Russell taktikája bizonyult majdnem a nyerőnek, tovább szenved a Red Bull – a Belga Nagydíj legfőbb tanulságai

A 2022-es Brazil Nagydíj után aratott ismét kettős győzelmet a Mercedes a Forma-1-ben: George Russell győzött Hamilton előtt. A dobogó harmadik fokára Oscar Piastri állhatott föl, aki majdnem utolérte a két Mercedes-pilótát. Ez az állapot kora estig állt fönn, amikor kiderült, hogy Russellt autója nem megfelelő súlya miatt kizárták, így Hamilton, Piastri és Charles Leclerc kerültek az első három helyre. Az őrült taktikai csatát hozó versenyen a Red Bull egyik pilótája sem tudott nagyot alakítani, hiszen Sergio Pérez a 2. helyről rajtolva 7. lett, Max Verstappen pedig csak az 5. pozícióig tudott előrejönni. Az alábbiakban összefoglalom a futam legfontosabb tanulságait – szigorúan semleges szemmel.

FRISSÍTÉS (2024. JÚLIUS 28. 20:35):

George russellt autójának túl kicsi súlya miatt kizárták a versenyből, így hamilton lett a győztes, oscaR piastri a 2., charles leclerc pedig a 3.
POZITÍVUMOK
Kettős Mercedes-siker a remek taktikának köszönhetően

Nehezen volt megjósolható, hogy milyen erősorrend fog kialakulni a mai Forma-1-es Belga Nagydíjon, hiszen a tegnapi időmérőt javarészt nedves körülmények között kellett teljesíteni, mára azonban eltűntek az esőfelhők és a napsütés dominált a teljes futam alatt. Sok múlott a gumistratégián, s az volt az egyik fő beszédtéma a rajt előtti órákban, hogy bárki be tudja-e vállalni az egykiállásos stratégiát. Az élmezőnyből egyedül Carlos Sainzról lehetett azt feltételezni a rajtnál, hogy megpróbálkozik ezzel, mivel kemény keverékű gumikkal állt föl a startrácsra, azonban a Ferrari tempója ma sem volt elegendő a komolyabb eredmény eléréséhez, így a spanyol többször is kijött a bokszba. Vele szemben George Russell a 10. körben teljesítette egyetlen kerékcseréjét a mai versenyen, s ez futamgyőzelmet eredményezett számára. A britnek ugyan az utolsó 5-8 körben figyelnie kellett a visszapillantó tükröt csapattársa, Hamilton vészes közeledése miatt, ám végül remekül védte pozícióját, s egy hónapon belül másodszor, a Forma-1-ben összességében pedig harmadszor diadalmaskodott. Ami Hamiltont illeti, a silverstone-i futamgyőztesnek az egész futamon remek tempója volt, hiszen pár körrel a rajt után erőből megelőzte az élről indult Charles Leclerc-t, s a kerékcserék időszakából is szerencsésen jött ki. Túl későn érte azonban utol Russellt, így nem tudta igazán megtámadni. A Mercedes jött ki tehát győztesként az elmúlt évek egyik legnagyobb taktikai csatájából, melyet a négy élcsapat egész futamon át vívott egymással. A stuttgartiak Ausztria óta nagyon magukra találtak, s jó kérdés, hogy a nyári szünetet követően milyen formában térnek vissza.

Piastri újabb dobogója

Egy héttel azután, hogy kissé viharos körülmények között, de teljesen megérdemelten megnyerte a Magyar Nagydíjat, ezzel első F1-es sikerét szerezte, Oscar Piastri Belgiumban is fölállhatott a pódiumra, ezúttal annak legalsó fokára. Az ausztrál az egész hétvégén jobb volt csapattársánál, Lando Norrisnál, s a végén akár a győzelemért is harcba szállhatott volna. Ettől függetlenül nem igazán bánkódhat az eredmény miatt, hiszen pár hete még arról beszéltünk vele kapcsolatban, hogy nem tud teljesen felnőni csapattársához és túl sokat ront a versenyeken. Úgy néz ki, benőtt a feje lágya, így a szünet után rá is figyelni kell.

