Max Verstappen nyerte a Forma-1-es Kínai Nagydíjat Lando Norris és Sergio Pérez előtt. A sangháji versenyen először tudott idén jobban teljesíteni a McLaren a Ferrarinál. A Mercedes vesszőfutása folytatódott, Fernando Alonso pedig 19-re lapot húzott, ám ez nem jött be. Az alábbiakban összefoglalom, hogy semleges szemmel nézve mi volt pozitív és negatív fejlemény a mai futamban.
POZITÍVUMOK
Norris jó hétvégéje
Az első négy futam alapján megállapíthattuk, hogy a Ferrari a második, a McLaren pedig a harmadik erőnek számít 2024-ben. Ebből persze nem következett az, hogy ne lehetnének olyan pályák, ahol a wokingiak a maranellóiak elé tudnak kerülni. Sangháj pontosan ezen pályák közé tartozik. Egész hétvégén jobban mentek a papayasárga kocsik, mint a tűzpirosak, így nem meglepő, hogy a sprinten és a mai nagydíjon is jobb eredményeket értek el. Lando Norris vitte hátán a McLarent, hiszen előbb megnyerte a sprintidőmérőt, majd az elszúrt sprintfutam után a mai versenyen remek tempójának és egy kis szerencsének is köszönhetően a 3. helyről indulva a 2. pozícióban ért célba, ezzel idei első dobogóját érte el. Oscar Piastri nem tudott ennyire jól menni Kínában, a mai futamot is csupán a 8. helyen fejezte be. Egész hétvégén elmaradt csapattársától, ráadásul a mai alkalommal megsérült a diffúzora, amikor Lance Stroll megtorpedózta Daniel Ricciardót, akinek autója eltalálta Piastri kocsijának hátulját. Mindent összefoglalva a McLarennél azért elégedettek lehetnek a mostani hétvégével, hiszen megmutatták, hogy le tudják győzni a Ferrarit, sőt, kis szerencsével, ami alatt a Norris kerékcseréje szempontjából a legjobbkor elrendelt biztonsági autós fázist kell érteni, Sergio Pérezt is.
Hamilton nagy mentése
Igen nagy hullámvasút volt ez a hétvége a hétszeres világbajnok számára. A Mercedes versenyzője tegnap még lerajtolta Norrist és több körön át vezette a sprintet, majd végül a 2. helyet szerezte meg Max Verstappen mögött. Utána a nagydíj időmérőjét nagyon csúnyán elszúrta, s a 18. időt tudta csak autózni. Ebből a pozícióból kezdhette meg a mai száguldást, ami nem indult jól számára, mert még Cunoda Juki is lerajtolta, így a 19. helyre csúszott vissza. Utána azért csak áthámozta magát a kiscsapatok versenyzőin, s végül a 9. helyet szerezte meg. Azt lehet mondani, hogy sikerült minimalizálni a veszteségeket, de ettől függetlenül továbbra sincs túl jó éve a jövőre a Ferrariba átülő britnek.
A Haas remek tempója és pontszerzése
Bár nem tartozik az élmezőnybe, mégis a Haas számít a leggyorsabb csapatnak a Forma-1-ben, már ami a két autó végsebességét illeti. A sangháji pálya hátsó egyenesében is a Hülkenberg-Magnussen páros érte el a legnagyobb tempót. Magnussennek nem sikerült túl jól a versenye, melyet végül a 15. helyen zárt, nagyrészt Lance Strollnak köszönhetően, aki kiforgatta egy ártalmatlannak tűnő szituációban. Nico Hülkenberg ellenben ismét pontot szerzett, mivel tizedik lett, ezáltal a Haas újabb értékes ponttal gazdagodott, ami azért is jön nagyon jól az amerikai csapat számára, mert a közvetlen riválisok közül senki sem tudott pontot szerezni, s a kis istállók összevetésében minden egyes pont nagyon számít.
NEGATÍVUMOK
Szenvedett a Ferrari
Idei leggyengébb hétvégéjén van túl a Ferrari mind a rajtpozíciókat, mind az elért eredményeket tekintve. A tűzpiros autók egész hétvégén a harmadik helyen voltak a Red Bull és a McLaren mögött, mivel egyszerűen nem feküdt nekik a kínai pálya. A mai versenyen Charles Leclerc-nek volt némi esélye a dobogós eredmény elérésére, de Norrisszal nem tudott sokáig küzdeni. Eközben Carlos Sainz főleg George Russellel volt csatában, de végül maga mögé utasította a mercedesest, így Leclerc a 4., Sainz pedig az 5. helyen fejezte be a mai futamot. Kíváncsian várom, hogy Miamiban mire lesznek képesek.
