Norris óriási győzelme, Verstappen sokba kerülő apró hibája – a Miami Nagydíj legfőbb tanulságai

Lando Norris nyerte meg a Forma-1-es Miami Nagydíjat. A McLaren brit versenyzője a rajt után a 6. helyre csúszott vissza, ám a papayasárga autók ma nagyon jól működtek, s még egy kis szerencse is közrejátszott abban, hogy Norris megszerezte első futamgyőzelmét. Max Verstappen lett a 2., miután kidöntött egy bóját, ami miatt a bokszutcába kellett látogatnia. A dobogóra még Charles Leclerc fért föl. Nem volt túlzottan sikeres futama Oscar Piastrinak a másik McLarennel, ugyanis egy ütközés miatt a mezőny végére csúszott vissza, pedig kezdetben neki volt nagyobb győzelmi sansza. A Haas ma is sokszor volt képernyőn, ám ezt a futamot sem tudta le büntetés nélkül az amerikai csapat. Az alábbiakban összefoglalom a verseny pozitív és negatív tanulságait.

POZITÍVUMOK
Lanod Norris 110. versenyén a csúcsra ért

Minden bizonnyal nem sokan akadtak, akik a Miami Nagydíj első felében arra fogadtak, hogy Lando Norrist inti le elsőként a kockás zászló az 57. kör végén. Pedig pontosan ez történt. A McLaren brit pilótájának nem volt zökkenőmentes a rajtja, ami elsősorban Sergio Pérez vakmerő megnyilvánulásának volt köszönhető. Norris a 6. helyre került, miközben csapattársa, Oscar Piastri följött a 3., majd nem sokkal később már a 2. helyre is. Norris a későbbiekben egyre jobb tempóra volt képes fejlesztéseken átesett autójával, s mindez a verseny második felében kifizetődött. Amellett, hogy vitathatatlanul a McLaren volt a leggyorsabb a kemény keverékű gumikon, az is kellett Norris sikeréhez, hogy Max Verstappennek volt egy nem tervezett bokszutcai látogatása, amiről majd lentebb írok. Norris a Biztonsági Autó-fázist követően végig vezette a futamot és megérdemelten győzött, ugyanis az utolsó 25 körben már senki sem tudott veszélyt jelenteni rá. A brit versenyző 110. versenyén szerezte meg első győzelmét és 15 dobogós eredmény után 16. nekifutásra lett meg az 1. helyezés. Alighanem hosszú éjszakát fognak lenyomni a McLarennél Miami bulinegyedében, de erre meg is van az okuk, mert úgy fest, hogy ahogy tavaly Silverstone-ban, úgy most az amerikai kikötővárosban is nagyon jól sültek el a fejlesztések.

Cunoda bravúros 7. helye

Nyilván most mindenki Lando Norris győzelméről beszél, ami az előzetes esélylatolgatások és a verseny első fele alapján is meglepetésnek számít. A pontszerző helyeken azonban van még egy meglepetés, amiről érdemes röviden megemlékezni. Cunoda Juki 7. lett a Visa RB-vel. A kis japán a hétvége korábbi szakaszában javarészt csapattársa, Daniel Ricciardo mögött volt, de a mai versenyen jobbnak bizonyult, s végül George Russellt és Fernando Alonsót is maga mögé utasítva a 7. helyen intették le. Remek hétvégét zár a Visa RB, hiszen a szombati sprinten Ricciardo a 4. lett. A kiscsapatok közül jelenleg egyértelműen a Red Bull fiókistállója tűnik a legerősebbnek, ami azután, hogy tavaly sokáig a mezőny legvégén kullogott a gárda, nagy teljesítmény.

Ocon pontot szerzett az Alpine-nak

Idei első pontját szerezte a mezőny talán leggyengébb autóival rendelkező Alpine. Esteban Ocon a 10. helyen fejezte be a miami száguldást. Pedig rosszul is elsülhetett volna ez a futam a francia csapatnak, mivel Ocon és Pierre Gasly késhegyre menő csatát vívtak egymással az 1. körben a pálya szűk részén, s valós volt annak a veszélye, hogy egyikük sem jut el a célig. Végül nem történt ütközés, s ennek a 10. mellett egy 12. hely lett a jutalma, amit Gasly szerzett meg. Őszintén szólva, nem számítottam rá, hogy egyhamar pontot szerez az Alpine, de ezúttal nekik is csöppent valami a mézes bödönből.

