Verstappen visszatért az élre – a Japán Nagydíj legfőbb tanulságai

Max Verstappen nyerte a Forma-1-es Japán Nagydíjat csapattársa, Sergio Pérez és Carlos Sainz előtt. A Ferrari nagy küzdelemben végül teljes győzelmet aratott a McLaren fölött, miközben a Mercedes és Oscar Piastri is szenvedett a gumikon. Daniel Ricciardo és Logan Sargeant is folytatták vesszőfutásukat: előbbi balesetet idézett elő, utóbbi pedig ismét elkövetett egy arcpirító hibát.

POZITÍVUMOK
Verstappen mindent vitt

Az ausztráliai kiesés után Japánban ismét azt láthattuk a Red Bull-tól és elsősorban Max Verstappentől, amit az elmúlt kettő évben és az idei első két hétvégén is. A címvédőt nem lehetett utolérni és ismét játszi könnyedséggel nyerte meg a futamot. Ismét eseménytelen versenyen van túl, mert senki sem tudta fenyegetni győzelmét és ezúttal a technika ördöge is elkerülte. Teljes lehet a Red Bull öröme, hiszen Sergio Pérez a 2. helyen ért célba, vagyis kettős rajt-cél győzelmet aratott az osztrák csapat, amely ráadásul Verstappen révén még a leggyorsabb körért járó bónuszpontot is bezsebelte, így az ausztráliai gyengélkedés után visszataláltak a dominancia útjára. Ez nyilván semleges nézők számára nem jó hír, de el kell ismerni, hogy ma és az egész hétvégén sem lehetett az italgyártósokon fogást találni.

A Ferrari a második erő

Folytatódott a Ferrari sormintája is. A maranellói csapat egyelőre egyértelműen a második legjobb a Red Bull mögött, amit bizonyít a Verstappen kiesése után összehozott melbourne-i kettős győzelem is. A mai verseny egyáltalán nem volt könnyű az olaszoknak, hiszen az időmérőn a McLaren-ek kicsit jobbnak bizonyultak, de a versenytempó már egyértelműen jobb volt Carlos Sainz Jr. és Charles Leclerc autójában, így ha végül nagy küzdelemben is, de sikerült maguk mögé utasítaniuk Lando Norrist, ezzel pedig meglett a 3. és 4. hely – Sainz a kihagyott szaúdi hétvége óta megrendezett második futamon is dobogóra állhatott. Egyelőre tehát a Ferrari a második erő, s az a kérdés, hogy Sanghájban, ahová 2019 után először látogat el a mezőny kettő hét múlva, megtudja-e szorongatni a Red Bull-t.

Cunoda pontot szerzett otthon

A mezőny egyetlen japán tagja, Cunoda Juki Ausztráliában szerezte meg idei első pontjait, rögtön négyet azzal, hogy a 8. helyen fejezte be a versenyt. A hazaiak abban reménykedtek, hogy hősük Szuzukában is a top tízben fog végezni. Az egész hétvégén azt lehetett érezni a Visa RB tempóját látva, hogy akár mindkét pilótának reális esélye lehet a pontszerzésre. A pontszerzés végül Cunodának jött össze, Daniel Ricciardóról lejjebb még szó esik. Ami Cunodát illeti, neki is bőven akadt dolga a mezőnnyel, hiszen rajtja nem sikerült jól, ám a futam során kijött az a tempókülönbség, ami miatt a japán jobbnak bizonyult a két Haasnál, valamint Lance Strollnál, így meglett a 10. hely. Nagy lehet most az öröm Japánban, hiszen utoljára 2012-ben Kobajasi Kamui révén szerzett pontot hazai versenyző Szuzukában – akkor Kobajasi meglepetésre 3. lett a Sauberrel.

