Közös tulajdonosa lesz a Forma-1-nek és a MotoGP-nek

valentino-rossi-alvaro-bautista-motogp-racing-62686.jpeg

Húsvéthétfőn biztossá vált az, amit már hetek óta lehetett sejteni: a Liberty Media megvásárolja a gyorsaságimotoros-világbajnokság kereskedelmi jogainak nagy részét, így 2025-től a Forma-1-nek és a MotoGP-nek is az amerikai cég lesz a tulajdonosa. Az elmúlt években már volt bizonyos közeledés az autós és a motoros világ elitsorozata között, s most az a nagy kérdés, hogy a jövőben szorosabb együttműködés lesz-e a két bajnokság között más tekintetben is.

Március 31-én, húsvétvasárnap adta hírül a Sky Sports brit sporttelevízió, hogy Greg Maffei, a Liberty Media vezérigazgatója április 1-jén, húsvéthétfőn Madridba utazik, hogy nyélbe üsse a MotoGP többségi tulajdonrészének megvásárlását. Másnap meg is érkezett a hivatalos bejelentés a gyorsaságimotoros-világbajnokság részéről, miszerint az amerikai cég megvásárolja a jelenlegi kizárólagos jogtulajdonos, a spanyol Dorna részvényeinek 86%-át. A maradék 14% marad a Dornánál. A hírek szerint a Liberty több mint 4 milliárd eurót, mai árfolyamon 1.5 billió forintot fizet a tranzakcióért.

A MotoGP hétfőn kiadott közleménye szerint a Dorna cégként megőrzi függetlenségét, de lényegében betagozódik a Liberty Media alá. Hozzáteszi a közlemény, hogy a Dornát 1994 óta irányító Carmelo Ezpeleta megtartja vezérigazgatói tisztségét és a továbbiakban is ő lesz a világbajnokság irányítója. Az már más kérdés, hogy mivel a vásárlás az év végéig fog lezajlani és hivatalosan 2025-től lesz a Liberty a többségi tulajdonos, hogy ebben az esetben Ezpeleta pozíciója tartósan megmarad-e, vagy pedig az amerikaiak egy saját emberüket ültetik vezető pozícióba, ahogy az annak idején a Forma-1-ben is történt.

A Liberty Media erős mezőnyből került ki győztesen, ugyanis a hírek szerint a katari szuverén befektetési alap (a Paris Saint-Germain tulajdonosa) és az amerikai pankrációs versenyeket és MMA-viadalokat szervező TKO Holding is bejelentkezett a MotoGP-ért.

Greg Maffei, a Liberty vezérigazgatója így nyilatkozott a sikeres üzletről: “Nagy örömünkre szolgál, hogy a MotoGP megvásárlásával bővíthetjük a vezető élő sport- és szórakoztató eszközeinket tartalmazó portfóliónkat. Carmelo és csapata nagyszerű sporteseményt épített föl, amelyet szélesebb globális közönségre is kiterjeszthetünk”.

Carmelo Ezpeleta a következőket mondta: “Ez a tökéletes következő lépés a MotoGP fejlődésében, és kíváncsian várjuk, hogy ez a mérföldkő mit hoz majd a Dornának, a paddocknak és a motorversenyzés rajongóinak. A Liberty Media hihetetlen eredményeket ért el a sportesemények fejlesztésében, és nem is kérhetnénk jobb partnert a MotoGP szurkolótáborának növeléséhez világszerte”.

A már említett 4 milliárd eurós vételár a tervek szerint kettő év alatt megtérül, ugyanis a felek azt várják az együttműködéstől, hogy éves szinten 2.5 milliárd eurós (987.5 milliárd forintos) forgalmat tudnak lebonyolítani – ebbe többek között beletartoznak a pályák által a versenyrendezésért fizetendő díjak, a televíziós jogdíjak és a reklám- és szponzorációs bevételek is.

A Forma-1 rengeteg pénzt hozott a Libertynek

Az elmúlt években már volt bizonyos közeledés a Forma-1 és a MotoGP között. Ennek egyik legfőbb jele az volt, hogy tavaly a száguldó cirkusz mintájára, bár nem teljesen ugyanabban a formában átvették a sprint “intézményét”. Amíg az F1-ben csak bizonyos hétvégéken rendeznek sprintfutamokat, addig a MotoGP-ben minden helyszínen van ilyen verseny. Az elmúlt években visszaesett a gyorsaságimotoros-vb nézettsége, emiatt vezette be a Dorna ezt az újítást, amelynek úgy tűnik, meg is lett a pozitív hatása, mert ismét emelkedésnek indultak a jegyeladások és a televízióban is többen nézik a versenyeket. A közeledés abban is megnyilvánult, hogy egyre kevesebb időbeli ütközés van a Forma-1 és a MotoGP versenyei között, aminek szintén a nézettség növelése az oka utóbbi bajnokság részéről.

Az elmúlt években többször fölröppent az a híresztelés, hogy közös versenyhétvégéket tarthatnak az F1 és a MotoGP részvételével. Sokan ellenzik ezt az ötletet, mert egyfelől teljesen más biztonsági előírásoknak kell megfelelni egy autóversenyen, mint egy motoros viadalon, másfelől komoly zsúfoltság alakulhat ki a pályákon és azok környékén, amennyiben azt feltételezzük, hogy sokan csak a Forma-1, sokan pedig csak a MotoGP három kategóriájának futamaira kíváncsiak egy adott hétvégén. Nyilván most, hogy azonos kézbe kerül mindkét bajnokság, ismét föl fog vetődni ez a gondolat, de magam is abban bízom, hogy nem lesznek közös hétvégék, mert egyszerűen furcsa lenne egy ilyen helyzet.

