Lando Norris nyerte a Forma-1-es Holland Nagydíjat, mégpedig nem is kicsi előnnyel. Max Verstappen lerajtolta Norrist, de a versenytempója továbbra sincs meg a megtáltosodott brittel szemben, így zsinórban négy hazai győzelem után ezúttal be kellett érnie a 2. hellyel. A dobogóra némi meglepetésre még Charles Leclerc fért föl, miután a Ferrari váratlanul egészen jól ment Zandvoortban. Összefoglalom a mai verseny legfőbb pozitív és negatív tanulságait.
POZITÍVUMOK
A nemzetközi helyzet fokozódik
Azt hiszem, június közepén nem sokan gondoltuk azt, hogy kettő hónappal később már arról beszélhetünk, hogy lassan nyílttá válik a világbajnoki címekért folyó küzdelem a Forma-1-ben. Egészen addig Max Verstappen dominálta a mezőnyt, ám Spielberg óta nagyon megváltozott a helyzet. A főfutamot utoljára Barcelonában nyerő, utolsó győzelmét pedig az ausztriai sprinten arató Verstappen ugyan még mindig több futam alatt ledolgozható előnnyel rendelkezik, de különösen Lando Norris nagyon megindult fölfelé. Ennek volt bizonyítéka a mai Holland Nagydíj is, melyet a 2020-as visszatérés óta minden évben Max Verstappen nyert meg – eddig. Ma ugyanis a McLaren brit versenyzője mindenkit, még Verstappent is utcahosszal utasította maga mögé, hiszen a leintésnél 20 másodperces fórja volt a 2. helyen célbaérő hazai hőssel szemben. A McLaren egész hétvégén kimagaslott a mezőnyből, hiszen akármilyenek is voltak az időjárási körülmények, végig nagyon erős tempót diktált Norris és azért többször Oscar Piastri is, így nem meglepő, hogy előbbi megszerezte második futamgyőzelmét Miami után (utóbbi 4. lett). Bár a rajtja nagyon nem sikerült jól (hosszasan kipörögtek a kerekek) és Verstappen könnyedén elment mellette, de aztán a versenytempója mindenkinél lényegesen jobb volt, s húsz kör alatt vissza is előzte a címvédőt, utána pedig unalmas futama volt a leintésig. Idén még nem sokszor lehetett akkora dominanciát látni egy versenyen, mint ma, még Verstappentől sem emlékszem 20 másodperc körüli előnnyel elért győzelemre az idei évből. Jelenleg hetven pont Norris hátránya Verstappen mögött, amit három futam alatt lehet ledolgozni. Azért eléggé valószínűtlen, hogy a holland mindenhol nullázzon, de amennyiben ugyanabban a sorrendben jönnek be az őszi szünetig hátralévő három versenyen is, akkor 46 pontra olvadna a differencia, ami már izgalmasabb szezonhajrát eredményezhetne. Nagyon kíváncsi vagyok, hogy Monzában képes lesz-e ugyanekkora fölényre Lando Norris.
Leclerc váratlan dobogója
Nem a Ferrariról szólt a nyár eddig eltelt része, hiszen a négyhetes szünetet megelőző futamokon gyakran a dobogó közelében sem voltak a maranellóiak. Charles Leclerc Belgiumban 3. lett, de csak azután, hogy George Russellt kizárták a túl könnyűnek talált autó miatt. Ma azonban önerőből lett 3. a monacói, hiszen a tűzpiros autók meglepően jól teljesítettek a napos, száraz időben rendezett versenyen. Leclerc a futamot megelőző pilótaparádén is még igen pesszimistán nyilatkozott esélyeiről, így most minden bizonnyal ő is meg van lepődve az elért eredményen. Különösen azért meglepő ez a 3. hely, mert Oscar Piastri szinte a verseny egészében üldözte Leclerc-t, s többször is egy másodpercen belülre került, ám az ő McLarenje nem volt annyira fölturbózva, vagy pedig neki nem feküdt annyira a különleges vonalvezetésű zandvoorti pálya. Ettől függetlenül nagyon értékes 3. helyet ért el Charles Leclerc, hiszen a Ferrari a McLarentől 34, a Red Bull-tól pedig 64 ponttal van elmaradva a konstruktőri világbajnokságban 9 futammal a zárás előtt, miközben a mögötte érkező Mercedesnek már közel 100 pontos lemaradása van. Bár lassan a 2025-ös autók fejlesztésére fog koncentrálni minden csapat, de azért a Ferrarinak egy erős nyár vége és ősz esetén még lehet sansza előrébb végezni a vb-pontversenyben, ehhez pedig kellenek ezek a dobogós eredmények. Annak is örülhetnek egyébként az olaszok, hogy a gyenge időmérő miatt csak a 10. helyről induló Carlos Sainz Jr. is remekül versenyzett, s az 5. helyen ért célba.