NEGATÍVUMOK
Verstappent egy bója fosztotta meg a győzelemtől

Nagyon sokat kell visszamennünk az időben, hogy Max Verstappen neve mellett 2. helyezést találjunk, már ami a nagydíjakat illeti. Utoljára a tavalyi katari sprinten volt 2., a nagydíjak közül viszont a szinte napra pontosan egy évvel ezelőtti Azeri Nagydíjon fordult elő utoljára, hogy a háromszoros világbajnok holland a 2. helyen végzett – akkor csapattársa, Sergio Pérez győzte le. Azóta Verstappen vagy nyert, vagy 5. lett, vagy pedig kiesett – tavaly Szingapúrban zárt ötödikként, s idén Ausztráliában esett ki műszaki hiba miatt. Mai 2. helyét szintén nem annak köszönheti, hogy versenyben legyőzték volna, hanem alapvetően saját magának. A futam féltávjánál történt, hogy Verstappen elvétette az egyik kanyart, s a pályáról lemenve kiütötte az ott elhelyezett bóját. Métereken keresztül vitte magával a tartozékot, mire leesett a kocsiról. Az ütközés során azonban megsérült a Red Bull orrkúpja, ezért cserélni kellett azt. Emiatt Verstappen a 4. helyre került, majd a további kiállásoknak köszönhetően előrébb került, ám Lando Norrisszal már nem tudott megküzdeni, mert autója egyszerűen nem volt jobb a McLarennél. Hibázni emberi dolog – valószínűleg így érezhet maga Verstappen is, hiszen ettől függetlenül magabiztosan vezeti a világbajnoki összetettet. Azért az ok, ami miatt elbukta a biztosnak látszó győzelmet, kissé bosszantó lehet…

Pérez nagy akarásának nyögés lett a vége

A Red Bull másik versenyzőjének sem sikerült úgy a mai verseny, ahogyan azt szerette volna. Sergio Pérez a 4. helyről rajtolt, s remekül tette ezt, ugyanis majdnem mindkét Ferrarit megelőzte. Csakhogy nagyon későn fékezett az 1-es kanyarnál, így kisodródott a pályáról, s végül nem csak a Ferrarik előzték vissza, hanem elment mellette Oscar Piastri is. Pérez idén eddig csendben megbújt Verstappen mögött, s nem igazán volt nagy villanása. Ma villantott egyet, de megint nem pozitív értelemben. Csak 1-2 méteren múlt, hogy nem vitte magával csapattársát, amikor keresztülcsúszott az 1-es kanyaron. Később neki sem volt meg a tempója, így végül az 5. helyen zárt.

A Haas ezt a napot sem úszta meg büntetés nélkül

A szombati sprint talán legemlékezetesebb jelenetsora volt, amikor Kevin Magnussen és Hamilton vérre menő csatát vívtak egymással a 8. helyért. A dán többször is kivezette a britet a pályáról, ami miatt megbüntették. Később más szabálytalanságok miatt összesen fél perc időbüntetést szedett össze, így természetesen nem lett pontszerző. Ma is sokáig esélye volt a top tízben zárásra, ám túlságosan heves vezetési stílusa újfent bajba sodorta. A futam felénél történt, hogy Magnussen összeütközött Logan Sargeanttel, ami miatt az amerikai pilótának föl kellett adnia idei első hazai versenyét. Ezért újabb 10 másodpercet kapott a Haas pilótája, amit a kerékcserénél töltött le. Ezzel visszaesett a mezőny végére, s végül a 18. helyen zárt. Pont nélkül maradt a Haas hazai pályán, hiszen Nico Hülkenberg a 11. helyen futott be, azaz épphogy lemaradt a pontosztásról. Több volt ebben a hétvégében a Haasnál, s főleg Magnussen érhetett volna el jó eredményeket, amennyiben nem ment volna föl benne a pumpa. Lesz miről elbeszélgetni csapaton belül holnap…

Ez volt a Miami Nagydíj értékelése. A Forma-1 következő futama az Emilia-Romagnai Nagydíj lesz május 19-én – már amennyiben a természet is úgy akarja…

A kiemelt kép forrása: vezess.hu / Chris Graythen / Getty Images

Leave a Reply