A Dornáról tudni kell még, hogy a MotoGP mellett a Superbike-világbajnokság jogtulajdonosa is, ám a hírek szerint azt nem érinti a Liberty-üzlet.

A többek között az Atlanta Braves baseball-csapatot is birtokló Liberty Media akkor vált nemzetközileg ismertté, amikor 2016-ban megvásárolta Bernie Ecclestone-tól a Forma-1 kereskedelmi jogait. 2017. január 1. óta az amerikai cég irányítja az autós elitligát. Nehéz volt az első pár év, mivel az amerikaiak nem éppen hozzáértő vezetést ültettek a világbajnokság nyakába, s ebből voltak is konfliktusok a versenyzőkkel és a csapatokkal. Amióta Stefano Domenicali, a Ferrari korábbi csapatfőnöke vette át Chase Carey helyét 2021. január 1-jével a Liberty F1-es vezérigazgatói pozíciójában, javult a helyzet, de azért vannak még problémák. Ilyen pl. a már említett sprint, amely a negyedik évébe lép idén a Forma-1-ben, de negyedjére is más szabályok szerint fognak lezajlani a szombati pluszfutamok, s továbbra is csak hat helyszínen kerül rájuk sor. Mindmáig sokan nem értik, miért rendeznek sprinteket a Forma-1-ben, s őszintén szólva, szerintem sincs sok értelme, amiben persze szerepe van a Red Bull évek óta tartó dominanciájának is, hiszen emiatt ezek a versenyek is általában unalmasak.

Sportszakmai fronton tehát akadtak és akadnak gondok, de pénzügyi téren vitathatatlanul sikeres a Liberty ténykedése, hiszen 2016-ban 4.4 milliárd dollárért vette meg a cég Ecclestone részesedését, s a Forbes magazin számítása szerint mára 17.1 milliárd dollárra, azaz 6.2 billió forintra emelkedett a világbajnokság kereskedelmi értéke, azaz több mint megnégyszereződött. Ebben semmi meglepő sincs, hiszen főleg az elmúlt kettő-három évben szinte nem volt olyan helyszín, ahol ne dőlt volna meg a nézőszám rekordja, s nem nagyon akad olyan pálya sem, ahol ne adták volna el az összes jegyet a nagydíjra.

Azért akad egy-két helyszín, ahol korántsem tudnak minden jegyet értékesíteni, s itt üt be az újabb nagy kérdőjel. A Liberty Media a Forma-1-ben megtriplázta az egyesült államokbeli versenyek számát, hiszen Austin mellett most már Miamiban és Las Vegas-ban is rendeznek futamokat. Mindkét helyszínnel szemben komoly és jogos kritika, hogy a gazdagok számára rendeznek versenyeket, hiszen mindkét városban borsos árakon értékesítik a jegyeket, így nem is meglepő, hogy eddig egyetlen teltházas miami hétvége sem volt, s a tavalyi, meglehetősen döcögősen összehozott Las Vegas-i Nagydíj sem hozta a remélt számokat, így az utolsó hetekben már jelentős akciókra kényszerültek a szervezők és a szállásadók is, hogy minél többen látogassanak el a bűn városába – viszonylag kevés sikerrel.

Az a kérdés is jogosan merül föl ezt látva, hogy a MotoGP-ben is megnövekszik-e az USA-beli futamok száma. Jelenleg Austinban van nagydíja a motoros mezőnynek, de volt már arra példa, hogy egy évben két verseny is volt az országban: annak idején kizárólag a királykategória számára Laguna Seca-ban, mindhárom géposztály részére pedig Indianapolisban rendeztek futamokat. Nem lennék meglepve, ha a közeljövőben ismét bekerülne valamelyik pálya, vagy akár egy másik aszfaltcsík a naptárba, főleg, hogy az Argentin Nagydíj kiesése miatt könnyen lehet, hogy tartósan fölszabadul egy hely egy amerikai hétvége számára, s ennek könnyen az USA lehet a helyszíne.

Az a kérdés is fölmerült bennem, hogy Magyarországon évek óta tervezik MotoGP-nagydíj rendezését, amely egy időben már úgy nézett ki, hogy célegyenesben van, de a hajdúnánási pálya a sávolyi sorsára jutott, így meghiúsultak a tervek, hogy az Alföldön rendezzenek versenyeket. Létrejött ugyanakkor a Balaton Park, amely be is került a Superbike-világbajnokság idei naptárába – augusztus 23. és 25. között rendeznek futamokat a Balatonfőkajár mellett fölhúzott pályán. Emellett a MotoGP naptárának tartalékhelyszínei közé is bekerült a balatoni aszfaltcsík, azaz amennyiben egy pálya kiesik, akár még a gyorsasági szakág is ellátogathat hazánkba.

A kérdés az, hogy a Liberty érkezésével mennyire fognak emelkedni a versenyrendezési díjak, mert ide a rozsdás bökőt, hogy az említett 4 milliárd eurós vételár miatt a minél gyorsabb megtérülés érdekében ezek a díjak is növekedni fognak. Vajon ilyen körülmények mellett is vállalná a Balaton Park a MotoGP-hétvége megrendezését? Hamarosan minden bizonnyal kiderül.

A kiemelt kép forrása: Pexels

Leave a Reply