NEGATÍVUMOK
Verstappen nem tudta folytatni hazai sorozatát
Folytatódik Max Verstappen június 23. óta tartó nyeretlensége. Amennyiben csak a nagydíjfutamokat nézzük és nem vesszük számításba a június 29-én éppen Verstappen által megnyert ausztriai sprintet, akkor bizony a háromszoros világbajnoki címvédő holland immár több mint kettő hónapja nem tudott győzedelmeskedni. Ma a rajtot követően bizakodhattak a hollandok, hogy kedvencük otthon töri meg ezt a negatív szériát, hiszen lestartolta a beragadó Norrist. Csakhogy igazak voltak Verstappen egész hétvégén elhangzott szidalmai, mi szerint túl lassú a Red Bull, ugyanis nem sokkal később Norris utolérte és simán megelőzte a hollandot. Onnantól fogva az lehetett a maximum Verstappen számára, hogy a 2. helyet megőrizze valahogy. Ez sikerült, de amióta Zandvoort visszatért a Forma-1 naptárába, először nem ő állhatott a dobogó tetejére, ami azért még úgy sem lehet túlságosan kellemes élmény, hogy a vb-pontversenyben még mindig 70 pont az előnye Norris előtt. Az biztos, hogy kellenének még futamgyőzelmek Verstappenhez ahhoz, hogy biztosan világbajnok legyen, mert amennyiben még hosszabbra nyúlik ez a nyeretlenségi sorozat, akkor az ősz folyamán eljuthatunk oda, hogy nyílt lesz a harc a világbajnoki trófeáért. Valljuk be, erre kettő hónapja még nem sok pénzt tettünk volna fel.
Nem ment a Mercedesnek
A nyári szünetet közvetlenül megelőző futamokon remekelt a Mercedes, hiszen Silverstone-ban és Spa-Francorchamps-ban is Hamilton győzött (utóbbi helyszínen a csapattárs, George Russell kizárása után), Spielbergben pedig a Verstappen-Norris-affért követően Russell diadalmaskodott. Ma nem volt semmi esélye sem a Mercedesnek, hiszen a napos, száraz időben egyik autó sem működött jól. A gumikezelés sem volt ínyére egyik kocsinak sem, hiszen Russell és Hamilton is többször járt a bokszutcában a tervezettnél, konkrétan egy helyett két alkalommal, mert a kemény gumikon nem volt meg az a tempó, amire szükség lett volna. Végül Russell a 7., Hamilton a 8. helyen ért célba – utóbbi a 14. helyről startolva tudott hat pozíciót előrelépni. Ettől függetlenül nem lehetnek elégedettek a csapatnál ezzel a hétvégével, s nagy kérdés számomra, hogy Monzában mire lesznek képesek, mivel mostanában a gyors pályákon remekeltek, ám az olasz aszfaltcsík egy egészen más kávéház.
Ez volt a Holland Nagydíj értékelése. A következő verseny az Olasz Nagydíj lesz jövő vasárnap.
A kiemelt kép forrása: Mark Thompson/Getty Images