Sainz diadalmas visszatérése, Verstappen szétrobbanó fékje és a Mercedes nullázása – az Ausztrál Nagydíj legfőbb tanulságai

Bár korántsem volt annyira mozgalmas az idei Forma-1-es Ausztrál Nagydíj, mint a tavalyi, de a futam végeredménye így sem az lett, amit előzetesen várni lehetett. Max Verstappen az élről rajtolt, ám a 4. körben kigyulladt, majd szét is robbant a hátsó fékje, ezért kiesett a versenyből, amelyet így Carlos Sainz Jr. nyert meg azután, hogy az előző futamot vakbélműtétje miatt kihagyni kényszerült. Kettős győzelmet aratott a Ferrari, hiszen Charles Leclerc lett a 2., a dobogó legalsó fokára pedig Lando Norris állhatott föl. Nem szerzett pontot a Mercedes, mivel mindkét pilótája kiesett, de leszerepelt Sergio Pérez is, akinek autójában nem volt meg a kellő kakaó ahhoz, hogy mentse a helyzetet.

POZITÍVUMOK
Ferrari 1-2

Már a hétvége előtt is többen úgy gondolták, hogy a Ferrari komoly veszélyt jelenthet a szezont makulátlanul kezdő Red Bull-ra, mivel nagyon feküdhet a melbourne-i pálya karakterisztikája a tűzpiros autóknak. Ez így is lett, hiszen az edzéseken és az időmérőn is nagyon jó volt a két Ferrari-versenyző tempója és bizony, simán meglehetett volna a pole pozíció is, amennyiben Max Verstappen nem robbant nagyot a kvalifikáció végén, Charles Leclerc pedig nem rontja el utolsó körét. Ettől függetlenül Leclerc a 4., Carlos Sainz pedig a 2. helyről kezdhette meg a magyar idő szerint ma kora reggel rendezett idei 3. futamot. Sainz a 4. körben átvette a vezetést, mivel meglepően könnyedén megelőzte Verstappent. Nem sokkal később kiderült, hogy a holland autójában füstöl a jobb hátsó fék, ami kis idő múlva valósággal szétrobbant, így kiállni kényszerült a versenyből. Sainz ezzel meg is nyerte a mai viadalt, mivel utána senki sem jelentett veszélyt győzelmére, lényegében átélhette azt, amit mostanában Verstappen szokott. Ez volt a spanyol 3. győzelme az F1-ben. Leclerc-nek már többet kellett tennie a 2. hely eléréséért, de az ő autója is annyival jobb volt a McLareneknél, hogy végül viszonylag simán szerezte meg ezt a helyezést, így a maranellóiak a 2022-es Bahreini Nagydíj után arattak ismét kettős győzelmet. Az egyéni világbajnokságban Leclerc-nek 4 pont a hátránya Verstappen mögött, a konstruktőri vb-n pedig a Ferrarinak van ugyanekkora lemaradása a Red Bull mögött. Most tehát szoros lett mindkét küzdelem, de még mindig csak a 3. futamon vagyunk túl, 21 még hátravan. Mindenesetre a Ferrari-szurkolók és azok, akik már nagyon unják a Red Bull dominanciáját, kellemes vasárnap késő hajnalon, kora reggelen vannak túl.

McLaren 3-4

Mind a régi szép időkben: Ferrari 1-2, McLaren 3-4. Talán utoljára még valamikor a 2000-es évek közepén lehetett ilyesmire példa, amikor ez a két csapat kiemelkedett a mezőnyből. Ma egyáltalán nem ez a helyzet, de Ausztráliában egyértelműen a McLaren volt a harmadik erő, s így, hogy a Red Bull gyengélkedett, előrelépett második legjobb csapattá ezen a hétvégén. Lando Norris a 3., Oscar Piastri – hazai közönség előtt – a 4. helyen ért célba. Norris nyerte az első szabadedzést, ezzel már jelezve, hogy a papayasárga autók is nagyon jól működnek az Albert Park-ban. Az időmérő is jól sikerült mindkét pilótának, s a mai futamon is abszolút megérdemelten szerezték meg ezt a két pozíciót. Talán annyi hiányérzetük lehet a wokingiaknak, hogy nem tudták fölvenni a kesztyűt a Ferrarival szemben, de szerintem ők is elismerik, hogy az olasz kocsiknál nem volt jobb ezen a napon. Piastri talán még annyi miatt szomorkodhat picit, hogy otthoni versenyén nem állhatott a dobogóra, de alighanem lesz még esélye idén neki és Norrisnak is a pódiumra föllépni.