NEGATÍVUMOK
Ez sem a Mercedes hétvégéje volt

Eredetileg úgy volt, hogy Toto Wolff nem utazik el Japánba, de végül mégis elment a Mercedes csapatfőnöke a mostani versenyre, de lehet, hogy utólag már bánja ezt a döntést. Ismét egy olyan hétvégét zárt a csapat, ami finoman szólva sem sikerült jól. Egész hétvégén nem volt meg a kellő tempó sem Hamilton, sem George Russell autójában, így az lehetett a maximális célkitűzés, hogy minél több pontot tudjanak szerezni. Végül Russell a 7., Hamilton a 9. lett. Amellett, hogy nem volt meg a tempó, a mai futamon az is komoly gondot okozott a csapatnak, hogy sem a közepes, sem a kemény gumikat nem tudták jól kezelni a pilóták. Mindkettejük kis túlzással 10 körönként kellett, hogy meglátogassa a bokszutcát, s összesen három-három garnitúra keménykeverékű abroncsot használtak el. Az utolsó körökre föltették a közepeseket, de ezzel már nem tudtak sokat javítani az eredményen. Változatlanul komoly problémákkal küzd a Mercedes és egyelőre nem látni a fényt az alagút végén.

Ricciardo és Sargeant is folytatta „remeklését”

Két pilóta van jelenleg a Forma-1 mezőnyében, aki finoman szólva gyengén muzsikál. Ma mindketten újabb hibát követtek el. A rajt után néhány kanyarral Daniel Ricciardo és Alexander Albon ütköztek össze és mindketten a gumifalban végezték. Mivel a gumifal eléggé megsérült, ezért piros zászlóval félbe kellett szakítani a futamot, amely fél óra szünet után indulhatott el ismét. A visszajátszások alapján úgy néz ki, az okozta a balesetet, hogy Ricciardo a Strollal vívott küzdelem során túlságosan szélesre vette az egyik kanyart, így a melléje érő Albonnak nem volt esélye elkerülni az ütközést. Nem egy nagy hiba ez, de mindenképpen hiba, hiszen egy versenyzőnek a rajt utáni tülekedésben igyekeznie kell a lehető legjobban összpontosítani a környezetére, hogy miközben valakit előzni próbál, nehogy valakivel úgy érjen össze, hogy abból megtörténik a baj. Most megtörtént a baj és ezzel mindkettejük versenyének vége lett. Ricciardo ugyan nem érzi magát hibásnak a balesetért, de le kell szögezni, hogy egyre inkább a 2022-ben látott formáját kezdi mutatni, amikor a McLaren-ben is rendszeresek voltak a baklövései, s emiatt ki is rúgták onnan. Egyre valószínűbb, hogy a Visa RB-nél sem fog sokáig versenyezni, s akár év közben ismét parkolópályára tehetik, miután tavaly nyáron ő került a szintén semmi jót nem mutató Nyck De Vries helyére.

Sargeant a pénteki első szabadedzésen összetörte az autóját. A mai versenyen egész jó tempója volt, azonban pár körrel a leintés előtt az egyik kanyarban egészen kínos hibát követett el. A nem éppen gyors kanyarban ugyanis senkitől sem zavartatva annyira szélesen sikerült fordulnia, hogy kiment az aszfalt poros részére, így hiába fékezett, nem tudott megállni, s kicsúszott a sóderágyba. Onnan nagy nehezen ki tudott kecmeregni, s be tudta fejezni a versenyt, de ismét egy amatőr hibát láthattunk tőle. Már önmagában az, hogy szerződést kapott idénre, nagy meglepetés volt, de egyre inkább úgy tűnik, neki sem lesz sokáig maradása a Forma-1-ben. Egyszerűen nincsen azon a szinten, amit a száguldó cirkusz megkövetel.

Ez volt a Japán Nagydíj értékelése. Kettő hét múlva a visszatérő Kínai Nagydíjjal folytatódik a szezon.

A kiemelt kép forrása: Clive Mason/Getty Images/vezess.hu

Hozzászólás