NEGATÍVUMOK
Nem megy a Red Bull-nak

Max Verstappen az elmúlt kettő évben úgy nyerte meg a Belga Nagydíjat, hogy egyik alkalommal a 6., a másik alkalommal a 14. helyről kényszerült rajtolni büntetés miatt. Idén sem eredeti pozíciójából vághatott neki a 44 körös száguldásnak, hiszen tiltott motorcsere miatt (idén már az ötödik került be az autójába, holott csak négyet lehet egy évben használni büntetlenül) az időmérő megnyerésével a 11. rajtkockába került. Onnan jól rajtolt, hiszen rögtön az első körben följött a 9. helyre, azonban az elmúlt kettő évben látott nagy fölzárkózás idén elmaradt. Verstappen végül 5. lett, s legfeljebb annak örülhet, hogy a vb-pontversenyben mögötte álló Lando Norris Spa-Francorchamps-ban is mögötte végzett, így kettő ponttal növelte előnyét vele szemben. Ugyanakkor most már teljesen egyértelmű, hogy szenved a Red Bull. Ezt leginkább az mutatta, hogy sem Verstappen, sem Sergio Pérez nem tudott ütős tempót autózni, aminek az volt az oka, hogy tegnap esős beállításokkal mentek mindketten, s nem lehetett mára módosítani azokat újabb büntetés nélkül. Így azonban nem tudtak versenyezni a McLarenekkel és a Ferrarikkal sem, a Mercedesektől pedig messze voltak.

Pérez a 2. helyről rajtolt, ám csak 8. lett, azaz folytatja gyengélkedését, de ebben is most elsősorban a föntebb taglalt okot kell keresni. Ez persze nem jelenti azt, hogy a nyári szünetben nem vetődik fel komolyan a mexikói elbocsátása, aki szerződéshosszabbítása óta gyalázatosan teljesít. Nem mellékes az sem, hogy a McLaren újabb kilenc pontot hozott a Red Bull-on, így már csak 43 egység az osztrák italgyártósok előnye a konstruktőri világbajnokságban – ezt egy hétvége alatt pont le lehet dolgozni, sőt, a leggyorsabb körért járó bónuszpont begyűjtése esetén előzhetne is a McLaren, amennyiben egyik Red Bull-pilóta sem szerez pontot. Az még nagyobb kérdés, hogy a nyári szünetben a minden alkalmazott számára kötelező kéthetes szabadság és a gyárak leállítása mellett mennyire tud javítani autóin a Red Bull. Hollandia lesz a következő helyszín, ahol Max Verstappen nyilván vissza akar térni a győzelem útjára. Bármennyire is hihetetlen, de a holland utoljára több mint egy hónappal ezelőtt, a június 23-án rendezett Spanyol Nagydíjon tudott győzni. Azóta három 5. helyezés mellett csak egy 2. helyet tud fölmutatni. Van miért várni a nyári szünet végét…

A Ferrari szenvedése is folytatódik

Az esős körülmények között repesztett nagyszerű körének és Verstappen hátrasorolásának köszönhetően Charles Leclerc kezdhette meg az élről a mai versenyt. A monacói jól rajtolt, ám nem sok kört tölthetett az élen, ugyanis Hamilton megelőzte. Carlos Sainz kemény gumikkal rajtolt, ám nem tudott igazán hosszú etapot teljesíteni. A közepes abroncsokon sem lett jobb a tempója, így végül csupán a 7. helyen végzett. Látszott ezt követően is, hogy a Ferrari a száraz körülmények között és többkörös etapokon továbbra is gyenge. Lényegében ugyanaz történik a maranellóiaknál, mint a Red Bull-nál: a nyár beköszönte óta képtelenek remekelni. Amíg a nyár elején még szinte biztosra vehető volt a Ferrari 2. helye a csapatok világbajnokságában, addig ma már 21 pont a hátrány a McLarennel szemben, s a Mercedes a mai 43 pontjával már csak 56 egységre van az olaszoktól. Náluk sem fog a legjobb hangulatban telni a nyári szünet, mert bőven lesz mit átgondolni.

Ez volt a Belga Nagydíj értékelése. Így az olimpia árnyékában következik a nyári szünet a mezőny számára. Legközelebb augusztus 25-én a hollandiai Zandvoortban feszülnek egymásnak a versenyzők. Addig is érdemes figyelni a híreket, mert ahogy tavaly, úgy idén sem kizárt, hogy a nyári uborkaszezon sok érdekességet tartogat.

A kiemelt kép forrása: Joe Portlock / Getty Images

Hozzászólás