Némi meglepetésre, de teljesen megérdemelten Charles Leclerc nyerte a Forma-1-es Olasz Nagydíjat. A dobogóra még a McLaren két pilótája állhatott föl, azonban a wokingiak nem lehetnek elégedettek, hiszen sokáig nekik állt a zászló. Nagyon gyenge hétvégén van túl a Red Bull, melynek visszaesése egyre nagyobbnak tűnik. Értékelem a monzai futam történéseit.
POZITÍVUMOK
Charles Leclerc nagy győzelme
Egy héttel ezelőtt még maga Charles Leclerc sem értette, hogyan tudott a 3. helyen végezni a Holland Nagydíjon, hiszen azon a hétvégén nem nézett ki a dobogó a Ferrarinak. A versenyen azonban sikerült plusz tempót találni valahol, így idei hetedik dobogós eredményét érte el a monacói. Ezt ma követte a nyolcadik, ami egyben idei második, F1-es karrierje során pedig a hetedik futamgyőzelme. Leclerc a 4. helyről kezdhette meg az Olasz Nagydíjat, de gyorsan előre tudott jönni, mivel kihasználta Lando Norris megzökkenését az 1. körben, így a 2. helyre jött föl. A kerékcseréknél Leclerc egy körrel hamarabb jött be, mint Norris, de a remélt elébe vágás balul sült el, a mclarenes visszaelőzte a ferrarist. Innentől fogva az maradt a maranellóiak egyetlen esélye az esetleges műszaki hibán vagy baleseten kívül, hogy eltérő stratégiával legalább az egyik McLaren-pilótát megfoghatják, s akkor egy újabb dobogós eredmény jönne össze, ami már nagy öröm lett volna a hazai szurkolóknak. Leclerc egykiállásos taktikára állt a kemény keverékű gumikon, lényegében ugyanazt játszotta el, mint George Russell Belgiumban.
A monacói közel 10 másodperces előnyt tudott kiépíteni csapattársával, Carlos Sainzcal szemben, akinek az volt a fő feladata, hogy minél tovább maga mögött tartsa Oscar Piastrit és Lando Norrist, akik kétkiállásos stratégiájukból eredően a 40. kör környékén frissebb gumikon száguldtak, mint a spanyol. Annyira viszont föl tudta tartani őket Sainz, hogy Leclerc a maradék 11 körre be tudta osztani a 10 másodperc körüli előnyét, s majdnem 4 másodperces fórral szelte át a célvonalat elsőként Piastri és Norris előtt, így 2019 után második alkalommal nyerte meg a Ferrari hazai futamát. Leclerc-nek mondhatni, ez a második hazai sikere ebben a szezonban, hiszen előzőleg Monacóban tudott diadalmaskodni. Amennyiben maradt elég üzemanyag a Ferrariban, s Leclerc nem jut Russell sorsára, akkor ez egy hatalmas győzelem az olaszoknak és a persze a monacóinak is, hiszen ez is egy váratlan eredmény. Nekem a futam elején volt egy olyan megérzésem, hogy a Ferrarinak lehet keresnivalója a győzelem szempontjából ezen a napon, s ez a megérzésem valósnak bizonyult. Nagyon nagy kár lenne, ha túl könnyűnek találtatna a Ferrari a mérlegelésen, mert szerintem még a Scuderiát rühellők is elismerhetik, hogy az az ünneplés, ami a futam után a célegyenesben volt, az felejthetetlen élmény mindenkinek, aki látta.
A Ferrari szempontjából azért is nagyon fontos ez a siker, valamint Sainz 4. helye, mert így reális esélye nyílt a konstruktőri világbajnoki címre. Jelen pillanatban a Red Bull-nak nyolc pont az előnye a McLaren és harminckilenc a Scuderia előtt. Egy normál hétvégén, vagyis amikor nincsen sprint, egy csapat maximálisan 44 pontot gyűjthet. Az azért valószínűtlen, hogy a Red Bull nullázna bárhol is, de tény és való, hogy amennyiben a most látható tendenciák folytatódnak a mezőny elején, akkor simán háromesélyes lehet a csapat-vb. Ami az egyénit illeti, ott Leclerc-nek 86 pontos hátránya van Max Verstappen mögött, Norristól viszont csupán 24 ponttal van elmaradva, tehát akár még az egyéni 2. helyért is lehet komoly csata. Izgalmas nyárutónak és ősznek nézünk elébe.
A Williams remek hétvégéje
Nem volt nyugodt hete a Williamsnek, hiszen a hét elején bejelentette a grove-i csapat, hogy azonnali hatállyal elküldte Logan Sargeantet a zandvoorti autótörése után. Legyünk őszinték, ezt a döntést már tavaly év végén is meg lehetett volna hozni, de most már mindegy. A lényeg, hogy az amerikai autóját a Forma-2-ben pallérozódott argentin Franco Colapinto kapta meg, aki most debütált a száguldó cirkuszban. Az ifjú pilóta egészen jól teljesített, a mai versenyen pedig nem sokszor került képernyőre. Tiszta futama volt, s az ő esetében abszolút elfogadható 12. helyen hozta be a kocsit. Aminek még ennél is jobban örülhetnek a kékek, hogy Alexander Albon végig pontszerző helyen versenyezve a 9. pozícióban hozta be autóját, amivel kettő nagyon értékes pontot hozott a konyhára, s közelített a pont nélkül záró Alpine-ra, amellyel nagy csatában van a 8. helyért a konstruktőri világbajnokságban – ennek ugyebár az évvégi pénzdíjak miatt van jelentősége. Elégedettek lehetnek ezzel a hétvégével.
