreto autójával kirepült a korlátok közé, de csodával határos módon karcolás nélkül úszta meg a becsapódást, s a pótautóval vissza tudott menni a pályára. Dannert eltiltották a versenytől – a büntetést Alboreto túlzásnak nevezte.
Riccardo Patrese – 1978
Riccardo Patrese összesen 16 évet töltött el a Forma-1-ben, ami manapság is megsüvegelendő teljesítmény lenne. Az olasz agresszív vezetési stílusáról vált ismertté és arrowsos korszakában meg is tapasztalta, milyen következményekkel járhat a határok feszegetése vagy átlépése.
Az 1978-as Olasz Nagydíjon történt, hogy az 1. körben tíz autó karambolozott. A tömegbalesetet Patrese idézte elő azzal, hogy próbálta megelőzni James Huntot, aki éppen egy kicsúszást követően akart visszatérni a pályára. Összeért kettejük autója, aminek következtében a közéjük kerülő Ronnie Peterson Lotusával együtt a szalagkorlát és a nézőtér korlátja közötti területre repült be, s az autó kigyulladt. További hét pilóta is belekeveredett a balesetbe.
A versenyt megállították, Petersont pedig kimentették autójából. Kezdetben arról szóltak a hírek, hogy a svéd nincs életveszélyben annak ellenére sem, hogy súlyos lábsérüléseket szenvedett. Másnap reggel azonban tragikus hirtelenséggel mégis elhunyt, mert embóliát diagnosztizáltak nála, amiből már nem tudták megmenteni.
A Forma-1 és az FIA korabeli vezetői nem tiltották el Patresét a soron következő Amerikai Nagydíjtól, ám a korszak toppilótái: James Hunt, Niki Lauda, Emerson Fittipaldi, Mario Andretti és Jody Scheckter kijelentették, hogy amennyiben az akkor 24 éves olasz rajthoz állhat a versenyen, akkor ők bojkottálni fogják azt. Végül nélküle rendezték meg a futamot, mert a pilóták nyomásának engedve az FIA eltiltotta. Patrese egy helyi bíróságon megtámadta ezt a döntést, de nem tudta bizonyítani igazát, így nem ülhetett versenyautóba Amerikában.
Jean-Pierre Beltoise – 1971
A francia versenyző abban az évben kétszer is eltiltást kapott, így összesen négy Forma-1-es futamtól volt kénytelen távol maradni. Ennek oka az volt, hogy az év januárjában rendezett Buenos Aires-i 1000 kilométeres sportautó-versenyen halálos balesetet okozott. Történt ugyanis, hogy Beltoise Matra márkájú kocsijából az utolsó kanyarban kifogyott az üzemanyag, s egy rövidített útvonalon akart eljutni a bokszutcába, amit a szabályok tiltottak. Be is következett a nagy baj, ugyanis Ignazio Giunti telibetalálta Beltoise autóját, s az elszenvedett baleset során halálos sérüléseket szedett össze.
Beltoise nem állhatott rajthoz a Forma-1 márciusi, dél-afrikai szezonnyitóján, majd öt teljesített versenyt követően az FIA újra felfüggesztette nemzetközi versenyzői engedélyét, így a száguldó cirkusz osztrák, német és olasz fordulóját is kihagyni kényszerült augusztusban és szeptemberben. Az utolsó kettő hétvégén ismét autóba ülhetett.
Beltoise 1972-ben az esős Monacói Nagydíjon megszerezte saját maga és csapata, a BRM egyetlen F1-es futamgyőzelmét. Az elitsorozatot 1974 végén hagyta el.
A kiemelt kép forrása: planetf1.com