Haas 9-10

Kettős pontszerzéssel zárta ezt a hétvégét a Haas. Az amerikai csapat újabb pontszerzése már eléggé biztos volt jó néhány körrel a futam leintése előtt is, hiszen Nico Hülkenberg a 10. helyen elég stabil helyzetben volt, azonban az utolsó körben ajándékba megkapták a 9. helyet, mivel George Russell falnak csapta Mercedesét, így Hülkenberg lett a 9., Kevin Magnussen pedig a 10. A Haas így négy ponttal áll három futamot követően, s egyre inkább úgy fest, hogy tényleg sikerült előrelépni tavalyhoz és tavalyelőtthöz képest, amikor egyértelműen a mezőny két leggyengébb csapata közé tartozott az amerikai istálló. Mint köztudott, januárban Komacu Ajao váltotta a csapatfőnöki poszton azt a Günther Steinert, aki ma a futamvégi interjúkat készítette a dobogós versenyzőkkel. A japántól pontosan azt várta Gene Haas, hogy mérnöki tudásával jobb irányba fog elmozdulni a két autó fejlesztése, s egyelőre ez a várakozás tökéletesen beigazolódni látszik. Mint tudjuk, a kiscsapatok küzdelmében minden egyes pontnak komoly jelentősége van, hiszen az év végén a konstruktőri világbajnokságban elért helyezések alapján kapnak pénzdíjakat az istállók, ami nagyban befolyásolhatja esélyeiket a jövő szezonra is. A Haas egyelőre nem áll rosszul ebben a tekintetben.

NEGATÍVUMOK
Verstappen jobb hátsó fékje csak három kört bírt

Idén is akadtak drámai pillanatai az Ausztrál Nagydíjnak. Ugyan most nem voltak piros zászlók és balhés újraindítások, mint egy évvel ezelőtt, de a verseny legelején olyasmi történt, amire utoljára a 2022-es Ausztrál Nagydíjon volt példa: kiesett Max Verstappen. A világbajnoki címvédő autójából közvetlenül azután, hogy Carlos Sainz megelőzte, egyre nagyobb füst kezdett ömleni. Nem sokkal később kiderült, hogy a jobb hátsó fék füstölt, s még mielőtt Verstappen beért volna a bokszutcába, szét is robbant, s a bokszban már lángolt. Eloltották ugyan a tüzet, de egyértelművé vált, hogy annak a féknek annyi, így a holland föladni kényszerült a futamot. A háromszoros világbajnoknak a 2022-es idény elején két esetben is az üzemanyag-rendszerrel összefüggő problémák miatt nem sikerült teljesítenie futamot, azóta viszont ma reggelig nem volt kiesése. A következő napok egyik fő beszédtémája lesz, hogy mi okozta a féknek a verseny ennyire korai fázisában történt tönkremenetelét, hiszen ilyen hibát azért elég ritkán látni, jómagam konkrétan nem is emlékszem olyasmire, hogy valakinek három-négy kör után ennyire látványosan szétrobbant volna a fékje, mint ma Verstappennek. Lesz munka bőven a Red Bull-nál…

Pérez gyenge volt

Csapattársa kiesése után Sergio Pérezre az a feladat hárult, hogy minél jobban minimalizálja a Red Bull veszteségeit, ám a mexikóinak nem igazán sikerült ezt a küldetést véghez vinnie. Pérez autójában egész versenyen nem volt meg az a tempó, amivel legalább a dobogót elcsíphette volna. Mint ismert, a mexikói a 3. időt autózta az időmérőn, ám Nico Hülkenberg föltartása miatt háromhelyes rajtbüntetést kapott, így csak a 6. pozícióból vághatott neki a melbourne-i száguldásnak. Nem volt túl sok jó momentuma a versenyen, talán csak annyi pozitívumot lehet vele kapcsolatban megemlíteni, hogy Fernando Alonsót és George Russellt maga mögé utasította. Nem bírt viszont a McLarenekkel sem, a Ferrariktól pedig fényévnyire volt. Nem volt jó hétvégéje a Red Bull-nak ez a mostani, márpedig a következő futam Japánban, a Honda által üzemeltetett szuzukai pályán lesz, s mint tudjuk, a cég mind a mai napig támogatja a csapatot, tehát ott mindenképpen jobban kellene muzsikálnia Verstappen jobb hátsó fékjének, Sergio Péreznek pedig teljes egészében…

Mercedes: 0 pont

Folytatódik a Mercedes pocsék évkezdete. A stuttgartiak az első két futamon sem remekeltek, ám az az eredmény, amit ma Ausztráliában elértek, az még a bahreini és szaúd-arábiai teljesítményt is jócskán alulmúlta. Hamilton a verseny első harmadában motorhiba miatt esett ki – autója 7. fokozatban halt meg egyik pillanatról a másikra a pálya padlógázas szakaszán.

Amikor már azt hihették Toto Wolffék, hogy legalább George Russell hoz néhány pontot a konyhára 7. helyével, akkor a brit falnak csapta ezüst-fekete autóját, amely oldalra dőlve állt meg a pálya közepén, ezzel véget vetve a versenynek. Russellt az zavarhatta meg, hogy az előtte haladó Fernando Alonso kicsit lelassult a kanyarban, de ettől függetlenül komoly vezetői hibát követett el, immár nem először az elmúlt egy évet tekintve. A Mercedes tehát üres kézzel távozik Melbourne-ből, s a konstruktőri világbajnokság 5. helyről várhatja a Japánban április elején esedékes folytatást, hiszen egy ponttal még az Aston Martin is megelőzi őket per pillanat. Nagyon nagy javulás kellene a németeknél, mert egyelőre nemhogy a dobogó, de még a tisztességes szereplés sem mindig sikerül.

Ez volt az Ausztrál Nagydíj értékelése. A Forma-1 következő futamára április 7-én, magyar idő szerint 7 órakor kerül sor Szuzukában, ahol a Japán Nagydíjat rendezik meg.

A kiemelt kép forrása: vezess.hu/ Robert Cianflone / Getty Images

Leave a Reply