NEGATÍVUMOK
Eltaktikázta magát a McLaren
A Holland Nagydíj után egyértelművé vált, hogy a McLaren van a legjobb formában, így az Olasz Grand Prix-nak is a wokingiak vághattak neki fő esélyesként. Érvényesítették is a papírformát egészen a mai versenyig, hiszen az edzéseken is jól ment mind Norris, mind Piastri, az időmérőn pedig kibérelték az első sort. A rajt Piastrinak nagyon jól, Norrisnak nagyon rosszul sikerült, így az ausztrál átvette a vezetést, a brit pedig visszacsúszott Leclerc mögé a 3. helyre. Nem sokkal később ismét 1-2-ben mentek a McLarenek, ám az a döntés, hogy kétkiállásos stratégiát követnek, végül hibásnak bizonyult. Úgy számoltak a bokszban a mérnökök, hogy kockázatos lenne a kemény gumikon bevállalni egy 25-30 körös etapot, ezért kétszer hozták mindkét versenyzőt kerékcserére. Nem számoltak azzal, hogy Charles Leclerc megpróbálja és végül meg is csinálja az egykiállásos versenyt a kemény gumikon, így be kellett érniük Piastri 2. és Norris 3. helyével. Zak Brown nem tűnt túlzottan csalódottnak a leintés után, ami valószínűleg a konstruktőri világbajnokságnak szólt, hiszen ott immár csak nyolc pont a McLaren hátránya a Red Bull mögött, ugyanakkor Lando Norris arcán látszódott a csalódottság, hiszen egy könnyen nyerhetőnek ítélt futamon lett 3. helyezett. Nagy kérdés, tud-e tanulni a McLaren ebből a futamból, mert ha nem, az akár sokba is kerülhet a szezon utolsó részében. Ettől függetlenül nem lehetnek teljesen elégedetlen a papayasárgák.
A Red Bull leggyengébb hétvégéje évek óta
A nyár közepe óta látható a Red Bull visszaesése, s egyelőre az a helyzet, hogy ez a mélyrepülés nemhogy legalább megállna, hanem csak gyorsul. Zandvoortban még Max Verstappen el tudott érni egy 3. helyet, Monzában azonban sem neki, sem Sergio Péreznek nem volt valós sansza arra, hogy a top 3-ban végezzen. Egész hétvégén azt lehetett látni (a Verstappen által megnyert 1. szabadedzést leszámítva), hogy az italgyártósok autói teljesen rosszak a monzai pályához, nincs meg az a tempó, ami a top 5-ös eredményhez kellett volna. Verstappen nem is rejtette véka alá csalódottságát futam közben a rádióban, ami abszolút érthető, hiszen tavasszal még nem sok előjelét láthattuk ennek a látványos visszaesésnek. Nem emlékszem rá, mikor fordult elő utoljára, hogy a Red Bull a 4. sorból indulhatott, s azt sem tudom, hogy mikor abszolváltak utoljára egy versenyt egy 6. és egy 8. hellyel. Minden bizonnyal nem az elmúlt másfél-kettő évben. A csapatok világbajnokságában lényegében már elfogyott a Red Bull előnye a McLarennel szemben. Verstappen még párfutamnyi fórban van Norris ellenében, de még mindig bőven van hátra annyi verseny 2024-ből, hogy ezen a fronton is drámai változások álljanak be, amennyiben nem lesz változás. Valamit ki kellene találni Bakura.
Magnussen kiharcolt magának egy kis szabadságot
Bár nemrég tért vissza a Forma-1 mezőnye a négyhetes nyári szünidőről, úgy tűnik, Kevin Magnussennek kevés volt ez, mert az Olasz Nagydíjon mindent megtett azért, hogy még egy kis pihenőt kapjon, pedig a három hét múlva esedékes Szingapúri Nagydíjat követően újabb majd’ egyhónapos pauza fog következni a sorozatban. A Haas pilótája idén már több balhénak volt az előidézője, s Monzában sem fogta vissza magát, amikor a második sikánnál nemes egyszerűséggel nekiment Pierre Gasly autójának, amikor a francia megpróbálta megelőzni. Gaslynak el kellett hagynia a pályát, hogy ne akadjanak össze, de ezzel hátrányba került, miközben Magnussen egyértelműen arra törekedett, hogy kiszorítsa őt a vonalvezetésről. A versenybírák a futam után elég gyorsan döntést hoztak, hiszen verseny közben már kiosztottak egy 10 másodperces időbüntetést Magnussennek, ugyanakkor kettő büntetőpontot is kiosztottak neki. Ezzel 12 hónapon belül 12 strigulánál tart, így egyfutamos eltiltásban részesült, tehát az Azeri Nagydíjon nem lehet ott a pályán. Bár fellebbezhet a döntés ellen, de szerintem egyetérthetünk abban, hogy ráfér a kihagyás, főleg, hogy jó eséllyel jövőre nem lesz ülése a Forma-1-ben. Magnussen helyett minden bizonnyal a Haas tartalékpilótája, Oliver Bearman vehet részt a bakui utcai futamon. Bearmannek nem ez volna F1-es debütálása, hiszen az év elején, a Szaúdi Nagydíjon a Ferrarihoz kellett beugrania a vakbélműtéten átesett Carlos Sainz pótlására. Mint tudjuk, a fiatal brit jövőre már főállású versenyzője lesz a Haasnak Esteban Ocon mellett, így gyakorlásnak sem lesz rossz számára az azerbajdzsáni száguldás.
Ez volt az Olasz Nagydíj értékelése. A Forma-1 következő futama tehát az Azeri Nagydíj lesz, amelyre szeptember 15-én kerül sor.
A kiemelt kép forrása: Joe Portlock – Formula 1/Formula 1 via Getty Images