Továbbra is gyenge a Mercedes
Bár a pozitívumok között említettem, hogy Hamilton kilenc helyet javított a versenyen, ám ettől függetlenül változatlanul az lehet a benyomásunk, hogy a Mercedes még a tavalyi formáját is alulmúlja. Bár Russell 6. lett, de továbbra sincs pariban a stuttgarti legénység a Red Bull-Ferrari-McLaren trióval, pedig azért az elmúlt kettő évben volt rá példa, hogy egészen közel voltak ezekhez a csapatokhoz. Idén egyelőre nagy a lemaradás, s jó kérdés, mikor állhat be javulás ezen a téren, mert egyelőre stabilan a 4. hely néz ki a csapatnak a konstruktőrök között, ami bizony komoly érvágás lenne az elmúlt tíz év eredménysorát nézve, amikor mindig dobogós volt a Mercedes.
Alonso nem járt szerencsével, amikor kockáztatott
A verseny egyik érdekes momentuma volt, amikor a második biztonsági autós fázis alatt Fernando Alonso lágy gumikra váltott. Azért volt nagyon különös ez a választás, mivel akkor még a versenytáv fele hátra volt. Jómagam erősen kételkedtem abban, hogy végig lehet csinálni ezzel a keverékkel ekkora távot, s végül nekem lett igazam, hiszen a spanyolnak nagyjából hét-nyolc körrel a leintés előtt ismét be kellett hajtania a bokszutcába, hogy közepes gumikra váltson. Amikor bejött, Alonso – ha nem csal emlékezetem – a 6. helyen haladt, így viszont a 12.-re esett vissza. Azonban a friss gumik nagyon jól működtek, ezáltal végül a 7. helyig tudta föltornázni magát. Nagyot mentett tehát az Aston Martin kétszeres világbajnoka is, azonban a 3. rajthelyezést és a sokáig top 6-os pozíciót tekintve inkább sorolom a negatívumok közé mai szereplését, mivel a túl korai lágygumis etap túlságosan rizikós vállalásnak bizonyult. Ettől függetlenül az utolsó körökben bemutatott előzések szépek voltak, ráadásul a leggyorsabb körért járó bónuszpontot is elcsente Verstappen elől.
Sargeant és Stroll megint „remekeltek”
A mezőny két legtöbbet támadott pilótája: Logan Sargeant és Lance Stroll ma is kitett magáért. A Williams amerikai fizetős versenyzője már a hétvége korábbi részében összehozott egy olyan megpörgést, amelyet profi versenyző nem követ el, a mai futamon pedig azzal hívta föl magára a figyelmet, hogy az egyik biztonsági autós fázis alatt megelőzte Kevin Magnussent. A szabály szerint a bokszutca kijáratának végénél lévő második biztonsági autós vonalat elsőként átlépő pilóta kerül előrébb, s ez bizony Magnussen volt, ám Sargeant tempóból elment mellette, s nem engedte vissza maga elé. Ezért 10 másodperces büntetést kapott.
Stroll a futam elején még több egészen jó manővert mutatott be, ám a verseny második felében, közvetlenül a biztonsági autós fázist követő újraindítás előtt a hátsó egyenes féktávján valósággal megtorpedózta Daniel Ricciardót, akinek emiatt föl is kellett adnia a futamot. A kanadai is 10 másodpercet kapott teljesen jogosan, s végül ő sem jött ki jól a történetből, mert a 16. helyen végzett, amit csupán annak köszönhet, hogy a közvetlenül előtte befutó Sargeant a futam után kapta meg időbüntetését.
Mindkét pilóta megint csak nem javított nem éppen jó renoméján. Sargeant esetében már azt sem tartanám meglepőnek, ha nem húzná ki az idény végéig a Williamsnél.
Ez volt a Kínai Nagydíj értékelése. A Forma-1 következő futama a Miami Nagydíj lesz május 5-én.
A kiemelt kép forrása: vezess.hu / Clive Mason – Formula 1 / Formula 1 via Getty Images